Dat is niet zo aardig. Ik gaf al aan dat het onverklaarbaar was, maar ik ben niet gek. De airco viel stelselmatig uit met de lekke intercooler en na vervanging intercooler nooit meer problemen. Verder is er niets aan de auto gebeurd. Laat het per toeval zijn dat er net die tijd iets was dat later automatisch was opgelost. Enfin, laten we het hier maar bij houden.Akkoord schreef:Kan ook niet , heeft niks met elkaar te maken.
Airco koelt na een tijdje rijden niet meer
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
- Locatie: Leeuwarden
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1668
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05
door intercooler mogelijk wel warmere motorcompartiment en daardoor soms overbelasting van de airco? maw apparaat zelf daardoor te warm dat ie daardoor niet werkt (te hoge omgevingstemperatuur voor het apparaat zelf)Beers! schreef:Dat is niet zo aardig. Ik gaf al aan dat het onverklaarbaar was, maar ik ben niet gek. De airco viel stelselmatig uit met de lekke intercooler en na vervanging intercooler nooit meer problemen. Verder is er niets aan de auto gebeurd. Laat het per toeval zijn dat er net die tijd iets was dat later automatisch was opgelost. Enfin, laten we het hier maar bij houden.Akkoord schreef:Kan ook niet , heeft niks met elkaar te maken.
Daar kan ik mij nog iets bij voorstellen.
V70 '05 R | m66 | ceramic downpipe | do88 intercooler |stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Legen, Vacumeren, Afpersen, Vullen. 40eu. Een "airco-service" doet al gauw 120eu, dat vind ik wel erg gortig voor een kwartiertje werk. Google maar eens op "goedkoopste adres in het noorden airco"Oceanracer schreef:Slechts 4 tientjes voor afvullen van de airco? Da's een koopje!
- Henkvdz
- 3rd Gear member
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 17.01.2008 - 12:33
- Locatie: N-H
Verleden week gaf de airco ineens warme lucht, een belletje naar mijn Volvodealer [waar ik al jaren klant ben] met de vraag of ik even langs kon komen voor een aircocheck werd beantwoord met; ''eind volgende week hebben we tijd voor u''. Ook nadat ik persoonlijk ben langs gereden en vroeg om een check, ik begrijp dat wanneer er echt een onderdeel defect is ik op mijn beurt moet wachten, was er op korte termijn geen tijd. Ik ben daarna naar een kleine garage gereden, deze kon me direct helpen en voor 90 euro [leeghalen-vacumeren-vullen] werkte alles weer perfect. Echter 2 dagen later weer warme lucht. Gisteren ben ik via, via terecht gekomen in Bunschoten/Spakenburg [een airco speciaalzaak] de eigenaar/monteur zag binnen 2 seconden met een speciale bril dat de condensor lek was en alhoewel hij het stinkend druk had mocht ik toch de Volvo op de brug zetten. Tussen neus en lippen door heeft hij de condensor vernieuwd en 'savonds om 18.30 uur reed ik weer met een heerlijke airco, maar 500 euro armer, naar huis. Moraal van het verhaal: laat niet zomaar de airco bijvullen, dat kan weggegooid geld zijn.
p.s. Met mijn Volvodealer, over wie ik altijd erg tevreden was, heb ik nog een appeltje te schillen.
Groet Henk
p.s. Met mijn Volvodealer, over wie ik altijd erg tevreden was, heb ik nog een appeltje te schillen.
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1668
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05
@Henkvdz:
Je volvodealer, had je filiaalmanager of eigenaar gesproken?
Of alleen frontdesk medewerker?
want anders zou ik gewoon netjes bellen naar manager of eigenaar en rustig vertellen hoe vervelend je het ervaren hebt
Ikzelf vind ook dat airco en dergelijk comfort items gewoon tussendoor bekeken horen te worden.
Scholten Arnhen/Nijmegen zijn altijd heel erg netjes fijn en prettig met dat soort items. Dat kan dus ook anders... OOK bij drukte.
Voor mij is dat een van de redenen dat ik de premium van dealer onderhoud niet erg vind, juist de service bij kleine items.. en niet de starheid van een ford dealer bv.
Je volvodealer, had je filiaalmanager of eigenaar gesproken?
Of alleen frontdesk medewerker?
want anders zou ik gewoon netjes bellen naar manager of eigenaar en rustig vertellen hoe vervelend je het ervaren hebt
Ikzelf vind ook dat airco en dergelijk comfort items gewoon tussendoor bekeken horen te worden.
Scholten Arnhen/Nijmegen zijn altijd heel erg netjes fijn en prettig met dat soort items. Dat kan dus ook anders... OOK bij drukte.
Voor mij is dat een van de redenen dat ik de premium van dealer onderhoud niet erg vind, juist de service bij kleine items.. en niet de starheid van een ford dealer bv.
V70 '05 R | m66 | ceramic downpipe | do88 intercooler |stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- Henkvdz
- 3rd Gear member
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 17.01.2008 - 12:33
- Locatie: N-H
Het is de Volvodealer in Weesp, deze is enige tijd geleden door een grote Volvodealer overgenomen en het laatste jaar [tijdens servicebeurten] zag ik wat ander baliepersoneel. Hoe de rolverdeling nu is geworden is me niet duidelijk. Maar zoals gezegd: ''ik was altijd tevreden'' en te zijner tijd ga ik het gesprek wel aan.crackedtooth schreef:@Henkvdz:
Je volvodealer, had je filiaalmanager of eigenaar gesproken?
Of alleen frontdesk medewerker?
want anders zou ik gewoon netjes bellen naar manager of eigenaar en rustig vertellen hoe vervelend je het ervaren hebt
Ikzelf vind ook dat airco en dergelijk comfort items gewoon tussendoor bekeken horen te worden.
Scholten Arnhen/Nijmegen zijn altijd heel erg netjes fijn en prettig met dat soort items. Dat kan dus ook anders... OOK bij drukte.
Voor mij is dat een van de redenen dat ik de premium van dealer onderhoud niet erg vind, juist de service bij kleine items.. en niet de starheid van een ford dealer bv.
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
- Henkvdz
- 3rd Gear member
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 17.01.2008 - 12:33
- Locatie: N-H
Piotr, ten eerste was ik blij dat ik a la minute geholpen kon worden en ten tweede vond ik het niet afpersen niet zo vreemd, omdat ik begrepen had [vanuit het forum] dat 10% koelmiddel verlies, zonder dat er sprake is van lekkage, niet ongebruikelijk is.piotrV70 schreef:@Henkvdz: 90 euro is duur en bovendien heeft de garage je airco niet afgeperst want dan was het lek wel geconstateerd.
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Het probleem van de airco,s is vaak slecht onderhoud,eens in de twee jaar moet hij een servicebeurt hebben,maar er zijn zeer weinig dealers die dat doen of er zelfs helemaal niet naar om kijken.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik denk dat dat ook veel te maken heeft met de eigenaar. Mensen willen het liefst een zo mooie (en dus vaak dure) auto rijden, maar er wordt dan wel bespaard op onderhoud. Ik zie steeds vaker dealer onderhouden auto's die zeker niet volgens de dealer regels zijn onderhouden. Bijv 6 jaar lang geen remolie ververst, brandstof filters die niet zijn vervangen enz. En het is niet dat het wel op de rekening staat maar niet gedaan, het staat dus ook niet op de rekening.
Maar het is dus zeker niet altijd de eigenaar, ook als de eigenaar de auto wegbrent worden deze punten vaak niet vervangen, terwijl het wel in het schema staat.
Maar het is dus zeker niet altijd de eigenaar, ook als de eigenaar de auto wegbrent worden deze punten vaak niet vervangen, terwijl het wel in het schema staat.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Huskvarna
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 08.10.2007 - 16:49
- Locatie: harderwijk
Dat komt omdat de spoel in de magneetkoppeling thermisch beveiligd is, bij een te hoge belasting van de spoel, door teveel tussenruimte op de magneetkoppeling schakelt de termische beveiliging de koppeling(airco) uit.ik blijf het vreemd vinden dat de airco in het begin koelt als een tierelier en dan na een tijdje abrupt stopt.
Dat effect heb toch niet bij te weinig koudemiddel?
Die vulringen zou kunnen, maar waarom dat pas na een tijdje niet meer werkt? Zet er door warmte iets uit waardoor de koppeling loslaat?.
Als je de airco na een tijdje weer inschakeld werkt deze weer totdat het hele verhaal weer van voorafaan begint.
V70 2.4T 1999 classic
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
- Akkoord
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
- Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent
"Thermisch beveiligd" is teveel eer.Huskvarna schreef:Dat komt omdat de spoel in de magneetkoppeling thermisch beveiligd is, bij een te hoge belasting van de spoel, door teveel tussenruimte op de magneetkoppeling schakelt de termische beveiliging de koppeling(airco) uit.ik blijf het vreemd vinden dat de airco in het begin koelt als een tierelier en dan na een tijdje abrupt stopt.
Dat effect heb toch niet bij te weinig koudemiddel?
Die vulringen zou kunnen, maar waarom dat pas na een tijdje niet meer werkt? Zet er door warmte iets uit waardoor de koppeling loslaat?.
Als je de airco na een tijdje weer inschakeld werkt deze weer totdat het hele verhaal weer van voorafaan begint.
Uitleg;
Een magneetkoppeling werkt met een (jawel!) magnetisch veld.
Het magnetisch veld wordt opgewekt in een spoel ; bij toenemede temperatuur (=inschakelduur van de koppeling) stijgt de weerstand van de spoel (=eigenschap van elke spoel).
Meer weerstand betekent minder stroom door de spoel en dus minder magnetisch veld ; tot zover nog niks aan de hand.
Echter; een grotere luchtspleet vraagt juist om meer magnetisch veld.
Dus kort gezegd; te grote luchtspleet + (bedrijfs-)warme spoel = geen koude lucht meer uit je dashboard.
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
- Akkoord
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
- Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent
Was niet vervelend bedoeld , meer een nuchtere constatering.crackedtooth schreef:door intercooler mogelijk wel warmere motorcompartiment en daardoor soms overbelasting van de airco? maw apparaat zelf daardoor te warm dat ie daardoor niet werkt (te hoge omgevingstemperatuur voor het apparaat zelf)Beers! schreef:Dat is niet zo aardig. Ik gaf al aan dat het onverklaarbaar was, maar ik ben niet gek. De airco viel stelselmatig uit met de lekke intercooler en na vervanging intercooler nooit meer problemen. Verder is er niets aan de auto gebeurd. Laat het per toeval zijn dat er net die tijd iets was dat later automatisch was opgelost. Enfin, laten we het hier maar bij houden.Akkoord schreef:Kan ook niet , heeft niks met elkaar te maken.
Daar kan ik mij nog iets bij voorstellen.
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.
Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3775
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
MarioC70 schreef:Het probleem van de airco,s is vaak slecht onderhoud,eens in de twee jaar moet hij een servicebeurt hebben,maar er zijn zeer weinig dealers die dat doen of er zelfs helemaal niet naar om kijken.
een normale dealer doet helemaal niets aan de airco vwb onderhoud
is MIJN ervaring,ja,een geurtje datie weer fris ruikt,of koudemiddel vullen.
maar de problemen met de volvo-aircos worden ook niet opgelost door onderhoud. ik noem eem lekke condensor,splet magneetkopp te groot,al deze dingen los je niet op met onderhoud.
geen glans zonder wrijving
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Door de autobedrijven wordt het voor automobilisten alleen maar onduidelijk gemaakt. Van gratis airco-check's tot dure onderhoudsbeurten, maar nóóit wordt er vermeld wát er nou aan de airco wordt gedaan. Laten we wel wezen, veel valt er niet aan te onderhouden.
- Visuele controle (veelal gratis)
- Controle uitstromende lucht (ook meestal gratis)
- Geurbehandeling (grote diversiteit in prijzen)
- Afpersen (al dan niet voor het opnieuw afvullen)
- Leeghalen en opnieuw afvullen (zéér grote diversiteit aan prijzen)
Los van mogelijke reparaties heb je het daar wel mee gehad. Jammer dat er door de dealers niet goed op wordt ingespeeld.
PS Lekke condensors zijn eenvoudig te voorkomen door een stuk gaas te plaatsen.
- Visuele controle (veelal gratis)
- Controle uitstromende lucht (ook meestal gratis)
- Geurbehandeling (grote diversiteit in prijzen)
- Afpersen (al dan niet voor het opnieuw afvullen)
- Leeghalen en opnieuw afvullen (zéér grote diversiteit aan prijzen)
Los van mogelijke reparaties heb je het daar wel mee gehad. Jammer dat er door de dealers niet goed op wordt ingespeeld.
PS Lekke condensors zijn eenvoudig te voorkomen door een stuk gaas te plaatsen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1855
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Is er ook een goed(koop) adres in/rond/in de buurt van Apeldoorn?
Mijn airco koelt nog goed, maar heb geen flauw idee wanneer die voor de laatste keer is bijgevuld ed.? Normaal ben ik tegen preventief dingen vervangen/uitvoeren, maar voor die paar tientjes wil ik wel een keer een uitzondering maken.... :roll:
Airco is toch wel een onmisbaar genotverhogend accessoire in de brandende zon op de A-6! :twisted:
gr. Edwin.
Mijn airco koelt nog goed, maar heb geen flauw idee wanneer die voor de laatste keer is bijgevuld ed.? Normaal ben ik tegen preventief dingen vervangen/uitvoeren, maar voor die paar tientjes wil ik wel een keer een uitzondering maken.... :roll:
Airco is toch wel een onmisbaar genotverhogend accessoire in de brandende zon op de A-6! :twisted:
gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Huskvarna
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 08.10.2007 - 16:49
- Locatie: harderwijk
Een heel duidelijk verhaal( U=I x R ), ik heb me door een aircoboer in hilversum laten wijsmaken dat er een thermische beveiliging op zat.Het magnetisch veld wordt opgewekt in een spoel ; bij toenemede temperatuur (=inschakelduur van de koppeling) stijgt de weerstand van de spoel (=eigenschap van elke spoel).
Meer weerstand betekent minder stroom door de spoel en dus minder magnetisch veld ; tot zover nog niks aan de hand.
Echter; een grotere luchtspleet vraagt juist om meer magnetisch veld.
Zo zie je maar dat je niet alles voor waar aan moet nemen.
V70 2.4T 1999 classic
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006