Dashboard storing

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
middelsommer
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04.05.2010 - 20:55

Je zou het relais, rechts derde van boven, op je CEM (onder dashboard bestuurderszijde) kunnen vervangen. Deze geeft de stroom door voor je DIM maar ook voor je middenconsole, radio en airco. Check ook even zekering 11C
22 en 24 aan de zijkant van je dashboard.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

een fotootje, geleend van een ander forum:
de printplaat los in je handen:
http://www.loadmypicture.com/getimage.c ... jpg&full=1
de spanningsregelaar/chip waar het meestal om gaat:
http://www.loadmypicture.com/getimage.c ... jpg&full=1

De spanningsregelaar op de plaat ( L4925N ) maakt slecht contact/is bijna op zijn eind/is defect. Deze spanningsregulator zorgt voor een stabiele constante spanning voor de elektronica voor je klokkenwinkel. Deze chip zit op dat omgezette aluminium plaatje, voor de koeling. voorzichtig alle soldeerpuntjes ff doorsolderen in de buurt, is meestal de remedie.
Zoals gezegd, http://www.ets1.nl/home.html doet dit ook, als je het zelf niet wilt/kunt/durft.

oh ja, als je het toch open hebt liggen......je lampjes verwisselen is dan peanuts, toch?

succes.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
BeHappy
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 02.08.2007 - 15:21
Locatie: Venray

Probleem is opgelost.... :P

Ik zal hieronder proberen te beschrijven wat er allemaal gedaan is.

Probleem:
Verlichting en alle meters van het dashboard werkten niet. Wat wel op de achtergrond zichtbaar was waren de kilometerstand en de tijd.

Wat allemaal uitgeprobeerd:
1) Dynamo: was oké (14,15V)
2) Output Accu: oké
3) L4925N opnieuw gesoldeerd: geen verschil. Achteraf logisch omdat de verlichting 12V is en deze spanningswisselaar 5V.
4) RA6-201: opnieuw gesoldeerd: geen verschil
5) Relais 51ND09-W en TR3 (zit links ernaast) opnieuw gesoldeerd: geen verschil

Oplossing:
1) Opnieuw solderen van de Yazaki chip (YG5003B - 2132M17-B)
Dit zorgde ervoor dat de meters en de verlichting het weer deden. Probleem was nog wel dat de meters trilden en de verlichting knipperde.
2) Opnieuw solderen van de Motorola chip. Alles werkte weer met een strak beeld.

Enig minpuntje is dat ik ontzettend vaak het dashboard in en uit de auto gehaald heb ;-)

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken. Super!!!

Edit: Volgens mij zit de motorola chip op dezelfde hoogte maar dan aan de linkerkant. Chip is ongeveer even groot.
Goed nieuws: Daarna geen problemen meer gehad met het dashboard :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

fijn dat het opgelost is......en dat je het zelf gedaan hebt geeft ook voldoening, toch ??
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Huskvarna
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 08.10.2007 - 16:49
Locatie: harderwijk

Jammer dat je van je reparatie geen foto,s hebt gemaakt, daar zijn we gek op.
Top gedaan, veel plezier met de volvo.
V70 2.4T 1999 classic
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb je dat gewoon met een soldeerbout gedaan, of met zon speciale fohn?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

edraket schreef:Heb je dat gewoon met een soldeerbout gedaan, of met zon speciale fohn?
+1
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

edraket schreef:speciale fohn?
:)

Hot air rework station ;)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Die bedoel ik.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Bernard
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 14.04.2007 - 00:13
Locatie: Gelderland

edraket schreef:Die bedoel ik.
Hallo BeHappy
Inderdaad mooi dat je het zelf gerepareerd hebt.
Ik heb exact hetzelfde probleem, dus jouw bijdrage gaf mij hoop dat het mij ook zou lukken. Het is inderdaad jammer dat de beschrijving van de reparatie nogal summier is en dat je geen foto's geplaatst hebt.
De spanningsregelaar L4925N heb ik gevonden, maar de Yazaki chip (YG5003B - 2132M17-B) heb ik niet kunnen vinden en de Motorola chip waarnaar je refereert ook niet.
Zitten deze componenten ook op de printplaat achter de klokken?
BeHappy
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 02.08.2007 - 15:21
Locatie: Venray

Op vraag of het met een soldeerbout of hot air rework station is gedaan: Beide. Allereerst geprobeerd met de hot air. Dit ging goed bij de Yazaki chip. Bij de Motorola chip is uiteindelijk de tin verwijderd (ik geloof alleen aan de rechterkant van de chip) en opnieuw aangebracht.
Volvo V70 D5 AWD SUMMUM - MY 2006
Volvo V70 D5 - 2002
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

dieselpower schreef:probeer deze eens:

http://www.ets1.nl/home.html

Het lijkt me een storing in/op de printplaat van de tellerunit en bovengenoemde kan dat repareren (er zullen er wel meer zijn) maar mijn ervaring (en van zovelen hier) met ETS is goed.

Die firma van bovenstaand adres ziet er goed uit, maar je raad het al, dit is niet bij mij om de hoek!

Wie weet zo'n bedrijfje in de buurt van Noord-Holland/Friesland?
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Is dit bedrijf in het zuiden van het land nu de enige die er zo handig in is?
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Je hebt nog KMS in Apeldoorn, maar dat zal niet veel schelen qua afstand.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
MoondustV70D5
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:16

Hoi allen,

Bedankt voor de goede raadgeving in dit topic.
Had eergisteren net hetzelfde, direct het forum nagelezen en deze gevolgd.
Ik heb enkel de aansluitfiche,L4925N en relais hersoldeerd.
Alles werkt terug. :D
V70 2003 D5 ; XC90 2006 D5
Volvo. for life
jan thijssen
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 14.02.2016 - 17:17

De cijfers in het dashboard werden onleesbaar en vielen steeds meer uit. Nu is het dashboard op zwart!
Typisch: geeft aan "cruise" , terwijl die niet aan staat. Lijkt een elektrisch storing?
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 778
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

jan thijssen schreef: 05.11.2019 - 21:18 De cijfers in het dashboard werden onleesbaar en vielen steeds meer uit. Nu is het dashboard op zwart!
Typisch: geeft aan "cruise" , terwijl die niet aan staat. Lijkt een elektrisch storing?
Dag Jan, welkom op het forum. Het is een goed gebruik om je even voor te stellen in het desbetreffende topic...
Grote kans dat het probleem in je DIM zit, daar is al veel over geschreven. Erich van ETS kan dit uitstekend voor je herstellen.
S60 D5 2002, 800.000km
S60 2.4 2009, 275.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”