Diesel EGR en motor reiniging

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Gister heb ik toch een nieuwe ervaring meegemaakt met mijn Volvo.

Toen ik bij Gery was om de bak te spoelen van onze tweede auto ( S60) was er ook een meneer die iets te vertellen had over het schoonmaken van de inwendige diesel motor. :?

Omdat ik ooit een binnenvaart bedrijf heb gehad en nogal wat motoren en generatoren heb zien vervuilen, allemaal diesels, was ik eerlijk gezegd nogal septisch :roll:

Hoe die roet nou eruit krijgen? Met een krabbertje? :(

Lang verhaal kort te maken:
De Volvo mocht langs komen en zou hij bewijzen dat mijn motor significant schoner zou zijn na die behandeling. 8)

Met een soort papagaai die in de verpleeghuizen staat bij het bed werd de cilinder opgehangen waar de vleistof ingaat en een slangentje naar de motor.

Vervolgens ging de EGR klep open en kwam er een dop op met een soort sproeier die vloeistof inspoot.
Twee meters vertelde mij dat er ongeveer 6 bar druk op stond. en waar om de x hoeveelheid seconden vloeistof werd ingespoten in de motor.
Die hoorde je reageren op die inspuiting in het toerental met 50-100 toeren plus.

Draaiende motor en wel een beetje stank bij de uitlaat en het proces duurde wel meer dan twee uur.

Toen ik terugreed naar huis met de instructie op de snelweg vermogen te geven was de achterop rijdende audi niet helemaal gelukkig.

Resultaat was wel dat voor mijn gevoel de Volvo wat pittiger op het gaspedaal reageerde. :D
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

foto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Je hebt geen roetfilter onder de wagen?
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Ja, waar blijft die prut dan?

Afbeelding
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Die prut, MWAHAHAHAH, dat schreef hij toch:
met de instructie op de snelweg vermogen te geven was de achterop rijdende audi niet helemaal gelukkig.
:twisted: :twisted:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

:D die prut ging inderdaad richting uitlaat en dan erbuiten begreep ik , maar niet in de filter maar door de pijp naar buiten..
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

NJ8 schreef:Ja, waar blijft die prut dan?

Afbeelding
DAt zag erbij mij ook zo uit bij het begin, nu echt schoon :o
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Bover schreef::D die prut ging inderdaad richting uitlaat en dan erbuiten begreep ik , maar niet in de filter maar door de pijp naar buiten..
Nou, in eerste instantie ging de prut toch wel de werkplaats in, op de snelweg was het laatste restje.
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
pasv70
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 13.11.2010 - 22:10
Locatie: Westervoort

Waar heb je dat laten doen?

De boel een beetje schoon van binnen kan geen kwaad volgens mij...
...

Kan ook handmatig, maar is wel een rotklusje. Staat hier nog in de planning. Ik heb alleen het deel vanaf de EGR koeler tot aan het inlaatspruitstuk handmatig gereinigd en daar kwam al een hoop rotzooi uit.

Volledige instructievideo (even oefenen op je Pools, maar dat schiet niet echt op bij mij):


Het liefst zou ik ook het inlaatspruitstuk nog meepakken, maar zo te zien moet je dan het hele kleppendeksel en de verstuivers demonteren. Een los inlaatspruitstuk zie ik nog wel zitten (bij andere auto's ook gedaan), maar demonteren van verstuivers.... brrrr durf ik niet aan te beginnen met mijn (gebrek aan) kennis.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27001
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Wat zijn de kosten voor zo'n motorreining?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Er kleven wel risico,s aan deze manier van reinigen,heb laatst zo,n demo gezien,waarbij er een stuk vuil tussen een uitlaatklep bleef zitten,waardoor de motor op 4 cilinders ging lopen,met als gevolg een kopdemontage plus een defecte klep.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France


Dit is een engelse uitleg.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

pasv70 schreef:Waar heb je dat laten doen?

De boel een beetje schoon van binnen kan geen kwaad volgens mij...
Ik heb dat laten doen bij de Volvosponsors Volvotune & GS Powerflush. Die twee hebben nu de handen in elkaar geslagen te hebben en werken vanuit dezelfde werkplaats..

@Ramon@Ramon,
Dat vertelde de monteur ook en om te voorkomen was er dit apparaat dat op de foto te zien is en z.g pulseert met de vloeistof inspuit moment. Maar er wordt met 1100toeren lopende motor elke 17 seconden een beetje vloeistof ingespoten. Hm zou iboeiend zijn te ontdekken wat voor reiniging dat is.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Bover, quanta costa dat geintje, wat was je km-stand, was er al eerder gereinigd, is de EGR zelf ook los geweest zoals in het filmpje het geval is geweest (pre-cleaning) en tot slot de verschillen tussen voor en na?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

V70/2.4D/2003 schreef:Bover, quanta costa dat geintje, wat was je km-stand, was er al eerder gereinigd, is de EGR zelf ook los geweest zoals in het filmpje het geval is geweest (pre-cleaning) en tot slot de verschillen tussen voor en na?
Mijn km stand is 192.000. Voor zover ik weet was de EGR nooit gereinigd en is inderdaad de EGR losgemaakt.
DE verschillen kan ik niet technisch duiden, ik ben een klant, maar met de endoscoop kun je duidelijk zien dat de wanden schoon waren.

Voor mijn zeer beperkte technische kennis stel ik mij voor dat op deze manier ook de klepstoters omgeving gereinigd wordt en kortom overal beter lucht en smering bij kan komen.

Ik heb idiee dat de auto wat pittiger reageert op gaspedaal
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Klepstoters worden hiermee niet gereinigd,het gaat om het inlaat trajact,dus niet de klepbediening,maar de klepzittingen en klepstelen enz enz.
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Geen risico dat prut in smeer traject (oliekanaaltjes) komt?
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
Lexus76
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17

Is dit net zoiets als seafoam?
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

@Ramon en Ramon, dat is toch niet verkeerd? Wordt toch alles wat beter van? Alles sluit dan tich weer beter af in inwendige?

( Nu eerst met de de familie op pad )
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”