Naast de eco tuning in combi met power heb ik nu de EGR klep laten sluiten en de DPF een beetje lichter gemaakt.
Tevens is door Volvotune de software aangepast die de reininging DPF regelt.
Het rijden is echt ietsje anders. Voelt toch iets meer power lijkt het wel en de brandstof meter geeft ook minder verbruik aan.
Foto is door boren van de uitlaat/filter
Diesel EGR en motor reiniging
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
foto 2
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Ik heb mijn achteraf gemonteerde (subsidie) roetfilter er deze week ook onder vandaan gehaald.
Bij het invoegen op de snelweg kreeg ik het idee dat de motor niet opgang kwam.
Gelukkig had ik de demper (bijna 100d km geleden) mee naar huis genomen.
Met geen mogelijkheid kon je door het roetfilter (zonlicht andere zijde) kijken, terwijl de originele demper 1 groot gat is.
Bij het invoegen op de snelweg kreeg ik het idee dat de motor niet opgang kwam.
Gelukkig had ik de demper (bijna 100d km geleden) mee naar huis genomen.
Met geen mogelijkheid kon je door het roetfilter (zonlicht andere zijde) kijken, terwijl de originele demper 1 groot gat is.
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
charly schreef:Geacht forum,
Nog éénmaal de ultieme vraag: kan bij een V70 D5 2002 het EGR-systeem zonder enig probleem met een plaatje afgesloten worden? Ik weet dat er al veel over geschreven is, doch er zijn verschillende meningen. Een simpele vraag verdient een simpel antwoord: Y / N. Indien negatief wat zijn dan de implicaties indien dit toch gebeurt (meldingen, slechte werking, ...). Uitstoot belangt mij eigenlijk niet aan, aangezien de Belgische keuring een automaat toch niet op roetuitstoot (die er wel degelijk in ruime mate aanwezig is!) mag testen. Ik kijk uit naar een eenvoudig antwoord van de kenners. Alvast bedankt.
Bij alleen een plaatje krijg je : emissie storing, deze kan je wegdrukken, de auto blijft goed lopen.
Als je in de ecu de EGR map aanpast krijg je ook de storing niet meer.
mvgr Obbe
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Tjonge jonge, op en neer naar Strassbourg geweest. Rij dit regelmatig. Normaal rij ik rond de 1;15 met CC op 130km/u en 2250rpm.
Nu naar de DPF aanpassing van Volvotune en de EGR dicht durf ik het bijna niet hier te vermelden. KAn dit wel?
1100km en 62liter diesel getankt=1:17.7 :roll:
En dat met een automaat. Geloof het zelf bijna niet dus volgende keer zal ik op dezelfde rit dit record moeten bevestigen. Dat wordt september na de vakantie.
En zonder al deze aanpassingen zoals de Eco/powertuning/Reiniging/ERG klep dicht/DPF aangepast, consumeerde de V70 rondom 1:12.8 -13.3
Zo wordt rijden nog leuk met 60.000km per jaar
Nu naar de DPF aanpassing van Volvotune en de EGR dicht durf ik het bijna niet hier te vermelden. KAn dit wel?
1100km en 62liter diesel getankt=1:17.7 :roll:
En dat met een automaat. Geloof het zelf bijna niet dus volgende keer zal ik op dezelfde rit dit record moeten bevestigen. Dat wordt september na de vakantie.
En zonder al deze aanpassingen zoals de Eco/powertuning/Reiniging/ERG klep dicht/DPF aangepast, consumeerde de V70 rondom 1:12.8 -13.3
Zo wordt rijden nog leuk met 60.000km per jaar
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Mooi voor je Bover! Jammer dat je zoveel hebt laten doen en het dus niet aanwijsbaar is wat het effect is van de afzonderlijke ingrepen... Ik laat in de herfst ook mijn inlaattraject reinigen, dan kan ik wellicht zien of dat wat uitmaakt. Tuning kriebelt ook een beetje, al zou ik met mijn 185 pk meer dan tevreden moeten zijn
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
De 205pk rijdt best wel beter, motor pakt beter op is met inhalen asociaal snel en is heerlijk op de cruise met acceptabele waardesin het brandstofverbruik.4wielen schreef:Mooi voor je Bover! Jammer dat je zoveel hebt laten doen en het dus niet aanwijsbaar is wat het effect is van de afzonderlijke ingrepen... Ik laat in de herfst ook mijn inlaattraject reinigen, dan kan ik wellicht zien of dat wat uitmaakt. Tuning kriebelt ook een beetje, al zou ik met mijn 185 pk meer dan tevreden moeten zijn
Alhoewel ik ook bij mijn auto stiekem benieuwd ben naar het inlaattraject en de vervuiling daarvan.
De auto heeft 47k aan kleine/korte stukjes gereden in de randstad voordat hij bij mij in het noorden kwam waarbij hij altijd wordt warm gereden en minimaal een half uur enkele reis aan snelweg km's maakt.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat zijn leuke verbruiks waarden. Maar laat ons weten wat het verbruik doet over grotere afstanden. Ik kan me ook voorstellen dat je erop gaat rijden met de wetenschap dat de auto nu erg zuinig is. En dat kan al zomaar een km op een liter of meer schelen. Of als je een wat langeren rit hebt met windje mee kan dat ook erg veel verschil maken in verbruik.Bover schreef:Tjonge jonge, op en neer naar Strassbourg geweest. Rij dit regelmatig. Normaal rij ik rond de 1;15 met CC op 130km/u en 2250rpm.
Nu naar de DPF aanpassing van Volvotune en de EGR dicht durf ik het bijna niet hier te vermelden. KAn dit wel?
1100km en 62liter diesel getankt=1:17.7 :roll:
En dat met een automaat. Geloof het zelf bijna niet dus volgende keer zal ik op dezelfde rit dit record moeten bevestigen. Dat wordt september na de vakantie.
En zonder al deze aanpassingen zoals de Eco/powertuning/Reiniging/ERG klep dicht/DPF aangepast, consumeerde de V70 rondom 1:12.8 -13.3
Zo wordt rijden nog leuk met 60.000km per jaar
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Van 1:13 naar 1:17 dat zou helemaal top zijn, zeker met een automaat.
Dit geeft perspectief, laat het ons weten of het juist is.
Dit geeft perspectief, laat het ons weten of het juist is.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8308
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Mag je dat ding er zomaar tussen uit beuken? Bij de kenteken gegevens staat dat er een retrofit roetfilter in zit.AlexV70 schreef:Ik heb mijn achteraf gemonteerde (subsidie) roetfilter er deze week ook onder vandaan gehaald.
Bij het invoegen op de snelweg kreeg ik het idee dat de motor niet opgang kwam.
Gelukkig had ik de demper (bijna 100d km geleden) mee naar huis genomen.
Met geen mogelijkheid kon je door het roetfilter (zonlicht andere zijde) kijken, terwijl de originele demper 1 groot gat is.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16544
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Neen!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 27647
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Inderdaad mag het roetfilter er niet zomaar tussen uit gehaald worden, is in diverse topics al uitgebreid behandeld.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8308
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Mijn auto kwam uit de fabriek zonder roetfilter, is hij dan na de inbouw weer opnieuw gekeurd?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Als op kenteken staat dat er een roetfilter onder zit wel.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Bij APK wordt er niet naar gekeken. Mocht dit in de toekomst veranderen, zet je hem er weer even onder.JeroenSpock schreef:Mag je dat ding er zomaar tussen uit beuken? Bij de kenteken gegevens staat dat er een retrofit roetfilter in zit.AlexV70 schreef:Ik heb mijn achteraf gemonteerde (subsidie) roetfilter er deze week ook onder vandaan gehaald.
Bij het invoegen op de snelweg kreeg ik het idee dat de motor niet opgang kwam.
Gelukkig had ik de demper (bijna 100d km geleden) mee naar huis genomen.
Met geen mogelijkheid kon je door het roetfilter (zonlicht andere zijde) kijken, terwijl de originele demper 1 groot gat is.
Oja, mijn oude V70 heeft afgelopen september met/zonder roetfilter zelfs een steekproef gehad van de RDW.
Dus wel roetmeting en........ OK.
Tja, dus, uhh. Wie controleert er dan wel op? Wassen neus die subsidieregeling.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Stand 1/1/2012 120.000. Huidige stand teller 235.000
Het verbruik van de laatste rit retour naar strassbourg was 1:16.4. Feitelijk met een super afgeladen tank op en neer gereden vanuit Arnhem 1100km en daarna 67 liter erin bij de tank terug thuis.
DE lange rit naar Strasbourg:
Ik mag proefondervindelijk vast stellen dat de tuning van volvotune mijn gemiddelde bracht van 1:15,5 op dezelfde rit en na het recette van DPF?EGR met de reiniging toch ook een sprongetje voorwaarts was naar 16.4. ( 550km enkele reis) Cruise control en 130km op tom tom 140km op teller.
Ik rij meer dan 1000km in de week en mijn gemiddelde in Nederland is 15.5 ongeveer elke week. Soms 15 en soms 15.9
Nu is maximale wel bereikt lijkt mij. En ja banden redelijk hard 2.6 ( 215/55/16)
Daarnaast heb ik bij de Volvo dealer zevenaar mijn Apk laten doen. Geen enkele melding en volvo ziei zelfs dat deze volvo bijzonder mooi liep na de proefrit.
Kortom: GESLAAGD!
Het verbruik van de laatste rit retour naar strassbourg was 1:16.4. Feitelijk met een super afgeladen tank op en neer gereden vanuit Arnhem 1100km en daarna 67 liter erin bij de tank terug thuis.
DE lange rit naar Strasbourg:
Ik mag proefondervindelijk vast stellen dat de tuning van volvotune mijn gemiddelde bracht van 1:15,5 op dezelfde rit en na het recette van DPF?EGR met de reiniging toch ook een sprongetje voorwaarts was naar 16.4. ( 550km enkele reis) Cruise control en 130km op tom tom 140km op teller.
Ik rij meer dan 1000km in de week en mijn gemiddelde in Nederland is 15.5 ongeveer elke week. Soms 15 en soms 15.9
Nu is maximale wel bereikt lijkt mij. En ja banden redelijk hard 2.6 ( 215/55/16)
Daarnaast heb ik bij de Volvo dealer zevenaar mijn Apk laten doen. Geen enkele melding en volvo ziei zelfs dat deze volvo bijzonder mooi liep na de proefrit.
Kortom: GESLAAGD!
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8308
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Toch wat zuiniger dan wat je dan eerder reed Bob.
Alex, als het aan mij ligt gaat dat filter een paar kilo afvallen.
Alex, als het aan mij ligt gaat dat filter een paar kilo afvallen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Hoe wil je dat afvallen gaan doen?JeroenSpock schreef:Alex, als het aan mij ligt gaat dat filter een paar kilo afvallen.
Heb je de oude demper niet meer? Anders 1 van de sloop halen.