Ik zou ze er het liefst weer in hebben, veel betere wegligging en stuurgedrag inderdaad. Maar sja, ik hecht meer waarde aan een stille en trillingvrije auto. Wij rijden een D5 overigens.
Zo heel erg schokkende veranderingen maak je overigens niet in het onderstel, je vult wat ruimte tussen rubbers op. Verbazingwekkend hoeveel impact deze relatief simpele ingreep heeft.
grt. Thijs.
verbeteren wegligging V70 D5 uit 2005
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13716
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Turbodesk: Is wel gek alas monteur zegt dat ze goed zijn en toch ander weggedrag. Hoe keur je nu draagarm rubbers met 205.000km.
Moet ik deze preventief vervangen. Ik doe de schokbrekers even niet na advies Ed hoogte is nl ok.
Moet ik deze preventief vervangen. Ik doe de schokbrekers even niet na advies Ed hoogte is nl ok.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Dat blijft een lastig verhaal.
Het is moeilijk om te voelen of de rubbers van de draagarmen nog goed zijn.
Met een breekijzer voel je altijd wel wat speling, maar wat is te veel?
Monteur zei ook dat rubbers na een 2 ton het beste wel gehad hebben.
Ik heb dus op de gok twee draagarmen besteld en eronder gezet. En ik ben blij dat ik het gedaan heb.
Ik wil ook nog een keer de voorste schokdempers vervangen. Heb daarvan ook het idee dat ze het beste wel gehad hebben.
Het is moeilijk om te voelen of de rubbers van de draagarmen nog goed zijn.
Met een breekijzer voel je altijd wel wat speling, maar wat is te veel?
Monteur zei ook dat rubbers na een 2 ton het beste wel gehad hebben.
Ik heb dus op de gok twee draagarmen besteld en eronder gezet. En ik ben blij dat ik het gedaan heb.
Ik wil ook nog een keer de voorste schokdempers vervangen. Heb daarvan ook het idee dat ze het beste wel gehad hebben.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13716
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Tja ik hou eigenlijk wel van 'meten is weten'. Maar dat blijkt lastig op dit onderwerp begrijp ik.
Mijn schokbrekers laat ik even voor wat het is n.a.v. EDRAKET zijn bijdrage in dit lijntje.
De draagarmen staan bij mij dit jaar op programma.
Mijn schokbrekers laat ik even voor wat het is n.a.v. EDRAKET zijn bijdrage in dit lijntje.
De draagarmen staan bij mij dit jaar op programma.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Er zijn helaas veel onderdelen die niet te meten zijn, zoals draagarmen of schokbrekers. Voordat ze stuk zijn is de werking al verminderd, en de ene vindt het dan al onacceptabel en de ander rijdt er nog 2 ton mee verder (er vanuit gaande dat er niks scheurt of lekt).
Als je een auto met wat meer km's echt in nieuwstaat wilt houden (en dat is volgens mij wel het profiel van de meeste forummers hier, incl mijzelf!) dan kost een V70 goud geld. Het zijn allemaal nog redelijke bedragen voor de onderdelen, maar het zijn er zo veel.
Dit is de reden dat ik een wat nieuwere heb gekocht. Je blijft anders bezig.
Als je een auto met wat meer km's echt in nieuwstaat wilt houden (en dat is volgens mij wel het profiel van de meeste forummers hier, incl mijzelf!) dan kost een V70 goud geld. Het zijn allemaal nog redelijke bedragen voor de onderdelen, maar het zijn er zo veel.
Dit is de reden dat ik een wat nieuwere heb gekocht. Je blijft anders bezig.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13716
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
JA dat is waar en we hebben er twee volvo's. Maar de portemonnee bepaalt de reikwijdte
preventief vervangen
preventief vervangen
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- DannyB
- 3rd Gear member
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
- Locatie: Eindhoven
De draagarmen van mijn XC laatst vervangen, auto trok naar rechts bij het remmen en ik moest bij het rechtuit rijden veel met het stuur corrigeren. Nu is alles weer zoals het hoort.
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wat dat betreft ben ik jaloers op mijn vrouw en haar 850. Ze is al 6 jaar zo groots met die auto en hoeft ook niets anders. Ik had daar allang het een en ander aan vervangen, maar ze is niet zo kritisch op dat vlak. Hij is wel in goede staat overigens. Als die ooit in stort (is nu 17 jaar) zou ik echt niet weten wat de vervanger moet worden.Bover schreef:JA dat is waar en we hebben er twee volvo's. Maar de portemonnee bepaalt de reikwijdte
preventief vervangen
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1668
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05
wat was je kwijt incl arbeid?DannyB schreef:De draagarmen van mijn XC laatst vervangen, auto trok naar rechts bij het remmen en ik moest bij het rechtuit rijden veel met het stuur corrigeren. Nu is alles weer zoals het hoort.
V70 '05 R | m66 | ceramic downpipe | do88 intercooler |stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- DannyB
- 3rd Gear member
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
- Locatie: Eindhoven
€ 281,00 incl BTW voor de draagarmen en zelf vervangen.
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13716
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
NA een wat zwabberig gedrag bij remmen heb ik door forumlid 'Dennis850estate' in Uden mijn draagarmen laten bekijken en deze zijn echt aan vevanging toe.
Ik heb gezien dat de rubbers stuk warten en los in de ring hingen. Weet niet zo goed hoe de onderdelen heten.
Nu is de vraag: Wat is nu verschil tussen draagarm gewoon V70 en de z.g politie uitvoering? Of is er nu maar een en dezelfde uitvoering?
Ik heb gezien dat de rubbers stuk warten en los in de ring hingen. Weet niet zo goed hoe de onderdelen heten.
Nu is de vraag: Wat is nu verschil tussen draagarm gewoon V70 en de z.g politie uitvoering? Of is er nu maar een en dezelfde uitvoering?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 27000
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik heb laatst op het forum gelezen dat er nog maar een type rubbers te koop is en dat zijn de politie uitvoering rubbers.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De voorste rubbers in de draagarmen zijn hol van binnen en met olie gevuld. Dat heeft Volvo gedaan om een wat comfortabeler rijgedrag te geven. Werkt goed wat comfort betreft, alleen gaan ze na 2 ton scheuren en lopen ze leeg. Ze moeten dan echt vervangen worden, de olie geeft nog enige stevigheid aan de rubbers, als dat eruit is ga je alle kanten op en slijten je banden erg snel.
De politierubbers hebben die olie vulling niet en zijn massief. Deze zijn wat steviger en geven een preciezer weggedrag. Ik heb destijds de originele vervangen voor de gele politie rubbers en dat was inderdaad een verbetering wat stuurprecisie betreft. Comfort ging lichtjes achteruit. Mijn rubbers waren nog niet gescheurd.
Bob, ik heb nog een setje originele draagarmen liggen. Als je wilt mag je deze lenen om de rubbers te laten vervangen. Kun je later de draagarmen vervangen op een geschikt tijdstip. Als ik dan jouw oude draagarmen terug krijg ben ik happy. Overigens bespaar je niet zo heel veel, nieuwe armen kosten iets van 150 euro, de losse rubbers los een euro of 60. Dan nog inpersen erbij...
De politierubbers hebben die olie vulling niet en zijn massief. Deze zijn wat steviger en geven een preciezer weggedrag. Ik heb destijds de originele vervangen voor de gele politie rubbers en dat was inderdaad een verbetering wat stuurprecisie betreft. Comfort ging lichtjes achteruit. Mijn rubbers waren nog niet gescheurd.
Bob, ik heb nog een setje originele draagarmen liggen. Als je wilt mag je deze lenen om de rubbers te laten vervangen. Kun je later de draagarmen vervangen op een geschikt tijdstip. Als ik dan jouw oude draagarmen terug krijg ben ik happy. Overigens bespaar je niet zo heel veel, nieuwe armen kosten iets van 150 euro, de losse rubbers los een euro of 60. Dan nog inpersen erbij...
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13716
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Hi Ed: Dank je wel voor het aanbod van de draagarmen.
Ik heb net "Dennis 850 estate" gebeld.
Hij gaat deze reparatie doen bij GS powerflush in de garage. Hij is eens met de puntjes op het einde, het kost al met al dan bijna net zoveel. Maar nogmaals dank voor je aanbod.
Trouwens een mooie combi daar in Uden: Tuning, automaat spoelen en nu is er forumlid Dennis850 als ervaren monteur Volvo. Wist trouwens niet dat die rubbers met olie waren gevuld.
Heb nu wel kosten, naast de draagarmen ga ik morgen ook de 4 banden vervangen na 65.000km.
Doe nu maatje breder 215/55/16 Conti Eco 5 en kosten 500,= in de btw gemonteerd.
Maar ja rijden kost geld.
Bob
Ik heb net "Dennis 850 estate" gebeld.
Hij gaat deze reparatie doen bij GS powerflush in de garage. Hij is eens met de puntjes op het einde, het kost al met al dan bijna net zoveel. Maar nogmaals dank voor je aanbod.
Trouwens een mooie combi daar in Uden: Tuning, automaat spoelen en nu is er forumlid Dennis850 als ervaren monteur Volvo. Wist trouwens niet dat die rubbers met olie waren gevuld.
Heb nu wel kosten, naast de draagarmen ga ik morgen ook de 4 banden vervangen na 65.000km.
Doe nu maatje breder 215/55/16 Conti Eco 5 en kosten 500,= in de btw gemonteerd.
Maar ja rijden kost geld.
Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13716
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
HA Ed, We zijn acht jaar verder en bovenstaand nog waarheid als een koe. Ik heb nu weer achterop weer Sachs demper gezet. Tweede keer bij deze auto. Eerste keer Monroe Reflex met 202.000 en nu met 497.000 weer Sachsedraket schreef: ↑24.03.2013 - 18:16 Hier even een antwoord gepost die ik op een andere thread had geantwoord. is hier ook van teoepassing, dus vandaar nog een keer. Scheelt een hoop getik
Bob, met veren is het heel erg simpel. Als de auto nog op de juiste hoogte staat is de veer nog prima, dus hoef je deze zeker niet te vervangen. Een veer die slapper wordt gaat verder in zakken en dat moet je zien aan de hoogte. Als de hoogte ok is doet de veer nog zijn werk als een nieuwe. Ik kan ook niet geloven dat dat nodig is.
Wat de dempers betreft: ik heb erg veel ervaring met veren en dempers, en neem nu van mij aan dat je de balans bijna nooit beter krijgt als origineel. Tuurlijk kun je de auto te week vinden, maar een goed gedesignde auto heeft ook een vering en demping die goed bij elkaar maar ook bij het verdere karakter van de auto past. Als je alleen de dempers vervangt door een sportievere variant ben je simpelweg de balans aan het verstoren en rijd het alleen maar slechter.
Wil je het dus goed doen heb je 2 mogelijkheden: je vervangt de dempers voor origineel Sachs. Dan ben je klaar voor een euro of 400 excl uren (ik zou het in 3 uurtjes redden rondom).
Tweede optie is een volledige set van bijv HR of Bilstein. Je krijgt dan verlagingsveren met bijpassende dempers. Dat is welliswaar op elkaar afgestemd, maar past niet echt bij de rest van de auto. Je krijgt dan last van de rest van de softe setup van de auto. Denk dan aan draagarm rubbers, motorsteunen, torsie enz.
Mijn welgemeende advies: doe alleen de dempers voor origineel en evt veerschotels vooraan dan heb je weer een zo goed als nieuwe ophanging
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3382
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Mooie topic kick Bob, opgedoken uit de diepten van het Volvo forum archief .
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13716
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Ja ik was er toch me bezig en wist me te herinneren dat ED hier een mening over had toen. Feitelijk heb ik nu ook z'n advies opgevolgd. Maar ja met al die modificaties wil je eigenlijk steeds verder met vervangen
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13716
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Dag Ed als je dit nog volgt, is de 850 nog op het erf?edraket schreef: ↑29.04.2013 - 09:39Wat dat betreft ben ik jaloers op mijn vrouw en haar 850. Ze is al 6 jaar zo groots met die auto en hoeft ook niets anders. Ik had daar allang het een en ander aan vervangen, maar ze is niet zo kritisch op dat vlak. Hij is wel in goede staat overigens. Als die ooit in stort (is nu 17 jaar) zou ik echt niet weten wat de vervanger moet worden.Bover schreef:JA dat is waar en we hebben er twee volvo's. Maar de portemonnee bepaalt de reikwijdte
preventief vervangen
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT