Climate control sensor kapot?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
EMP-V70
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10.02.2014 - 10:35

Ik heb een V70 uit 2001 sinds februari. Airco onderhoud is iets meer dan een jaar geleden gedaan.

Climate control leek altijd goed. Hij warmde mooi op tot de aangegeven temperatuur. Ik rij er bijna altijd alleen in, dus zet beide temperatuur knopjes meestal op de zelfde stand.

Gisteren voor het eerst zo'n zon-opgewarmde auto aangetroffen. Snikheet dus. Climate Control lijkt het goed te doen, koude frisse lucht uit de roosters, maar het bleef warm in de auto. Na onderzoek blijkt hij links koude lucht te blazen, maar rechts warme! Ik heb vanalles geprobeert om rechts ook koude lucht te laten blazen, maar hij bleef warm. Hierdoor bleef het de hele rit heet in de auto.

Is dit een bekend probleem? Is de sensor can het rechter deel wellicht kapot, of de instel-knop?
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Laat hem eens uitlezen bij de dealer. Kans is groot dat de kachelkleppen eens gekalibreerd moeten worden.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
chalith
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:35

Hoi,

ik heb dat ook gehad, een aanzienlijk verschil in temperatuur tussen 't linker en rechter uitstroom rooster.

ook vond ik 't "koude" rooster niet echt koud.

calibratie van de kachel kleppen hielp niet.

toen ben ik met de speciale bril en lamp de condensor van de airco gaan inspecteren, en inderdaad lek onderin.

er zat nog 2 ons koelmiddel in.

nieuwe condensor geplaats en de airco laten vullen.

problem solved!
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Er is maar 1 sensor, die voor beide kanten werkt. Klopt natuurlijk niet, maargoed. Die sensor zit dus op je bedieningspaneel achter die drie speetjes. Wellicht dat daar een flinke pluk stof voor zit, dat geeft ook dit soort problemen. Voorzichtig stofzuiger erop kan al afdoende zijn.

Anders paneel verwijderen en ventilatortje reinigen, want als die niet meer rond draait, krijg je ook gezeur. Hoor je hem nog wel draaien eigenlijk?

Afijn, kijk eerst even naar bovenstaande en helpt dat niet, typ ik wel weer verder....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
EMP-V70
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10.02.2014 - 10:35

Enigszins verlaat, maar voor als iemand ooit het zelfde probleem heeft: het was inderdaad de airco die kapot aan het gaan was. Een paar weken later deed hij helemaal niets meer, en heeft de garage het een an ander moeten vervangen (onder andere de magneetkoppeling als ik het mij goed herrinner). Dure reparatie, omstreeks 1300 euro bij de dealer, maar sindsdien weer probleemloos.

Enige tijd later heb ik de Volvo weg moeten doen ivm verhuizing naar het buitenland, maar inmiddels ben ik weer terug, en laatst heb ik weer een Volvo, een V70 classic deze keer.
Gebruikersavatar
volvocop
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 14.07.2011 - 20:55
Locatie: baarn

Nou hartelijk welkom weer hier. En veel geluk met je andere Volvo! :-|
V70n T5 Comfort-exlusive my2000
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”