Beste forummers,
Ik ben de eigenaresse van een V70 uit 2004 automaat. Heb de auto nu een jaar en 2 dingen storen mij enorm
1 de auto blijft te lang hoog in de toeren hangen als ik start met koude motor(1,5 minuut) Ik wacht met schakelen anders knalt ie weg.
2 bij koud weer, rond het vriespunt, schakelt ie slecht van 1 naar 2. HOudt in zeg maar. Met warm weer verneem ik het amper.
De garage, geen dealer, heeft zo snel geen oplossing. Een kennis van mij is net voor zichzelf met eigen garagebedrijf begonnen en wil er wel naar kijken, mits ik voorwerk verricht.
Tav punt 1 is er een keer een doekje door het gasklephuis gehaald maar dat mocht niet baten.
Ik heb net al gezocht op punt 1 en meen me mij te herinneren dat er meer waren met dit probleem maar kan het topic nergens meer vinden.
Ik hoop op tips of verwijzingen naar oudere topics.
Groetjes Nelleke
Hoge toeren bij starten en slecht schakelen bij kou
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 27.01.2010 - 14:52
Ik had je topic uit 2018 inmiddels ook even doorgelezen, zijn de klachten verergerd sindsdien?
'01 Volvo V70 2.4T AUT
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 06.03.2018 - 12:29
- Locatie: Pesse
nee, alleen de winter was nieuw voor mij met deze auto en toen kwam ik achter het slechtere schakelen.
Vandaag even met stopwatch gemeten hoe lang de motor hoog in toeren blijft met koude motor: 25 seconden. Ik dacht dus langer maar volgens de monteur die afeglopen zondag bij mij in de auto zat, was het veel te lang. Moest ook even gas geven om te kijken of het dan meteen terugzakte maar dat was niet zo.
Vandaag even met stopwatch gemeten hoe lang de motor hoog in toeren blijft met koude motor: 25 seconden. Ik dacht dus langer maar volgens de monteur die afeglopen zondag bij mij in de auto zat, was het veel te lang. Moest ook even gas geven om te kijken of het dan meteen terugzakte maar dat was niet zo.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13819
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Ik neem aan dat een benzine is. Mogelijk ff handig om te vermelden in je onderschrift wat voor auto je hebt.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Wellicht het handigst om de auto te laten uitlezen en te kijken of er fout codes zijn.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Is dat hoger in toeren na starten niet normaal? Volgens mij is dat om er voor te zorgen dat de katalysator eerder op temperatuur is
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Auto gaat pas bij 1750 rpm in lockup, wanneer het koud is deden mijn 6gt bakken allemaal 2500/3000rpm de eerste kilometers.
Dat is een product eigenschap en ik omzeilde het vaak door zelf de eerste paar km te schakelen.
Met de huidige 8gt nooit de behoefte gehad om zelf te schakelen en bij koudere temperaturen staat altijd de standkachel eerst aan waardoor de boel altijd is voorverwarmt.
Dat is een product eigenschap en ik omzeilde het vaak door zelf de eerste paar km te schakelen.
Met de huidige 8gt nooit de behoefte gehad om zelf te schakelen en bij koudere temperaturen staat altijd de standkachel eerst aan waardoor de boel altijd is voorverwarmt.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13819
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Nelleke, het kost door rijafstand mogelijk wat tijd maar je kunt ook vragen of ze bij de forumsponsors Volvoservice of MMTS tijd voor je hebben.
Volvoservice zit in Elst en hebben de meeste storingen wel gezien inmiddels. Je bespaart veel tijd met zoeken naar oplossingen want ze hebben daar alle oplossingen voor je volvo voorhanden.
Prettige wachtruimte met wifie. Volvoservice is Dennis v Asperen en Kubba is de eerste klas monteur. Dennis: tel nr 06 220 602 11.
De andere oplossing is te vinden in Oldenzaal, waar ik ook goede ervaringen heb, bij Martin MMTS 06 511 380 22.
Beide zijn goede en betrouwbare adressen voor je Volvo. Beide hebben een leenauto meen ik.
gr Bob
Volvoservice zit in Elst en hebben de meeste storingen wel gezien inmiddels. Je bespaart veel tijd met zoeken naar oplossingen want ze hebben daar alle oplossingen voor je volvo voorhanden.
Prettige wachtruimte met wifie. Volvoservice is Dennis v Asperen en Kubba is de eerste klas monteur. Dennis: tel nr 06 220 602 11.
De andere oplossing is te vinden in Oldenzaal, waar ik ook goede ervaringen heb, bij Martin MMTS 06 511 380 22.
Beide zijn goede en betrouwbare adressen voor je Volvo. Beide hebben een leenauto meen ik.
gr Bob
Laatst gewijzigd door Bover op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: p
Reden: p
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Zo staat het in de handleiding...
N.B. Afhankelijk van de motortemperatuur kan het tijdens de koude start gebeuren dat het motortoerental van bepaalde motortypes - korte tijd - iets hoger is dan normaal. Dit omdat Volvo ernaar streeft de uitstoot te beperken van stoffen die schadelijk zijn voor het milieu door het uitlaatgasreinigingssysteem van de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te brengen.
Automatische versnellingsbak - Koude start Als u bij koud weer wegrijdt, kan het zijn dat de schakelingen stug aandoen. Dit komt omdat de versnellingsbakolie bij lagere temperaturen stroperiger wordt. Om de uitstoot van uitlaatgassen te beperken schakelt de versnellingsbak later op dan normaal, wanneer u bij lage temperaturen wegrijdt. Wanneer u met een koude motor wegrijdt, schakelt de versnellingsbak bij een hoger toerental op dan normaal. Dit om ervoor te zorgen dat de katalysator sneller op de juiste temperatuur komt.
N.B. Afhankelijk van de motortemperatuur kan het tijdens de koude start gebeuren dat het motortoerental van bepaalde motortypes - korte tijd - iets hoger is dan normaal. Dit omdat Volvo ernaar streeft de uitstoot te beperken van stoffen die schadelijk zijn voor het milieu door het uitlaatgasreinigingssysteem van de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te brengen.
Automatische versnellingsbak - Koude start Als u bij koud weer wegrijdt, kan het zijn dat de schakelingen stug aandoen. Dit komt omdat de versnellingsbakolie bij lagere temperaturen stroperiger wordt. Om de uitstoot van uitlaatgassen te beperken schakelt de versnellingsbak later op dan normaal, wanneer u bij lage temperaturen wegrijdt. Wanneer u met een koude motor wegrijdt, schakelt de versnellingsbak bij een hoger toerental op dan normaal. Dit om ervoor te zorgen dat de katalysator sneller op de juiste temperatuur komt.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 06.03.2018 - 12:29
- Locatie: Pesse
Dank u! Dit zou idd veel verklaren. Ik heb het boekje wel bij de auto maar of dat tevens de handleiding is.. Ik heb er ook totaal geen verstand van.
Maar alle info helpt mij verder. Bedankt voor de moeite
Maar alle info helpt mij verder. Bedankt voor de moeite
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40631
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Bij 1.
Klopt, auto start altijd met wat hoger toerental, bij mij rond de 1600 en zakt na korte tijd naar ca. 700
In die tijd worden alle sappen netjes over de motor verdeeld en kun je met een gerust hart wegrijden.
Ik weet niet anders en het geeft mmoi de tijd om je te installeren, de radio aan te doen, je gordel om te doen, de navi in te stellen etc etc.
Klopt, auto start altijd met wat hoger toerental, bij mij rond de 1600 en zakt na korte tijd naar ca. 700
In die tijd worden alle sappen netjes over de motor verdeeld en kun je met een gerust hart wegrijden.
Ik weet niet anders en het geeft mmoi de tijd om je te installeren, de radio aan te doen, je gordel om te doen, de navi in te stellen etc etc.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13819
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
HA Nelleke, we zijn bijna half jaar verder. Problemen opgelost en ben je nog bij een volvospecilist geweest?
Bob
Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT