V70R - 2003

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Seesar
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.10.2018 - 20:35

Als je conditie van je blok wil testen; behalve dat ze gevoelig zijn voor scheuren zijn ze behoorlijk rock-solid (dat is wel een beetje een tegenstrijdig statement :) ).. Als je makkelijk wil testen of hij gescheurd is; kun je zoiets kopen: Koelvloeistof Tester

Dat werkt perfect. Dat gele stopje, stop je i.p.v. de dop van je koelvloeistof, paar druppeltjes van die blauwe vloeistof erin, 5min motor stationair draaien (warm gereden motor). Eerste 30-60seconde bubbeltjes is niet erg; dat komt omdat je de luchtdichte dop hebt aangedrukt en dus beetje lucht erdoorheen perst. Daarna zou je geen bubbeltjes meer moeten zien, maar beste indicator is daarnaast dat de vloeistof geel kleurt als er CO2 in aanraking komt= uitlaatgassen. Blauw blijven is geen scheuren.

Een ongescheurd blok geeft geen verkleuring, ook niet een beetje. Als eindtest om te vloeistof op zijn werking te testen, zelf in het de afsluiter blazen; de CO2 van je adem is genoeg om geel te doen kleuren :D.

Anderzijds zou ik niet weten wat er versleten zou kunnen zijn aan dit blok (ongetuned); ik denk dat ze zonder problemen 5ton kunnen lopen.



offtopic

Als je in de buurt van Oirschot woont kun je gerust langskomen om te laten testen; ik heb zo'n testertje staan.

Als je wellicht toch geinteresseerd zou zijn in shimmen door Tim Williams, stuur me een PM; hij komt misschien naar NL

maar ik zal verder het topic niet kapen, back ontopic.
Laatst gewijzigd door Seesar op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

Seesar schreef: Als je conditie van je blok wil testen; behalve dat ze gevoelig zijn voor scheuren zijn ze behoorlijk rock-solid (dat is wel een beetje een tegenstrijdig statement :) ).. Als je makkelijk wil testen of hij gescheurd is; kun je zoiets kopen: Koelvloeistof Tester

Dat werkt perfect. Dat gele stopje, stop je i.p.v. de dop van je koelvloeistof, paar druppeltjes van die blauwe vloeistof erin, 5min motor stationair draaien (warm gereden motor). Eerste 30-60seconde bubbeltjes is niet erg; dat komt omdat je de luchtdichte dop hebt aangedrukt en dus beetje lucht erdoorheen perst. Daarna zou je geen bubbeltjes meer moeten zien, maar beste indicator is daarnaast dat de vloeistof geel kleurt als er CO2 in aanraking komt= uitlaatgassen. Blauw blijven is geen scheuren.

Een ongescheurd blok geeft geen verkleuring, ook niet een beetje. Als eindtest om te vloeistof op zijn werking te testen, zelf in het de afsluiter blazen; de CO2 van je adem is genoeg om geel te doen kleuren :D.

Anderzijds zou ik niet weten wat er versleten zou kunnen zijn aan dit blok (ongetuned); ik denk dat ze zonder problemen 5ton kunnen lopen.



offtopic

Als je in de buurt van Oirschot woont kun je gerust langskomen om te laten testen; ik heb zo'n testertje staan.

Als je wellicht toch geinteresseerd zou zijn in shimmen door Tim Williams, stuur me een PM; hij komt misschien naar NL

maar ik zal verder het topic niet kapen, back ontopic.
Hoi Sesaar, ik had je een prive bericht gestuurd met vraag over je ophangings bestel lijstje
Laatst gewijzigd door crackedtooth op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 '05 R | m66 | ceramic downpipe | do88 intercooler |stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gebruikersavatar
peterp
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 13.05.2016 - 10:46

Mooie opsomming. Ik heb ook nummer 12 op het lijstje aangepakt. Zelf geschuurd en gespoten omdat het bijna niet zichtbaar is.
Volvo V70 D5 2007 Silverlight 300.000 km
Seesar
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.10.2018 - 20:35

crackedtooth schreef:
Seesar schreef: Als je conditie van je blok wil testen; behalve dat ze gevoelig zijn voor scheuren zijn ze behoorlijk rock-solid (dat is wel een beetje een tegenstrijdig statement :) ).. Als je makkelijk wil testen of hij gescheurd is; kun je zoiets kopen: Koelvloeistof Tester

Dat werkt perfect. Dat gele stopje, stop je i.p.v. de dop van je koelvloeistof, paar druppeltjes van die blauwe vloeistof erin, 5min motor stationair draaien (warm gereden motor). Eerste 30-60seconde bubbeltjes is niet erg; dat komt omdat je de luchtdichte dop hebt aangedrukt en dus beetje lucht erdoorheen perst. Daarna zou je geen bubbeltjes meer moeten zien, maar beste indicator is daarnaast dat de vloeistof geel kleurt als er CO2 in aanraking komt= uitlaatgassen. Blauw blijven is geen scheuren.

Een ongescheurd blok geeft geen verkleuring, ook niet een beetje. Als eindtest om te vloeistof op zijn werking te testen, zelf in het de afsluiter blazen; de CO2 van je adem is genoeg om geel te doen kleuren :D.

Anderzijds zou ik niet weten wat er versleten zou kunnen zijn aan dit blok (ongetuned); ik denk dat ze zonder problemen 5ton kunnen lopen.



offtopic

Als je in de buurt van Oirschot woont kun je gerust langskomen om te laten testen; ik heb zo'n testertje staan.

Als je wellicht toch geinteresseerd zou zijn in shimmen door Tim Williams, stuur me een PM; hij komt misschien naar NL

maar ik zal verder het topic niet kapen, back ontopic.
Hoi Sesaar, ik had je een prive bericht gestuurd met vraag over je ophangings bestel lijstje
In navolging van je verzoek (thanks for the reminder), hier een aantal gespecificeerde partnummers:

-bus versnellingsbak - haakse overbrenging voor pre-facelift, automaat. : 31437982 = kit = bus + nieuwe keerring. Facelift (2005-2006) heeft ander partnummer omdat hij ander aantal splines heeft, vanwege andere haakse overbrenging. Ik weet niet of automaat of handbak een verschil maakt.
-olie haakse overbrenging + achter differentieel (achterdif is NIET hetzelfde als je haldex unit, die er tegenaan geschroeft zit): 31367237
-haldex: olie = 31367940 (oud: 31325136), filter = 30787687, servicekit = 30783288, kit (filter + olie)= 30787687. N.b.: de servicekit heb ik niet gebruikt, omdat ik de computer er niet afgehaald heb. Ik heb wel een nieuw kitje gekocht op ebay om de pomp rubbers te vervangen:seal kit pomp
-stuurbekrachtiging: 'relais' (is geen relais, maar ziet er zo uit): 31360215, of elke willekeurige van een XC90 (oude model). Subpartcode C3-ZFLS werkt universeel op R en XC90 (google maar eens Servotronic XC90). Heeft meer pinnen, maar werkt zonder problemen (socket kan meer pinnen aan, maar gebruikt ze gewoon niet). Solenoid op het rack: 30741754
-Carter-ventilatie:

Potje 8692211
Buis 30650578
Slang 8692217
Pakking 9458534
injector seals 30731375 (heb ik niet vervangen)
Buis workaround 30731007 (moeilijk aan tekomen); gewoon oude splitter/U buisje schoonmaken (alle gaatjes nalopen) en buis 30650578 niet bestellen; dat is de duurste van allemaal. Wel alle flexibele slangen vervangen aan de inlaatspruitzijde die op 30650578 gemonteerd zijn (ik meen 6mm, 8mm en 4mm nodig; siliconen slang met RVS slangklemmen werkt goed als vervanger)

-Turbo-druk sensor: 31355463, gemonteerd op je intercooler, bestuurderszijde (oude: 30637921)
-Turbo control valve (TCV): 30670449
-Ophanging:

Voor:
Schokdemper: Monroe C2501
Veren: 30639016
Bumpstops: (skandix huisnummer): 1018726: niet aan te raden; laten heletijd de harmonica rubber los
Spacer: 31329206 (niet echt nodig geweest achteraf; gebruik veel siliconen vet bij installatie tegen kraken); dealer is kneiter duur (37.5 per stuk), koop bij andere shops online als je ze toch wilt)
Draagarmen: L: 30760586 (Lemforder:3497501), R: 30760587 (Lemforder: 3497601)
Topmounts; 30683637 (origineel gehaald; lemforder kon ik niet vinden)
Lagers: 30714968 (origineel gehaald, lemforder kon ik niet vinden)

Achter:

heb ik weinig aan gedaan, maar mocht je nieuw schokdempers willen: Monroe C1501
Daarnaast de rubbers van de trailing-arm laten vervangen: 9169204 (die zijn tegenwoordig ietwat versterkt)

-Cardan-as: Homokineet voor (achter kan niet los vervangen worden): 31216175
Laatst gewijzigd door Seesar op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”