V70xc ’02 benzine “Made in Sweden” - USA-versie

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gesloten
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

V70xc ’02 benzine “Made in Sweden” - USA-versie

2002 in Seattle op de weg gekomen.
Gekocht mrt 2010, als vierde eigenaar, historie (ook schade) bekend: 147.835km.
Proefrit: 'verkocht', mede omdat in-/exterieur naar wens, kinderverhogingen in achterbank, 3ebankje, trekhaak en audio 'naar mijn oortjes'.
En ja als caravantrekker met awd (Visco, dus zonder electronica) op nat gras (rustig rijden) en flinke hellingen geweldig; ook achteruit.
Bij elke beurt: op brug alle wielen vrij > D en R laten alle wielen direct dezelfde richting op draaien; let op max 2mm verschil profieldiepte voor/achter.

Ons rijgedrag? Liever tussen de vrachtauto's met ruimte dan gehaast over de linker rijstrook.
Geen strepentrekkers bij stadse-verkeerslichten; wel bij invoegen op autosnelwegen met caravan; veel landen kennen korte of geen invoegstrook.
Gemiddeld: 1 op 11,5. Stad 1 op 9, autosnelweg 1 op 13, caravantoertochten amper 1 op 7. Olie lust hij ook: 1 op 6000km
En ja, wij vinden het nog steeds een geweldige auto qua eigenlijk alles!
Moderne auto's gewend? Ja, van de werkgever.....

Vóór de koop met familie-keurmeester brug op en (tweede) proefrit gemaakt.
Werkelijk keurig afgeleverd met beurt, achterremmen en distri-multiriem, ruitenwissers, kentekenplaten, parkeerdeukjes eruit;
arbeid 864 onderdelen 622 voor de dealer in Amersfoort.
Voor onderhoud en reparaties (behalve waar aangegeven) bij die dealer gebleven.

all-season Scorpion banden vervangen bij 3 a 4mm; cupgeluid dan, bovendien winter-effectiviteit verdwenen lijkt mij.
Derde van de kilometers met caravan gewogen 1620kg
7 > 13 polige stekker incl. p9, 10, 11 & 12, plus extra 12V externe doos €400 (Districars Vlaardingen)

Al vrij snel: engine-lampje brandend. Bleek USA milieu-systeem van brandstoftoevoer te zijn. Benzinedop is een speciale met membraam.
Als de druk niet goed is, foutmeting. Andere dop erop: okay.


Beurten en (extra) onderhoud:

2011 juni: bij beurt stabilisatiestang achter €60
2011 november: voorwielnaven €650
2012 aug beurt
2013 april: automaatflush Uden: Obbe zei: deze bak gaat misschien nog 5000 mee, opnieuw flushen! Maar hij liep werkelijk perfect. Tot 7000 km verder tijdens vakantie half juli. Dat wil je nooit meer meemaken. Had ik maar geluisterd.
2013 mei: airco gasweging Noort Klima €58
2013 mei 202.848: banden en voorremmen €1240
2013 juni 205.650: achterremmen. Handrem liep niet lekker, dus gelijk alles achter €520
2013 juli 209.???: terugreis vakantie net na Zwitserland automaat stuk: ruilbak. Die liep niet lekker. Onder garantie van Gery door Dennis nieuwe solenoids in september. 2x nog geflushed. Hulde voor die mensen!
……..En toen kwam ik op dit Volvo-forum terecht viewtopic.php?p=1231820&highlight=#real1231820 (en heb me nog steeds niet netjes voorgesteld)
2013 aug 210.368: beurt met als extra: zuursensor (?) €285. Weet wel dat voorste Lambda-sond vervangen is.
2014 aug 232.186: basisbeurt
2015 mrt 239.473: automaatflush bij dealer, wilde wel eens Volvo-voorgeschreven-olie hebben. €450 Bak schakelde beter en langer goed! Wat mij opvalt: na elke caravan-vakantie (belasting dus) schakelt hij aanzienlijk vloeiender en vervalt na paar maanden weer in oude-liedje. Goed genoeg maar minder.
2015 juli 250.971: beurt met als extra bougies
2016 mrt: airco gasweging NK Schiedam €62
2016 sept 271.596: beurt en banden (bij 4 mm vervangen, cupvorming)
2017 jan 277.325: accu90Ah €182
2017 aug 285424: beurt met als extra: spoorstang €55, achter- en middenuitlaat €660
2017 aug 286101: dashboardunit viel uit €417 via dealer naar extern bedrijf (Erich)
2018 mrt 296717: afstandbediening reageerde niet meer: inleren en nieuwe erbij €172
2018 aug 302224: beurt met bougies (uh, alweer?)
2018 nov airco gasweging N-Kli: condensor lek & aircopomp rep ivm pullyspeling. €601
2019 jan 306299: distri- & multiriem vervangen (160dkm na aflevering/vervanging)
en dynamo reparatie extern bedrijf in A’foort (as maakte herrie) €870
2019 juli 313.571: een normale beurt gelukkig. Extra op verzoek: zoeken naar gaten ivm regenwaterlekkage eerder dit jaar. Niets gevonden. Wat ik zelf een paar maanden eerder vond: veel bladerproppen voor bij vloerplaat buiten achter de plastic (sier)kappen. Na wegpeuteren/blazen (drukspuit) bleef vloer droog. Kennelijk is daar een ‘doorvoer’?
2019 aug interieur stinkt vreselijk naar benzine. Nieuwe pompunit €847……..
2020 aug 323.300: en opeens hield de (al 'gereviseerde') dynamo er mee op. Nieuwe €700. Gelijk de jaarbeurt met apk; goedgekeurd zonder toestanden 700
en toen wilde hij (warm, gebeurde vaker al jaren) niet starten: storing impulssensor en nog eens 200
Tja, de GT5 was weer dik 80dkm na de laatste flush: gelijk meegenomen 350 of zo iets

Toekomst? Nou eens even geen dure reparaties graag.
Opvolger? Tweedehands XC40, V60/90cc T5 awd (met een gordijntje over dat foeilelijke scherm in het midden)
alternatief: Lexus 450hL; was ooit Saab 9-5


Onderhoudshistorie van onze 945LE ’98 vind je hier:
viewtopic.php?t=60225&page=fst_unread&h ... r;roofrail
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mees op 06.08.2020 - 14:07, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Mooie lijst Mees,

En over 8 jaar uitgesmeerd en het aantal kms valt het allemaal best wel mee!
(autorijden heeft gewoon zo z'n kosten, en is zeker niet goedkoop).

En die V90CC T5, die van mij is voorlopig niet te koop, heb 'm sinds begin dit jaar en is werkelijk een super auto!
Zeker aan te bevelen. Zie hier mijn topic
Laatst gewijzigd door PGV90 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Mooi verhaal Mees. Zou bijna als Persoonlijk blog geplaatst kunnen worden
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Fijn te lezen dat jullie nog zo blij zijn met de V70XC.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Mooi overzicht Mees!
Hopelijk duurt het nog heel lang voordat je een gordijntje moet kopen :D
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Een heel relaas, waaruit blijkt dat de liefde nog niet bekoeld is. Ik zou zeggen, op naar de 4 ton.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Na 4 jaar en 3 maanden &
56.420 kilometer bij nieuw 7mm en nu net geen 4 voor / 3mm achter
en vooral geen-prettig cup-geluid, al bij lage snelheden,
de Pirelli Scorpions vervangen door Michelin CC (ook 7mm) met Alpine-symbool.

Nee, wij gaan nooit op wintervakantie naar de sneeuw
of naar het circuit van Spa.....

En: gelijk even gekeken of de ViscoAWD nog werkt.
Yep: ook achteruit, alle 4 de wielen dezelfde richting op!

Wat de auto dit kalenderjaar gekost heeft?
Verzekering, belasting, beurten, reparaties, banden, automaatflush, brandstof (geen afschrijving meer): €5562 met 9216km.
Met heel veel plezier gereden: hij mag wederom blijven!
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

59 cent per km. Wat rij je daar nieuw voor? Nauwelijks een Toyotaatje, denk ik.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Msuidgeest schreef: 29.12.2020 - 21:28 59 cent per km. Wat rij je daar nieuw voor? Nauwelijks een Toyotaatje, denk ik.
Zonder afschrijving vind ik dat toch wel redelijk veel. Een Toyotaatje private lease kost op een heel jaar iets meer dan EUR 3000 (lease 200 per maand, 10 dkm/jaar, 5 l/100km, mijn schoonzus rijdt er één). Maar goed, voor iets meer geld zou ik ook kiezen voor een XC70! :-)
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

mees schreef: 29.12.2020 - 16:13 .....de Pirelli Scorpions vervangen door Michelin CC (ook 7mm) met Alpine-symbool.
Daar ga je denk ik veel plezier aan beleven. Op de D6 heel goede ervaringen mee en op de T8 overweeg ik ze ook als vervanger voor de huidige winterband. Benieuwd naar je ervaringen de komende tijd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Als een Hovercraft (sowieso vaart zo'n V70xc '02 als een boot).......
Uh, dook in een flinke plas met 70km/u en kwam er zonder heftige 'weerstand' probleemloos door.
Stuurt wat lichter; niet vager maar lijkt alsof je minder de weg voelt.
Geen trillingen (boven de 130 kom ik nooit).
Voelen wat soepeler aan dan de half versleten Pirelli's.

En met de sneeuw van februari (zeker vergeleken met de 945 met winterbanden): overal probleemloos door en wegrijdend vanaf 'glazig uitziende' hellinkjes.

Nu had ik dus in gedachten: 'kGa het beleven..... als we op modder-gras de caravan sleuren en vooral achteruit duwen in het voorjaar.
Dat gaat niet meer door ons gebeuren.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Van de week reden we de straat uit en bij de eerste verkeersheuvel: "kloenk". Lelijke metaalachtige rammel links voor, dat zich nogal eens herhaalde.
Na 10km: "metaal op straatklinkers": een halve-ring linker-voorveer lag 10 meter achter de auto.
Gebeld met garage: tuurlijk meneer, gaan we repareren. Uh, gelijk nieuwe voor-schokdempers vroeg ik nog? (na aanbevelingen van kenners)
Nou, appte vrouwlief: wat denk je van inruilen?
Was het niet van plan de komende twee jaar nog (moment van 2 naar 1 auto terug dan) maar kon de verleiding niet weerstaan voor een..... wordt een ander topic.

9 maart scheiden onze wegen. Hij was voor ons een fantastische wagen !!
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Vertel Mees, vertel........ waar gaat het verder?
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Spannend. Weet je, gooi anders even een bommetje maar laat ons in spanning wanneer die ploft....
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

De belevenissen met de opvolger XC40 T5 '18 Intro Edition, zal een nieuw topic worden.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Gesloten

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”