Electronica gerelateerde problemen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
HuubMalmo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.07.2016 - 22:46
Locatie: Den Helder


Beste forumleden,
Meestal zoek ik alleen urenlang naar de mogelijke oplossing, maar deze keer wil ik graag jullie hulp.
Hetgeen het om gaat is mijn volvo v70 bouwjaar 2001, inmiddels 390.000 kilometer op de teller. Een fijne 2.4 motor met 6 cylinders die rijdt op benzine met volgens de fabriek 170 pk.
Hij heeft het afgelopen halfjaar een keer of vijf problemen gehad die electronisch gerelateerd zijn.
Een week geleden liet de ventilator en dus het hele ontwasemingssysteem en verwarming het afweten. Het was gelukkig tijdelijk, de volgende ochtend functioneerde alles weer naar behoren.
In september wou het raam niet meer dicht, met nachtwerk was het gelukkig weer verholpen. Vanochtend tijdens het boodschappen doen wou de auto niet in een keer starten en heeft 'ie blijkbaar een soort reset gemaakt (ik zag dat het klokje op - - : - - stond). De mistlampen voor doen het niet ( sorry, ik heb de lampjes nog niet gecontroleerd, maar ik vindt het wel vreemd want ze hebben het wel gedaan en ik rijdt alleen met weinig zicht door mistbanken met deze verlichting).
En uiteindelijk waar het me eigenlijk om gaat is het dimlicht. Ik heb zo'n beroerde lichtopbrengst dat het zicht 's nachts zo beperkt is dat ik me op vreemde wegen aansluit bij een voorligger om toch een beetje overzicht over de weg te houden. Compleet onverantwoord. Ik gebruik de auto niet veel maar over twee weken wil ik dit lichtissue toch verholpen hebben. Veiligheid boven alles.
Voordat ik dus uren en dagen ga zoeken op fora naar mogelijke oorzaken aan jullie de vraag : hoe kan het dat de lichtopbrengst opeens merkbaar minder is ?
De lampjes H7 en zekeringen zijn gecontroleerd.
Ik dacht zelf misschien aan de massa kabel van de accu naar het chassis, dat deze een slechte verbinding maakt.
Of het expansievat van de stuurbekrachtiging die door de druk vergroot is en de doos met het motormanagementsysteem een beetje uit zijn solderingen drukt. (Ik was hiervoor gewaarschuwd bij de volvodag in Elst).
Tips, tips tips. In welke hoek moet ik het zoeken ? Het gaat me eigenlijk om het dimlicht, dat wil ik absoluut in orde hebben voordat we met de Kerst naar Frankrijk gaan(ik, mijn dochter en vrouw, twee honden en zo'n 950 kilometer enkele reis)
Alvast bedankt voor het lezen van deze lange tekst,
Vriendelijke volvogroeten,
Huub
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Foutcodes? Accu en dynamo getest?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik dacht dat deze auto een 5 cilinder heeft ...

Maar goed: de hele electronica staat en valt met goede elektra-verbindingen. En je kunt gewoon eens beginnen met zichtbare verbindingen losnemen, schoonmaken en weer vastschroeven. Ook zekeringen losnemen en weer terugdrukken. Elke overgangsweerstand kan voor rottigheid zorgen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
HuubMalmo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.07.2016 - 22:46
Locatie: Den Helder

In ieder geval geen foutcodes. Ik heb onder de motorkap gekeken en er zit wat ze vroeger bij brommers het spruitstuk noemen inderdaad vijf invoeren voor het gas/luchtmengsel. De motor loopt in ieder geval fantastisch mooi. Met een cylindertje minder...
Ik heb de multimeter tevoorschijn gehaald. Niet echt mijn ding maar ik zal me er gaandeweg wel mee redden. Ik begin morgen bij de lampjes voor het dimlicht. Ik vraag me af of ze wel genoeg ampere krijgen. En ik zal die lampen ook eens zo goed mogelijk schoonmaken vanbinnen. voorzover dat wil met die nauwe toegang met de reflector die er binnenin zit.
Accu testen; hoe doe ik dat ? Multimeter op groot vermogen 30 ampere / 12 volt zetten , aansluiten en kijken wat die aangeeft?
Dynamo is natuurlijk een dure kwestie. En ik ga echt niet tussen die v - snaar van een draaiende motor klungelen. Die twee dingen bewaar ik voor mijn garage. Ik had trouwens wel van de zomer de accu knats leeg met drie uur muziek luisteren in het weiland zonder draaiende motor. Auto opgesleept. Leuk werk . En daarna op de snelweg voor vijftig kilometers even maximaal stroom laden met hoog toerental.
Morgen ga ik beginnen. Het weer is niet zo best maar tussen de buien door is het best wel droog.
Bedankt dat jullie me op het goede spoor hebben gezet.
vriendelijke groet,
Huub
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Accu (laten) testen met een accutester. Laadspanning bij draaiende motor even meten opde accu, moet toch zo'n 14,0/14,5 volt zijn.

Accu klemmen zitten goed vast?
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Na lezing, zou ik, met mijn beperkte technische kennis, het volgende doen:
1. Accu laten controleren.
2. Massakabel controleren.
3. Dynamo controleren.

Daarna kun je altijd nog allerlei stekker verbindingen gaan losmaken/schoonmaken (if it ain't broken, don't fix it).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

wat de zwakke lampen betreft zou het de cem kunnen zijn. Soms wil de overgang tussen de kabel en de shunt wel eens at slechter worden met het gevolg dat hij warm word en hierdoor de verbinding nog slechter. dit is meestal makkelijk te zien aan het gesmolten/ verkleurde kunststof rond de pennen van de shunt.de cem zit onder je dashboard en de shunt is de onderste platte (meestal zwarte) strip.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”