nieuwe schokbrekers

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peterp
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 13.05.2016 - 10:46

Al een paar weken een "klonk" geluid uit de rechter wielkast. Ik dacht eerst de isolator op de onderste winding van de veer. Deze beide vervangen maar geen oplossing. Veren zijn vorig jaar overigens vervangen bij een vakgarage. Vandaag bij de dealer geweest. Ritje gemaakt met de monteur. Diagnose: Veerpootlagers. Klinkt zeker aannemelijk want deze zijn volgens mij niet meegenomen met het vervangen van de veren. Maar hij geeft ook dat het raadzaam is de schokbrekers ook te vervangen Totale kosten bijna 1000 euro. Iemand ervaring hiermee?
Volvo V70 D5 2007 Silverlight 300.000 km
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 778
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Waar wil je ervaringen over horen? Dempers vervangen bij de dealer? Of wil je weten of je dit moet doen?

Om tot een goed oordeel te komen moeten we echt wat meer info hebben. Kilometerstand van de auto is ruim 2 ton? Zijn de dempers al eens vervangen? Waarom zijn de veren vervangen en wat is er toen nog meer vervangen?

De gangbare gedachte is dat tussen de 2 en 3 ton de dempers hun beste tijd wel hebben gehad en als je ze gaat vervangen, dan kan je beter meteen alles vervangen (dempers, veerpootlager, veerpootrubber, wellicht het harmonicarubber om de demper. De veren niet, want die gaan volgens mij een leven lang mee).

En vergeet niet dat je bij de dealer meer gaat betalen dan bij een lokale garage.
S60 D5 2002, 800.000km
S60 2.4 2009, 275.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
peterp
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 13.05.2016 - 10:46

Musicus schreef: 27.12.2019 - 18:28 De veren niet, want die gaan volgens mij een leven lang mee).

En vergeet niet dat je bij de dealer meer gaat betalen dan bij een lokale garage.
Veren gaan niet een heel leven mee. Vorig jaar één kant gebroken en nu de andere. Stom van mijn kant: Ik had ze meteen beide kanten moeten laten vervangen. Had de klus ook liever in Els willen laten doen maar durfde niet meer verder te rijden i.v.m. de gebroken veer. Nu alles laten vervangen in het dorp ook de schokdempers. Die laten vervangen om de reden die je aangeeft. Niet alles origineel Volvo: Schokdempers Monroe, Sachs veerpootlagers, veerpoot rubber Lemförder en ook de draagarmen van Lemförder. Klonk is in ieder geval weg en goedkoper dan dealer.........alleen nu dus geen origineel Volvo spul........
Volvo V70 D5 2007 Silverlight 300.000 km
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Troost je, bij Volvo maken ze die onderdelen ook niet zelf.
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

Monroe gewoon top hoor
V70 '05 R | m66 | ceramic downpipe | do88 intercooler |stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik heb rondom met de teller op 230.000km de Monroe Reflex laten monteren. Waren gas gevuld meen ik. Nu 250.000km verder.
Ik lees op websites dat 180.000km een limiet zou zijn voor schokbrekers. Dan moet ik dus weer opnieuw voor en achter laten monteren...

Dat "klunk" geluid hoor ik soms ook, niet regelmatig maar soms....bij vervangen jaren terug heb ik niet de lagers laten vervangen :(

Maar eerst ergens op een testbank denk ik maar
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8292
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

180000 km komt de fabrikant beter uit natuurlijk.
Ligt ook een beetje aan het gebruik van je auto, veel lange stukken snelweg en je doet misschien een ton langer met de dempers dan bij veel stadsritjes.
Ik had ook die Monroe Reflex gasdempers onder de S60, reed gewoon goed, niets mis mee idd.
Gewoon vervangen Bob, en direct ook de veerpootlagers en rubbers.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ja jeroen dat moet ook, het houdt je auto op de weg... . In mei moet ik gekeurd worden bij Franse RDW en ik wacht keuring af. Hier in France worden je schokbrekers ook getest. Er zit ook een aanstaande verhuizing aan te komen en die Euro laat zich maar een keer uitgeven helaas 8)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
leokerpel
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.07.2020 - 17:07

Beste allemaal, ik nieuw op dit forum. Heb een Volvo V70 2.4T (2002 en 1e eigenaar) met op de teller 429.000 km. Ik ben toe aan een paar nieuwe schokdempers achter (De originelen zitten er nog onder). De dealer rekent de hoofdsom. Ik denk zelf dat ik dit klusje wel kan klaren (ghmm). Ik heb zitten zoeken en kom uit bij een schokdemper achter merk Sachs Touring of de Advantage (kan het verschil tussen deze 2 typen niet vinden). Maar de vraag is welk type kies ik? Volgens mij wordt de hoogte van de schokdemper automatisch, bij een zware last achterin, aangepast. Elektronisch zo te zien niet. Hebben jullie een advies? Het aantal kilometers per jaar ligt rond de 15.000 en in een enkel geval rij ik eens naar de grofvuil locatie. Ik hoor graag van jullie
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

leokerpel schreef: 15.07.2020 - 18:15 Beste allemaal, ik nieuw op dit forum. Heb een Volvo V70 2.4T (2002 en 1e eigenaar) met op de teller 429.000 km. Ik ben toe aan een paar nieuwe schokdempers achter (De originelen zitten er nog onder). De dealer rekent de hoofdsom. Ik denk zelf dat ik dit klusje wel kan klaren (ghmm). Ik heb zitten zoeken en kom uit bij een schokdemper achter merk Sachs Touring of de Advantage (kan het verschil tussen deze 2 typen niet vinden). Maar de vraag is welk type kies ik? Volgens mij wordt de hoogte van de schokdemper automatisch, bij een zware last achterin, aangepast. Elektronisch zo te zien niet. Hebben jullie een advies? Het aantal kilometers per jaar ligt rond de 15.000 en in een enkel geval rij ik eens naar de grofvuil locatie. Ik hoor graag van jullie
Als je nivomat hebt (zoals je zelf al omschrijft) achter kun je niet zomaar over naar een gewone schokdemper.
leokerpel
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.07.2020 - 17:07

Beste Mechanic, ik heb geen idee wat een nivomat is. Zou je dit kunnen toelichten en zo mogelijk adviseren welke schokdemper dan in aanmerking komt. Hartelijk dank alvast.
leokerpel
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.07.2020 - 17:07

Ondertussen heb ik een en ander (Nivomat) opgezocht en schrok van de hoge prijs die dat tot gevolg had.

https://www.autodoc.nl/sachs/1228590

Deze heb ik gevonden. De website meldt dat deze demper niet geschikt is voor mijn auto?

Wat te doen in dit geval?
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

leokerpel schreef: 15.07.2020 - 19:36 Ondertussen heb ik een en ander (Nivomat) opgezocht en schrok van de hoge prijs die dat tot gevolg had.

https://www.autodoc.nl/sachs/1228590

Deze heb ik gevonden. De website meldt dat deze demper niet geschikt is voor mijn auto?

Wat te doen in dit geval?
Kruip even onder de auto en kijk even, zie je die dikke schokdempers zoals die van autodoc.nl dan heb je nivomats. Zijn het van die dunne gevallen heb je normale schokdempers.
leokerpel
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.07.2020 - 17:07

Dank je wel voor de hulp. Ga kijken. Nog meer tips?
leokerpel
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.07.2020 - 17:07

Beste mensen, ik ben er nog steeds niet uit welke schokdempers ik nu moet kopen. Heb ondertussen ook de dealer gevraagd naar het OEM nummer 30760909 voor de schokdempers. Ze zijn nog wel te krijgen maar de prijs rond de 350 EUR per stuk vind ik aan de hoge kant. Heeft iemand ervaring met alternatieve schokdempers die redelijk zijn? Alle hulp is welkom.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

leokerpel schreef: 20.07.2020 - 16:54 Beste mensen, ik ben er nog steeds niet uit welke schokdempers ik nu moet kopen. Heb ondertussen ook de dealer gevraagd naar het OEM nummer 30760909
leokerpel schreef: 20.07.2020 - 16:54 Beste mensen, ik ben er nog steeds niet uit welke schokdempers ik nu moet kopen. Heb ondertussen ook de dealer gevraagd naar het OEM nummer 30760909 voor de schokdempers. Ze zijn nog wel te krijgen maar de prijs rond de 350 EUR per stuk vind ik aan de hoge kant. Heeft iemand ervaring met alternatieve schokdempers die redelijk zijn? Alle hulp is welkom.
voor de schokdempers. Ze zijn nog wel te krijgen maar de prijs rond de 350 EUR per stuk vind ik aan de hoge kant. Heeft iemand ervaring met alternatieve schokdempers die redelijk zijn? Alle hulp is welkom.
Dat nummer is van een nivomat, nog onder de auto gekeken?

Een alternatieve nivomat is er niet. Of je moet de boel ombouwen naar gewone schokdempers. Veren en schotel moet je dan ook vervangen.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Bijna 76% aannemelijk dat je schokbreker nivomat hebt met jaartal 2007.
Ik zou gewoon de zelfregelende nivomats eronder zetten dat is echt erg fijn rijden bij belasting en ja dat kost wat mar heb ook wat. .

Je goedkopere alternatief schokbreker nivomat is bijv bij Rima in Druten van een andere sloop wagen.
(alternatief als je nivomat schokbreker stuk is en je graag niet te duur verder wilt. )
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”