Olie verversen ‘06 2.4d

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Wat is wijsheid?
Rijd nu ruim een jaar met mijn ‘06 V70 2.4d, bijna 70k km gereden (nu dik 251k km op de teller), eigenlijk alleen langere stukken, vrijwel geen stadskilometers. EGR weg laten schrijven, verbruik ca. 1:18 (rustige rijder), en totaal geen olieverbruik.
Mijn redenering: aanbevolen 20k km interval is gemiddelde, voor de één zal dat regelmatiger moeten ivm korte stukkies/niet goed warm worden/zware belasting, voor de ander (moi) zou het naar bv 30k km kunnen.
Ervaringen/meningen?
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

RER is el veel geschrven op dit forum over de intervallen. Tuurlijk kun je zelfs 30.000km doen immers dat is de formeel aanbevolen interval 2006 meen ik.
De praktijk schijnt uit te wijzen dat een kortere interval je motor spaart, schoner houdt enz.
Ik heb met mijn V70 de "hele roet/EGR behandeling gehad in 2013 en reed tot voor kort 5000 per maand.
mijn interval had ik op 20.000 gezet met die lange afstanden en per jaar minmaal 60K. Nooit probl;emen gehad.
Nu rij ik max 30.000 per jaar en ververs gewoon elke 15.000km met filter gewone synthetische olie 0/40 en doe twee keer per jaar een 500ml Barclay injector reiniger in de dieseltank en nog nooit iets meet injector of motor gehad met deze auto en hij staat bijna op de 500.000km.

Rij je Geartronic, zeker met een tuning, dan is flushen 70-100.000km ook warm aanbevolen voor het behoud van je bak. Kost wat maar heb je wat.
Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij mijn S60 2.4D was er ook het een en ander weggeschreven, maar ik heb ook gewoon de 20.000 km interval aan gehouden.
Reed veelal lange afstanden.
Zoals gezegd is er op het forum veel over te vinden en doe er je voordeel mee.

Zijn ook genoeg merken die 15.000 km als interval hebben af fabriek.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Zoek de grootste motorische problemen van jouw type motor op dit forum eens bij elkaar, en over het algemeen zal je veel lezen over de oliewissel.
15.000 werd vaak genoemd als goede interval, want door die 30.000 kwam er een probleem met iets in de motor. Weet het exacte probeel niet meer, ik rijd al een tijdje geen diesel meer eb mijn D5 was een ouder type dan de jouwe (voor dat bouwjaar was de 2.4D nog gelijk aan de D5).
Dan is er nog persoonlijk onderzoek van een forumlid van olie. Na 15.000 km is de werkzaamheid van de toevoegingen er wel uit, dus gewoon tijd voor nieuwe.

Ik deed de D5 altijd net geen 20.000, even verse olie en een filter. Als je dat zelf doet kost dat je nog geen 50 euro.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

en zo is dat jeroen!
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Heren, dank voor jullie reacties.
Zal, met het gezegde “better safe than sorry” in het achterhoofd, het op een 20k (give or take a few k) interval houden.
Groet.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Vandaag dan maar weer een beurt voor de V70. Toch al weer ruim 26k km sinds de laatste. 2 nieuwe (Hankook) banden, en ook de distributieriem en waterpomp laten vernieuwen, zat er ook al weer 9 jaar in. Kan ik tot ca 450k km weer vooruit, genoeg voor 3 á 4 jaar. Oordeel van de monteur, dikke 👍.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

pbor schreef: 24.03.2020 - 21:52 Vandaag dan maar weer een beurt voor de V70. Toch al weer ruim 26k km sinds de laatste. 2 nieuwe (Hankook) banden, en ook de distributieriem en waterpomp laten vernieuwen, zat er ook al weer 9 jaar in. Kan ik tot ca 450k km weer vooruit, genoeg voor 3 á 4 jaar. Oordeel van de monteur, dikke 👍.
Pff.....ik heb ook gepost bij min weblog. ik hoop echt dat je goedkoper met de distri uit was dan de CONCEPT factuur die een Volvo dealer mij stuurde.
Sorry maar dat gaat er bij mij niet in. het is 3 uur werk! Materiaal best of the best te bestellen voor 250,-. Ze vragen dus 376,-:3 = 125,- per uur voor monteur....

Nummer Omschrijving Aantal BK Bedrag
17412 Getande riem en aandrijfriem vervangen 00 € 376,03
30731808 Riem 1,0 00
31359568 Tandriemset 1,0 00
987498 Sems schroef 1,0 00
17426 Riemspanner en leidwiel voor hulpaggrega 00 € 128,10
31686295 Riemspanner 1,0 00
26202 Waterpomp vervangen 00 € 149,60
31293668 Waterpompset 1,0 00 € 127,00
31439723 Koelvloeistof 2,0 00 € 8,60

Subtotaal € 789,33
BTW: 21,00 % over € 789,33 € 165,76
Factuurtotaal € 955,09 :] :]
ik schrok hier wel van.....In Heeghugenwaard bij Nordic en Volvoservioce Elst doen ze hetzelfde voor 435,=
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Laat het onderhoud doen bij Carfix in Tiel. Goed adres, waar Sander en Thomas met hun team prima werk leveren. Sander was voorheen hoofdmonteur bij een Volvo dealer, dus dat komt perfect uit.
Ik was iets minder kwijt dan het bedrag dat jij noemt, en bij mij is er naast de distributie & waterpomp een kleine beurt (olie, etc.) uitgevoerd en 2 banden gewisseld. Alleszins redelijk dus, gelukkig.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Basmans
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 04.07.2018 - 00:50

Dit is en blijft altijd wel een discussiepuntje hoor. Zaterdag krijg ik na 40 duizend km ook weer versie olie. Het is een D5 uit '06. Mijn motor rij ik elke rit op temperatuur en natuurlijk zitten er veel lange afstanden tussen.

Mijn moeder daarin tegen, die heeft 1500 km gereden met haar Picanto'tje en had capuchino in haar vuldop zitten. Maar die reed dan ook maar maximaal 5 minuten naar haar werk en aan het eind van de dag weer terug. Het is geen slechte wagen, het was geen goedkope olie. Maar het gebruik zorgde ervoor dat haar olie al ver over de houdbaarheid heen was met 10% van de aanbevolen aantal km's.

Doe dus vooral waar je je goed bij voelt en pas het zeker aan op de manier waarop ermee gereden wordt. 20K is wellicht normaal, maar doe het eerder als je veel korte stukjes rijd en het mogen er meer zijn als je veel en vaak lange stukken kachelt.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”