Achterbank rugleuning van V70XC in V70

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
MDRLC
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04.07.2021 - 11:51

Goedemiddag,

Zoals ik het al schreef in mijn kleine introductie over mijzelf ben ik op zoek naar een V70n.

Met veel advies aan alle kanten en redelijk wat berekeningen (wegenbelastingen en omslagpunten ezv...) ben ik een einde op weg in de keuze van wat ik zoek.

Nu had ik het van de week nog met mijn vrouw erover, en we kwamen tot de conclusie dat er toch één ding is die wij tot nu toe alléén in V70 XC's hebben gezien waar we wel veel aan zouden hebben, en dat is de 40-20-40 achterbank.
Onze oudste dochter speelt cello, en het zou af en toe verdomt handig kunnen zijn om het middelste stoel neer te kunnen klappen en de cello erin te schuiven.
Maar verder vind ik allereerst de XC aanzienlijk minder mooi, en voor dat ene keer om de drie jaar waar ik misschien zou wensen dat ik de AWD heb heb ik geen zin om een zwaardere auto met meet onderhoudsgevoelig onderdelen dagelijks te rijden.

Nu de vraag: in hoeverre zou het mogelijk zijn om zo'n 40-20-40 achterbank rugleuning (waarschijnlijk dus uit een V70XC, gezien ik dat nog nooit heb gezien bij een gewone V70) te monteren in een 2006 of 2007 V70?
Er vanuit gaande dat ik er eentje weet te vinden, maar goed... Dat komt vast goed !

Iemand enige vorm van inzicht hierin?
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2046
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Op basis van de ervaring met een XC70 met een 40/20/40 achterbank, het is sowieso een combi van zitting en leuning. Daarbij is het middelste deel geheel te verwijderen en daarvoor zit er dus speciale bevestigingpunten voor de 3 zittingsdelen en zijn de rugleuningen van een speciale constructie bevestigd om ook het middelste deel veilig te laten functioneren. Ik vermoed zomaar eens dat dat niet eenvoudig gaat passen……
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik denk van wel, gewoon de hele bank overzetten.
MDRLC
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04.07.2021 - 11:51

Jers3n schreef: 05.07.2021 - 20:47 Op basis van de ervaring met een XC70 met een 40/20/40 achterbank, het is sowieso een combi van zitting en leuning. Daarbij is het middelste deel geheel te verwijderen en daarvoor zit er dus speciale bevestigingpunten voor de 3 zittingsdelen en zijn de rugleuningen van een speciale constructie bevestigd om ook het middelste deel veilig te laten functioneren. Ik vermoed zomaar eens dat dat niet eenvoudig gaat passen……
De combinatie van zitting en rugleuning had ik door, ik ben de laatste tijd genoeg losse zittingen te koop tegen gekomen.
Voor zover wik weet van onze huidige auto's (geen Volvo's) is een 2/3-1/3 rugleuning één onderdeel met een as die van links naar rechts loopt en vast is gemaakt aan de auto, dan kan elk van de twee delen ankeren aan de auto.

Ik kan me voorstellen dat een rugleuning in drie delen op een vergelijkbare manier werkt, de rechter an linker stoel ankeren aan de bovenkant aan de auto, het midden stoeltje ankert aan één of beide van de andere delen. Dat alle drie op één enkele as draaien lijkt mij haalbaar. Het zal alléén niet mogelijk zijn om het middenstoeltje dan omhoog te hebben zonder dat minimaal één van de andere ook omhoog is. Maar de enige auto's die dit hebben volgens mij zijn van die MPV's met drie losse fauteuils...

Ik moet anders gaan kijken of ik iemand kan vinden met zo'n V70XC en gaan bestuderen hoe het in elkaar zit.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik kan in mijn XC het middendeel mee laten gaan met de rechterzijde of apart. Dan is het een skiluik, zoals de TS bedoeld.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het is 'n buis tussen de rugleuningdelen waarop het middendeel aangrijpt, je kunt het deel er ook uit halen en omdraaien, dan heb je 'n armsteun
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

In een vorige V70 destijds een compleet interieur van een XC70 gezet.

Als je een gehele rugleuning kan bemachtigen is het geen probleem.
(Ik heb toen compleet interieur over gezet met koelkast)
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”