Weet iemand hoe robuust de distributieriem van de 2.4 benzine is voor veroudering?
Aanleiding is de auto van mijn vader (83) die de afgelopen 10 jaar nog maar 100k gereden heeft. Daar zal niet zoveel meer bij komen. Distributie riem ziet er nog goed uit, maar is wel ruim 10 jaar oud. Mijn gedachte: Die 10 jaar vervanging is gebaseerd op extreme omstandigheden zoals in Arizona. In Nederland zal de uitdroging een stuk minder zijn. Zou hij nog 2 jaar kunnen doorrijden of is dat vragen om problemen?
Langer dan 10 jaar met distributieriem 2.4 benzine?
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 31182
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Bij vervanging van de distributieriem zijn er twee
criteria, aantal kilometers en aantal jaar. Als je één van grenzen hebt bereikt is vervanging noodzakelijk.
criteria, aantal kilometers en aantal jaar. Als je één van grenzen hebt bereikt is vervanging noodzakelijk.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
- Berichten: 9047
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
10 jaar?
Die zou ik maar rap vervangen.
Die zou ik maar rap vervangen.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9497
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
Komt Jeroen weer aan hoor met zijn slechte advies...
Over 2 jaar gaat hij toch weg lees ik een beetje?
Verkoop of sloop?
Dat laatste, dan zou ik er lekker mee door rijden. Ik denk dat je extreme oerwoud theorie wel half waar is, en dan nog een kwart indekken van de fabrikant, en een kwart materiaal slijtage en inderdaad kunnen knappen tijdens de rit.
Ik ken mensen die bijna een ton 'te lang' gedaan hebben met zo'n riem.
Ben je zelf handig en leg er de nieuwe riem er zelf om, of moet je er honderden euro's voor betalen bij een garage?
Over 2 jaar gaat hij toch weg lees ik een beetje?
Verkoop of sloop?
Dat laatste, dan zou ik er lekker mee door rijden. Ik denk dat je extreme oerwoud theorie wel half waar is, en dan nog een kwart indekken van de fabrikant, en een kwart materiaal slijtage en inderdaad kunnen knappen tijdens de rit.
Ik ken mensen die bijna een ton 'te lang' gedaan hebben met zo'n riem.
Ben je zelf handig en leg er de nieuwe riem er zelf om, of moet je er honderden euro's voor betalen bij een garage?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MIIVolvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27997
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Als ie onderweg knapt is het wel direct einde verhaal en een berger kan nog duur uitvallen.
Zou er persoonlijk niet op gokken.
In klokje rond was een tijdje terug een oudere Peugeot waarvan de riem al de dubbele termijn z'n werk deed maar zou dat niet als voorbeeld nemen.
Zou er persoonlijk niet op gokken.
In klokje rond was een tijdje terug een oudere Peugeot waarvan de riem al de dubbele termijn z'n werk deed maar zou dat niet als voorbeeld nemen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9497
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
Laat ik het zo zeggen, bij mijn eigen auto zou ik hem vervangen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MIIVolvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
Volvolof
- 3rd Gear member
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
Bedankt voor jullie reacties. Gewoon vervangen is het devies. Wellicht levert dat bij verkoop ook nog wat extra op. Zeker omdat die 20 jaar lang netjes dealer onderhouden is (en nu bij een Volvo specialist omdat mijn vader het gevoel heeft dat de dealer meer thuis is in het elektrische spul dan de oude 5 cilinders)
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9497
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
Bij verkoop van zo'n oude auro heeft het weinig meerwaarde maar als je er altijd goed mee om bent gegaan is het zonde om het nu niet te doen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MIIVolvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
WillyWortel2
- 5th Gear member
- Berichten: 1392
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Dat ben ik niet met je eens.
Voor een nette goed rijdende V70 die nog steeds fuitend een nieuwe APK krijgt zijn nog steeds liefhebbers te vinden.
Die paar honderd euro voor een nieuwe distributie riem zijn goed besteed.
Wie dat niet doet maakt van autorijden een gokspelletje.
Er zijn voldoende Volvo specialisten die dat kunnen doen.
Hoe zit het met remmen en verlichting?
Ook niet meer naar gekeken behalve bij de jaarlijkse APK?
Voor een nette goed rijdende V70 die nog steeds fuitend een nieuwe APK krijgt zijn nog steeds liefhebbers te vinden.
Die paar honderd euro voor een nieuwe distributie riem zijn goed besteed.
Wie dat niet doet maakt van autorijden een gokspelletje.
Er zijn voldoende Volvo specialisten die dat kunnen doen.
Hoe zit het met remmen en verlichting?
Ook niet meer naar gekeken behalve bij de jaarlijkse APK?
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
Volvolof
- 3rd Gear member
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
Dat zit wel goed. Vorig jaar achter nieuwe schijven, blokken, handremtrommels en schoentjes. Tevens koplampen gepolijst en gelakt. De afgelopen 21 jaar is alle onderhoud gedaan die nodig was. APK is dan een formaliteit.WillyWortel2 schreef: ↑02.11.2025 - 06:15 Hoe zit het met remmen en verlichting?
Ook niet meer naar gekeken behalve bij de jaarlijkse APK?
- Rene64
- 3rd Gear member
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Zo'n riem breekt echt niet na 10 jaar en een maand.
Die dingen zijn best stevig.
Maar de kans is er zeker en hij kan er goed uit zien en aan de binnenzijde kleine droogte scheurtjes hebben.
Ik sluit mij aan bij de anderen , gewoon een vers riempje er op en vader kan betrouwbaar doorrijden.
Die 5 pitters zijn verder nagenoeg onverwoestbaar weten we allemaal, houd die auto in ere.
Die dingen zijn best stevig.
Maar de kans is er zeker en hij kan er goed uit zien en aan de binnenzijde kleine droogte scheurtjes hebben.
Ik sluit mij aan bij de anderen , gewoon een vers riempje er op en vader kan betrouwbaar doorrijden.
Die 5 pitters zijn verder nagenoeg onverwoestbaar weten we allemaal, houd die auto in ere.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic















