S80 (2007) 2.0 Diesel heeft regelmatig problemen

Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

belgian-tsm schreef: 01.05.2021 - 15:15 Is dat de radio regelmatig uitvalt en er ook een kleine tik te horen is uit het dashboard ( vermoedelijk zekeringenkast onder handschoenenkastje)
Alle zekeringen + relais los halen en de contacten schoon maken met een staalborstel. Daarna zoveel mogelijk contacten van de zekeringkasten (CEM) schoon maken met een borsteltje. Haal wel eerst even de accu los. Als dat niet helpt kan je nog alle massapunten (bijna 30 geloof ik) in de auto dezelfde behandeling geven.
Wat zegt vida over de spanning als de motor draait?
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

De spanning met draaiende motor zou tussen 14à14,3v liggen volgens Vida.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

belgian-tsm schreef: 02.05.2021 - 13:06 Toch was het draag mooi droog.
Okay, dan kunnen we dat uitsluiten.
2007 was een overgangsjaar. Welk model S80 hebben we het over, het laatste model?
Van dat type (en aanverwante V70 en XC70) is bekend dat bij de eerste jaargangen (2007 - 2010) de voorruit los kan komen te zitten. Dit geeft lekkage met (goede kans op) storingen in de CEM.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Het modeljaar is 2008, bouwjaar S80(07-)

Ter info: Mijn S80 van modeljaar 2004 is zo afgeleverd eind 2003. ( goedkeuringsdatum: 10102003, aflevering: 15112003 )

Op het attest van dit modelbouwjaar 2008, staat als goedkeuringsdatum: 05102007 , datum van aflevering 13022008


Ik kan dus ook meegeven dat het om variant AS75 & uitvoering AS7541 gaat.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Dan zou het een loszittende voorruit kunnen zijn. Forumlid Walter had dit ook met zijn S80 uit 2007: viewtopic.php?t=82217
En dus zou de CEM waterschade kunnen hebben.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Vreemd genoeg tot nu is de wagen altijd gestart kunnen worden, enkel melding dat batterijen van afstandsbedieningen weer leeg zouden zijn, zijn nog maar net nieuw.

Ze hebben, in de garage ook kartonnetje ingestoken om beter contact te laten maken...

Nu in verband met de voorruit, nu het terug wat meer regent heeft de wagen eens buiten blijven staan, gisteren heb ik nog niet echt iets kunnen waarnemen van lekkage.

Hoe controleer je een loszittende vooruit het best zonder iets te forceren eigenlijk?

Ik ga allesinds al eens opzoeken hoe ik bij de CEM geraak.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

De CEM ook wel Electronicbox CEM genoemd blijkbaar zou dus onder handschoenenkastje zitten,

een google search met partnummer gaf een beter beeld, en inderdaad de zekeringen zitten daar mee op, zekeringen kan je aan door een paneel onder handschoenenkastje los te halen.

De CEM zelf , daarvoor dien je volledig handschoenenkastje eruit te halen. Dat daar dus water passeert bij ruitenlek is mogelijk op die plaats.
Plaats reactie

Terug naar “S80”