Wat ik jammer vind van een Jaguar X-type is dat het naar mijn mening nog steeds niet volwaardig word gezien als een Jaguar, maar de zeker wel is. Een collega van mij heeft er eentje en wat zo jammer is, zijn dat er toch teveel overeenkomsten zijn met de Mondeo. Zoals al eerder genoemd, dashoardknoppen, onderstel, stoelen, de sleutel (voor de oplettende rijder). Qua stuurgedrag vind ik zelf een Mondeo strakker liggen dan een Jag. De Jag heeft daarintegen weer een wat 'betere' uitstraling. En dat heeft allemaal met marketing te maken.
Ze hebben, vind ik, met de X-type marketing technisch de auto helemaal verkeerd gepresenteerd. Zijn te lang in een ontkenningsfase geweest, hebben niet goed gebruik gemaakt van de perfecte marketing machine van Ford en zijn te koppig geweest om de overeenkomsten wel te noemen, maar niet altijd te willen erkennen. En daar heeft de concurrentie (BMW, Mercedes, Audi, Etc.) hebben daar gretig gebruik van kunnen maken. Als ze de X-type gepresenteerd hadden met dezelfde British Heritage als ze met de S en de XJ hebben gedaan en daarin de moderne elementen van Ford een nieuwe mix gemaakt hadden kan ik je zeggen dat de verkoopcijfers een stuk hoger waren uitgevallen. Als je deel uitmaakt van een groot concern, moet je daar gebruik van maken en bij Jaguar zijn ze plat gezegd op hun ballen getrapt en hebben daarmee een grote fout gemaakt. Als je je in deze klasse wil begeven, moet je veel eerder met een dieselvariant komen. En tegenwoordig direct daarnaast een diesel met automaat aanbieden. Dat onbreekt ook nog steeds. Kijk maar naar de introductie van de S-type diesel. Die was trots, mooi, brits. Gevolg? Goede verkoopresultaten, omdat mensen geloven en zien dat het nog steeds een Jag is.
Kia was ook geen topmerk, maar de introductie van de Sorento is heel erg slim geweest, met als gevolg dat het nu de meest succesvolle SUV is en dat hij in menig autoblad de big boys (X5, ML, XC90) kon laten zien wat hij waard was. Ik weet dat het een moeilijke wereld is de automotive branche, maar een concern zoals Ford heeft het geld en krediet om dat te kunnen doen. Je ziet ook in de nieuwe campagne van de X-type dat ze enigzins beseffen waarmee ze bezig zijn geweest en dat dat fout was. En ze proberen dat nu goed te maken. Het voorbeeld van de advertentie; #Een Jaguar (plaatje X-type front) Is een Jaguar (plaatje X-type back met diesel plaat) En blijft een Jaguar (plaatje X-type Estate). Je ziet dat ze nu de revolutie willen erkennen, waaraan ze eigenlijk niet wouden toegeven. Zelfde met de andere campagne over de S-type. Advertentie; Chique foto met opschrift; U rijdt geen diesel, U rijd Jaguar. Je moet trots zijn en je 'machtig' voelen dat je een Jag rijdt. Dat willen ze weer terug en met de foute introductie van X-type hebben ze hun eigen ruiten ingegooid. Want hoe je het ook draait of keert, het is geen verkeerde auto de X-type. Zoals mijn collega hem heeft, 3.0 V6 automaat, zwart ex, beige int, sport uitvoering, 18" jag-racing velgen... Een plaatje...
En wat dat betreft heeft Volvo het goed voor elkaar. Gedeelde techniek, maar wel de eigen identiteit behouden. Eigen marketingstrategie, met het geld van Ford en succesvol zijn. Ook de nieuwe C70 is weer een echte Volvo. En voor de nieuwe S80 en S/V30 verwacht ik exact hetzelfde. Volvo heeft hun 'eigen' kunnen behouden en ik denk dat ze bij Jaguar daar nog een beetje weer op het pad komen.
En inderdaad, dat ben ik met Lucien eens, Audi's hebben een prachtig interieur. Het interieur van mijn S80 zit perfect in elkaar hoor, ik het tot nu toe nergens een kraakje of rammeltje waargenomen. Maar onze CEO rijdt een A8 4.2 en het is een smetteloos interieur. In ons senior management team rijden de meeste een A6 (had ik ook moeten rijden, maar nee, ik kies voor een vergoeding en rijdt eigenwijs een S80) en het Junior management rijden er een aantal A4. En al met al, zijn het prachtige auto's, met een hoogwaardig afwerkingsniveau...
Maar toch... Het is geen Volvo... Hehe...