Aankooptips S80

Gebruikersavatar
Lucien
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 20.01.2005 - 22:01

Cinq,
Hmm, ik heb een proefrit gemaakt in een X-TYPE Estate (2.0 D) en als de leaseprijs te behappen was geweest, had je mij nu niet op dit forum gevonden
Ik heb een X-type 2.0D voor een weekend gereden en was niet onder de indruk. Had toen zelf nog een Mondeo en zag duidelijk de overeenkomsten (stoelen, dashboardknoppen). Maar goed dat wil niet zeggen dat de hele auto een copy is.

Niet onder indruk kwam van de motor en wegligging. Heb toen voor een A4 diesel gekozen. vergelijkbaar op papier maar heel anders van gevoel.

Ach ja, als je dat soort keuzes moet gaan maken mogen we natuurlijk zo wie zo niet klagen! Het blijven persoonlijke keuzes en in dit geval Pure Luxe...


:thumbup:
Greetz,

Lucien
Gebruikersavatar
Lucien
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 20.01.2005 - 22:01

Maar even voor alle duidelijkheid: Onze S80 was gewoon een onmiddelijke 'match'. Voldeed aan alle praktische eisen EN het 'gevoel' was goed. Later alleen maar beter geworden.

Moest er dan toch een puntje van kritiek zijn dan is dat het volgende: Ze mogen bij Volvo eens kijken hoe Audi zijn interieur bouwt. Dat zit toch strakker in elkaar. Dan bedoel ik niet het uiterlijk - dat is prima - maar de constructie en materialen. De middenconsole van mijn S80 bijvoorbeeld lijkt wel los te zitten en begon zelfs te kraken.
Greetz,

Lucien
Gebruikersavatar
RrRrR
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 14.04.2005 - 22:23

Wat ik jammer vind van een Jaguar X-type is dat het naar mijn mening nog steeds niet volwaardig word gezien als een Jaguar, maar de zeker wel is. Een collega van mij heeft er eentje en wat zo jammer is, zijn dat er toch teveel overeenkomsten zijn met de Mondeo. Zoals al eerder genoemd, dashoardknoppen, onderstel, stoelen, de sleutel (voor de oplettende rijder). Qua stuurgedrag vind ik zelf een Mondeo strakker liggen dan een Jag. De Jag heeft daarintegen weer een wat 'betere' uitstraling. En dat heeft allemaal met marketing te maken.

Ze hebben, vind ik, met de X-type marketing technisch de auto helemaal verkeerd gepresenteerd. Zijn te lang in een ontkenningsfase geweest, hebben niet goed gebruik gemaakt van de perfecte marketing machine van Ford en zijn te koppig geweest om de overeenkomsten wel te noemen, maar niet altijd te willen erkennen. En daar heeft de concurrentie (BMW, Mercedes, Audi, Etc.) hebben daar gretig gebruik van kunnen maken. Als ze de X-type gepresenteerd hadden met dezelfde British Heritage als ze met de S en de XJ hebben gedaan en daarin de moderne elementen van Ford een nieuwe mix gemaakt hadden kan ik je zeggen dat de verkoopcijfers een stuk hoger waren uitgevallen. Als je deel uitmaakt van een groot concern, moet je daar gebruik van maken en bij Jaguar zijn ze plat gezegd op hun ballen getrapt en hebben daarmee een grote fout gemaakt. Als je je in deze klasse wil begeven, moet je veel eerder met een dieselvariant komen. En tegenwoordig direct daarnaast een diesel met automaat aanbieden. Dat onbreekt ook nog steeds. Kijk maar naar de introductie van de S-type diesel. Die was trots, mooi, brits. Gevolg? Goede verkoopresultaten, omdat mensen geloven en zien dat het nog steeds een Jag is.

Kia was ook geen topmerk, maar de introductie van de Sorento is heel erg slim geweest, met als gevolg dat het nu de meest succesvolle SUV is en dat hij in menig autoblad de big boys (X5, ML, XC90) kon laten zien wat hij waard was. Ik weet dat het een moeilijke wereld is de automotive branche, maar een concern zoals Ford heeft het geld en krediet om dat te kunnen doen. Je ziet ook in de nieuwe campagne van de X-type dat ze enigzins beseffen waarmee ze bezig zijn geweest en dat dat fout was. En ze proberen dat nu goed te maken. Het voorbeeld van de advertentie; #Een Jaguar (plaatje X-type front) Is een Jaguar (plaatje X-type back met diesel plaat) En blijft een Jaguar (plaatje X-type Estate). Je ziet dat ze nu de revolutie willen erkennen, waaraan ze eigenlijk niet wouden toegeven. Zelfde met de andere campagne over de S-type. Advertentie; Chique foto met opschrift; U rijdt geen diesel, U rijd Jaguar. Je moet trots zijn en je 'machtig' voelen dat je een Jag rijdt. Dat willen ze weer terug en met de foute introductie van X-type hebben ze hun eigen ruiten ingegooid. Want hoe je het ook draait of keert, het is geen verkeerde auto de X-type. Zoals mijn collega hem heeft, 3.0 V6 automaat, zwart ex, beige int, sport uitvoering, 18" jag-racing velgen... Een plaatje...

En wat dat betreft heeft Volvo het goed voor elkaar. Gedeelde techniek, maar wel de eigen identiteit behouden. Eigen marketingstrategie, met het geld van Ford en succesvol zijn. Ook de nieuwe C70 is weer een echte Volvo. En voor de nieuwe S80 en S/V30 verwacht ik exact hetzelfde. Volvo heeft hun 'eigen' kunnen behouden en ik denk dat ze bij Jaguar daar nog een beetje weer op het pad komen.

En inderdaad, dat ben ik met Lucien eens, Audi's hebben een prachtig interieur. Het interieur van mijn S80 zit perfect in elkaar hoor, ik het tot nu toe nergens een kraakje of rammeltje waargenomen. Maar onze CEO rijdt een A8 4.2 en het is een smetteloos interieur. In ons senior management team rijden de meeste een A6 (had ik ook moeten rijden, maar nee, ik kies voor een vergoeding en rijdt eigenwijs een S80) en het Junior management rijden er een aantal A4. En al met al, zijn het prachtige auto's, met een hoogwaardig afwerkingsniveau...

Maar toch... Het is geen Volvo... Hehe... :wink:
Your Dream - Your Mind - Your Goal
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Helaas is een Jaguar een Engelse auto.

Autofabrieken gaan daar altijd over de kop en als ze geluk hebben, worden ze overgenomen door een succesvollere fabriek. Zoals in dit geval.
Dan wordt er eerst vreselijk gesaneerd: het overtollige personeel eruit en de routine verbeterd. Maar aan één ding kunnen ze nooit veel doen: de meeste arbeiders blijven Engelsen en die zijn nu eenmaal niet zo precies in het werken. Duitsers of bv. Zweden zijn veel nauwkeuriger bij hun werk. Daar is het je eer te na om een fout te maken.

Daarom is het altijd verstandig om bij de keuze van je nieuwe auto goed te kijken naar de kwaliteit van auto's van dat merk die al 10 jaar op straat rijden. En dan valt bijna elke Engelse auto subiet af: óók en vooral een Jaguar.
Voorbeeld: ik zag laatst een schitterende Daimler VandenPlas met 8 cilinder motor en bijzonder rijkelijk uitgerust interieur en gaaf exterieur. 6 Jaar oud. Toch was ie meer dan 1000 euro goedkoper dan een eenvoudige S80 van die leeftijd (terwijl de Daimler nieuw véél duurder was geweest). Reden: de handel heeft weinig vertrouwen in dit soort auto's omdat ze veel problemen geven.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
kuiper
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 16.04.2005 - 23:35

En zo blijkt maar weer dat bij de aanschaf van een - nieuwe - auto het uiteindelijk om emotie gaat. Want de tweedehands Jaguar is goedkoper dan de vergelijkbare tweedehands S80 terwijl die nieuw goedkoper was en blijkbaar rijdt men liever in een veel duurdere X-type dan in de vergelijkbare Mondeo. Zonder een waardeoordeel te geven: de Jaguar-rijder laat vooral zien dat hij het zich kan veroorloven. Maar dat geldt ook voor de - nieuwe - Volvo rijder: in Autoweek deze week wint de Laguna 2 liter turbo het van de V50 t-5 (hoe is het mogelijk?!). Maar wie het kan betalen zal ongetwijfeld voor de kleinere V50 kiezen (ik ook :o ).

Kuiper
Bescheidenheid is slechts daar op zijn plaats waar ook werkelijk niets is



C70T5 C70T5 S80T6 V70T5 C70T5 V70D5 S80T6 480turbo V70TDI 850GLT 480turbo 740TDGLE 240GL 242DL
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Want die Laguna gaat véél sneller kapot. Links en rechts heb ik nogal wat Lagunarijders (ooit trots op hun auto) horen mopperen over hun merk.
Ook daar kan je zien dat nieuwe auto's vooral gekocht worden vanwege emotie. Als een model er leuk uit ziet (de Laguna is inderdaad gedurfd en opvallend gestyled), vergeet men blijkbaar het rationele engelbewaardertje dat voortdurend zegt dat het tóch een Renault blijft en dat het vorige type van die auto óók niet geweldig was.

Mijn stelling is dat nieuwrijders zich vooral door emotie (uitstraling, sociale status, styling, milieuemissies) laten leiden.
2e handsrijders hebben dat óók maar veel minder. Bij hen speelt de betrouwbaarheid een grote rol, omdat ze immers met een oudere auto rond gaan rijden.

Daardoor krijg je vreemde marktkronkels. Er zijn bv. jaren geweest dat er relatief weinig nieuwe Volvo's werden verkocht. Toch waren in die jaren de 2e hands Volvo's erg hoog geprijsd, omdat daar juist weer veel kopers voor waren.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Plaats reactie

Terug naar “S80”