Afstandsbediening werkt niet; geen communicatie met UEM

Plaats reactie
maartenvanhoof
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19.11.2015 - 22:45

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen: ik ben Maarten en heb een week of twee geleden een mooie S80 uit 1999 gekocht. Gisteren heb ik deze naar de garage gebracht met de bedoeling om de distributieriem te laten vervangen en de vraag of ze meteen even wilde controleren waarom de afstandsbediening niet werkt. Dat laatste bleek echter zo'n omvangrijk probleem dat de garage adviseerde dat eerst uit te zoeken en dan te bepalen of het vervangen van de riem nog wel loont.

Het probleem is dat de CEM een fout geeft dat hij niet kan communiceren met de UEM. Om precies te zijn "CEM-1A1C-Communicatie met de regeleenheid bovenste electronicamodule (UEM). Signaal ontbreekt". Omdat de CEM behalve die fout ook nog een andere foutcode geeft ("CEM-6A01-Portier ontgrendeld, links achter. Signaal te hoog") verdenkt de dealer de CEM zelf en die is erg duur om te vervangen. Of in het ergste geval zijn zowel de CEM als de UEM kapot en dan gaat het helemaal in de papieren lopen.

Maar als ik de beschrijving van die eerste foutcode lees (ik kreeg een screenshot mee van de dealer), is de eerste mogelijke oorzaak dat er geen voeding naar de UEM komt. En dat is hoopgevend want de leeslampjes in het plafond doen het ook niet en die zitten volgens mij op dezelfde zekering (toch?) Uiteraard heb ik die zekering gecontroleerd maar helaas zit daar het probleem niet.

Wat kan ik zelf doen om uit te zoeken wat het probleem kan zijn? Kan ik het al dan niet aanwezig zijn van die voeding makkelijk meten als ik de spiegel demonteer? Kan ik er stroom opzetten om te kijken of 'ie het dan wel doet? Weet iemand waar ik het voordeligst een nieuwe binnenspiegel kan laten plaatsen en wat dat me dan kost?

Overigens geeft de auto nog een aantal andere meldingen:

DDM-0019-Ingang centrale vergrendeling (ULK) Signaal te laag
CCM-0019-Functieknop Te lang geactiveerd
AUM-41FF-Versterker, subantenne Signaal ontbreekt

Alvast dank voor jullie hulp.

Maarten
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

Portiersloten is een bekend probleem bij deze auto's, controleer eerst even of je slot wel werkt (zowel vergrendelen als ontgrendelen).
wat betreft je problemen met je UEM.
Doe behalve de zekering controleren, deze eens vervangen, eventueel wisselen met een andere in je zekeringkast.
koppel daarna de UEM los een meet op de connector of er spanning op staat.

Ik weet niet waar je woont, je bent eventueel welkom zodat ik met je mee kan kijken.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Of het vervangen van de riem nog wel loont?
Raar antwoord van die garage...
Ben benieuwd wat ze voor het vervangen van de riem rekenen.
Wat betreft de oplossing van de sloten, goed uitlezen met Vida , dan komt het probleem vanzelf te voorschijn.
fovi45
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02.02.2009 - 16:56
Locatie: zevenbergen

Ik zou om te beginnen mijn massa verbindingen schoon maken en weer goed vastzetten, door een slechte massa krijg je vaak de gekste storingen.
Gebruikersavatar
Emielskey
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 29.06.2009 - 14:32
Locatie: Utrecht

hee maarten, heb je het op kunnen lossen? ik vermoedelijk het zelfde probleem namelijk..

Cheers

Emiel
V70 MY06 2.4 T5 (260pk) FourC Geartronic HU-850 LPG/Prins
Sathumax
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 10.08.2007 - 21:45

En heb je het kunnen oplossen? graag nog een replay op dit topic, heb nu zelfde probleem
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Van Maarten hoef je niets meer te verwachten:

Lid sinds: 19.11.2015 - 22:45
Laatst actief: 24.11.2015 - 16:59
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Plaats reactie

Terug naar “S80”