S80 (2007) 2.0 Diesel heeft regelmatig problemen

Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hallo,

De S80 van mijn ouders (MY 2007) heeft rare kuren

Eerst en vooral sprong op een gegeven moment de zekering van de grootlichten, deze is ondertussen 2x vervangen door een nieuwe die ook direct doorslaat als je de grootlichten opzet.


Los van dat kwam mijn vader in paniek de hof op gereden en vroeg mij direct om te komen kijken naar de meldingen die erop komen, en heb daar dan foto's van genomen met mijn gsm, meldingen zijn als volgt:

  • Motorsysteem Service vereist
  • DSTC Service vereist
Mijn vader vertelde ook dat hij tijdens het rijden op de snelweg en het willen maken van een inhaalmanoevre ineens geen vermogen meer had, wat voor mij duidt op "noodloop"

Het is niet de eerste keer dat deze storingen optreden, en in de Volvogarage heeft men toen bij het onderhoud met nieuwe riemen ook niks gevonden.

Hopelijk weet iemand hier raad over a.u.b?
Gebruikersavatar
xelor
3rd Gear member
Berichten: 292
Lid geworden op: 22.05.2018 - 21:22

I've got this theory that there is a dark olive green Volvo in any sane person's future
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Dat staat inderdaad zo in de handleiding.

Mijn S80 heeft dit regelmatig ook , en dan dien ik de ECU in de motorruimte beetje aan te kloppen met de hand, en dan is het meestal terug opgelost voor even.

Maar bij deze zit de ECU (vanaf hier noemen ze het CEM) ergens anders.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Even een update.

Wat blijkbaar ook gebeurd bij deze S80 is dat de zekering van de grootlichten snel doorslaan, en dat als je een nieuwe batterij in de afstandsbediening steek, dat deze snel leeg trekt en je de sleutel er soms moet in duwen met extra kracht zodat deze gelezen word door de chiplezer.

Er is ondertussen ook al door de garage een relais vervangen en ze hadden ook iets van de reminrichting ingespoten dat ook dit zou veroorzaken, blijkbaar niet de juiste oplossing helaas.


Een technieker van vorkliftmachienes wist me paar dagen terug te vertelen op het werk, dat hij iemand kent met een S40, maar wist niet welk bouwjaar... en dat er ook zo problemen waren met noodloops... en dat een zwaardere relais dat toen verholpen heeft, maar welke relais... dat wist hij niet. Ik denk dat het ook een niet Volvo relais was, denk dat alleen andere Volvoforummers hier misschien meer van weten, of dit verhaal kan kloppen.

Ik weet dat je in bepaalde Volvo's wel onderdelen kan steken van andere merken, zoals een ruitenwisser relais van VW in een S70 (programmeerbare interval), maar denk dat bij bouwjaren 2004 en 2007 dit complexer word.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hallo,

Probleem is nog niet opgelost, af en toe trekt de accu in de motorruimte ook leeg. Vermits het batterijtje na vervangen met nieuw nog altijd als foutmelding word weergegeven, zogezegd leeg. denken we er aan om de sleutellezer met startknop te laten vervangen.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Echt niemand raad hiermee a.u.b? Tot op vandaag nog altijd geen oplossing.

Ondertussen is de wagen wel naar de garage geweest, maar het was een jonge technieker die direct dingen wou vervangen die niet nodig zijn, dat zei ook de klantenverantwoordelijke.


De batterij is nog in orde, maar toch trekt deze snel leeg door iets, lekstroom dus. Heb ondertussen zelf ook de fouten eens uitgelezen en gereset:

1e afbeelding is wat direct terug komt na resetten fouten, afbeelding 2&3 is de hele lijst met fouten die ook voorkomen door het uitvallen van alle electronica bij startpoging met lege accu.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Kennelijk kom je er met jouw garage (dealer?) niet uit. Ik weet niet waar je woont, maar ik zou er mee naar een Volvo specialist (Volvoservice in Elst?) gaan bij jou in de buurt. Die vinden dit soort uitdagingen vaak leuk om hun tanden in te zetten.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Als de accu leeg getrokken wordt dan moet er iets stroom verbruiken. Een voor een de zekeringen eruit en kijken in welk circuit het zit. Ik gok op het circuit van het grootlicht, omdat daar ook een probleem zit. Moet toch te vinden zijn, lijkt me. Lijkt me dat er ergens een soort van kortsluiting zit.
Inderdaad eens een andere garage/specialist opzoeken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hallo,

Voor mijn S80 van 2004 ben ik al van dealer veranderd, maar deze S80 (2007) is van mijn ouders, en die willen na 20à30j toch hen de kans nog geven om dit op te lossen, maar er is wel al doorgesproken geweest.
Bij het laatste garagebezoek hebben ze die zekering van het grootlicht vervangen, tot nu toe is die niet meer gesprongen. Mijn ouders rijden zelfs met zoveel mogelijk verbruikers zoals radio en airco af uit schrik om in panne te vallen. Donderdag hebben ze een afspraak, maar omdat er in offerte van 5uur word gesproken om dit uit te zoeken, zijn tips zoals circuit grootlicht zeer waardevol zodat ze daar kunnen beginnen zoeken.
Ze moeten toch het reservoir van de ruitensproeiersvloeistof vervangen, want daar zou een lek aan zijn.

Ik ben woonachtig te België zoals Ferrari.


Wat er soms ook gebeurd is dat tijdens het rijden de wagen begint in te houden, allerlei meldingen weergeeft, en in noodloop gaat. Aan de kant gaan , uitschakelen en herstarten lost dit probleem voor een tijdje terug op.
De contacten van de remcomputer... zouden al behandeld geweest zijn, maar dat heeft het niet opgelost.

Er zit geen alarm op hun wagen, enkel de gewone immobilizer en centrale vergrendeling.

Daarnet heb ik de wagen terug preventief aan de acculader gehangen.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Misschien iets te simpel gedacht, maar heeft men al eens gemeten wat de dynamo levert met draaiende motor?
Rare spanningen leveren bijzondere problemen op.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

fredhead schreef: 18.04.2021 - 17:39 Misschien iets te simpel gedacht, maar heeft men al eens gemeten wat de dynamo levert met draaiende motor?
Rare spanningen leveren bijzondere problemen op.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Rare spanningen door ontspoorde spanningsregelaar of halfgare massa contacten.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Dit was het eerste dat ik gedaan had nadat de accu toen leeggetrokken was, dat was dus controleren of de dynamo nog bij laad. Dit deed hij toen normaal.
Ik heb allesinds de tips om dit door de garage nog eens te laten doen, + circuit grootlichten doorgegeven aan hen.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hallo,
Een update:

Ze hebben geen stroomlekkage waargenomen, enkel dat er een lek aan de luchtslang is tussen de turbo en luchtfilter, dat kan het inhouden wel verklaren.
Maar dan krijg je een offerte waar willen ze de laadluchtkoeler ook vervangen. 1200 euro voor een kapotte luchtslang te vervangen lijkt veel.

Ik heb een mail terug gestuurd met de foutenlijst ( dag voor de afspraak nog uitgelezen)
De meeste fouten hebben met electronica te maken, een accu gaat niet leegtrekken door kapotte turboslang toch...
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Meestal is de drukslang na de turbo, tussen turbo en motor lek waardoor er te weinig lucht de motor in komt. Als ze gezien hebben dat de intercooler niet fris meer is dan zullen ze die mee willen vervangen. EUR 1200 vind ik ook wel veel, maar ik zie hier prijzen voorbij komen van andere reparaties bij de dealers/specialisten waar ik ook van schrik, maar die men als normaal beschouwd. Ik doe zoveel mogelijk zelf, dus ben hoge prijzen niet gewend. Aan onderdelen zou het maximaal EUR 200 mogen zijn als ik de prijzen bij de onderdelenboer bekijk. Met een nieuwe intercooler plaatsen kunnen de sleuteluren wellicht wat oplopen; een slang vervangen lijkt me niet zoveel werk.
Een kapotte turboslang heeft inderdaad niet met de accu te maken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Na veel 5en6sen en eens door te spreken heeft de technieker me zelf gebeld, ruitensproeireservoir was nog ni vervangen omdat ze niet zeker zijn of we nog met de leeftijd kosten aan willen doen... heb ze duidelijk gemaakt dat mijn ouders nog jaren willen rijden met deze S80 ook omdat deze nog niet op is, is ook te zien aan het aantal kilometers. massapunten bleken zelfs nog niet gecontroleerd in verband met electronica moet er nog meer diagnose gesteld worden. omdat ik vroeg achter info of foto's heeft de technieker ook uitgelegd dat ze dat op 2 manieren gecontroleerd hebben, en blijkt dat op 2 plaatsen er toch lek is. En dat de koelplaat die onderaan achter de bumper zit, rot is. Dus het moet wel vervangen worden, maar daarmee is de electronicazaak nog niet opgelost.

Heb de avond voor de afspraak nog eens nieuwe foutcodelijst opgevraagd met Vida en prinscreens gemaakt en onder hun neus geduuwd. Je hoort dat aan hun manier van praten dat ze dat niet graag hebben dat je in hun nek meekijkt.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

De wagen is na dagen in de garage te zijn, ook ondanks stukken die moesten worden besteld en uit Zweden dienden te komen, de laadluchtkoeler + frisse luchtpijp zijn dus vervangen.

Accu was nog in orde, maar in de garage hadden ze die opgeladen, een weekend dus laten staan, maandag was die accu nog vol. typisch.

Vandaag zijn mijn ouders gaan winkelen, grotere afstanden, dus niet in de buurt... genoeg om perfect bij te laden.


Nu wilt mijn vader de wagen deze avond binnenrijden, wil de motor niet aanslagen.

Ik ben dan zelf gaan proberen. De startmotor doet zijn werk wel, en er zijn geen tekenen van lege batterij. want de de startmotor blijft tot 10à15seconden doorstarten.
Dat ik zelf gewoon terug op stopknop moest duwen.

Dan heb ik gevraagd om de 2e sleutel eens te geven, maar dat gaf zelfde resultaat.

Bij 3e poging liet ik de startmotor toch lang doorstarten, en de motor sputterde toch paar keer om in gang te komen.

4e poging na lang doorstarten ging de motor toch ineens aan. En kwamen er toch wat vreemde zoemgeluiden uit de motorruimte, even later verdwenen die wel.

Zal morgen nog eens uitlezen om te zien of er fouten zijn, en hij direct start of niet, na een nacht vergrendeld te staan.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Update:

Daarnet de wagen uitgelezen, fouten gewist en nu starte de wagen vrijwel direct. Er waren ook geen vreemde geluiden.
S80-2007-VIDA-01052021-1.jpg
Nu wat me wel opvalt (moet ik wel nog verder bekijken zonder de OBDII kabel aangesloten is op de connector)

Is dat de radio regelmatig uitvalt en er ook een kleine tik te horen is uit het dashboard ( vermoedelijk zekeringenkast onder handschoenenkastje)

Als de kabel aangesloten was voor uit te lezen had die dat regelmatig, toen ik de kabel had afgehaald niet meer, maar dat ga ik verder testen nog.

Want mijn vader zegt dat de radio inderdaad soms uitvalt, maar omdat die geintegreerd zit in de middenconsole, valt heel die LCD display uit, en terug aan.

Na het wissen van de fouten zijn er tot nu toe geen nieuwe terug gekomen.

Nu naar mijn mening is een radio een standbystroom verbruiker (onthouden van gegevens...) dus deze kan perfect accu leegtrekken door abnormaal te werken.
Want het uitvallen, terug aanspringen... doet me toch wel argwaan krijgen dat die radio de oorzaak kan zijn.

Bij mijn S80 2004 zit de radio nog appart, maar voor dit type S80 zit die mee geintegreerd in de middenconsole, dus weet nog niet of de zekering voor de radio ook het ECC gebeuren uitschakeld...

+ via die LCD display kan je ook de instellingen zoals het inklappen van de spiegels, andere instellingen aanpassen, dus ik vrees dat met zekering eruit te halen, miserie gaat geven.


Vanavond zal ik nog sowiso eens testen of de radio uitvalt als er niet uitgelezen ofzo word.


Langs andere kant de problemen die ik gisterenavond zag bij het starten, kunnen toch niet van de radio komen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Heb ondertussen in Vida gezien dat de middenconsole ook bij dit type S80 uit apparte onderdelen bestaat.

De radio (met cdsleuf) is appart, de display met de knoppen CD, FM... is ook ook een appart onderdeel.

zekering uit radio halen gaat sowiso ook foutcodes geven omdat deze dan ook uit het netwerk valt.

Nu het vreemde is dat de LCD display ook telkens uit en aan gaat.

Na die vreemde zaken, zijn er ook geen fouten geregistreerd. Bij een S80 van ouder bouwjaar, als de communicatie onderbroken wordt met de canbus van de radio, of er zit een andere aftermarket in, dan geeft dat foutcodes in de AUM module.

Elk bouwjaar is anders, en in dit geval zitten we met ander systeem, hier noemt het IAM die samenhangt met ICM ( infotainmentregeleenheid)

ICM zou als ik het goed heb dan het LCD display moeten zijn, en als dit mankeert kan dit wel de radio aansturen om uit te vallen.

Ik denk maar luidop.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik lees dat het ruitenvloeistofreservoir lek is. Is te achterhalen waar deze precies lekt? En is dan vast te stellen welk deel in het motorcompartiment nat wordt? En zit daar dan ergens een computermodule/zekeringenkast of iets dergelijks?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

DB200 schreef: 01.05.2021 - 18:56 Ik lees dat het ruitenvloeistofreservoir lek is. Is te achterhalen waar deze precies lekt? En is dan vast te stellen welk deel in het motorcompartiment nat wordt? En zit daar dan ergens een computermodule/zekeringenkast of iets dergelijks?
Dat lek hebben ze ook gevonden en verholpen, dit is verholpen met iets terug goed te steken, reservoir... waren nog in orde.

Ik dacht dat dus eerst ook beetje, dat er nat in motor ruimte zou gekomen zijn, want niet ver van dat reservoir lopen 3 kabels die aan het chasis zijn vastgemaakt, waarschijnlijk massakabels.

Toch was het draag mooi droog.
Plaats reactie

Terug naar “S80”