Motor loopt niet meer met aangesloten (en vervangen) luchtmassameter

Plaats reactie
spostma
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 15.08.2018 - 13:18

Dag,
Ik vroeg mij af of iemand hetzelfde probleem heeft meegemaakt als ik. Ik heb een Volvo S80 T6 en zodra ik de luchtmassameter/MAF aansluit loopt de motor voor geen meter meer.
Bij stationair gaat het toerental wild op en neer tussen 500 en 2000rpm en als ik gas geeft vuren niet alle cilinders af, vieze uitstoot. Slaat even later af.
Zodra ik de connector van de sensor weer los trek loopt de motor wel, alleen niet vol vermogen. Lijkt iets van veilige modus of zo.
De luchtmassameter was de eerste verdachte dus heb Ik exact dezelfde sensor van auto Rima laten komen, alleen dit heeft niet geholpen. Op het moment dat de sensor er in zit krijg ik een DTC melding over de o2 oxygen sensor bank die niets doet, en ook een P1238, dit kan veel zijn https://www.engine-codes.com/p1238_volvo.html.
Als de luchtmassameter er uit is komen deze meldingen niet, en ik weet niet zeker of dat meer een gevolg is van een ander probleem, of dat de meldingen niet komen omdat de motor/ecu in veilige modus draait. Turbo pijpen en slangen lijken allemaal goed vast te zitten.
Ik hoop dat iemand precies dezelfde ervaring heeft gehad en kan aangeven welk onderdeel er stuk was.

BVD
Sander
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

P1238 is een foute luchtstroom rond de turbo, er is dus ergens lucht wat binnen komt via de LMM en niet in de motor zelf terecht komt waardoor daar de combi zuurstof/brandstof niet lekker loopt. Als je de LMM los trekt komt er voor de computer geen lucht meer binnen en klopt het mengsel wel, alleen blijf je in veilige modus hangen omdat er een belangrijke sensor mist en ben je van een T6 naar een 6 gegaan. :D
Ik zou alles tussen luchtfilter en spruitstuk controleren op lekkage. Zelf wel een iets vergelijkbaars gehad omdat ik een luchtslang totaal niet aangesloten had. O-)
spostma
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 15.08.2018 - 13:18

Ik zal het nog eens goed nalopen, misschien toch ergens iets los gesprongen of een pakking er uit geknald. De storing begon op een oprit tijdens max-q met de volle 272 pk open. Ineens was het afgelopen.
spostma
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 15.08.2018 - 13:18

@Jelmer je had gelijk. De slang tussen de intercooler en het gasthuis was los. De slang staat ook redelijk strak en het uiteinde zag er wat uitgerekt uit, dus voor volgende maand staan de motorsteunen op de todo lijst.
De motor loopt nu weer met turbodruk.
Hij loopt nog niet 100% en krijg nog wat meldingen over gassen en de o2 sensor bank. Ik zal hem maandag laten uitlezen. Ik heb gezien dat een echte volvo computer een stuk beter is met diagnoses dan de interne ecu.
Plaats reactie

Terug naar “S80”