HELP! Olielekkage T6 turbo

Plaats reactie
RobSir
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 12.12.2019 - 06:21

Goedemiddag allen.
Ik ben vrij nieuw op dit forum vanwege een defect aan mij auto waar ik heel graag hulp voor wil vragen.
Het gaat om een S80 2.8 geartronic T6 van feb 2001.
Ik heb het vermoeden dat er in de buurt van de linker turbo (gezien vanuit de rijrichting) olie lekt. Misschien een retour leiding? Ik heb er nog niet goed naar kunnen kijken. Heeft iemand technische ervaring met het onderhoud aan de turbo’s, heeft iemand een technische tekening van de turbo’s of Haynes achtige documentatie van dit model, is er een digitale werkplaatshandboek van dit model?
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

olieretour kan goed wezen, bekend euvel, de nieuwe 0-ringen bij de dealer halen, die zijn dikker tegenwoordig dan wat er af fabriek in ging.

De klus is bij de T6 lastig bij te komen, hoop dat je geen kolenschop handen hebt :D Het voordeel is dat het slechts 2x een pakking en 2x een O-ring kost.
RobSir
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 12.12.2019 - 06:21

Super bedankt voor deze snelle terugkoppeling!
Kunt u mij ook vertellen of dit prima zelf te doen is of dat er een beschrijving van is ivm aandraaimoment etc?
Waar kan ik vinden welke onderdelen ik moet bestellen en wat kan dit (o-ringen en pakkingen) gemiddeld josten?
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

RobSir schreef: 13.12.2019 - 16:22 Waar kan ik vinden welke onderdelen ik moet bestellen en wat kan dit (o-ringen en pakkingen) gemiddeld josten?
V70R^2 schreef: 13.12.2019 - 15:45 de nieuwe 0-ringen bij de dealer halen
2x een pakking en 2x een O-ring kost.
dealer bellen, weet je zo wat het kost, welke je moet hebben en dat je ook gelijk de juiste hebt. Dealer kan je vertellen waar je ze kunt bestellen en wanneer ze binnen komen. Het zijn de kosten niet
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

2x 31251456 €5,90 excl. Btw
2x 31251439 €5,20 excl. Btw

Aanhaalmoment boutjes 12Nm
RobSir
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 12.12.2019 - 06:21

In de meeste gevallen inderdaad het meest voorliggende antwoord.👍🏻
Soms heb je websites die met behulp van technische tekeningen, onderdelen een nummer geven en in een lijst wegzetten. In de lijst staan dan de specifieke gegevens die nodig zijn voor het bestellen en wat de kosten zijn.
Ik zou graag zo’n gedetailleerde tekening willen zien. Is die ergens digitaal te vinden?
RobSir
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 12.12.2019 - 06:21

Top dank je! Ik heb niet echt kolenscheppen en ben redelijk technisch aangelegd. Vraag blijft, is dit goed zelf te doen zonder brug? Ik neem aan dat er weinig ruimte is maar ga ik meer problemen veroorzaken door dingen los te draaien die al 18 jaar vastzitten of valt dit wel mee?
RobSir
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 12.12.2019 - 06:21

Goedenavond mede S80 bezitters,

Mijn eerste vraag: is er hier iemand die zelf al eens de pakkingen en o-ringen vervangen heeft van de turbo retourleiding van een S80 T6 uit 2001?
Tweede vraag: kan iemand mij globaal door de werkzaamheden begeleiden om de pakkingen en o-ringen te vervangen?
Derde vraag: via de bovenzijde werken is geen optie dus is mbv een brug de enige optie?

Ik hoop dat iemand mij hiermee wil helpen/assisteren/begeleide.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wat een brug betreft: er zijn garages of verhuurbedrijven die voor een paar knaken per uur bruggen verhuren. Gewoon bij hen in de werkplaats met misschien ook nog wel het juiste gereedschap. Dat lijkt mij het onderzoeken waard.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
RobSir
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 12.12.2019 - 06:21

Goedemorgen allemaal,
Het is alweer een tijd geleden dat ik in het bezit kwam van deze prachtige auto en ik geniet er elke dag weer van.
Inmiddels staat er bijna 361.000 kilometer op de teller en heb ik nog altijd niet het Volvo euvel opgelost.
De olielekkage bij de oliekeerring van de turbo olie retourleiding van cilinder 4,5,6.

Bij elke rit wordt ik er weer aan herinnerd dat ik dit moet gaan aanpakken maar i.v.m; geen werkplek binnen, het weer, beschikbare tijd, gereedschap en vooral de ontbrekende ervaring, is het er nog niet van gekomen. Ik heb in december reeds om advies gevraagd op dit forum maar ook op 4 andere forums wereldwijd. Helaas heel weinig respons. Natuurlijk is er een berg aan informatie te vinden over het vervangen van dergelijke keerringen maar ik zou dolgraag met iemand willen berichten die het ook daadwerkelijk zelf heeft gedaan en bij wie het nog vers in het geheugen zit.

Mijn vraag; is er iemand hier op het forum die met mij zijn ervaring wil delen? Iemand die dit ook zelf daadwerkelijk heeft uitgevoerd. Of is er iemand die mij kan doorverwijzen naar een contactpersoon, een document, een aantal foto’s, een website link of iets dergelijks?

Tot dusver heb ik het volgende her en der kunnen vinden en voel aub vrij om in dit stappenplan gaten te schieten:

Oliekeerring olie retourleiding turbo van cilinder vervangen:
- Auto op garagesteunen plaatsen/brug/bokken, zodat ook vanaf de onderkant gewerkt kan worden.
- Om werkruimte te creëren, verwijder de stabilisatie stang tussen de veerpoten en van het motorblok. Als extra wellicht ook de kunststof laadlucht en inlaatpijpen loshalen en aan de kant leggen. Hierdoor zou men als extra ook de metalen inlaatlucht en laadluchtleidingen kunnen verwijderen. (Wellicht niet nodig maar zal zeker resulteren in meer werkruimte).
- Hitteschilden van de turbo verwijderen (zal na zoveel jaar/kilometers en hitte wel onmogelijk vast zitten. IMAL kruipolie?)
- Wellicht niet nodig maar misschien wel handig om meteen te doen, aftappen van het koelwatersysteem (koelwaterreservoir dop open en aftappen via de onderkant bij de radiateur?) Zorg voor verse koelvloeistof 10L roze?
- Wellicht niet nodig maar voor nog meer werkruimte, vanaf de onderkant; verwijderen van de katalysator van turbo-uitlaat. Verwijder de achterste SIPS balk, verwijder de flensbouten aan de voor en achterzijde van de katalysator, ontkoppel de lambdasonde, los de remleiding van de voorste SIPS balk, verwijder de voorste SIPS balk en vang de katalysator inclusief uitlaat hitteschilden op .
- Wellicht niet nodig maar misschien nu wel het juiste moment om alle motorolie af te tappen. (Olievuldop open, carterplug verwijderen, oliefilter verwijderen sleutel maat?)
- In theorie (volgens mij) heeft men nu voldoende ruimte om bij de 2 imbusbouten (maat?) te komen die de retourleiding bevestigd aan de turbo. De imbusbout aan achterkant kan vanaf de bovenkant worden verwijderd? De imbusbout aan de voorkant moet met verlengstukken voor en dopsleutel, tussen de versnellingsbak en het motorblok door, worden losgemaakt. Beide van de bovenkant gaat niet?
- Als deze bouten verwijderd zijn, zou men de olie retourleiding uit het carter moeten kunnen halen zonder andere leidingen los te moeten halen?
- De pakking aan de turbozijde vervangen en de keerring aan de carterzijde vervangen en iets insmeren met siliconenvet?
- In omgekeerde volgorde alles weer monteren en hopen dat alles nu olie dicht is.

Ik hoor erg graag van jullie over deze ingreep en voel vrij om deze aanpak aan te vullen/af te keuren/te corrigeren/ etc.

Rob
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Hallo Rob,

Begin gewoon aan de klus en haal weg wat in de weg zit, desnoods maak je foto's van wat je los maakt voor je het los maakt, dan weet je altijd weer hoe het terug moet.

Het is geen rocket sience. Als je zoveel twijfelt, besteeds het dan uit. (het is niet moeilijk, dus begin er gewoon mee, komt echt wel goed).
RobSir
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 12.12.2019 - 06:21

V70R^2, bedankt voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk hoor! Kwestie van beginnen. Ik ben echter altijd blij met extra informatie en/of bevestiging van hen die mij voorgegaan zijn en die het wiel al uitgevonden hebben. Ik wil niet teveel loshalen als dag niet nodig is.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik ken het motorruim niet van de T6, maar als ik het zo lees hebben de delen die los komen vanaf de onderzijde weinig extra ruimtelijk effect.
Al kan ik daar natuurlijk flink naast zitten...

Tips voor de boutjes, eventueel van tevoren even goed insprayen met bijvoorbeeld WD40 en dan willen ze gemakkelijker los komen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

WD40 is een schoonmaakmiddel en houd vocht weg, het is alles behalve een kruipolie.

Gebruik Innotec deblock o.i.d. dat doet daadwerkelijk wat.
Gebruikersavatar
Hanegem
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 08.07.2016 - 11:01
Locatie: Sassenheim

RobSir schreef: 31.03.2020 - 17:09 V70R^2, bedankt voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk hoor! Kwestie van beginnen. Ik ben echter altijd blij met extra informatie en/of bevestiging van hen die mij voorgegaan zijn en die het wiel al uitgevonden hebben. Ik wil niet teveel loshalen als dag niet nodig is.
Wellicht even makkelijk aan te geven wat je woonplaats is. Ik weet bijvoorbeeld een adres in Leiderdoorp waar je voor 25 euro een helke dag een brug kunt huren. Eigenaar geeft dan ook nog wel eens sleuteltips. En anders, laat het doen bij Garage Polter in Nieuwkoop (forumsponsor) wanneer je in de buurt woont. Vakman en goede prijzen.
Rijd nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen
RobSir
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 12.12.2019 - 06:21

Ik woon zelf in Zwolle.
Misschien eens kijken bij garage Lokhorst in Kampen.
Plaats reactie

Terug naar “S80”