Mistlampen voorraan (spoiler) Hallogeen naar LED

Plaats reactie
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hallo,

Mijn beide mistlampen (hallogeen) waren beide gesprongen, zekering was echter nog heel.

Dus heb ik ineens de overstap bij wijze van test naar LED gemaakt.

Heb dus een setje H1 LED mistlampen gekocht die 6000k wit afgeven.

Er zitten 25 LED's op.

Het indraaien was wel niet zo makkelijk dan dat je dat met hallogeens doet (glasbulb versus ledstrips).

Eens deze erinzaten en ik de mistlampen aanzette, brande deze beide.

Wat direct opviel is dat de witte 6000k kleur mooi aansluit bij de Xenonlampen nu. ( bij hallogeen waren deze iets naar de gele kant).

Maar de sterkte tegenover hallogeen is precies minder. Echt "verstralen" doen ze niet.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mistlampen moeten toch de berm langs de weg verlichten? Voor verweg is grootlicht uitgevonden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Bij de nieuwe wagens worden ze ook gebruikt voor dagrijverlichting, meestal ook in combinatie met zo uitdoofoptie indien de wagen andere richting stuurt.
Nu iemand zegt me dat die LED lampen meer effect hebben als het effectief mistig is, omdat LED daar makkerlijk doorgaat.
Want eigenlijk zijn mistlampen voor extra zichtbaar te zijn bij dichte mist.



Grootlichten bij dit type S80 zijn als volgt, bij ontsteken van de grootlichten gaan de de nivausensoren in de koplampen zich verstellen. maar vind de grootlichten in dit type toch wat flauw, ofwel ligt het aan de lampen.

Bij de S80 van 2007 als je daar de grootlichten aansteekt, hoor je de relais aangaan, en heb je echt Xenon grootlichten. Dit mis ik wel in mijn S80.
Vooral als je ze gebruikt om andere weggebruiker attent te maken op iets, dat het niet veel effect heeft.
Als je dat bij S80 van 2007 doet, dan krijg je wel attentie.

En met attent maken bedoel ik dan, fietser of voetganger duidelijk maken dat die mag oversteken, ofzo.
ge1272-2
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:47

Let wel, en dat is mij overkomen, dat als je mistlampen niet het juiste lichtbeeld geven door de led verlichting je een apk afkeur krijgt.
Ik heb mijn mistlampen daarom 1 0p 1 vervangen door originele DRL lampen. Mistlampen eruit en DRL erin. Deze lampen branden nu als dagrijverlichting bij het starten van de auto. schakelaar op standje 0 (Bij de foto van de lamp staat drl op het lampglas vermeld) Voor de liefhebber heb ik ook het Volvo bestelnummer vermeld
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ge1272-2
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:47

PS. het is nog geen halfuurtje werk, Alles kan gewoon aan de voorkant van de bumper gebeuren.
ge1272-2
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:47

lamp gemonteerd en persoonlijk vind ik ronde DRL verlichting mooier dan die streepjes DRL
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8170
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Als er 25 ledjes op zitten doet je reflector vrij weinig meer, het lichtbeeld is gebaseerd op een enkele lichtbron en de positie van een halogeen brandpunt.
Je lichtbeeld wordt er altijd minder van.
Voor echte mist moet je juist projectoren hebben, die schijnen door de scherpe cut-off lijn tot hier en niet verder, in de hoogte dus.
Die schijnen echt onder de mist door voor zo ver dat kan, en zeer weinig stroolicht naar boven zoals reflector lampen.
Elke fabrikant die reflectors gebruikt voor mistlicht is bij voorbaat al kansloos in mijn ogen.
Puur voor de leuk, en Jan Mistlamp gebruikt ze te pas en te onpas.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
ge1272-2
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:47

Lichtschakelaar op stand 0 (en dit blijft altijd zo) Originele mistlampen vervangen door originele dagrijlampen en met de CFE van Swedesolutions het volgende ingesteld;
1 auto ontgrendelen = DRL + stadslichten aan (alleen als het donker is)
2 bij starten auto = DRL aan (alleen bij voldoende daglicht) en stadsverlichting moet wettelijk uit blijven
3 bij weinig daglicht dooft DRL en gaat groot dimlicht branden en stadslicht ook aan
4 bij inschakelen grootlicht gaat alle verlichting aan

Stadslicht en grootlicht (H7) zijn vervangen door LED lampen zodat er geen kleurverschil is met de xenon verlichting
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “S80”