Volvo S80 T6 van 2000 met 300k

FreekH
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.06.2020 - 15:18

Goedemorgen, ik ben al een tijdje op zoek naar een goede S80 T6. Er worden er best wel wat aangeboden. Nu is mijn oog gevallen op een S80 T6 uit 2000 die er prima uitziet echter 300k op de teller heeft.
Laten staan en verder zoeken?
Bedankt alvast voor het advies.
Met vriendelijke groet, Freek
BSXC
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.04.2014 - 13:51

Inkoppertje dan maar: als onderhoud en technische staat net zo prima is als de auto er uit ziet dan kan je ‘m toch niet laten staan?
FreekH
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.06.2020 - 15:18

Goedemorgen, bedankt voor je reactie, dat is ook mijn gevoel, maar in het forum zie ik wel de nodige berichten over de kwaliteit van de versnellingsbak . Dus daar zit mijn reservering. De auto is dealer onderhouden en wil geen moneypit aanschaffen, dus ieders advies is van harte welkom. Met vriendelijke groet, Freek
BSXC
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.04.2014 - 13:51

De volgende open deur: een aankoopkeuring. Ook omdat ‘dealer onderhouden’ vooral leuk klinkt maar weinig zegt.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Niet doen die auto. De automaat is nogal een zorgenkindje. Het is een 4bak die, als de berichten kloppen, te zwak is voor deze motor. Zoek liever een 2,5T automaat: dat us een 5bak en de motor zelf kun je laten tunen voor meer souplesse.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Een hoog vermogen auto van 20 jaar oud is m.i. sowieso iets waar je er vanuit moet gaan dat je veel geld in het onderhoud moet steken. Reserveer het bedrag aan aanschaf ook voor onderhoud voor de eerste 1 a 2 jaar. Als je niet op zoek bent naar een money pit lijkt me dat dus geen goed idee.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
FreekH
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.06.2020 - 15:18

Goedemiddag, bedankt voor jullie advies, wellicht inderdaad beter deze te laten staan en naar een ander exemplaar op zoek te gaan. Met vriendelijke groet, Freek
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Is die 2.8T6 niet een arbeidsintensieve motor voor simpele onderhoudstaken?
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik zou alleen al vanwege die slechte 4traps automaat (van begin af aan) deze wagen laten staan. Echt deze combi had Volvo beter niet kunnen leveren.
Net zoals bij de eerste lichting XC90. De T6 met 4traps automaat was een verschrikking om te rijden. De motor wil wel maar de bak niet. (en ik heb in een nagelnieuw exemplaar mogen rijden) En T5 of 2.5T is met de 5traps veel fijner.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
FreekH
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.06.2020 - 15:18

Goedenavond, bedankt allen voor het waardevolle advies. Groeten, Freek
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Ik heb bijna 200.000 km gereden in een S80 T6 van 2003 (tussen 2005 en 2009). In de S80 past deze motor-bak combi misschien beter dan in de XC90. Motor en bak hebben het bij mij al die kilometers foutloos gedaan en ik vond het een heerlijke combi. Het kan dus wel...
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Natuurlijk. Jij kan er zeker veel plezier van gehad hebben. En meer met jou. En de vorige eigenaren van de door TS aangegeven S80 vast ook. Deze bewuste wagen heeft niet voor niets al 3 ton op de teller.
Misschien is het voor TS ook wel een goede combi. Nu ik mijn commentaar teruglees ben ik te veel vanuit mijn eigen ervaring uitgegaan. Waarbij ik de auto's niet vond voldoen aan de verwachting die ik er van had en heb. Ook al is mijn rijstijl nu een beetje rustiger.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Ik heb zelf ook een S80 T6, tegen beter weten in er maar bij gekocht.

Hele fijne wagen, wel een beetje complex en arbeidsintensief in onderhoud. De automaat kan niet veel hebben en heeft vaak verse olie en filter nodig, gebeurd nooit. (Je krijg ook overal de verkeerde ATF, er moeten geen wrijvingsverminderaars in maar juist het tegenoverstelde is benodigd).

Dus even goed uitzoeken wat en hoe alles gebeuren moet, dan heb je wel echt een heerlijke cruiser. Helaas kan ik het vermogen niet gebruiken zoals ik met de T5's over het circuit ga, maar voor een dialy drive is het een bijzonder fijne wagen.

Mocht je er 1 vinden en kopen, kom er gerust eens mee langs, ik heb een hobbywerkplaats en brug en ben bekend met het onderhoud als je hulp wilt.
FreekH
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.06.2020 - 15:18

Goedemiddag, bedankt voor je advies. Ik heb contact gehad met de Volvo dealer waar de auto is onderhouden en die zegt dat er geen vervanging van at olie nodig zou moeten alleen wanneer er problemen met het schakelen zijn, dus ook niet preventief vervangen. Ik weet niet wat de ervaring is, dus hoor graag daar nog een advies over. Groeten, Freek
FreekH
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.06.2020 - 15:18

V70R, bedankt voor je aanbod, mocht ik met deze auto verder gaan dan zou ik zeker een keertje bij je komen buurten. Groeten, Freek
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

FreekH schreef: 10.06.2021 - 16:31 Goedemiddag, bedankt voor je advies. Ik heb contact gehad met de Volvo dealer waar de auto is onderhouden en die zegt dat er geen vervanging van at olie nodig zou moeten alleen wanneer er problemen met het schakelen zijn, dus ook niet preventief vervangen. Ik weet niet wat de ervaring is, dus hoor graag daar nog een advies over. Groeten, Freek
Waarschijnlijk een dealer zonder spoelapparaat of hij wil de kosten niet maken voor een flush voor afleveren.
Als je pas gaat spoelen als je problemen krijgt ben je rijkelijk laat. Preventief flushen is het devies.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
FreekH
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.06.2020 - 15:18

Goedemorgen Ferrari, bedankt voor je input. Zal ik mee nemen, en wellicht toch laten spoelen, als ik verder ga met deze auto. Met vriendelijke groet Freek
Herwin-S
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 15.03.2020 - 21:15

Nu zo'n 3.5 jaar een S80 T6, heb er met veel plezier al zo'n 135k bij de nu totaal 407k gezet. (niet zonder kosten) ... lekker koppel bij laagtoeren, perfect voor inhalen op de snelweg ;)
De S80 met 2.4 welke "degelijk" zou moeten zijn en welke ik erbij had gekocht om aan de T6 te kunnen sleutelen ... mag van mij zo de sloot in :o (terwijl die er van binnen en buiten veel mooier uitziet)

De bak van m'n T6 zit er vlgs mij aan te komen en weet niet goed wat wijsheid is.
De ene garage zegt, niets aan doen totdat ie het begeeft en dan overhalen (EUR2k tot EUR3,5k?!) of een andere bak (+/-EUR700).
De andere zegt flushen (+/-EUR400) "kan" helpen, maar geeft geen "zekerheid".
Duszzz ... dan maar zelf flushen en doorrijden totdat ie het niet meer doet?!

Ik lees, hierboven dat de goede ATF gekozen moet worden. ik had geen idee dat je kon kiezen voor ATF met wrijvingvermeerdering.
merk en type suggesties zijn welkom. ;)

Terug naar het onderwerp: moet je een S80 T6 kopen?
Voor het rij-plezier wel ...
Toch moet je ook een dikke beurs er voor over hebben en zelf sleutel inzicht hebben helpt ook heel veel ... youtube is erg handig.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

FreekH schreef: 10.06.2021 - 16:31 Goedemiddag, bedankt voor je advies. Ik heb contact gehad met de Volvo dealer waar de auto is onderhouden en die zegt dat er geen vervanging van at olie nodig zou moeten alleen wanneer er problemen met het schakelen zijn, dus ook niet preventief vervangen. Ik weet niet wat de ervaring is, dus hoor graag daar nog een advies over. Groeten, Freek
Dat wordt over meerdere modellen geroepen, maar als je een beetje rond kijkt op het forum zie je inclusief voorbeelden waarom dat nu net het foute antwoord is dat de dealer heeft gegeven.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Herwin-S
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 15.03.2020 - 21:15

ps. de eerste 2 jaar heb ik zo'n 90k km gereden voor onder de EUR1k (zonder de kosten van de banden) ... daarna kwamen de kosten ... in 1.5 jaar zo'n EUR5k erbij (zonder banden kosten)
Plaats reactie

Terug naar “S80”