In de volkskrant het volgende artikel van BARD VAN DE WEIJER. met de Volvo CEO HÅKAN SAMUELSSON en de moeite waard van het delen lijkt me: :
Volvo staat graag te boek als veilig automerk en beperkt de topsnelheid van al zijn modellen tot 180. Ceo Håkan Samuelsson (68): ‘250 kilometer per uur is geen mensenrecht.’ Maar waarom krijgt zijn eerste elektrische auto dan ruim 400 pk?
VRAAG van Bard van de Weijer :
Volvo beloofde ruim tien jaar geleden dat er vanaf 2020 niemand meer overlijdt of zwaargewond raakt in een nieuwe Volvo. Het is bijna 2020. Houdt u woord?
‘Het was niet echt een belofte, maar een visie. We hebben veel onderzoek gedaan naar ongevallen en weten waar de oorzaken liggen. Sindsdien hebben we technologie toegevoegd die bijvoorbeeld voorkomt dat een bestuurder van de weg raakt. Of die ingrijpt als een botsing dreigt met kruisend verkeer. We zijn daarom goed op weg om dit soort autogerelateerde ongevallen terug te brengen tot bijna nul.’
VRAAG: Kunt u dat met cijfers onderbouwen?
‘Dat is lastig. Ik weet dat onze auto’s bijna volledig veilig zijn. Nu is het tijd te focussen op de volgende stap: de bestuurder en zijn gedrag. Snelheid, afleiding en drugs- of drankgebruik zijn nu de belangrijkste oorzaken van ongevallen.’
Met camera’s en gezichtsherkenning zullen nieuwe Volvo’s bestuurders in de gaten houden en kijken of ze niet gedronken hebben, zitten te appen of in slaap vallen. Een omstreden technologie vanwege de privacy die ermee gemoeid is. Het concern zegt de privacy van inzittenden te zullen garanderen, maar dat dit soort maatregelen de enige manier zijn om de verkeersveiligheid op korte termijn te verbeteren.
VRAAG: Een andere omstreden maatregel is het besluit dat geen enkele Volvo na volgend jaar sneller kan dan 180. Gaat dat echt helpen? Als je met 180 ergens tegenaan knalt ben je nog steeds dood.?
‘Bij deze extreem hoge snelheden gebeuren niet heel veel ongelukken, een paar honderd per jaar. Maar zelfs als je hiermee enkele levens kunt redden, is het de moeite waard.
‘Het is zoeken naar een balans tussen persoonlijke vrijheid en veiligheid. We hebben het vooral gedaan om de discussie over snelheid op gang te brengen. Je kunt zeggen: dit is volledig een zaak van de bestuurder en ik heb daar als fabrikant absoluut geen verantwoordelijkheid in. Dit is niet wat wij vinden. Waarom zou een auto 250 moeten halen? Is dat echt nodig? 180 is nog steeds enorm snel. Als we minder aantrekkelijk zijn voor mensen die een auto gebruiken om mee te racen, dan vinden we dat prima. Dan moet je geen Volvo kopen. Wij zien dit als een signaal. Het is niet ons definitieve antwoord.’
Snelheid is een gevoelig onderwerp, weet Nederland sinds de limiet hier wordt verlaagd naar honderd.
‘Nog een goede reden waarom je langzamer moet: het milieu. Het is geen mensenrecht om 250 te rijden. En er komen elektrische auto’s. Die zijn niet geschikt om zeer hard mee te rijden, omdat je dan veel actieradius verliest. De meeste e-auto’s kunnen ook niet harder dan 180, dus waarom nu alvast niet beginnen?’
VRAAG: Over veiligheid gesproken: Volvo doet gewoon mee aan de vermogensrace voor elektrische auto’s, die vaak honderden pk’s hebben. Jullie eerste volledig elektrische auto, de XC40 Recharge, heeft ruim 400 pk. Waarom?
‘Een elektrische motor heeft veel vermogen, maar vooral veel trekkracht. Die voelt daardoor veel dynamischer en lichtvoetiger dan een brandstofauto. De bijbehorende pk’s zijn een bijeffect. Ook onze e-auto’s kunnen niet harder dan 180.’
VRAAG: Uw e-auto accelereert in minder dan vijf seconden naar de honderd. Dat konden vroeger alleen supersportauto’s. Dat is toch ook gevaarlijk?
‘Als blijkt dat acceleratie gevaarlijk is, wat ik niet denk, dan zouden we daarnaar kunnen kijken. Maar ik denk dat snelheid veel belangrijker is.
‘Een ander voordeel van een krachtige motor is dat je er ook sterk mee kunt afremmen, waardoor meer energie teruggewonnen kan worden. In feite is een krachtige motor vooral een krachtige dynamo. Prestaties zijn een bonus.’
VRAAG: U wilt in 2040 volledig CO2-neutraal zijn. Sneller dan anderen.
‘Het is niet belangrijk de beste te zijn in het doen van beloften. Je moet het werkelijk doen. Dus zal de koolstofuitstoot van een nieuwe Volvo over vijf jaar 40 procent lager liggen dan de auto’s die we nu verkopen. Dankzij elektrificatie, maar ook doordat we de productie en distributie verduurzamen.
VRAAG: Dat klinkt mooi, maar uw uitstoot gaat alleen maar omhoog: vorig jaar stootten Volvo’s gemiddeld 6 gram CO2 per kilometer méér uit dan het jaar ervoor.
‘De stijging heeft twee oorzaken: de uitfasering van diesel. Daardoor maken we meer benzineauto’s, die meer CO2 uitstoten. Deze trend gaan we omkeren met plug-in hybrides. Een tweede reden is: onze klanten prefereren grote SUV’s. Daar kunnen we weinig aan veranderen. Dus was onze conclusie: als we willen verkopen wat klanten willen, moeten we elektrificeren. Er is geen andere optie.’
VRAAG: Bent u op tijd? Na volgend jaar dreigen boetes van honderden miljoenen euro’s. Als er niets verandert voor Volvo drie keer de huidige jaarwinst, becijferde onderzoeksbureau Jato. ‘We zijn niet van plan boetes te betalen. We gaan het probleem oplossen en ons er niet uitkopen.’
Samuelsson doelt daarmee op Fiat, dat nauwelijks elektrische auto’s bouwt, maar zijn uitstoot voor tientallen miljoenen heeft afgekocht door rechten van Tesla te kopen.
VRAAG: Nederland is een Volvoland. Hoe belangrijk zijn wij voor het merk?
‘Zeer. Nederland heeft elektrisch rijden al vroeg omarmd en is daarom ideaal om concepten te testen. Auto’s op basis van een abonnement bijvoorbeeld. Onze merkperceptie staat bij jullie op de tweede plaats. Nederland is een soort tweede Zweden voor ons..
<EINDE CITAAT VK>
Bob
Volvobaas over maximumsnelheid 180
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
foto CEO Volvo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20676
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik heb het gelezen. Nee, niet hier maar in de krant. Zoiets moeten ze vaker doen om beter te kunnen begrijpen waarom een fabrikant iets bedenkt of doet.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Er stond niets echt nieuws in het interview maar het helpt wel voor auto-kopers om te begrijpen wat filosofie achter een bedrijf is
en wat een Volvo tot Volvo maakt!
Bob
en wat een Volvo tot Volvo maakt!
Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6929
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Waarvan akte. Hulde!
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Als je de aandrijflijn zo maakt dat deze bij 180 in zijn laatste versnelling de toerenbegrenzer aantikt heb je best een leuk karretje.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
ha ha 180/km u en 2200 toeren max koppel zou wat zijn
Maar voor mij mag men stoppen met auto s maken voor 180-250km/u/u plus. Compleet achterhaald in deze tijd.
Stel eens voor wat een andere aandrijflijn en eisen pakket en kostenplaatje er zou ontstaan als je ontwikkeld voor "maar" 140km/u.
Maar voor mij mag men stoppen met auto s maken voor 180-250km/u/u plus. Compleet achterhaald in deze tijd.
Stel eens voor wat een andere aandrijflijn en eisen pakket en kostenplaatje er zou ontstaan als je ontwikkeld voor "maar" 140km/u.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6929
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Dan wordt het een hele uitdaging voor de tjoeners
Want voor die gasten kan het allemaal niet hard genoeg gaan.
Want voor die gasten kan het allemaal niet hard genoeg gaan.
Laatst gewijzigd door teebee op 10.12.2019 - 07:15, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
- V70R^2
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
- Locatie: Leerdam
180km /h is prima, gedurende de eerste 5 minuten om de olie e.d. op temperatuur te laten komen, tevens een gaspedaalpositie limiet en toerenlimiet, daarna gewoon gas erop, 500pk is 300km/h in een baksteen.
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6929
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Duh.....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
- Paul
- Top Gear member
- Berichten: 32862
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Die waren voortijdig al gestopt met Volvo hier
Maar wel een goede vraag zeg, ik denk dat ze daar een uitzondering voor maken.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Jazeker de politie auto s begrenzen gaat makkelijk als de andere auto's ook niet harder kunnen dan 140/kmu. De hoge snelheden zijn klimaat technisch uiteindelijk niet meer te handhaven.
Binnen 5 jaar is in heel West Europa de max snelheid 130km/u ook in Duitsland. let maar op! D
Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
en waar rij je dan 250 ?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
nou ja die snelheid is per definitie dodelijk bij bijv een lekke band en dan ben je ook nog niet alleen op de weg. Heb wel zien gebeuren in BRD dat porche over de vangrail vloog. Niets meer van over. Ik moest wachten gebeurde voor me rond 2003 bij Oyten op de 1 ri Hamburg. Politie zei dat de man minstens 220 km u had gereden en is macht over stuur verloren.
Ergste is dart andere daardoor in gevaar komen.
Het is niet popie om te zeggen maar ik ben echt voor een max snelheid van 130km europees .
Wat mij betreft mogen auto s dan ook geodkoper worden maar of dat haalbaar is weet ik niet....
Ergste is dart andere daardoor in gevaar komen.
Het is niet popie om te zeggen maar ik ben echt voor een max snelheid van 130km europees .
Wat mij betreft mogen auto s dan ook geodkoper worden maar of dat haalbaar is weet ik niet....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT