Voor Volvo Cars is elektrificatie meer dan alleen een verandering op het gebied van aandrijving. Het vertegenwoordigt een nieuw paradigma in autodesign en de Volvo Concept Recharge is een manifest voor de volgende generatie van volledig elektrische Volvo’s.
De Concept Recharge is trouw aan het erfgoed van Scandinavisch design en zet het mantra van ‘less but better’ centraal. Doordat onder meer de complexiteit van de interne verbrandingsmotor is weggenomen, konden de ontwerpers de proporties van de auto evolueren om op die manier de interieurruimte te vergroten en tegelijkertijd de aerodynamische efficiëntie te verbeteren. Het resultaat is een concept car die oprecht betere oplossingen biedt om een duurzaam gezinsleven te ondersteunen.
Volvo’s eerste generatie elektrische modellen deelt de bodemplaat met modellen die zijn uitgerust met een traditionele verbrandingsmotor. Om zowel een batterijpakket als een interne verbrandingsmotor te kunnen herbergen, is een evenwicht in proporties en ruimte vereist.
De volgende generatie van Volvo’s volledig elektrische modellen – waaronder Volvo’s eerste SUV op een volledig nieuw platform, exclusief voor elektrische aandrijving – krijgt een volledig vlakke vloer, zoals de Concept Recharge laat zien.
Aanzienlijk meer binnenruimte
Door het ontbreken van een verbrandingsmotor en het batterijpakket onder de vlakke vloer te plaatsen, konden de ontwerpers de wielbasis van de auto verlengen en bovendien de wielmaat vergroten. Dat heeft geresulteerd in kortere overhangen en aanzienlijk meer binnenruimte, inclusief een riante bergruimte tussen de voorstoelen.
Dankzij deze verbeteringen konden de ontwerpers bij de Concept Recharge de stoelen herpositioneren, het dakprofiel optimaliseren en de motorkap verlagen. Hierbij wordt het uitstekende zicht op de weg – dat bestuurders van SUV’s zoals de Volvo XC40, XC60 en XC90 zo waarderen – behouden. Deze designaanpak zorgt voor een efficiëntere aerodynamica in vergelijking met een traditionele SUV, wat de actieradius ten goede komt.
De Concept Recharge introduceert een nieuwe designtaal van Volvo. Voortbordurend op het thema ‘minder maar beter’ zijn daarbij alle overbodige elementen achterwege gelaten. Wat overblijft, is uiterst precies en vlak design.
De traditionele grille is vervangen door een schildachtige structuur, kracht bijgezet door een nieuwe interpretatie van Volvo’s Thor’s Hammer koplampontwerp. Dit omvat graphics met de nieuwste HD-technologie die in het donker als het ware opent om de hoofdverlichting te onthullen.
De verticale achterlichten die zo kenmerkend zijn voor de nieuwste Volvo-modellen sluiten aan op het sterke designerfgoed van het merk, maar zijn opnieuw vormgegeven met een set ‘vleugels’ die bij hogere snelheden tevoorschijn komen om de aerodynamica verder te optimaliseren.
Nieuwe en moderne proporties
“Onze Concept Recharge vormt een manifest voor zowel de volledig elektrische toekomst van Volvo als een nieuw type voertuig”, zegt Robin Page, Head of Design. “De auto toont nieuwe en moderne proporties die hand in hand gaan met een grotere veelzijdigheid en laat zien wat technologie mogelijk maakt op het gebied van design.”
Ook binnenin de Concept Recharge neemt de designtaal van Volvo nieuwe vormen aan. De vlakke vloer biedt meer ruimte en een betere zitpositie voor alle inzittenden.
De grote, 15-inch rechtopstaande touchscreen vormt het middelpunt van de nieuwe en verbeterde gebruikerservaring van Volvo’s volgende generatie connected infotainmentsysteem. Bij de ontwikkeling van de technologie lag de focus op een logische en intuïtieve bediening, wat ook bijdraagt aan een serene en rustgevende ervaring.
De nieuwste infotainmenttechnologie gaat gepaard met de andere kenmerken van Scandinavisch design: strakke lijnen en het veelvuldig gebruik van duurzame en natuurlijke materialen in het interieur.
Echt Scandinavisch huiskamergevoel
“In de Concept Recharge creëren we een echt Scandinavisch huiskamergevoel”, zegt Robin Page. “Het interieur integreert onze nieuwste technologie op het gebied van gebruikerservaring met fraaie, duurzame en natuurlijke materialen. Elk onderdeel van het interieur is als een kunstwerk en zou op zichzelf kunnen staan als meubilair in een kamer. We gebruiken de nieuwste technologie, maar dat is geen doel op zich. We richten ons altijd op de voordelen die deze technologie kan opleveren.”
Tot slot weerspiegelt de Concept Recharge ook de veiligheidsambities van Volvo voor de komende jaren. Op het dak is een LiDAR-sensor geplaatst om gegevens te verzamelen over de omgeving rond de auto. De sensor is ontwikkeld door technologiebedrijf Luminar en een cruciaal onderdeel van Volvo’s plan voor toekomstige, veilige, autonome rijtechnologie.
Volledig elektrische toekomst
“Met de Concept Recharge zetten we het rijke erfgoed van Volvo’s design-DNA voort op een moderne en vernieuwende wijze, nu we koers zetten naar een volledig elektrische toekomst”, concludeert Robin Page. “Deze auto vertegenwoordigt alles wat klanten volgens ons verwachten van een volledig elektrische Volvo en we kijken er erg naar uit om deze filosofie in onze volgende generatie modellen toe te passen.”
Volvo Concept Recharge is een manifest voor de volledig elektrische toekomst van Volvo Cars
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40648
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40648
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
En geen V, S, GLT, XC, CC enzovoorts meer.
Vanaf het nieuwe model krijgen Volvo's namen.
Wat dat gaat worden horen we volgend jaar bij de introductie van het eerstvolgende productiemodel
Vanaf het nieuwe model krijgen Volvo's namen.
Wat dat gaat worden horen we volgend jaar bij de introductie van het eerstvolgende productiemodel
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5105
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40648
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik vermoed inderdaad dat de namen Scandinavisch getint zullen zijn. Maar laat me graag verrassen.
De laatste naam die Volvo gebruikte was volgens mij de Amazon, en dat is niets minder dan de grootste rivier van Zuid-Amerika.
De laatste naam die Volvo gebruikte was volgens mij de Amazon, en dat is niets minder dan de grootste rivier van Zuid-Amerika.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11617
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
We zullen wel zien wat het uiteindelijk gaat worden, maar van die afbeelding gaat er echt nul bloed harder stromen hier.
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Hier nog een afbeelding van de achterkant van deze "Recharge Concept"car....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Camera-spiegels zie ik. De typische Volvo-hoofdsteunen ontbreken.
Over smaak valt niet te twisten maar qua vormgeving heb ik liever mijn XC70.
Dat Volvo design-DNA vind ik niet terug, helaas. Beetje VW of Hyundai-achtig. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Over smaak valt niet te twisten maar qua vormgeving heb ik liever mijn XC70.
Dat Volvo design-DNA vind ik niet terug, helaas. Beetje VW of Hyundai-achtig. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6928
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Voor wie de hele serie foto’s / impressies wil zien:
https://www.autogids.be/autonieuws/prot ... .html#/i/1
Mijn hart gaat iig nog niet sneller kloppen als ik kijk naar die lege saaie Zweeds ‘huiskamer’ met als brandend middelpunt een ipad…..
De dynamiek, noem het ‘het auto-gevoel’, een heuse cockpit voor de bestuurder, een solide indruk, een sfeer die ‘woow’ oproept…. Ik zie het niet.
https://www.autogids.be/autonieuws/prot ... .html#/i/1
Mijn hart gaat iig nog niet sneller kloppen als ik kijk naar die lege saaie Zweeds ‘huiskamer’ met als brandend middelpunt een ipad…..
De dynamiek, noem het ‘het auto-gevoel’, een heuse cockpit voor de bestuurder, een solide indruk, een sfeer die ‘woow’ oproept…. Ik zie het niet.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40648
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
In deze animatie kun je o.a. de transformatie van de auto met benzinemotor naar een all electric en ook de gevolgen van de evolutie van lithium accu's naar de nieuwste generatie accu's zien.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Best wel mooi eigenlijk. Je moet nu eenmaal aan alle nieuwe concepten even wennen. En als er wat meer kleur ingebracht word, krijg je gelijk al een heel andere indruk van dit nieuwe Recharge-concept. Het is knap van de Volvo constructeurs, om al zover vooruit te kunnen denken. Toch om de harten van kopers te winnen, moet de overgang (imho) wat geleidelijker gaan, en niet zo desastreus. Die "Zweedse huiskamer" als het nieuwe interieur van de Concept-car genoemd word, is niet zo mijn ding. Bij BMW en Audi doen ze het wat voorzichtiger. Er moet in de nieuwe modellen iets "vertrouwds" zijn, om kopers te lokken. Maar ook die nieuwe modellen van de Duitse merken, krijgen al de nodige kritiek. ( En dan dat Tesla achtige info systeem??)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5105
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
da's wel wennen zie er een beetje een espace in. kan me niet voorstellen dat het daadwerkelijk een auto wordt zonder B stijl ivm de sterkte van de constructie en botsveiligheid. Ben benieuwd waar men straks mee komt bij de intro van de opvolger van de XC90 weten we meer.
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Concept cars zijn nu eenmaal bedoeld om de mogelijke toekomst te laten zien, zowel qua techniek als qua design. Met de bedoeling de reacties van het publiek te polsen. Dus de komende XC90 zal zeker niet zo extreem zijn. Maar wat ik dan weer interessant vind, is dat de achterklep weer verticaal staat. Zou Volvo op dat punt weer terug naar haar roots gaan?
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu:
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Nu:
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40648
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ja, dat was het eerste dat ik riep: Estate !
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5105
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40648
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Door het gebruik van de nieuwe platte accupakken zakt hij zowiezo als t.o.v. een exemplaar met brandstofmotor
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Dit filmpje zag ik ook in de presentatie van Volvo. Heb afgelopen weekend 2 van de 2,5 uur gekeken.
Ik moet zeggen dat Volvo grootste plannen heeft, hoeveel en op welke termijn dit gaat gebeuren valt nog te bezien. Maar er zat veel moois in op het gebied van de ontwikkeling van de EV's alsook autonoom rijden, veiligheid en beleving. Volvo doet zijn uiterste best om voorop te lopen, ben benieuwd in hoeverre andere merken meegaan in de flow...
Ik moet zeggen dat Volvo grootste plannen heeft, hoeveel en op welke termijn dit gaat gebeuren valt nog te bezien. Maar er zat veel moois in op het gebied van de ontwikkeling van de EV's alsook autonoom rijden, veiligheid en beleving. Volvo doet zijn uiterste best om voorop te lopen, ben benieuwd in hoeverre andere merken meegaan in de flow...
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- razorclaw
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 27.05.2020 - 12:07
Van een op het dashboard geplakte super-tablet ben ik geen fan maar dat van die open- en dichtgaande Thor's Hammer 'oogjes' (zie vanaf 6e minuut) vind ik dan wél weer grappig.
Nu: V60 2.0 T5 Momentum 250pk (2020-heden) - Mijn eerste Volvo!
Vóór Volvo: Golf 3-drs. 1.9 SDI 68pk (1999-2001); Focus 5-drs. 1.8 TDdi 90pk Collection (2001-2003); Focus 4-drs. 1.8 TDdi 90pk Ghia (2003-2006); Focus 5-drs. 1.8 TDCi 116pk Futura (2006-2008); Focus Wagon 1.6 101pk Titanium Business (2008-2013); Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost 160pk Titanium (2013-2020)
Vóór Volvo: Golf 3-drs. 1.9 SDI 68pk (1999-2001); Focus 5-drs. 1.8 TDdi 90pk Collection (2001-2003); Focus 4-drs. 1.8 TDdi 90pk Ghia (2003-2006); Focus 5-drs. 1.8 TDCi 116pk Futura (2006-2008); Focus Wagon 1.6 101pk Titanium Business (2008-2013); Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost 160pk Titanium (2013-2020)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Als je zo,n filmpje bekijkt, krijg je wel een veel betere indruk, van het verhaal achter het design van deze Concept Recharge. Veel nieuwe elementen ga je dan na die uitleg door de designer, ook beter snappen. Maar aan de nieuwe (buitenspiegels) die vingertjes, en zo,n groot info-tablet binnen net als Tesla, kan ik niet zo snel wennen. Maar op zich, wél een kunststuk van Volvo.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)