Volvo's Super 6: Hot new powerplant

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40649
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ford’s Swedish partner Volvo is developing an advanced inline six-cylinder engine, known internally as SI6, as the powerplant for the next-generation S80 due in June 2006.

Conceived for both transverse and longitudinal applications, the four-valves-per-cylinder gasoline engine features an aluminum cylinder block and a total weight of about 400 pounds. With a compact chain-driven camshaft system, the engine is actually 1.0 millimeter shorter than Volvo’s widely offered five-cylinder—a feature that makes it suitable for a whole range of Ford models, according to AutoWeek sources.

Three different versions of the SI6 are planned: a base naturally aspirated 3.2-liter and a pair of performance-oriented turbo
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Lucien
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 20.01.2005 - 22:01

Dat wordt leuk. Iemand nog nieuwe scoops van de S80 gezien?
Greetz,

Lucien
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Eindelijk geen distributieriem/t-snaar meer, maar een echte ketting, zoals BMW en Mercedes al langer doen. Da's wel een vooruitgang!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

De huidige 2.9 liter motor is toch ook een 6 cylinder?
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Die Focus RS is trouwens gecanceld, of de ontwikkeling is iig tot nader orde uitgesteld.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

menjo schreef:De huidige 2.9 liter motor is toch ook een 6 cylinder?
Klopt, het is zelfs de eerste dwarsgeplaatste zescilinder ter wereld.
Het is ook een lijnmotor, die al vanaf de 960 met vele modificaties meegaat.

Ze gaan die zescilinder blijkbaar een stuk korter maken, zodat ie in veel meer auto's past. En hij krijgt dus een stukje meer kracht erbij.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ok, type foutje in de tekst dus. Maar de opmerking dat deze 6 cylinder 1mm kleiner is dan de huidige 5 cylinders klopt wel? Of moet daar dan ook huidige 6 cylinders zijn? Dat ie in een Focus (en dus ws ook S40) gaat passen geeft het antwoord eigenlijk al wel :)
Lijkt me leuk een S40R met 350pk.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Ik heb verder nog niks over deze motor gelezen, maar ik neem niet aan dat ze zoveel moeite doen voor 1 mm. i Mm kleiner dan de huidige 5 cilindermodellen scheelt wel heel veel in inbouwmaat. Door de cilinders anders te groeperen is het mogelijk om een veel compactere motor te krijgen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

Eindelijk ik hoop dat deze leverbaar zal worden over de hele modelreeks.. Zal wel weer niet :(

In het begin alleen S80
Daarna S60, V70 XC70 en XC90

Denken jullie dat deze ook in de C30, S40 en V50 zal komen te liggen?

Dat Jaguar die motoren overneemt kan ik goed begrijpen de 6cyl van Ford die ze nu gebruiken is veel te veel verouderd maar Ford heeft eigenlijk helemaal niet zoveel behoefte aan een 6cyl. Ze kunnen het volgens mij best met een 4cyl af met hun topmodel Mondeo...

Desnoods kunnen ze de 5cyl motoren van Volvo gebruiken. 2,4(170pk) 2,5T (210pk)
Gebruikersavatar
Lucien
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 20.01.2005 - 22:01

Battlecruiser schreef:
i Mm kleiner dan de huidige 5 cilindermodellen scheelt wel heel veel in inbouwmaat. Door de cilinders anders te groeperen is het mogelijk om een veel compactere motor te krijgen.
Dan word ik weer heel erg benieuwd, de cilinders staan nog steeds in lijn? Ik ken de grappen die VW uithaalt om een W8 of zelfs W12 te bouwen (in een passat...) maar zie nog niet hoe dat in een lijnmotor wordt toegepast. Zijn de cilinders zelf dichter bij elkaar geplaatst met dus minder ruimte voor cilinderwand en koeling of is de winst uit de extra delen als distributie, kranswiel etc gehaald?

Dat bij de huidige T6 of 2.9l zonder turbo de motor dwars in je S80 ligt merk je wel met het sturen. Draaicirkel van een truck...
Greetz,

Lucien
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Dat is een Urban Legend.
De Volvo 6cilinder heeft een kleinere draaicirkel dan een bv. Renault Clio. Vele kleine Japanners hebben een grotere draaicirkel.

Hoe is dit verhaal ontstaan? Vanaf de 140 had Volvo een ultrakorte draaicirkel van 9,8 m. Dat was bijzonder weinig en erg fijn. Dat de S80's met zescylinder nu een grotere draaicirkel hebben van ong. 11,6m (alleen de T6 heeft 12m) is duidelijk méér, maar nog steeds minder dan de meeste andere auto's uit zijn klasse en zelfs minder dan vele kleine truttomobieltjes.

Het verhaal is in de wereld gebracht door enkele autojournalisten die slechts keken naar de maten van de voorgangers en niet naar de andere auto's.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Lucien
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 20.01.2005 - 22:01

Urban Legend?? Mijn opmerking komt uit een T6 die toch echt 12.9 meter draaicirkel heeft. Doet verder niets af en het feit dat het een heerlijke wagen is. Bij normaal verkeer heb je daar helemaal niets mee, maar met parkeergarages, bijzondere verrichtingen of gewoon mijn eigen oprit opdraaien moeten we toch wel iets meer steken dan je gewend bent van andere wagens.

Ik schreef het eerst op basis van persoonlijke ervaring vergeleken met andere wagens die ik reed. Na jouw opmerking even wat facts gezocht maar kom nog steeds tot de conclusie dat de T6 met z'n 12.9m met kop en schouders bovenaan staat. De S80 D5 doet het met 10.9m weer heel goed! Niks kunnen vinden met een grotere draaicirkel
Volvo S80 T5 12.9
Citroen C5 3.0V6 12.5
Jaguar S-type 12.1
Mazda 6 11.8
Audi A6 11.7
Volvo S80 2.9l 11.6
VW Passat 11.5
Citroen C5 11.4
BMW 5-serie 11.3
Mercedes E-klasse 11.3
Hyundai Sonata V6 11.2
Audi A4 11.1
Fiat Croma 10.9
Mercedes C-klasse 10.8
Hyundai Sonata 10.8
Jaguar X-type 10.8
Volvo S80 D5 10.5
BMW 3-serie 10.5
Ford Mondeo 10.3

Maar goed we gaan hier eigenlijk ver off-topic... Het goede was de melding van de nieuwe 6 cylinder die door zijn compactere bouwwijze dit issue zeker uit de weg zal helpen. Ben nog steeds nieuwsgierig naar meer details als het erom gaat waar de winst bij een 6 in lijn dan gehaald wordt.
Greetz,

Lucien
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Cromaatjes e.d. zijn geen klassegenoten van de Volvo-6cilinders. De 11,6m van de 6cilinder steken dus heel gunstig af bij klassegenoten (andere 6 cilnders en GROTE auto's.

De Renault Clio V6 is weliswaar geen klassegenoot, ja zelfs vééél kleiner, maar heeft een draaicirkel van 13m!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Lucien
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 20.01.2005 - 22:01

Battlecruiser,

Dan noem je ook een absoluut niet gangbare wagen op. De Clio V6 is een pure sportwagen en heeft een compleet afwijkend onderstel dat 20cm breder is dan een normale Clio, de motor en aandrijving zitten achterin! In principe had de draaicirkel vanwege ruimte voorin waarschijnlijk kleiner kunnen zijn maar in het geval van deze wagen is er geen enkele concessie gedaan op het sportgedrag en was er een sportieve reden het te maken zoals het nu is. Op het circuit zijn kennelijk geen bochtjes van met een straal van 6.5m of korter...

Je hebt gelijk dat de S80 een normale of zelfs korte (bij D5) draaicirkel heeft. Maar bij de T6 was de eerste prioriteit simpleweg ook niet op draaicirkel en dat heeft men gebruikt om er die heerlijke machine in te kunnen stoppen. Dwars voorin! Resultaat is dus echt 12.9m draaicirkel en dat is in vergelijking met zijn 6 of 8-cyl soortgenoten (Lexus, Jaguar, BMW, Mercedes, Chrysler 300CC, Audi, Saab vergeet ik nog iets?) gewoonweg de grootste die ik ken. Sommigen uit dit lijstje gebruiken overigens achterwielaandrijving waardoor het een stuk eenvoudiger is om de draaicirkel klein te houden. Ik klaag er verder niet over en neem neem het graag voor lief.

Bovendien, en daar ging het in dit topic om, met de benoemde kortere 6-cyl die ze nu voorstellen zal dit ongetwijfeld verbeteren!

Punt?
Greetz,

Lucien
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Ben ook benieuwd hoe groot/klein de draaicirkel binnenkort wordt.

Overigens: het verschil tussen de 11,6m van de 2.9 en de 12,9m van de T6 is vreemd. Het zijn dezelfde motoren. Is het nou de turbo of de andere versnellingsbak die het verschil verklaart?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

Als de 2,9 en de T6 een verschillende versnellingbak hebben dan is het de versnellingsbak.
Bram
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27.07.2005 - 08:58
Locatie: Brabant

Het heeft puur te maken met het feit dat de 2.9 standaard op 16" wielen stond en de T6 op 17". Wanneer je een 140 pk'tje op 18" zet heb je ook een giga draaicirkel. Overigens zijn de 6-cylinders niet meer leverbaar nu.

gr.

Bram
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19486
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

@Bram,

Zijn de huidige 6-cylinders niet meer leverbaar, heeft VOLVO ze uit het programma gehaald?

Even on Topic.
1mm kleiner dan de 5 cylinder is wel een hele tour dan heb je dus een hele kleine boring en grote slag (weing vermogen maar veel koppel, of wat het nu andersom: veel vermogen en weing koppel), om de juiste inhoud te krijgen. Tenminste als het een lijnmotor is.
Dat van een lijnmotor heb ik eigenlijk niet uit het stukje van Ben kunnen halen. Ik hoop dus dat het een V-motor wordt, of net zoiets als VW met de VR6. Die zal goed in te bouwen zijn in de C30, S40 en V50.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Bram
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27.07.2005 - 08:58
Locatie: Brabant

Klopt!

tijdelijk totdat de nieuwe komt. Momenteel hebben ze die Graphite uitvoering. Alleen in 170 pk, 2.5T en D5.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19486
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Oké,

Wat wordt dan de verwachte introductiedatum?

Nog even terugkomend op mijn vorige stukje, ik zie niet dat het om een lijnmotor gaat, voordat mensen mij gaan wijzen op het woord inline.
Voor mij is een zes cylinder in het engels en amerikaans nog altijd een straight six dus vandaar.
Dus afwachten.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”