VOLVO XC90 BINNENKORT OOK MET V8 MOTOR

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40626
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Vandaag bracht Volvocars het volgende nieuws naar buiten.

In de Verenigde Staten is circa 30% van de verkochte SUVs in het premium-segment voorzien van een V8-motor. Concreet betekent dit dat de vijf- en zescilinderuitvoeringen van de Volvo XC90 slechts 70% van de potentiele kopersmarkt bereiken. Met de introductie van de V8-versie van de XC90 verwacht Volvo dit gat te dichten.

"Onze V8-motor biedt krachtige prestaties en we kunnen ons moeiteloos meten met de sterkste concurrenten uit het premium-segment. Sterker nog, we zijn ervan overtuigd dat een groot aantal klanten de combinatie van kracht en rijeigenschappen, en een hoog niveau van veiligheid en aandacht voor het milieu, weet te waarderen. Het was voor ons erg belangrijk dat we een achtcilinder op de markt konden brengen die voldoet aan onze kernwaarden", legt Hans-Olov Olsson, President en CEO van Volvo Cars, uit.

De grootste kracht van de Volvo XC90 V8 zit m in de aandrijflijn. Met andere woorden: in de combinatie van de motor, de nieuwe zestraps Geartronic automaat en de vierwielaandrijving met Instant Traction.
Dit laatste systeem geeft de XC90 ook op een slecht wegdek aanzienlijk meer grip. Een ander punt is dat de V8 de meest compacte is in zijn soort. Hierdoor was het mogelijk de krachtbron dwars onder de motorkap te plaatsen. Vanuit milieutechnisch oogpunt is het noemenswaardig dat de Volvo-achtcilinder de eerste is die zowel aan de Amerikaanse ULEV II-normen als aan de toekomstige Euro 5-emissie-eisen voldoet.

De prestaties op het gebied van veiligheid en milieu zorgen ervoor dat Volvo's V8-uitvoering binnen dit specifieke segment een unieke positie inneemt. Een segment waar in eerste instantie aandacht wordt besteed aan rijplezier, kracht en het geluid van de motor. Dit laatste aspect speelt bij de V8-motoren een grote rol. Een traditionele Amerikaanse
V8 heeft namelijk een laag, onregelmatig geluid, terwijl Europeanen meer van een subtielere roffel houden. "Onze V8 heeft alles in huis wat nodig is om de Amerikaanse markt te veroveren. Het klassieke V8-geluid is aanwezig, maar het is een stuk verfijnder, waardoor duidelijk wordt dat de Volvo XC90 V8 een Europese premium SUV is", aldus Olsson.

Volvo Cars verwacht per jaar 15.000 XC90s V8 te gaan verkopen, waarbij het overgrote deel (circa 75%) op de Noord-Amerikaanse markt zal worden afgezet. Dit namelijk is veruit de grootste afzetmarkt voor V8-motoren, gevolgd door Canada en Mexico. Duitsland neemt in dit rijtje de vierde plaats in, Japan de vijfde. De verkoop in de Verenigde Staten start begin 2005, waarna de Volvo XC90 V8 geleidelijk op de overige markten zal worden geintroduceerd. Volvo Cars Nederland verwacht de V8 medio februari 2005 in Nederland.

Website: http://www.volvocars.nl
Bron: autozine.nl
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Pat
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 13.09.2004 - 18:31
Locatie: Oss

Wat jammer dat Volvo niet de kans benut om twee van die fantastische 5-cilinder blokken aan elkaar te smeden. Dat zou een beestachtig fijne motor op kunnen leveren. Kost natuurlijk wel wat aan ontwikkelkosten...maar toch :twisted: .


Laat die V8 maar komen...en wanneer komt de V8 diesel?

Pat.
Dare to be different...
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40626
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik vond wat plaatjes van de V8 !

Afbeelding

Afbeelding
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

De V8 is niet van Jaguar, niet van Ford, maar is door Volvo zelf ontwikkeld in samenwerking met.............. Yamaha!
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40626
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Op de site van Volvo Belgie staat het volgende

Auto Salon van Parijs: Volvo XC90 met onuitgegeven gesofisticeerde V8-motor en aandrijflijn

- De eerste V8 van Volvo Cars ? en uitermate compact
- Dwars gemonteerd voor optimale veiligheid
- 4,4 liter en 232 kW/315 pk (311 SAE)
- 440 Nm bij 3900 tpm
- De eerste V8 op benzine die voldoet aan de normen van ULEV II/Euro 5
- Exclusief motorontwerp
- Nieuwe automaat met 6 versnellingen
- AWD vierwielaandrijving met Instant Traction voor for enhanced ability ? een wereldprimeur
- De XC90 V8 zal beschikbaar zijn in Summum en Executive versies, en beschikt dan standaard over Bi-Xenon lichten, park assist, leder interieur, premium sound system met Dolby Surround en 6-CD wisselaar,?
- Prijzen
Volvo XC90 V8 Summum : ? 64.150
Volvo XC90 V8 Executive : ? 72.850

De Volvo XC90 versterkt zijn positie als één van de succesrijkste SUV?s in het hogere segment.

Met een volledig nieuwe aandrijflijn met V8-motor, een automatische versnellingsbak met 6 verhoudingen en een vierwielaandrijving van de jongste generatie wordt het gamma van de Volvo XC90 een prachtig topmodel rijker. Op 23 september maakt de Volvo XC90 zijn officieel debuut ter gelegenheid van het Autosalon van Parijs.

De nieuwe V8 is andermaal een mijlpaal in de geschiedenis van Volvo Cars. Het is de eerste V8 die de constructeur produceert sinds zijn oprichting in 1927, en de Volvo XC90 is het eerste model dat met deze nieuwe krachtbron wordt uitgerust.
-Een SUV in het hoogste segment kan gewoon niet zonder V8, zeker niet op de Noord-Amerikaanse markt, waar nagenoeg 60 procent van alle geproduceerde XC90?s een koper vinden,? verklaart Hans Wikman, Vice-voorzitter, Vehicle Line Large Cars (Gamma grote wagens).
Een absolute eis voor de nieuwe V8-motor was dat hij net als andere overige motoren van het Volvo-gamma dwars moest worden ingebouwd.
"Met een dwars ingebouwde motor kunnen alle kreukelzones vooraan in de XC90 behouden blijven en komt de passieve veiligheid geenszins in het gedrang," zegt Hans Wikman. Uitermate compacte buitenafmetingen waren bijgevolg zeer belangrijk voor de nieuwe motor.

V8 op maat voor de XC90
Om de totale afmetingen van de motor zo compact mogelijk te houden, zijn alle accessoires zoals de alternator rechtstreeks en zonder plaatsverspillende steunen op de motor bevestigd. Om precies dezelfde reden is de startmotor bovenop de transmissie gemonteerd.

"Wij hebben deze V8 op maat gemaakt voor de XC90," bevestigt Hans Wikman.
Het resultaat is een V8 van nauwelijks 754 mm lang en 635 mm breed ? de meest compacte V8 van deze cilinderinhoud.
Het gevolg van deze compacte afmetingen en van het feit dat zowel het motorblok als de cilinderkop van gegoten aluminium zijn, is het bijzonder lage gewicht van deze nieuwe V8: niet meer dan 190 kg droog aan de haak. En ook dat is belangrijk voor wie naar een laag verbruik streeft.

De eerste V8 op benzine die voldoet aan de normen van Euro 5/ULEV II
De nieuwe motor van Volvo is momenteel de schoonste V8-benzinemotor op de markt. Hij voldoet aan de eisen van de Amerikaans ULEV II (Ultra Low Emission Vehicle, fase II) en aan die van de toekomstige Euro 5 voor Europa. Tot nog toe is daar geen enkele V8-benzinemotor in gelukt. Dat de motor voldoet aan de eisen van ULEV II/Euro 5 is te danken aan:
- Vier katalysators. Twee daarvan zijn van het Close Coupled Catalyst-type (vlak bij het uitlaatspruitstuk aangesloten katalysator). Die worden elk aan een uitlaatspruitstuk gekoppeld. De twee andere zitten onder de vloer van de auto.
- Een hoger stationair toerental van ongeveer 1250 tpm, en een geoptimaliseerde ontsteking waardoor de motor bij koudstart en dus ook de katalysators sneller opwarmen.
- Mager lucht/brandstofmengsel voor minder emissie bij koudstart.

Het resultaat is bijzonder weinig uitstoot vooraleer de katalysators hun werk kunnen beginnen doen, wat trouwens niet langer duurt dan 15 tot 20 seconden nadat de contactsleutel werd omgedraaid.
"Tijdens deze 15 tot 20 seconden worden wel de meeste voor het milieu schadelijke stoffen uitgestoten," verklaart Jörgen Svensson.

De motor met 4 kleppen per cilinder is tevens uitgerust met de continu variabele timing voor in- en uitlaatkleppen (CVVT). Met dit systeem worden de openingstijden van de kleppen continu aan het toerental en de belasting van de motor aangepast. Het gevolg is dat de motor efficiënter werkt, minder verbruikt, minder uitstoot veroorzaakt en over meer vermogen beschikt.

Een heel aparte sound van de V8-motor
De Volvo XC90 V8 levert 315 pk en het koppel ? toch wel het belangrijkste kenmerk van een V8-motor ? bereikt een indrukwekkende 440 Nm bij 3900 tpm. Bij het meest gebruikelijke toerental, dat rond de 2000 tpm ligt, kan de chauffeur reeds een beroep doen op een koppelwaarde van niet minder dan 370 Nm.
Voor een zo hoog mogelijk koppel bij lage toeren werd bij de Volvo V8 in het inlaatspruitstuk een klep gemonteerd die tot de 3200 tpm dicht blijft. Daardoor wordt luchtstroom tussen de twee cilinderbanken afgesloten, met een grotere en vlakkere koppelkromme als gevolg.
"Wij hebben onze nieuwe V8 een sportief en tegelijk ook gesofisticeerd karakter willen meegeven met altijd massa?s vermogen in reserve, zelfs bij een hoger toerental," verklaart Jörgen Svensson.
Voor het sprintje van 0 tot 100 km/uur heeft de Volvo XC nauwelijks 7,0 seconden nodig terwijl het verbruik 13,5 liter/100 km (voorlopige cijfer). De topsnelheid is begrensd tot 210 km/uur.
Een mooie sound is een belangrijk detail voor wie een auto met V8-motor koopt. En daar heeft Volvo tijdens de ontwikkeling van deze nieuwe motor dan ook veel aandacht aan besteed. Bij het zoeken naar het specifieke gebrabbel van een V8, speelt de positie van de inlaatspruitstukken een doorslaggevende rol.

Een nieuwe versnellingsbak met 6 verhoudingen
De kracht van de V8 van Volvo wordt doorgegeven via een volledig nieuwe automaat met 6 verhoudingen, die speciaal werd ontworpen om het hoge koppel de baas te kunnen.
Ook deze automaat valt op door zijn compacte afmetingen en past dus perfect in de totale structuur van de auto. De zesde versnelling is een zuivere overdrive goed voor een laag verbruik en stilte in het interieur bij hogere snelheden.
De nieuwe versnellingsbak met 6 verhoudingen is van het Geartronic-type, m.a.w. er kan ook manueel worden geschakeld. In alle versnellingen bestaat bovendien de mogelijkheid voor Lock-up (overbrugging van de koppelomvormer), en slipping Lock-up (glijdende overbrugging).
Voor een optimaal evenwicht tussen rijeigenschappen, prestaties en verbruik wordt ervan uitgegaan dat motor en transmissie één enkele eenheid vormen. Dit wordt mogelijk gemaakt dankzij de nieuwe door Volvo ontwikkelde software die CVC (Complete Vehicle Control = Volledige voertuigmanagement). De CVC maakt deel uit van het geïntegreerde softwarepakket dat wordt gebruikt in de motormanagementmodule en in de managementmodule van de transmissie.
Een van de vele voordelen van dit systeem was de mogelijkheid de 6e versnelling een overdrive-functie mee te geven en tegelijk toch degelijke prestaties te behouden door de functionaliteit, de versnelling en het koppel aan de actuele verkeersomstandigheden aan te passen.

Vierwielaandrijving met Instant Traction ? een wereldprimeur
Het derde element van de nieuwe V8-aandrijflijn van Volvo Cars is de elektronisch gestuurde vierwielaandrijving die nu uitpakt met Instant Traction. Dankzij deze nieuwe technologie ? waarvan Volvo Cars als allereerste autoconstructeur ter wereld gebruik maakt ? kan de auto op gladde ondergrond makkelijker wegkomen en beschikt hij tevens over een betere grip. Deze nieuwe technologie werd ontwikkeld door het Zweedse Haldex.
-Een terugslagklep stelt ons in staat software te gebruiken om het in de vierwielaandrijving geprogrammeerde koppel te sturen. Bij het wegrijden wordt 80 Nm van het koppel vooraf in het systeem geladen omdat de terugslagklep voorkomt dat alle hydraulische olie uit de unit stroomt.

Dit beperkt het gebruikelijke spinnen van de wielen tot een beweging van een zevende van een omwenteling, die het huidige systeem toestaat voor het vermogen naar de achterwielen wordt doorgegeven," verklaart Jörgen Svensson.
De AWD vierwielaandrijving werd ook aangepast aan het grotere vermogen van de V8-motor. Het maximale vermogen dat gedurende korte tijd aan de achterwielen kan worden doorgegeven ligt 50% hoger dan bij de huidige XC90.

Specifiek externe designkenmerken van de V8-versie
?Mannelijk zonder echter macho te zijn, krachtig maar niet agressief.? Zo omschreef de toenmalige hoofdontwerper van Volvo Cars, Peter Horbury, het voorkomen en het karakter van de Volvo XC90 bij diens introductie.

De XC90 V8 krijgt een V8-badge in het radiatorrooster en op de achterklep om de medeweggebruikers er attent op te maken dat er een potente V8 onder de motorkap zit. Er zijn echter nog andere kleine details waardoor de XC90 V8 zich van zijn gammagenoten onderscheidt.
? Nieuwe 18" velgen
? Sierstrippen op de flanken en deurkrukken in koetswerkkleur
? Grafietgrijs radiatorrooster
? Nieuwe verchroomde sierranden rond de luchtinlaat in de bumper
? Nieuwe dubbele uitlaatpijpen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Brinky
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 12.09.2004 - 17:55
Locatie: Vjenne

Het gevolg van deze compacte afmetingen en van het feit dat zowel het motorblok als de cilinderkop van gegoten aluminium zijn, is het bijzonder lage gewicht van deze nieuwe V8: niet meer dan 190 kg droog aan de haak. En ook dat is belangrijk voor wie naar een laag verbruik streeft.
Mensen die een XC90 kopen, maakt het verbruik doorgaans niet zo veel uit... :P
'84 Saab 900 T16 Sedan
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Wel leuk om aan te sleutelen en de nodige cursussen weer natuurlijk :(
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”