Volvo Cars beperkt topsnelheid alle modellen vanaf 2020

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volvo Cars, wereldwijd toonaangevend op het gebied van verkeersveiligheid, beperkt vanaf 2020 de topsnelheid van alle modellen tot 180 km/u. Het zendt daarmee een duidelijk signaal uit over de gevaren van te hard rijden.

In het strategisch plan ‘Vision 2020’ beschrijft Volvo hoe het ernaar streeft dat vanaf 2020 niemand meer in een nieuwe Volvo om het leven komt of zwaargewond raakt als gevolg van een verkeersongeval. Het is een van de meest ambitieuze veiligheidsplannen in de auto-industrie. Maar Volvo realiseert zich dat dit doel niet alleen met technologie te bereiken is. Daarom richt het de aandacht ook op het gedrag van de bestuurder.

Drie factoren
Onderzoek van Volvo heeft drie factoren aan het licht gebracht die afbreuk doen aan het streven om ernstige verwondingen en overlijden in een auto van het merk volledig te voorkomen. Te hard rijden is een zeer belangrijke factor, net als alcohol- en drugsgebruik en afleiding van de bestuurder.

“Volvo is toonaangevend op het gebied van verkeersveiligheid. Dat zijn we altijd geweest en dat blijven we ook”, zegt Håkan Samuelsson, president en chief executive van Volvo. “Op basis van eigen onderzoek weten we waar nog winst te behalen valt om dodelijke ongevallen en zwaar letsel in onze auto’s te voorkomen. En ook al is een snelheidslimiet geen absolute remedie, het is de moeite waard als we er ook maar één leven mee redden.”

Discussie opstarten
Behalve de geplande snelheidsbeperking onderzoekt Volvo ook hoe een combinatie van slimme snelheidscontrole en geofencing-technologie in de toekomst de snelheid in de buurt van scholen en ziekenhuizen zou kunnen beperken.

“We willen een discussie opstarten over de vraag of autofabrikanten het recht of zelfs de plicht hebben om technologie te leveren die het gedrag van de bestuurder beïnvloedt om snelheidsovertredingen, alcohol- en druggebruik en afleiding aan te pakken”, aldus Samuelsson. “We hebben nog geen definitieve antwoorden op deze vraag, maar we vinden dat wij het voortouw in deze discussie moeten nemen.”

Het probleem van te hard rijden is, dat boven bepaalde snelheden de in de auto ingebouwde veiligheidstechnologie en de infrastructuur niet meer voldoende zijn om dodelijke ongevallen en ernstig letsel te voorkomen. Daarom gelden in de meeste landen ook snelheidslimieten. Desondanks worden overal talloze snelheidsovertredingen begaan en behoren die tot de belangrijkste oorzaken voor dodelijke ongevallen in het verkeer.

Bestuurders zien het gevaar van snelheid niet
Elk jaar krijgen miljoenen mensen een bekeuring voor te hard rijden en cijfers van het Amerikaanse ministerie van verkeersveiligheid wijzen uit dat 25 procent van alle verkeersdoden in de VS in 2017 het gevolg was van te hard rijden.

“Automobilisten onderkennen het gevaar van snelheid niet, zegt Jan Ivarsson, verkeersveiligheidsexpert bij Volvo. “We zien allemaal het gevaar van slangen, spinnen en hoogte, maar niet zozeer van snelheid. Automobilisten rijden vaak te hard voor de verkeerssituatie en passen hun snelheid onvoldoende aan op de situatie en hun eigen vermogen als bestuurder. We moeten gedrag nadrukkelijker ondersteunen en mensen laten beseffen dat te hard rijden gevaarlijk is.”

Alcohol, drugs en afleiding
Behalve snelheid zijn er nog twee factoren die het doel van nul doden en zwaargewonden in de weg staan. Net zo duidelijk als te hard rijden en net zo moeilijk om daar iets aan te doen, is alcohol- en drugsgebruik. Rijden onder invloed van alcohol of drugs is in het grootste deel van de wereld verboden, maar eveneens een belangrijke oorzaak van ongevallen met doden en/of zwaargewonden.

De derde factor is afleiding. Bestuurders die zich laten afleiden door hun mobiele telefoon of andere zaken, zijn niet volledig geconcentreerd op het besturen van de auto en zijn daardoor ook een belangrijke oorzaak van dodelijke verkeersongelukken. In veel opzichten zijn zij net zo gevaarlijk en onverantwoord als dronken automobilisten.

Tijdens een speciaal evenement in het Zweedse Gotenburg op 20 maart a.s. presenteert Volvo nieuwe ideeën ten aanzien van de aanpak van alcohol- en drugsgebruik in het verkeer en afleiding van de bestuurder.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Deze betutteling zoek ik dus niet.....
Ben heel goed in staat om dat zelf te bepalen.
Tegen de tijd dat de V90 weg gaat moeten we toch op zoek naar iets uit de Heimat.
Dat is jammer na 20 jaar Volvo te hebben gereden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

diesel01 schreef: Deze betutteling zoek ik dus niet.....
Ben heel goed in staat om dat zelf te bepalen.
Tegen de tijd dat de V90 weg gaat moeten we toch op zoek naar iets uit de Heimat.
Dat is jammer na 20 jaar Volvo te hebben gereden.
Ik kan mij geen situatie bedenken waarbij 180 in een prive auto niet voldoende is om het doel te behalen, anders dan dat het leuk is. Toch ben ik het helemaal met je eens (hallo 530d!) en probeer ik voor mijzelf te begrijpen waarom dat is. =)
Aan de andere kant; er zal vast wel weer een 14-jarige op staan die deze begrenzing met vier muisklikken ongedaan weet te maken.
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1552
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Volvo loopt, zoals ze al jaren doen voorop als het om veiligheid gaat.

Europa wil vanaf 2022 voor alle auto's een snelheid beperking instellen.
https://www.ad.nl/auto/eu-snelheidsbegr ... ~ad323ad6/
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik vind het een goede maatregel en zeker nuttig in het kader van het strategisch plan ‘Vision 2020’ waarin Volvo beschrijft hoe het ernaar streeft dat vanaf 2020 niemand meer in een nieuwe Volvo om het leven komt of zwaargewond raakt als gevolg van een verkeersongeval.
Aan de andere kant vind ik het ook wel een soort van betutteling maar ik kan er denk wel mee leven.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1552
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

De laatste keer dat ik harder dan 180 heb gereden kan ik me niet herinneren, ook als ik in Duitsland ben heb ik al heel lang de behoefte niet meer om hard te gaan.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

denk dat binnen 3-5 jaar de enige plek in DE waar je nog ongelimiteerd mag gemzen de Ring is. En dan bedoel ik niet die van München
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Tegen 100 km/h kan je jezelf ook prima te pletter rijden. Is m.i. eerste aanzet naar permanente snelheidsbeperking op basis van je positie (zie geofencing). Binnenkort mogen we niets meer zelf, en lezen we gewoon de krant tijdens een geautomatiseerde autorit.

Hoewel ik die betutteling niet hoef, zijn er in het verkeer vele voorbeelden van mensen die beter wat meer betutteld zouden worden, ik zie het elke dag, vaak ook mensen die gewoon te langzaam rijden. Ik rij zelden 180, dus een echt praktisch probleem heb ik er nu (nog) niet mee. Maar eens het regeltje bestaat; is het weer veel eenvoudiger om het aan te scherpen, en dat principe vind ik maar niks.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Voor wie bekend is met:

Het beleidsstuk "Duurzaam veilig"
Verkeerstechniek mbt de inrichting van de wegen/infrastructuur
Een bovengemiddelde en goed getrainde (specialistische) autobestuurder is

Begrijpt wat Volvo wil bewerkstelligen.

En als het aan mij zou liggen: techniek in de auto die constant zorgt voor voldoende remafstand, automatisch begrenzen ten aanzien van de geldende maximumsnelheid, niet willen starten als gordels niet gedragen worden etc
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

>180 rijd ik nooit, sterker nog: de keren dat ik de 150 aantik zijn al zeldzaam.
Op zich kan ik leven met die begrenzing, zeker gezien het doel wat Volvo stelt.
Aan de andere kant is het een ‘SIRE’ achtingen betutteling*... en daar kan ik niet zo goed tegen :-(
Veel nuttiger vind ik dat geofencing waarbij in gevoelige gebieden (oa scholen) simpelweg niet harder dan x gereden kan worden.
Waar je natuurlijk op kan wachten is de ontwikkeling van allerhande ‘jail-breaks’ die de begrenzing weer ongedaan maken (met alle evt storingen op andere systemen van dien.... ook zeer ongewenst)

Edit: * voortschrijdend inzicht heeft er inmiddels voor gezorgd dat ik het geen betutteling kan noemen, maar een (terechte) keuze van de fabrikant als aanpassing van de producteigenschappen. En aangezien de fabrikant eigenaar is van het product met al zn eigenschappen is hij er vrij in om deze om welke reden dan ook aan te passen. Ergo foute woordkeuze van mijn kant.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Nou ja, zo ongeveer steek ik er ook in. Als ik bekijk welke data de huidige auto beschikbaar maakt dan zou dat toch simpelweg mogelijk moeten zijn. Vraagt ook een mindset natuurlijk want ik hoor de goegemeente al roepen....."MIJN VRIJHEID ALS AUTOMOBILIST IS WEG"
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
xelor
3rd Gear member
Berichten: 292
Lid geworden op: 22.05.2018 - 21:22

goed nieuws qua afschrijving :-)
I've got this theory that there is a dark olive green Volvo in any sane person's future
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het past bij het Volvo DNA maar toch...
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

xelor schreef: goed nieuws qua afschrijving :-)
Of bij de eerste beurt in 2020 heb je een lekkere 2.0 update te pakken waar dat in zit......
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

@teebee, lees het hele bericht even, dat is wat genuanceerder dan alleen de eerste regel.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ik denk dat dit besluit Volvo wel punten gaat kosten in ongenuanceerde vergelijkende tests met concurrerende auto’s, maar vanuit mijn eigen perspectief vind ik het prima. Mijn eigen maximum (in de BRD ) komt vast en zeker nooit boven dat getal uit - want daarboven vind ik autorijden niet langer een ‘beheerst proces’zelfs niet op een lege weg.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Omdat ik geen Volvo rijder meer ben, ben ik ook niet meer actief op dit forum maar na het lezen van dit bericht in de media kon ik het toch niet nalaten om snel eens even in te loggen en naar de commentaren te kijken ;-)
Tja, die verkeersdoden , die verkeersdoden, het is me toch allemaal wat zeg. Volvo denkt natuurlijk als we geen ingrijpende BETUTTELENDE maatregelen nemen dan gaan wie die deadline (grappig woord in dit geval) van 0 = NUL verkeersdoden en/of zwaargewonden in een Volvo nooit een keer halen. Gouden tip voor Volvo: onmiddellijk de fabricage staken. Succes verzekerd, nou ja moeten natuurlijk wel eerst al die oude Volvo's, die maar blijven rijden, ook nog van de weg!

Maar hoezo 180 km/u? Dat is kennelijk wél een veilige snelheid en dan kan er je niets gebeuren bij een frontale botsing of tegen een boom knallen om maar wat te noemen. Ben weer te zwart-wit natuurlijk ......

Maar meer veiligheidssystemen daar ben ik wel voor want de mensheid is toch al aan het debiliseren dus dan hoef je helemaal niet meer te denken. Ideaal lijkt mij. Bij meer veiligheidssystemen denk ik bijv. aan airbags die al opgeblazen zijn, pre-activated zeg maar.

Auto's met veiligheidssystemen vaker betrokken bij ongelukken
Auto's met rijhulpsystemen vaker betrokken bij ongevallen

Een citaat uit dit laatste artikel: "De onderzoekers constateren daarnaast dat 42 procent van de zakelijke rijders zich er niet van bewust is dat de auto voorzien is van ADAS. Bovendien krijgt slechts 24 procent van het koperspubliek een uitleg bij de systemen. Tot slot wordt aangevoerd dat bestuurders teveel op de techniek vertrouwen."

Die zakelijke rijders moeten daarom ook maar eens flink onder de loep genomen worden. Wellicht zijn er aardige dingen mogelijk met de bijtelling en lease en zo. En uiteraard de autoverkopers die in 24% van de gevallen geen uitleg geven. Verder stel ik voor dat élke koper van een auto, nieuw of gebruikt, een heel zwaar examen af moet leggen over de kennis van het instructieboekje .......

Jonge automobilisten zijn een gevaar op de weg: 'De telefoon is echt de boosdoener'

Simpel op te lossen natuurlijk: autorijden alleen tussen je 30ste en 40ste levensjaar! Geldt alleen voor mannen natuurlijk want dat zullen altijd kinderen blijven en die bij 40 ook nog eens aan hun 2de jeugd beginnen!

Natuurlijk is de telefoon de boosdoener. En al die zaken die je via, niet altijd even gebruiksvriendelijke of intuïtieve, menu's moet instellen dan?. Oh sorry, daar 'speelt' natuurlijk niemand mee tijdens het rijden!
Ik merk nog wel op dat ik niet voor de juistheid van het inhoudelijke van de artikelen kan instaan omdat ze bij mijn weten niet van Facebook of Twitter komen. En GL en '66 heb ik er ook nog niet over gehoord.

Is er trouwens iemand al iets bekend of de 'beschaafde' mensheid al werkt aan een oplossing om alle doden die vallen tijdens allerlei (lokale) gewapende conflicten of kleine ruzietjes te voorkomen. Nou ja ik zal maar stoppen want ik raak erg opgewonden van dit soort berichten en helaas niet zo 'lekker' als ik me dat nog kan herinneren van uhh....... enige tijd geleden :-)

Ongetwijfeld willen jullie ook nog iets te lachen hebben dus daar komt 'ie: Roberto maakt tegenwoordig de Portugese wegen onveilig met een MINI John Cooper Works! Grappig ding hoor en past wel bij m'n leeftijd (71) vind ik.

Afbeelding

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... YDAhcPUoVq

Ach, straks is het Europees verplicht. Volvo is alleen de eerste die het zichzelf oplegt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Lekker ding hoor Rob, en ben het inhoudelijk met je eens.
De kont van een oplegger geeft met 180 ook niet mee, met 240 merk je er niets meer van.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Of verwijder je met Polestar de limiter en krijg je wat extra pk’s.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”