Volvo Cars beperkt topsnelheid alle modellen vanaf 2020
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6930
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Commotie zeker wel, en begrijpelijk ook, alleen kan je dat moeilijk betuttelen noemen, en dat is waar ik op doel.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 02.01.2019 - 10:55
Teebee, in een ander topic waren we het ook niet eens, niks persoonlijks.. Maar in je eerste post van dit forum noem je het zelf betutteling waar je niet tegen kunt. Hoe moeten we dan dit bericht plaatsen?
teebee schreef: >180 rijd ik nooit, sterker nog: de keren dat ik de 150 aantik zijn al zeldzaam.
Op zich kan ik leven met die begrenzing, zeker gezien het doel wat Volvo stelt.
Aan de andere kant is het een ‘SIRE’ achtingen betutteling.... en daar kan ik niet zo goed tegen
Veel nuttiger vind ik dat geofencing waarbij in gevoelige gebieden (oa scholen) simpelweg niet harder dan x gereden kan worden.
Waar je natuurlijk op kan wachten is de ontwikkeling van allerhande ‘jail-breaks’ die de begrenzing weer ongedaan maken (met alle evt storingen op andere systemen van dien.... ook zeer ongewenst)
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19490
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Even inhaken op wat Ike zegt.
Volvo schijnt in haar oneindige wijsheid besloten te hebben geen directe opvolger voor de V40 te introduceren. Daar hoor ik op dit moment niemand meet over. Maar ik vind dat persoonlijk kwalijker dan het begrenzen van de modellen op 180 km/uur. (Overigens was de V40 14% D4 begrenst op 190 km/uur bedenk ik mij nu )
Want dat kost "nieuwe" en jongere klanten. Zelfs de Duitse 3 houden wagens in dat segment. De kans is dan ook zeer reëel dat Volvo voor mij als lease helemaal passé is. (Was het afgelopen jaar al vanwege CO2 beperking, maar straks helemaal op prijs.)
Volvo schijnt in haar oneindige wijsheid besloten te hebben geen directe opvolger voor de V40 te introduceren. Daar hoor ik op dit moment niemand meet over. Maar ik vind dat persoonlijk kwalijker dan het begrenzen van de modellen op 180 km/uur. (Overigens was de V40 14% D4 begrenst op 190 km/uur bedenk ik mij nu )
Want dat kost "nieuwe" en jongere klanten. Zelfs de Duitse 3 houden wagens in dat segment. De kans is dan ook zeer reëel dat Volvo voor mij als lease helemaal passé is. (Was het afgelopen jaar al vanwege CO2 beperking, maar straks helemaal op prijs.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6930
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
@Knippie, eens, dat heet voortschrijdend inzicht.
(en ‘we’ is pluralis majestatis neem ik aan)
Heb er inmiddels een voetnoot bij geplaatst, ‘we’ bedanken je voor de opmerkzaamheid.
En persoonlijk vat ik sowieso niks op hoor.
(en ‘we’ is pluralis majestatis neem ik aan)
Heb er inmiddels een voetnoot bij geplaatst, ‘we’ bedanken je voor de opmerkzaamheid.
En persoonlijk vat ik sowieso niks op hoor.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 24.09.2016 - 20:54
@ V480-S60:
Voor mij is dat dan weer geen issue. Ik koop geen auto in het segment V40. Maar ik geef je gelijk dat het jongere rijders verhindert om Volvo te gaan rijden en ik begrijp ook heel goed dat jij persoonlijk ervan baalt dat Volvo op die manier niet meer binnen bereik valt. Ik vind het ook geen slimme zet van Volvo. Voor mij geldt dat een auto van het kaliber S90 >200 moet kunnen rijden. Wordt ie begrensd dan is het geen auto meer die aan mijn wensen voldoet. Voor ons allebei geldt: het leven gaat gewoon verder al dan niet met een Volvo. Maar aangezien voor ons allebei de auto ook een stuk emotie is en niet alleen een vervoermiddel balen we daar van en proberen we een discussie erover te voeren. Jou raakt de modelpolitiek van Volvo, mij de veiligheidspolitiek. Daar hebben we dit mooie forum voor om lekker over van alles en nog wat te takkenbossen. Iemand voor wie een auto slechts een vervoermiddel is en hier zou rondkijken, denkt bij heel veel items, WTF , waar gaat het hier over?
Voor mij is dat dan weer geen issue. Ik koop geen auto in het segment V40. Maar ik geef je gelijk dat het jongere rijders verhindert om Volvo te gaan rijden en ik begrijp ook heel goed dat jij persoonlijk ervan baalt dat Volvo op die manier niet meer binnen bereik valt. Ik vind het ook geen slimme zet van Volvo. Voor mij geldt dat een auto van het kaliber S90 >200 moet kunnen rijden. Wordt ie begrensd dan is het geen auto meer die aan mijn wensen voldoet. Voor ons allebei geldt: het leven gaat gewoon verder al dan niet met een Volvo. Maar aangezien voor ons allebei de auto ook een stuk emotie is en niet alleen een vervoermiddel balen we daar van en proberen we een discussie erover te voeren. Jou raakt de modelpolitiek van Volvo, mij de veiligheidspolitiek. Daar hebben we dit mooie forum voor om lekker over van alles en nog wat te takkenbossen. Iemand voor wie een auto slechts een vervoermiddel is en hier zou rondkijken, denkt bij heel veel items, WTF , waar gaat het hier over?
Laatst gewijzigd door S90forever op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Spieker/kop mien jong!S90forever schreef: @ V480-S60:
Voor mij is dat dan weer geen issue. Ik koop geen auto in het segment V40. Maar ik geef je gelijk dat het jongere rijders verhindert om Volvo te gaan rijden en ik begrijp ook heel goed dat jij persoonlijk ervan baalt dat Volvo op die manier niet meer binnen bereik valt. Ik vind het ook geen slimme zet van Volvo. Voor mij geldt dat een auto van het kaliber S90 >200 moet kunnen rijden. Wordt ie begrensd dan is het geen auto meer die aan mijn wensen voldoet. Voor ons allebei geldt: het leven gaat gewoon verder al dan niet met een Volvo. Maar aangezien voor ons allebei de auto ook een stuk emotie is en niet alleen een vervoermiddel balen we daar van en proberen we een discussie erover te voeren. Jou raakt de modelpolitiek van Volvo, mij de veiligheidspolitiek. Daar hebben we dit mooie forum voor om lekker over van alles en nog wat te takkenbossen. Iemand voor wie een auto slechts een vervoermiddel is en hier zou rondkijken, denkt bij heel veel items, WTF , waar gaat het hier over?
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16544
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ga maar vast proberen te wennen aan stekkerauto's. Dat is waar we over een decennium in worden geacht te rijden....als we dan nog rijden.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 27647
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ach, de toekomst wordt dat wij allemaal in stekkerauto's rijden met een auto-pilot functie die helemaal niets met autorijden te maken heeft. Wen er maar aan, helaas.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20684
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Dat is er toch al en heet "trein" ...lint schreef: Ach, de toekomst wordt dat wij allemaal in stekkerauto's rijden met een auto-pilot functie die helemaal niets met autorijden te maken heeft. Wen er maar aan, helaas.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 24.09.2016 - 20:54
Ach, de ca. 5 tot 7 jaar die ik nog werk tot mijn pensioen red ik het nog wel met een conventionele auto die 200+ kan rijden. En als de ritten alleen nog maar privé zijn gaat de moderne auto eruit en rijd ik lekker in mijn oude zooi rond. En voor de dan nog zeldzame milieuzone gevallen ( grote steden zijn toch niet mijn ding) heb ik nog een hele mooie Mercedes w116 staan uit 1974 op LPG. Die is al ruimschoots boven de 40 en in Nederland zullen de milieuzone's voor benzine-auto's ouder dan 40 jaar toegankelijk blijven. Heb daar afgelopen zaterdag nog met Bert de Boer van de Fehac erover gesproken. De Fehac is heel goed bezig op dat gebied. Maar ik zie echt niet dat we over 10 jaar allemaal electrisch rijden. Dan zal eerst heel NL op de schop moeten, anders gaat 's avonds als iedereen thuisgekomen de stekker erin stopt toch echt letterlijk het licht uit. Maar goed dat is een andere discussie die wat mij betreft niet in dit draadje thuishoort. Ik geloof niet in stekkerauto's, hoe de politiek het de mensen ook door de strot wil duwen. Daar wil ik het maar bij laten in dit draadje. Het ging over snelheidsbegrenzing en ja of nee betutteling. En ter overdenking: zonder dwarsliggers geen spoor
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 27647
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Daar gaat het wel heel erg op lijkenMsuidgeest schreef:Dat is er toch al en heet "trein" ...lint schreef: Ach, de toekomst wordt dat wij allemaal in stekkerauto's rijden met een auto-pilot functie die helemaal niets met autorijden te maken heeft. Wen er maar aan, helaas.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Met dien verstande dat veel jongens/mannen helemaal leip zijn van treinen, net als van auto's. Maar ik heb zo maar het idee dat die adoratie voor dit type trein heel wat minder zal zijn.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu:
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Nu:
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- SpeedyZ
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 14.02.2006 - 12:35
- Locatie: Hoogerheide
Nee, dat is niet waar. Een trein rijdt van waar je niet bent naar waar je niet naar toe hoeft op het moment dat je het niet nodig hebt. Een autonoom rijdende auto staat voor de deur en brengt me naar waar ik moet zijn op ieder moment dat ik dat wil.Msuidgeest schreef:Dat is er toch al en heet "trein" ...lint schreef: Ach, de toekomst wordt dat wij allemaal in stekkerauto's rijden met een auto-pilot functie die helemaal niets met autorijden te maken heeft. Wen er maar aan, helaas.
Laatst gewijzigd door SpeedyZ op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 28.07.2018 - 17:45
De automobielindustrie staat op het ogenblik volledig op zijn kop. Achter de schermen wordt koortsachtig gewerkt aan enorme veranderingen die de komende 2 jaar over ons uitgestort zullen worden en de oorzaak van dit alles is WLTP en de milieu eis van 95 gram gemiddeld voor de hele produktie per producent vanaf 2021. Laat dit even tot je door dringen, dus alle autos die een merk produceert samen opgeteld mogen gemiddeld niet meer dan 95 gram uitstoten. Dit is opgelegd door Brussel en in wetgeving gegoten die gehandhaafd gaat worden. De boetes bij overtreding zijn niet mals, VW bijvoorbeeld ( waarvan verwacht wordt dat ze het niet gaan halen) kan dan een boete in 2022 tegemoet zien van 1,5 miljard.
Nou das makkelijk zou je zeggen gewoon allemaal kleine autootjes produceren en je bent er. Nee dus, die kleintjes zijn niet onder de 95 gram te ontwikkelen en hoe meer je er verkoopt hoe sneller je richting de boete gaat! Let op! het gaat gebeuren binnen 2 jaar, de pandas, aygos, c1s, ups enzovoort verdwijnen uit de prijslijsten. Alleen met EV kunnen ze schoon genoeg gemaakt worden maar met de huidige EV produktiekosten worden ze dan weer te duur en dus onverkoopbaar.. De grote motoren zullen doodgefiscaliseerd worden de BPM zal enorm stijgen. Autos in een gamma die ver boven de 95 gram liggen zullen gedurende een jaar uit de prijslijsten verdwijnen als blijkt dat de boete in zicht komt. Er moeten dus in grote hoeveelheden EV autos verkocht gaan worden in de komende 2 jaar en dat gaat gewoon gebeuren of we het willen of niet, desnoods worden ze onder kostprijs de markt ingeduwd.
Met deze kennis als achtergrond kunnen Volvo 's beslissingen misschien in een ander daglicht geplaatst worden.
Polestar als EV merk met snelle uitbreidingen van het gamma.
Geen opvolging van de V40
stoppen met Diesel
versnelde invoering van Hybride of volledig EV
Vmax cap op 180 kmh
Nou das makkelijk zou je zeggen gewoon allemaal kleine autootjes produceren en je bent er. Nee dus, die kleintjes zijn niet onder de 95 gram te ontwikkelen en hoe meer je er verkoopt hoe sneller je richting de boete gaat! Let op! het gaat gebeuren binnen 2 jaar, de pandas, aygos, c1s, ups enzovoort verdwijnen uit de prijslijsten. Alleen met EV kunnen ze schoon genoeg gemaakt worden maar met de huidige EV produktiekosten worden ze dan weer te duur en dus onverkoopbaar.. De grote motoren zullen doodgefiscaliseerd worden de BPM zal enorm stijgen. Autos in een gamma die ver boven de 95 gram liggen zullen gedurende een jaar uit de prijslijsten verdwijnen als blijkt dat de boete in zicht komt. Er moeten dus in grote hoeveelheden EV autos verkocht gaan worden in de komende 2 jaar en dat gaat gewoon gebeuren of we het willen of niet, desnoods worden ze onder kostprijs de markt ingeduwd.
Met deze kennis als achtergrond kunnen Volvo 's beslissingen misschien in een ander daglicht geplaatst worden.
Polestar als EV merk met snelle uitbreidingen van het gamma.
Geen opvolging van de V40
stoppen met Diesel
versnelde invoering van Hybride of volledig EV
Vmax cap op 180 kmh
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Nu we toch minder hard gaan rijden in de toekomst met z'n allen in dagelijks verkeer en toegroeien komende jaren naar autobahn BDR naar max 130km/u :
Zouden volvo's significant goedkoper worden als ze naar max 140km/u gaan en alleen elektrisch rijden ?
Mogelijk goedkoper in produceren en kreukel zones enz..?
Bob
Zouden volvo's significant goedkoper worden als ze naar max 140km/u gaan en alleen elektrisch rijden ?
Mogelijk goedkoper in produceren en kreukel zones enz..?
Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5106
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Een interessante analyse maar de Vmax op 180 heeft hier geen enkele relevantie geen invloed op WLTP verbruik en roomser dan de paus, wat dat betreft had het een NL beslissing kunnen zijn. Ook het stoppen met de V40 houdt geen verband met hetgeen je beschrijft.Dutchie01 schreef: ↑15.03.2019 - 21:04 De automobielindustrie staat op het ogenblik volledig op zijn kop. Achter de schermen wordt koortsachtig gewerkt aan enorme veranderingen die de komende 2 jaar over ons uitgestort zullen worden en de oorzaak van dit alles is WLTP en de milieu eis van 95 gram gemiddeld voor de hele produktie per producent vanaf 2021. Laat dit even tot je door dringen, dus alle autos die een merk produceert samen opgeteld mogen gemiddeld niet meer dan 95 gram uitstoten. Dit is opgelegd door Brussel en in wetgeving gegoten die gehandhaafd gaat worden. De boetes bij overtreding zijn niet mals, VW bijvoorbeeld ( waarvan verwacht wordt dat ze het niet gaan halen) kan dan een boete in 2022 tegemoet zien van 1,5 miljard.
Nou das makkelijk zou je zeggen gewoon allemaal kleine autootjes produceren en je bent er. Nee dus, die kleintjes zijn niet onder de 95 gram te ontwikkelen en hoe meer je er verkoopt hoe sneller je richting de boete gaat! Let op! het gaat gebeuren binnen 2 jaar, de pandas, aygos, c1s, ups enzovoort verdwijnen uit de prijslijsten. Alleen met EV kunnen ze schoon genoeg gemaakt worden maar met de huidige EV produktiekosten worden ze dan weer te duur en dus onverkoopbaar.. De grote motoren zullen doodgefiscaliseerd worden de BPM zal enorm stijgen. Autos in een gamma die ver boven de 95 gram liggen zullen gedurende een jaar uit de prijslijsten verdwijnen als blijkt dat de boete in zicht komt. Er moeten dus in grote hoeveelheden EV autos verkocht gaan worden in de komende 2 jaar en dat gaat gewoon gebeuren of we het willen of niet, desnoods worden ze onder kostprijs de markt ingeduwd.
Met deze kennis als achtergrond kunnen Volvo 's beslissingen misschien in een ander daglicht geplaatst worden.
Polestar als EV merk met snelle uitbreidingen van het gamma.
Geen opvolging van de V40
stoppen met Diesel
versnelde invoering van Hybride of volledig EV
Vmax cap op 180 kmh