Volvo Cars deelt al zestig jaar zijn kennis over veiligheid

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40590
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volvo Cars viert 60 jaar delen van kennis over veiligheid. Die kennis is nu ook beschikbaar in een digitale databank die door iedereen geraadpleegd kan worden. Volvo hoopt dat ook andere autofabrikanten deze kennis zullen gebruiken, met als doel een veiliger verkeer voor alle weggebruikers.

De bekendmaking van de digitale databank symboliseert Volvo’s bedrijfsfilosofie om de verkeersveiligheid te verbeteren door kennis te delen. De online databank komt beschikbaar in het jaar dat de belangrijkste gedeelde veiligheidsinnovatie van Volvo, de driepuntsgordel, zijn zestigjarige jubileum beleeft.

Volvo introduceerde de driepuntsgordel in 1959. Sindsdien heeft de uitvinding naar schatting meer dan een miljoen mensenlevens gered. Niet alleen in Volvo’s, maar ook in talloze andere auto’s. Dit dankzij het feit dat Volvo heeft besloten om de uitvinding met andere fabrikanten te delen, met als doel de verkeersveiligheid te vergroten. Sindsdien heeft Volvo het maatschappelijk belang regelmatig zwaarder laten wegen dan financieel gewin.

Project E.V.A.
Om deze mijlpaal te vieren en te benadrukken dat de traditie van het delen boven patenten en producten gaat, lanceert Volvo Cars nu Project E.V.A. Het initiatief belichaamt zestig jaar onderzoek naar de veiligheid van auto’s, maar toont tegelijkertijd dat de ongelijkheid op het gebied van veiligheidsontwikkeling een fundamenteel probleem is.

“Wij hebben data verzameld van tienduizenden echte ongelukken, op basis waarvan we onze auto’s zo veilig mogelijk hebben gemaakt voor het echte verkeer”, zegt Lotta Jakobsson, professor en senior technical specialist bij het Volvo Cars Safety Centre. “Dit betekent dat onze auto’s zijn ontwikkeld met het doel om alle mensen te beschermen, ongeacht geslacht, lengte, bouw of gewicht. Dat gaat dus verder dan ‘de gemiddelde persoon’ die de crashtestdummy representeert.”

Project E.V.A. toont, op basis van onderzoek door Volvo Cars en diverse andere studies, aan dat vrouwen kwetsbaarder zijn voor bepaalde soorten letsel bij een ongeval. Verschillen in anatomie en sterkte van de nek maken de vrouw bijvoorbeeld gevoeliger voor whiplashklachten.

WHIPS
Op basis van deze studies en de zelf verzamelde crashdata creëerde Volvo Cars virtuele crashdummy’s. Dit heeft geholpen dergelijke ongevallen beter te begrijpen en technologieën te ontwikkelen die vrouwen en mannen even goed beschermen. Het eerste resultaat was de introductie van de WHIPS-whiplashbescherming in 1998. WHIPS heeft bijgedragen aan de unieke uitstraling van Volvo’s stoelen en hoofdsteunen.

Het idee om prioriteit te geven aan maatschappelijke vooruitgang drijft nog steeds de ontwikkeling van veiligheid bij Volvo Cars. Het ontwikkelt niet alleen nieuwe technologie om te voldoen aan veiligheidsnormen of om te slagen voor voorgeschreven tests, maar omdat de nauwkeurige analyse van eigen onderzoeksgegevens aantoont waar de veiligheid verder kan worden verbeterd.

SIPS
In de jaren tachtig richtte Volvo zich op aanrijdingen van opzij, nadat de onderzoeksdata aantoonden dat veel mensen gewond raakten door de beperkte ruimte tussen impact en inzittenden. Dit resulteerde in diverse innovaties in de jaren negentig, zoals het Side Impact Protection System (SIPS), zij-airbags en gordijnairbags. Al deze innovaties zijn gebaseerd op Volvo’s onderzoeksdata en vormen nu een industriestandaard.

Recenter liet onderzoek van Volvo Cars zien dat letsel aan de lumbale wervelkolom, de onderrug, bij iedereen kan optreden, los van geslacht en lengte. Verdere analyse en studie zorgden ervoor dat Volvo nu extra aandacht besteedt aan ongelukken waarbij de auto van de weg raakt. De technologie die hieruit is voortgekomen, is een energie-absorberend onderdeel in de stoel, waarvan het effect veel verder gaat dan de wetgeving voorschrijft. Deze stoelen zijn geïntroduceerd in de XC90 en nu standaard op alle auto’s met het SPA-platform
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Dutchie01
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 28.07.2018 - 17:45

goed bezig toch?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20610
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Jaren terug heb ik gehoord dat de fabrikant bij alle ongevallen in Zweden ook een onderzoek instelde. Om van te leren zeg maar. Dat verhaal klopt toch of is dat iets van de laatste jaren?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12268
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat is al erg lang zo, Saab deed hetzelfde
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”