Terugroepactie voor 500.000 Volvo's met dieselmotor

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
T.Goossens
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 11.06.2019 - 10:47
Locatie: Delden

Fulaks schreef:
BlackcurrantV70 schreef:Als je relatie met je dealer goed is zal die er ook geen probleem van maken vermoed ik als je even contact met hen opneemt.
Die relatie is prima, en heb dan ook binnen het kwartier na mijn mailtje uitgebreid telefonisch informatie gekregen : wie de EGR-koeler update heeft gehad zit safe, en daar ben ik dus bij.

De terugroepactie heeft inderdaad weer betrekking op het vermaledijde EGR-gebeuren, dat bij dichtslibben warm kan worden en de kunststof van het inlaatkanaal is daar onvoldoende tegen bestand. Een mogelijk brandgevaar (in extreme gevallen) zou kunnen ontstaan bij dichtgeslibde inlaatstukken die oververhitten. Hiervoor komt dus een aanpassing.

Deel 2 van de aanpassing is softwarematig, en die oplossing is er momenteel nog niet, de aanpassing moet nog van bepaalde instanties de goedkeuring krijgen, daar dit mogelijk een invloed op de emissie zou kunnen hebben. Deze software-update wordt in het najaar verwacht volgens mijn dealer.

Ik kan in elk geval met een gerust gemoed richting Zweden karren...
Maar met de nieuwe EGR los je het dicht slippende inlaatspruitstuk niet op? Hiervoor ben ik twee weken terug nog voor bij de garage geweest, terwijl ik wel de nieuwe EGR heb. Dus ik denk dat deel 2 voor iedereen niet onverstandig is.
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

na een lange(rustige) rit, heb ik wel dat de wagen stinkt naar verbrande plastic, ik dacht eerst dat het kwam omdat ik een LED bar heb zitten onder de nr-plaat, nu begin ik toch te twijfelen of het hiermee te maken heeft....

had er last van sinds putje winter maar temperatuurmeter blijft mooi in 't midden staan(zelfs vandaag bij 35°)
nog geen meldingen gehad van verminderd vermogen oid, misschien toch eens binnenwippen bij dealer morgen wanneer ze weer stinkt?
Laatst gewijzigd door Philken op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Philken schreef: had er last van sinds putje winter maar temperatuurmeter blijft mooi in 't midden staan(zelfs vandaag bij 35°)
Die meet de koelvloeistof he... Het is geen rookmelder/hittemelder. :D
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Die rubbergeur kan mogelijk ook van het regenereren komen.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Harder rijden en de motor meer op zijn lazer geven, dan koekt ie ook niet zo aan. De extra diesel is goedkoper dan een nieuwe egr.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dus gewoon de uitstoot verhogen is de oplossing? Dat het zo simpel was.
.
TomB
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 15.10.2012 - 19:45
Locatie: Limburgs Heuvelland

T.Goossens schreef:
Fulaks schreef:
BlackcurrantV70 schreef:Als je relatie met je dealer goed is zal die er ook geen probleem van maken vermoed ik als je even contact met hen opneemt.
Die relatie is prima, en heb dan ook binnen het kwartier na mijn mailtje uitgebreid telefonisch informatie gekregen : wie de EGR-koeler update heeft gehad zit safe, en daar ben ik dus bij.

De terugroepactie heeft inderdaad weer betrekking op het vermaledijde EGR-gebeuren, dat bij dichtslibben warm kan worden en de kunststof van het inlaatkanaal is daar onvoldoende tegen bestand. Een mogelijk brandgevaar (in extreme gevallen) zou kunnen ontstaan bij dichtgeslibde inlaatstukken die oververhitten. Hiervoor komt dus een aanpassing.

Deel 2 van de aanpassing is softwarematig, en die oplossing is er momenteel nog niet, de aanpassing moet nog van bepaalde instanties de goedkeuring krijgen, daar dit mogelijk een invloed op de emissie zou kunnen hebben. Deze software-update wordt in het najaar verwacht volgens mijn dealer.

Ik kan in elk geval met een gerust gemoed richting Zweden karren...
Maar met de nieuwe EGR los je het dicht slippende inlaatspruitstuk niet op? Hiervoor ben ik twee weken terug nog voor bij de garage geweest, terwijl ik wel de nieuwe EGR heb. Dus ik denk dat deel 2 voor iedereen niet onverstandig is.
Klopt, ik heb het even nagevraagd bij mijn dealer. Ze schrijven letterlijk: 'De eventuele terugroepactie heeft betrekking op het inlaatspruitstuk en heeft dus sowieso niets te maken met de EGR.'
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

Jelmer de Jong schreef:
Philken schreef: had er last van sinds putje winter maar temperatuurmeter blijft mooi in 't midden staan(zelfs vandaag bij 35°)
Die meet de koelvloeistof he... Het is geen rookmelder/hittemelder. :D
weet ik dat die de temperatuur van de koelvloeistof meet, maar aangezien een groot deel van de onderste grille geen extra koellucht meer krijgt, kon het zijn dat deze temperatuur verhoogd zou zijn...
ik ben vandaag langs de garage geweest en ik heb eentje die bij de serie hoort, moet me geen zorgen maken, bij het volgende onderhoud(nog 9000km of 6 weken) zou de software update gebeuren, fikt ze ondertussen af, dan rij ik sneller in de nieuwe v60 :devil: ...
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Philken schreef: ..., fikt ze ondertussen af, dan rij ik sneller in de nieuwe v60 :devil: ...
En nu maar hopen! :happy:
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik heb gisteren de brief van Volvo België ontvangen, maar er staat eigenlijk geen nieuwe info in t.o.v. wat hier al aan bod is gekomen.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
rona222
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 26.06.2007 - 09:02
Locatie: Antwerpen

Ach ja had dit topic over het hoofd gezien... mijn excuses... maar niettemin ze weten nog steeds niet wat ze moeten aanvangen...volgt nog een brief in het “najaar”””
XC60 D4 181 PK (Black Sapphire metallic) R-Design
V60 D3 136 PK (Bright Silver metallic) MY 2014
V60 1.6D Start & Stop (saville grey) momentum, motion, MY2012
V50 1.6D Start & Stop | black sapphire metallic | Business Pack | MY10
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zou hem laten staan tot die tijd..
Gebruikersavatar
rona222
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 26.06.2007 - 09:02
Locatie: Antwerpen

OGA244 schreef: Zou hem laten staan tot die tijd..
Ach ja ....
XC60 D4 181 PK (Black Sapphire metallic) R-Design
V60 D3 136 PK (Bright Silver metallic) MY 2014
V60 1.6D Start & Stop (saville grey) momentum, motion, MY2012
V50 1.6D Start & Stop | black sapphire metallic | Business Pack | MY10
T.Goossens
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 11.06.2019 - 10:47
Locatie: Delden

OGA244 schreef: Zou hem laten staan tot die tijd..
En dan met vervangend vervoer van de dealers? :o
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De dealer ziet je aankomen..
Er is geen bekend praktijk probleem
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Even voorzichtig houden.
Vooralsnog hebben de dealers nog geen oplossing. Omdat VCNL en Volvo België deze nog niet van de importeur hebben ontvangen.
Daarnaast is er formeel in Nederland geen geval bekend dat het mis is gegaan.
Het "defect" is gemeld bij de RDW.
Dealers KUNNEN echter nog geen actie ondernemen omdat de oplossing er nog niet is.
Hoe vervelend dan ook.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
T.Goossens
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 11.06.2019 - 10:47
Locatie: Delden

V480-S60 schreef: Even voorzichtig houden.
Vooralsnog hebben de dealers nog geen oplossing. Omdat VCNL en Volvo België deze nog niet van de importeur hebben ontvangen.
Daarnaast is er formeel in Nederland geen geval bekend dat het mis is gegaan.
Het "defect" is gemeld bij de RDW.
Dealers KUNNEN echter nog geen actie ondernemen omdat de oplossing er nog niet is.
Hoe vervelend dan ook.
Begrijp mij niet verkeerd hoor, ik snap dat dit nu buiten bereik van de dealers ligt. Ik rij elke dag nog zonder enige twijfel in mijn D4.

Zolang de kachel voorin niet op standje 40°C+ gaat staan, heb ik nog niks vervelends ontdekt.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Mijn bron zegt je je pas zorgen moet gaan maken als je symptomen krijgt als het spontaan uitvallen van de motor, hevig stotteren e.d. De softwarematige oplossing schijnt deels te bestaan uit een waarschuwing in je display waarmee je wordt gewezen op deze symptomen voor zover je ze nog niet had opgemerkt (??) in combinatie met een beperking van het motorvermogen (schildpadje, noodloop) om te voorkomen dat je doorrijdt met een spruitstuk dat het punt van ontbranden staat. Verder zouden EGR en spruitstuk worden schoongemaakt. Rustig afwachten en er geen minuut minder om slapen.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ach, het gaat al 110.000 km goed bij mij, dus ik ga er vanuit dat het in de praktijk geen probleem gaat geven.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”