Productie van Volvo's volledig elektrische XC40 Recharge gestart

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40592
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volvo is gestart met de productie van de volledig elektrische Volvo XC40 Recharge. De vraag naar deze Volvo is groot; alle exemplaren die in 2020 van de productielijn rollen, zijn al verkocht. De eerste volledig elektrische XC40 Recharge wordt in de loop van oktober afgeleverd. Ook de productie voor Nederland is al gestart. Volvo Car Nederland verwacht dit jaar via het dealernetwerk ruim 2000 exemplaren af te leveren.


De Volvo XC40 Recharge Pure Electric is de eerste van een serie volledig elektrische modellen die Volvo op de markt gaat brengen. De productiestart is een belangrijke stap richting Volvo’s doelstelling voor het jaar 2025 om de gemiddelde CO2-voetafdruk van zijn auto’s met 40 procent te reduceren. Volvo verwacht dat eveneens in 2025 de ene helft van zijn wereldwijde verkopen bestaat uit volledig elektrische auto’s en de andere helft uit hybridemodellen.

Pionier
De productiestart van de elektrische Volvo XC40 Recharge volgt op een gedegen voorbereidingsperiode, waarin de Volvo-fabriek in Gent, België, een aantal preproductiemodellen heeft gebouwd. Dit is een standaardprocedure voor elk nieuw model van Volvo en heeft als doel om zowel het productieproces als de kwaliteit van de auto’s te optimaliseren voordat de levering aan klanten begint. Alle betrokken productiemedewerkers zijn uitgebreid getraind in het veilig produceren van elektrische auto’s.

“Dit is een bijzondere gebeurtenis voor Volvo en voor alle medewerkers in de fabriek in Gent”, zegt Javier Varela, Head of Global Industrial Operations and Quality van Volvo Cars. “Bij het elektrificeren van ons modellengamma is deze fabriek de pionier voor ons wereldwijde productienetwerk.”

CMA-platform en vierwielaandrijving
Als volledig elektrische variant van de succesvolle XC40 – de eerste Volvo die de prestigieuze titel Europese Auto van het Jaar veroverde – is ook de XC40 Recharge Pure Electric gebaseerd op het geavanceerde CMA-platform (Compact Modular Platform), dat Volvo in samenwerking met de Zhejiang Geely Holding Group heeft ontwikkeld.

De vierwielaangedreven XC40 heeft een actieradius van 418 kilometer (WLTP) op een volle accu. Het vermogen bedraagt 300 kW (408 pk). Met een snellader is de accu in ongeveer veertig minuten op te laden tot 80 procent van zijn capaciteit.

‘Over the air’
Het nieuwe infotainmentsysteem (Android) van de Volvo XC40 Recharge Pure Electric biedt uitgebreide personalisatiemogelijkheden, een nog intuïtievere bediening en is voorzien van geïntegreerde Google-technologie en -diensten als Google Assistant, Google Maps en Google Play Store. Updates van de software en het bedieningssysteem vinden ‘over the air’ plaats.

Optimale bescherming
Op basis van de toch al uitstekende veiligheidsvoorzieningen in de XC40 hebben Volvo’s veiligheidsingenieurs de structuur van de voorzijde van de auto volledig opnieuw ontwikkeld en versterkt om de afwezigheid van de motor te compenseren en toch volledig te voldoen aan de hoge veiligheidseisen van Volvo om inzittenden net zo goed te beschermen als in de andere modellen van het merk.

Het accupakket is beschermd met een in de carrosseriestructuur geïntegreerde veiligheidskooi. De plaatsing van het accupakket in de vloer brengt bovendien het zwaartepunt van de auto omlaag, wat de stabiliteit vergroot.

Zeer uitgebreide bagage- en bergruimte
De innovatieve benadering van het interieur van de Volvo XC40 Recharge Pure Electric biedt alle inzittenden uitgebreide bergruimte. Bijvoorbeeld in de portieren, onder de zitplaatsen en in de bagageruimte. En omdat de auto niet van een verbrandingsmotor is voorzien, is er zelfs bagageruimte onder de ‘motorkap’, in de zogenoemde ‘frunk’ – een samentrekking van ‘front’ (voor) en ‘trunk’ (kofferbak).

https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... n-in-ghent
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27434
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is goed nieuws.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Omdat ik particulier gekocht heb is het niet perse nodig voor mij om de bestelde P8 nog dit jaar af te nemen zoals dat wel het geval is voor de bijtellers..
In overleg met de dealer is de levertijd an mijn auto daarom naar januari geschoven. Dat betekent dat het in de toekomst met inruil een bouwjaar scheelt en die paar weken extra wachten lig ik niet wakker van.
Daarnaast geeft het Volvo meer tijd om de bugs er uit te strijken........ook niet onbelangrijk natuurlijk.
Bij de Polestar 2 zijn er namelijk wel wat software issues opgedoken. Dat was natuurlijk wel te verwachten met een nieuw aandrijfconcept in combinatie met de eveneens geheel nieuwe Google Automotive software.

Polestar heeft een soort meldpunt ingericht waar mensen hun ‘grieven’ en wensen neer kunnen leggen. Dat is natuurlijk waardevolle ervaring die straks mijn P8 ten goede komt.......


Nu maar hopen dat Corona II beheersbaar blijft!
C40 Ultimate Twin
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

mga1600 schreef: 01.10.2020 - 18:28
Bij de Polestar 2 zijn er namelijk wel wat software issues opgedoken.

Polestar heeft een soort meldpunt ingericht waar mensen hun ‘grieven’ en wensen neer kunnen leggen. Dat is natuurlijk waardevolle ervaring die straks mijn P8 ten goede komt.......


Nu maar hopen dat Corona II beheersbaar blijft!
Niet alleen software issues.....
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”