Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

OGA244 schreef: 03.12.2020 - 13:19 Wat hij feitelijk zegt is koop de eerstkomende tijd ff niets van mij het is toch weggegooid geld
Nou precies, zo denk ik ook over de aanschaf van een fabrieksnieuwe auto. De techniek ontwikkelt zich supersnel dus voor je het weet, zit je met "stranded assets" en dito afschrijving. Daarom blijf ik nog even doordieselen. In 2030 staat er dan 40 x 9 + 170 = 530k op de teller van mijn onbegrensde XC70 en dan weten we hopelijk wat het echt is geworden.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Ben schreef: 03.12.2020 - 16:28 Japan wil verkoop diesel en benzineauto's over vijftien jaar verbieden

https://www.ad.nl/auto/japan-wil-verkoo ... ~a0116016/

Kortom, wen er maar aan, het gaat echt gebeuren
De verkoop wordt verboden ... dan rijden er 15 jaar later nog auto’s rond met verbrandingssmotor
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40602
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

En 50 jaar later ook nog waarschijnlijk
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

V480-S60 schreef: 03.12.2020 - 12:09 Wen er maar aan, Hakan Samuelson roept dit nu als CEO. Maar regeringen, o.a. de NL, GB en Nor. zijn het er eigenlijk al over eens dat het in 2030 zo ver is. Dus eigenlijk vertelt hij niets nieuws. Het is alleen voor het eerst dat een hoogste baas van een autofabrikant dat hardop zegt. Dus in die zin wel nieuw.
De ontwikkelingen gaan heel snel.
regeringen verkopen geen auto's, die hebben ook volstrekt andere belangen..
Deze ceo heeft voorlopig toch echt veel te weinig te bieden om bestaande klanten van zijn visie te overtuigen..
Hij wilde ook steeds van "kleine" Volvos af
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

In Groningen rijden ambtenaren van de groenvoorziening in elektrische voertuigen.
Die dingen hebben zoveel koppel dat ze in elke bocht een driftje neerleggen.
Naast het van Mesdag ligt een parkje waar ik de hond uitlaat en daar racen ze door heen, funfactor is dus groot.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

OGA244 schreef: 03.12.2020 - 20:27
V480-S60 schreef: 03.12.2020 - 12:09 Wen er maar aan, Hakan Samuelson roept dit nu als CEO. Maar regeringen, o.a. de NL, GB en Nor. zijn het er eigenlijk al over eens dat het in 2030 zo ver is. Dus eigenlijk vertelt hij niets nieuws. Het is alleen voor het eerst dat een hoogste baas van een autofabrikant dat hardop zegt. Dus in die zin wel nieuw.
De ontwikkelingen gaan heel snel.
regeringen verkopen geen auto's, die hebben ook volstrekt andere belangen..
Deze ceo heeft voorlopig toch echt veel te weinig te bieden om bestaande klanten van zijn visie te overtuigen..
Hij wilde ook steeds van "kleine" Volvos af
Dat laatste ben ik zeer zeker met je eens.
Het eerste klopt natuurlijk ook. Maar regeringen hebben de "macht" om een verbod op ICE in te stellen. En daar dient een autofabrikant dan maar op in te spelen. Dat ons geliefde merk dat op een ons onwelgevallige manier doet vind ik dan idd ook niet leuk.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20620
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat wordt dan nog leuk als je op vakantie wil naar een land waar alleen nog EV's kunnen rijden en jij nog een benzineauto hebt ... Dus dan moet je daar naar toe met de trein en op locatie een auto huren.

Hoewel ... Met de trein door een land reizen is best een aardige bezigheid als ik de populariteit van het programma "Rail Away" mag geloven.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5104
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

OGA244 schreef: 03.12.2020 - 20:27
V480-S60 schreef: 03.12.2020 - 12:09 Wen er maar aan, Hakan Samuelson roept dit nu als CEO. Maar regeringen, o.a. de NL, GB en Nor. zijn het er eigenlijk al over eens dat het in 2030 zo ver is. Dus eigenlijk vertelt hij niets nieuws. Het is alleen voor het eerst dat een hoogste baas van een autofabrikant dat hardop zegt. Dus in die zin wel nieuw.
De ontwikkelingen gaan heel snel.
regeringen verkopen geen auto's, die hebben ook volstrekt andere belangen..
Deze ceo heeft voorlopig toch echt veel te weinig te bieden om bestaande klanten van zijn visie te overtuigen..
Hij wilde ook steeds van "kleine" Volvos af
Het interessante met auto's is dat het een product is waar heel veel emotie, techniek, wet en regelgeving en op dit moment mega snelle veranderingen, noem het maar revoluties samenkomen. Ik ben het lang niet altijd eens met de huidige koers van Volvo en het is nog maar de vraag of mijn volgende auto een Volvo wordt maar ik denk dat de resultaten bewijzen dat de CEO en eindverantwoordelijke overall gelijk heeft.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Als je wilt dat mensen jouw electrische auto’s kopen, moet je simpelweg er voor zorgen dat ze aantrekkelijk genoeg zijn.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En dat is het em nu juist. Bouw je auto's voor je grote schare "trouwe" fans. Of bouw je auto's voor nieuwe klanten met de kans dat je de "trouwe" klanten van je vervreemd. Dat laatste gebeurt nu momenteel heb ik het gevoel bij Volvo. En dat zal Volvo (Geely) geen windeieren leggen vermoed ik. Mij zullen ze echter door deze koers niet in een Volvo leasewagen vinden. Simpelweg omdat ze niet meer binnen budget vallen. En vallen ze dat momenteel wel. (De V60 B3 momentum pro pastte kiele kiele) dan is de huidige CO2 uitstoot te hoog voor ons bedrijfsbeleid. De plug inns en elektroversies zijn al helemaal te kostbaar.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

tesla's zijn ook alleen populair omdat ze zo snel accelereren. en voor zakelijk omdat je goedkoop kan rijden. Heel veel mensen laten de keuze afhangen van de portemonaie omdat autorijden al behoorlijk duur is. ach, ben nu 45 heb een v40 uit 2014 dus zal in 2026 weer een keer wisselen voor een uit 2020. vb een v60 T4 of T5 en dan is het 2038 dan maak kijken of er nog leuke volvo's zijn. Dan ben ik 63... duurt nog wel even ;-)
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ben schreef: 03.12.2020 - 20:00 En 50 jaar later ook nog waarschijnlijk
Ik verwacht ook niet dat klassiekers worden aangepakt.
Een klein aandeel brandstof auto’s zullen er wel blijven. Het zal voor klassieker eigenaren wel steeds lastiger worden een tankstation te vinden.
Door de (nieuw)verkoop over 10 a15 jaar te verbieden, dunt het aantal brandstof auto’s vanzelf uit.
Dat is beter dan de constant wijzigende subsidie regelingen op EV’s
Dat is ook wat Hakan Samuelsson bedoelt, geef een lange termijn plan ipv jaarlijks wijzigende regels.
Daar kan de auto industrie op plannen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Dat ze eerst die wagens betaalbaar maken , en dat je er echt de kilometers mee kan rijden die beloofd worden.
Deze wagens zijn goed voor korte afstanden , maar (nu ) nog niets dan een utopie voor langere afstanden. Dat komt nog wel , maar dat gaat nog een paar jaar duren.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Gilbert 20 schreef: 04.12.2020 - 08:46 Dat ze eerst die wagens betaalbaar maken , en dat je er echt de kilometers mee kan rijden die beloofd worden.
Deze wagens zijn goed voor korte afstanden , maar (nu ) nog niets dan een utopie voor langere afstanden. Dat komt nog wel , maar dat gaat nog een paar jaar duren.
Ik denk dat het bereik nu voor 80% van de automobilisten voldoende is en voor incidentele lange afstanden is snelladen een goede optie.
Aanschafprijs is nog wel een dingetje, maar TCO is al gelijk of lager. En de aanschafprijs zal met meer volume en concurrentie ook nog wel dalen.
Maar waar we van af moeten is denken dat in gedrag een EV gelijk is aan een brandstof auto. Nu gaan we vaak weg, kijken op de brandstofmeter en besluiten of we eerst moeten tanken voor de rit.
Met een EV moet je andersom denken, als je thuis komt na een rit, kijk je naar de resterende actieradius en besluit of je aan de lader moet voor de volgende rit.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

DB200 schreef: 03.12.2020 - 16:40
OGA244 schreef: 03.12.2020 - 13:19 Wat hij feitelijk zegt is koop de eerstkomende tijd ff niets van mij het is toch weggegooid geld
Nou precies, zo denk ik ook over de aanschaf van een fabrieksnieuwe auto. De techniek ontwikkelt zich supersnel dus voor je het weet, zit je met "stranded assets" en dito afschrijving. Daarom blijf ik nog even doordieselen. In 2030 staat er dan 40 x 9 + 170 = 530k op de teller van mijn onbegrensde XC70 en dan weten we hopelijk wat het echt is geworden.
Enerzijds denk ik dat je gelijk hebt, door de snelle ontwikkeling veroudert een EV snel, met hoge afschrijving tot gevolg,
Anderzijds is er ook vraag naar gebruikte EV’s terwijl er nog nauwelijks aanbod is, zeker niet met een actieradius >300km.
Hoe zich dat ontwikkelt is een kwestie van afwachten
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Voor diegenen die nog 20 jaar met hun huidige Volvo willen doen, controleer de roest bescherming van je auto.
Dat schijn niet meer te zijn wat het ooit was.
Zie ook viewtopic.php?f=92&t=86338
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Vraag naar 'n gebruikte ev? Denk je echt? Accus zijn kostbaar en de garantie is beperkt, particulieren zijn daar terecht bang voor..
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Voorlopig hier nog niet de overstap van diesel naar EV om bovenstaande reden.
Eerst maar eens een tussenstap naar een T8, vanmorgen nog even op een lege oprit en snelweg de pktjes gebruikt...
Gewoon omdat het kan en nodig is om de pijpjes schoon te houden, blijft grappig om te zien dat 1820kg aan het einde van de invoegstrook op hoogst illegale snelheid zit.
Koos zou er van beginnen te kwijlen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

TCO is gebaseerd op wat? de laatste 4 jaar?
Kijk eens over 8-10 jaar, dan klopt dat getal echt niet meer
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Marcnij schreef: 04.12.2020 - 09:11 Voor diegenen die nog 20 jaar met hun huidige Volvo willen doen, controleer de roest bescherming van je auto.
Dat schijn niet meer te zijn wat het ooit was.
Zie ook viewtopic.php?f=92&t=86338
Jouw BMW zeker niet 😁....
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”