En zo wordt duidelijk dat het kopen van en auto niet meer vanzelfsprekend is.
Huren per maand wordt de nieuwe werkelijkheid, zeker bij elektrische voertuigen.
Top man Volvo vraagt om een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40649
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Precies Ben, die gedachte speelde mij ook door het hoofd. Vrienden van ons hebben een nieuwe plug-in hybride en voor het eerst hebben ze gekozen voor lease ipv koop. Toekomstige technologische ontwikkelingen en de complexiteit hebben hierbij zeker een rol gespeeld. Vergeleken met koop, kwamen ze netto op ongeveer hetzelfde uit waarbij de technische risico’s nu waren gemitigeerd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
En word je dus gedwongen om leasecontracten aan te gaan.
En nu met corona zijn dit soort aanbieders zich bewust van de risico’s die er voor de consument aan vast zit.
Verlies van inkomen en je zit er niet aan vast en kunt boetevrij de auto inleveren, vraag mij af hoe dat straks gaat.
En nu met corona zijn dit soort aanbieders zich bewust van de risico’s die er voor de consument aan vast zit.
Verlies van inkomen en je zit er niet aan vast en kunt boetevrij de auto inleveren, vraag mij af hoe dat straks gaat.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5105
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Als men dit soort prijzen hanteert ligt een refurbishing achtige markt of white label replacement markt voor accu's voor de hand. Boze brief is een goed idee, zullen ze van onder de indruk zijn.
Hoe zich dat vertaald in TCO is interessant aangezien het een redelijke digitale kostenpost is en niet over de looptijd, zou je nu een MY13 V60 D6 hebben met bijvoorbeeld 250.000 km en een volledige kapotte accu is het eigenlijk de moeite niet meer om daar nog 12 k€ tegen aan te gooien. Anyway ik lever de batterij auto's iets eerder in bij de dealer en vooralsnog is de afschrijving op de T8 niet hoger dan op een T5/T6 van hetzelfde bouwjaar.
Hoe zich dat vertaald in TCO is interessant aangezien het een redelijke digitale kostenpost is en niet over de looptijd, zou je nu een MY13 V60 D6 hebben met bijvoorbeeld 250.000 km en een volledige kapotte accu is het eigenlijk de moeite niet meer om daar nog 12 k€ tegen aan te gooien. Anyway ik lever de batterij auto's iets eerder in bij de dealer en vooralsnog is de afschrijving op de T8 niet hoger dan op een T5/T6 van hetzelfde bouwjaar.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40649
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik vermoed dat er dan wel weer een constructie bedacht wordt voor de lease van oudere auto's.
Zeker als de consument in de gaten krijgt wat de risico's zijn.
Of wellicht een total overhaul van die auto's zodat ze weer 5 jaar mee kunnen.
Hoewel de fabrikanten dat niet zelf zullen doen want die willen nieuwe auto's verkopen.
Zeker als de consument in de gaten krijgt wat de risico's zijn.
Of wellicht een total overhaul van die auto's zodat ze weer 5 jaar mee kunnen.
Hoewel de fabrikanten dat niet zelf zullen doen want die willen nieuwe auto's verkopen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 2527
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Ik lees hier niet dat het a.s. verbod op ICE’s in steden en streken al veel dichterbij is dan we denken. Voor een aantal Belgische steden maar ook voor bijvoorbeeld heel Noorwegen is het al ingepland in twee stappen: eerst een verkoopverbod, later een rijverbod.
En als je het in dat kader over afschrijving wilt hebben moet je nog eens goed naar brandstofauto’s tegen die tijd kijken. Diesels zijn nu al (relatief) geen stuiver meer waard, benzineauto’s volgen die trend zonder twijfel.
Een EV kost meer maar heeft minder reguliere onderhoudskosten, de wegenbelasting is lager (voorlopig zelfs nul). Zelfs bij de duurste snelladers zijn de energiekosten per kilometer veel lager dan die van brandstof. Thuisladen is nog weer veel goedkoper. Tuurlijk, daar staat tegenover dat de accu niet het eeuwige leven heeft, maar ik lees hier ook met regelmaat over een dieselblok wat vervangen moet worden, EGR’s waar gelazer mee is of een versnellingsbak die aan gort is. Als de markt voor EV’s maar groot genoeg wordt komen er vanzelf refurbishment oplossingen.
Maar wellicht het allerbelangrijkste: niemand heeft het hier over het luxueuze gevoel wat rijden in een elektrische auto je geeft vergeleken met een benzine of diesel exemplaar. Stilte, trekkracht en souplesse die je vroeger alleen in auto met een V8 of een V12 vond, vind je nu in een compacte auto zoals bijvoorbeeld de Polestar2 of de XC40P8.
En als je het in dat kader over afschrijving wilt hebben moet je nog eens goed naar brandstofauto’s tegen die tijd kijken. Diesels zijn nu al (relatief) geen stuiver meer waard, benzineauto’s volgen die trend zonder twijfel.
Een EV kost meer maar heeft minder reguliere onderhoudskosten, de wegenbelasting is lager (voorlopig zelfs nul). Zelfs bij de duurste snelladers zijn de energiekosten per kilometer veel lager dan die van brandstof. Thuisladen is nog weer veel goedkoper. Tuurlijk, daar staat tegenover dat de accu niet het eeuwige leven heeft, maar ik lees hier ook met regelmaat over een dieselblok wat vervangen moet worden, EGR’s waar gelazer mee is of een versnellingsbak die aan gort is. Als de markt voor EV’s maar groot genoeg wordt komen er vanzelf refurbishment oplossingen.
Maar wellicht het allerbelangrijkste: niemand heeft het hier over het luxueuze gevoel wat rijden in een elektrische auto je geeft vergeleken met een benzine of diesel exemplaar. Stilte, trekkracht en souplesse die je vroeger alleen in auto met een V8 of een V12 vond, vind je nu in een compacte auto zoals bijvoorbeeld de Polestar2 of de XC40P8.
C40 Ultimate Twin
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 12278
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
ter lering.... https://www.ad.nl/auto/nieuw-accupakket ... ~a2c3548b/
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 2527
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Ik kan daar tegenover stellen dat mijn zoon zijn AudiA6 met een dikke diesel ( en door veranderde werkomstandigheden) na een jaar alleen met een afschrijving van meer dan 30000 euro kwijt kon. Toen hij daarop begon te steigeren nam de verkoper hem mee naar het parkeerterrein van de Audi vestiging en liet hem een aantal splinternieuwe, nog duurdere, A6-en zien die hij nieuw met een korting van 30.000euro mee mocht nemen, omdat het dikke diesels zijn.Ben schreef: ↑03.12.2020 - 16:28 Japan wil verkoop diesel en benzineauto's over vijftien jaar verbieden
https://www.ad.nl/auto/japan-wil-verkoo ... ~a0116016/
Kortom, wen er maar aan, het gaat echt gebeuren
We zijn het denk ik wel over een ding eens: een auto moet je niet kopen als investering. Wat het ook wordt afschrijven omdat er een rijverbod komt of over 10 jaar een dure nieuwe accu moeten kopen. Gebeten wordt je altijd!
[En overigens omdat ik nu toevallig een P8 in bestelling heb, ben ik niet ineens anti-ICE hoor. Ons campertje is ook gewoon een diesel en dat knort lekker. Maar ik ben inmiddels op een leeftijd dat we maar betrekkelijk weinig meer rijden, maar de kilometers die we rijden willen we zo comfortabel en veilig mogelijk rijden zonder dat een grote auto moet zijn. Mijn vrouw vond de XC90T8 die we hadden te groot en wat lastig om te handelen en te parkeren, maar de elektrisch kilometers die we ermee reden waren de prettigste en comfortabelste. Zo kwamen we vanzelf op de P8 uit]
Laatst gewijzigd door mga1600 op 05.12.2020 - 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
C40 Ultimate Twin
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ah, ik lees het al, u heeft een P8 in bestelling.mga1600 schreef: ↑05.12.2020 - 13:17 Ik lees hier niet dat het a.s. verbod op ICE’s in steden en streken al veel dichterbij is dan we denken. Voor een aantal Belgische steden maar ook voor bijvoorbeeld heel Noorwegen is het al ingepland in twee stappen: eerst een verkoopverbod, later een rijverbod.
En als je het in dat kader over afschrijving wilt hebben moet je nog eens goed naar brandstofauto’s tegen die tijd kijken. Diesels zijn nu al (relatief) geen stuiver meer waard, benzineauto’s volgen die trend zonder twijfel.
Een EV kost meer maar heeft minder reguliere onderhoudskosten, de wegenbelasting is lager (voorlopig zelfs nul). Zelfs bij de duurste snelladers zijn de energiekosten per kilometer veel lager dan die van brandstof. Thuisladen is nog weer veel goedkoper. Tuurlijk, daar staat tegenover dat de accu niet het eeuwige leven heeft, maar ik lees hier ook met regelmaat over een dieselblok wat vervangen moet worden, EGR’s waar gelazer mee is of een versnellingsbak die aan gort is. Als de markt voor EV’s maar groot genoeg wordt komen er vanzelf refurbishment oplossingen.
Maar wellicht het allerbelangrijkste: niemand heeft het hier over het luxueuze gevoel wat rijden in een elektrische auto je geeft vergeleken met een benzine of diesel exemplaar. Stilte, trekkracht en souplesse die je vroeger alleen in auto met een V8 of een V12 vond, vind je nu in een compacte auto zoals bijvoorbeeld de Polestar2 of de XC40P8.
Tja dan snap ik het ietwat gekleurde betoog..
Dat volledig elektrisch bij Volvo daar lees ik toch regelmatig wat negatieve verhalen over.
Zeker wanneer het helemaal een nieuwe betreft, nu hoop ik dat dit alles niet de P8 betreft maar als particulier zou ik mij er nog niet aan wagen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hahaha zelfs voor een tandtechnicus, die €2200 voor een implantaat vraagt, teveel geld.....OGA244 schreef: ↑05.12.2020 - 13:25 ter lering.... https://www.ad.nl/auto/nieuw-accupakket ... ~a2c3548b/
Geinig verhaal!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5105
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Zo'n ding zweeft nog ergens in de ruimte volgens mij. Wat kost een accu vervanging voor een XC40 P8 ?OGA244 schreef: ↑05.12.2020 - 13:25 ter lering.... https://www.ad.nl/auto/nieuw-accupakket ... ~a2c3548b/
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Private lease heeft als nadeel dat de verkrijgbare hypotheek lager wordt en is dus niet altijd een optie. Daarnaast mag je er verder alleen maar mee rijden. Tuning e.d. niet toegestaan. Zelfs het merk banden wordt bepaald door de leasemij. Voor mij valt lease dus af.
Het ‘je komt de stad niet in’-verhaal is heel erg mooi maar zou er wel eens toe kunnen leiden dat binnensteden nog meer worden uitgehold dan nu het geval is. Zelf kom ik nooit met een auto in de stad maar op de fiets of met het OV. Maar het liefst helemaal niet omdat ik niet zoveel op heb met het type homo sapiens dat zich in deze habitat ophoudt.
Ik ben wel benieuwd waar deze dikke A6-en met 30k korting staan want dit heb ik nergens geadverteerd gezien. Pb mag.
Nu weer on-topic: hoe meer die Volvo meneer gaat drammen over elektrisch, hoe meer ik ga vasthouden aan dieselen met privé voertuigen.
#dieseldrammer
Het ‘je komt de stad niet in’-verhaal is heel erg mooi maar zou er wel eens toe kunnen leiden dat binnensteden nog meer worden uitgehold dan nu het geval is. Zelf kom ik nooit met een auto in de stad maar op de fiets of met het OV. Maar het liefst helemaal niet omdat ik niet zoveel op heb met het type homo sapiens dat zich in deze habitat ophoudt.
Ik ben wel benieuwd waar deze dikke A6-en met 30k korting staan want dit heb ik nergens geadverteerd gezien. Pb mag.
Nu weer on-topic: hoe meer die Volvo meneer gaat drammen over elektrisch, hoe meer ik ga vasthouden aan dieselen met privé voertuigen.
#dieseldrammer
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 2527
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
AmersfoortDB200 schreef: ↑05.12.2020 - 16:25 Private lease heeft als nadeel dat de verkrijgbare hypotheek lager wordt en is dus niet altijd een optie. Daarnaast mag je er verder alleen maar mee rijden. Tuning e.d. niet toegestaan. Zelfs het merk banden wordt bepaald door de leasemij. Voor mij valt lease dus af.
Het ‘je komt de stad niet in’-verhaal is heel erg mooi maar zou er wel eens toe kunnen leiden dat binnensteden nog meer worden uitgehold dan nu het geval is. Zelf kom ik nooit met een auto in de stad maar op de fiets of met het OV. Maar het liefst helemaal niet omdat ik niet zoveel op heb met het type homo sapiens dat zich in deze habitat ophoudt.
Ik ben wel benieuwd waar deze dikke A6-en met 30k korting staan want dit heb ik nergens geadverteerd gezien. Pb mag.
Nu weer on-topic: hoe meer die Volvo meneer gaat drammen over elektrisch, hoe meer ik ga vasthouden aan dieselen met privé voertuigen.
#dieseldrammer
C40 Ultimate Twin
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
viewtopic.php?f=102&t=86370
Tja en dan lees ik dit bericht en dan kan voor de EV rijder de opwarming niet snel genoeg gaan.
3 graden is desastreus voor het bereik.
Tja en dan lees ik dit bericht en dan kan voor de EV rijder de opwarming niet snel genoeg gaan.
3 graden is desastreus voor het bereik.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Ik dacht eerst 3 graden opwarming van de aarde. Maar bedoeld wordt 3 graden buiten temperatuur. Ik lees een verbruik van meer dan 30kWh per 100km. Het energieverbruik van de Hyundai IONIQ Electric is ongeveer 14,7 kWh/100km.
Stel je gaat op de wintersport en het is op de dag van vertrek min 20 graden. Hoe kom je dan na een weekje skiën weer thuis?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Nou 30k korting op een nieuwe, das war einmal. Bij Pon Amersfoort staat niets. Enige wat er nu nog staat is bij Pon collega in Barneveld, 2 jaar oude A6 TDI met ruim 30k afschrijving.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 12278
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
heb het over kostbare mankementen die momenteel opgelost worden..
Een accupakket zal op 'n P8/polestar ook zomaar >30k zijn