Volvo's tweede full EV komt in maart 2021

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4758
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

De XC40 P8 Recharge is momenteel het enige volledig elektrische model van Volvo, maar daar komt binnenkort verandering in. In maart 2021 trekt het merk het doek van zijn tweede EV.
Volvo-CEO Hakan Samuelsson zegt tegen Automotive News Europe dat Volvo op 2 maart 2021 een nieuwe, tweede elektrische auto presenteert.

De tweede EV uit Göteborg deelt volgens de Volvo-topman zijn CMA-basis met de XC40. Wat we precies kunnen verwachten, is nog niet helemaal helder. In 2016 liet Volvo de 40.1 en 40.2 Concepts zien. De 40.1 werd uiteindelijk de reeds genoemde Volvo XC40, het design van de 40.2 Concept werd naar Polestar overgeheveld voor de Polestar 2.

Volgens CEO Samuelsson krijgt de tweede EV van Volvo een "meer gestroomlijnde" koets dan de XC40, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat naast Polsestar ook Volvo een model met het ontwerp van de 40.2 Concept krijgt. Wel geeft de topman aan dat de elektrische nieuwkomer geen opvolger is van de inmiddels ter ziele gegane V40. Volvo heeft volgens de topman weinig meer te zoeken in het segment van de V40. "Om winstgevend te kunnen zien, moeten we meer op de premiumsegmenten mikken", aldus het Volvo-kopstuk.

Volvo vestigt in toenemende mate de aandacht op EV's. Zo gaat de Zweden de komende jaren het aantal plug-in hybrides afbouwen en tegelijkertijd meer volledig elektrische modellen aan het portfolio toevoegen. Omstreeks 2030 heeft Volvo alleen nog EV's op de menukaart staan. Ook heeft het merk zich ten doel gesteld om uiteindelijk het complete productieproces van elektromotoren binnenhuis te laten plaatsvinden.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... nts-714542
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4758
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Dat lijkt mij dus een XC40 Sportback/fastback te worden. Net zoals Audi doet bij de E-Tron en Q4, twee carrosserievormen op hetzelfde onderstel.

Om te spreken van een nieuw model lijkt mij overdreven, meer een variatie op een thema.
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5104
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Dat is goed nieuws zeker voor de e range zijn al die hoge ietwat vierkante karretjes niet ideaal van mij mag er best een polestar 2 met volvo logo komen
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Eerlijk gezegd zit ik NIET te wachten op een XC40 coupé à la Audi E-tron coupé. De in mijn ogen lelijkste varianten van het origineel. Zoals we in Groningen zeggen "half stront, half regenwater". Maar dan in het Grunnegers.

Een Polestar2 in Volvo jas zie ik wel zitten maar daar geloof ik niet in.
En in tegenstelling tot wat Samuelson zegt. Een opvolger van de V40 is wel degelijk broodnodig. Ik zeg het nogmaals, niet voor niets schrappen de drie Duitse merken daar NIET in. Maar wel in de "niche" modellen met ICE.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

De Volvo C40 (XC40 P8 Coupé), beetje Lynk & Co 05/Polestar 2.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5104
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

V480-S60 schreef: 23.12.2020 - 12:45 Eerlijk gezegd zit ik NIET te wachten op een XC40 coupé à la Audi E-tron coupé. De in mijn ogen lelijkste varianten van het origineel. Zoals we in Groningen zeggen "half stront, half regenwater". Maar dan in het Grunnegers.

Een Polestar2 in Volvo jas zie ik wel zitten maar daar geloof ik niet in.
En in tegenstelling tot wat Samuelson zegt. Een opvolger van de V40 is wel degelijk broodnodig. Ik zeg het nogmaals, niet voor niets schrappen de drie Duitse merken daar NIET in. Maar wel in de "niche" modellen met ICE.
Aan de V40 werd kennelijk weinig verdiend, de XC40 die ze nu op die lijn bouwen kennelijk wel ik ben er van overtuigd dat het schrappen van de V40 bedrijfseconomisch een slimme zet was van Volvo
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En daar geloof ik nu niet in. Zeker de laatste jaren was de V40 het 2e bestverkopende model. En al volledig uitontwikkeld. Daar hebben ze dus heel wat aan verdiend.
En wat let Volvo om nu weer productiecapaciteit in te kopen in Born? BMW gaat er weg en VDL heeft genoeg ervaring. En BMW heeft ook verdiend aan de Mini en de 1 serie , dus waarom zou Volvo dat niet kunnen aan een V40 opvolger? Geely heeft de platforms in huis.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5104
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

V480-S60 schreef: 23.12.2020 - 15:33 En daar geloof ik nu niet in. Zeker de laatste jaren was de V40 het 2e bestverkopende model. En al volledig uitontwikkeld. Daar hebben ze dus heel wat aan verdiend.
En wat let Volvo om nu weer productiecapaciteit in te kopen in Born? BMW gaat er weg en VDL heeft genoeg ervaring. En BMW heeft ook verdiend aan de Mini en de 1 serie , dus waarom zou Volvo dat niet kunnen aan een V40 opvolger? Geely heeft de platforms in huis.
Het tweede best verkopende model is op zich een leuk gegeven maar het gaat er om welke marge je er op kan maken. Ik ga er toch stiekem vanuit dat de mannen in de board er net een tikkie een beter zicht op hebben dan wij en meer resultaat zagen door de productie capaciteit van de XC40 en de nwe XC60 op te schalen ten koste van de V40. De jaarrekening van VCC bewijst hun gelijk.

De oude XC90 zou men toch ook als classic gaan door produceren in China volgens mij is daar uiteindelijk niets van geworden.
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4758
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Dat ben ik met je eens Niels. Samuelson geeft zelf aan dat het segment van de V40 voor Volvo niet winstgevend is. Dat neem ik wel van hem aan. De kleinere modellen moeten tegenwoordig alle luxe en (veiligheids)voorzieningen hebben die de grote modellen ook bieden. Qua productiekosten scheelt het dus niet zoveel of Volvo nou een XC40/60 of 90 van de band laat rollen. Terwijl die laaste wel 1,5-2x de verkoopprijs heeft.
Maar het is natuurlijk wel jammer dat Volvo dat deel van de markt niet meer bedient, omdat je daarmee ook klanten verliest die in een V40-segmenter kunnen "instappen" en daarna kunnen doorgroeien naar de duurdere modellen.

@V480-S60: Ik vrees voor je dat het toch echt een XC40 coupé gaat worden. Dat is het enige dat je relatief snel na de introductie van de P8 kunt realiseren. En BMW/Audi/Merc bewijzen dat er een markt voor is. Mijn persoonlijke voorkeur is het ook niet....
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

My 22 zou 'n volektrische Xc90 komen
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

OGA244 schreef: 23.12.2020 - 19:46 My 22 zou 'n volektrische Xc90 komen
Klopt.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”