Nieuwe Innovation Portal van Volvo Cars opent de weg voor externe ontwikkelaars van apps en diensten
Een groot aanbod van hoogwaardige apps, meer online gebruiksmogelijkheden en nog veiligere (autonome) auto’s: dit zijn enkele van de ambities die Volvo Cars heeft met het nieuwe Innovation Portal.
Het portal stelt een breed aanbod van gratis hulpmiddelen beschikbaar, zodat externe ontwikkelaars nieuwe innovatieve diensten en in-car apps kunnen creëren. Met een bredere ontwikkeling van software en diensten wil Volvo Cars de mogelijkheden voor klanten om hun Volvo’s te personaliseren vergroten.
De middelen die het portal biedt zijn niet alleen handig voor ontwikkelaars, maar ook voor onderzoekers, smart-home leveranciers en designers met kennis van computers. Met het beschikbaar maken van deze middelen zet Volvo Cars de lange traditie van het delen van kennis en onderzoeken voort.
“Onze auto’s worden steeds slimmer en meer verbonden. Daar hoort een groeiende vraag naar apps en diensten onder onze klanten bij,” zegt Henrik Green, Chief Technology Officer bij Volvo Cars. “Door deze middelen openbaar beschikbaar te maken ondersteunen we ontwikkelaars binnen en buiten ons bedrijf en werken we op die gebieden samen met de beste experts van de beste partijen”.
Tot de via het Innovation Portal beschikbare middelen behoort ook een zogenaamde emulator. Die biedt de werkingssystemen van de Android Automotive- en Google-apps die in nieuwe Volvo’s worden gebruikt. Zo hebben ontwikkelaars beschikking over een nauwkeurige in-car beleving van het systeem op hun computer. Deze emulator is een handig hulpmiddel bij het ondersteunen van ontwikkelaars om apps direct in de auto te ontwerpen, ontwikkelen, testen en publiceren op Google Play.
Het platform is ook voorzien van de Extended Vehicle API*. Daarmee stelt Volvo Cars voor het eerst een API openbaar beschikbaar.
Met goedkeuring van de klant maakt de API het voor ontwikkelaars en andere derde partijen mogelijk om toegang te krijgen tot dashboardgegevens van de auto. Bijvoorbeeld de laadstatus, het brandstofniveau, de gereden afstand, etc. Deze gegevens kunnen vervolgens worden gebruikt om nieuwe diensten te ontwikkelen en aan te bieden. In de loop der tijd zullen nog meer gegevens en informatiebronnen beschikbaar worden gemaakt.
Andere middelen zijn een LiDAR-dataset en een te downloaden 3D-model van de volledig elektrische Volvo XC40 Recharge P8 Pure electric.
De LiDAR-dataset wordt aangeboden in samenwerking met Duke University en Luminar, de wereldwijde leider op gebied van automotive LiDAR-hardware en -software. De dataset kwam tot stand met behulp van Luminars high-performance LiDAR-sensoren. Die kunnen op afstanden tot 250 meter objecten rond de auto registreren door middel van laserpulsen.
Deze dataset kan onderzoekers helpen bij het verbeteren van algoritmen voor LiDAR-detectie op grote afstand. Dat is een cruciaal element voor het maken van autonoom rijdende auto’s, die ook op hoge snelheden en in complexe verkeerssituaties veilig moeten zijn.
Het zeer nauwkeurige 3D-automodel is ontwikkeld in samenwerking met Unity, het bedrijf achter het wereld leidende platform voor het maken en gebruiken van real-time 3D-content. Unity wordt gebruikt door diverse partijen, van game-ontwikkelaars tot kunstenaars, architecten, filmmakers en auto-ontwerpers.
Het automodel en een bijbehorende 3D-omgeving zijn te gebruiken voor de visualisatietoepassingen, voor virtual reality, filmische ervaringen en autoconfigurators. Deze middelen zijn ook als basishulpmiddelen beschikbaar bij de ontwikkelaarshub van Unity. Daarmee krijgen miljoenen Unity-gebruikers toegang tot tutorials voor het gebruiken van het template.
Het Innovation Portal zal blijven groeien, waarbij in de loop der tijd meer en meer middelen worden toegevoegd. Binnen de komende maanden zal een volledig functioneel 3D-automodel worden geïntroduceerd. Die zal zijn voorzien van digitale weergaven van de fysieke autosensoren. Zo kunnen gebruikers sensorgegevens testen voor onderzoeks- en educatiedoeleinden. Ook kunnen ontwikkelaars het model gebruiken om nieuwe functies en diensten te bouwen.
Volvo Innovation portal
In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40460
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ben
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ Berichten over de werking van Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Aanbiedingen van Sponsors
- ↳ FAQ over het forum
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 480
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2007
- ↳ S80
- ↳ C70 vanaf MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- Volvo's in bedrijf
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips