Volvo's nieuwe elektrische top-SUV standaard uitgerust met LiDAR-technologie en AI-gestuurde supercomputer om nog meer l

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volvo's nieuwe elektrische top-SUV standaard uitgerust met LiDAR-technologie en AI-gestuurde supercomputer om nog meer levens te redden

Volvo Cars voorziet zijn nieuwe volledig elektrische top-SUV standaard van de meest vooruitstrevende veiligheidstechnologie. Daarmee zet het merk een nieuwe standaard op het gebied van veiligheid in auto’s en helpt het nog meer levens in het verkeer te redden.
283467_Sensors_on_electric_successor_to_XC90_Complete_sensor_set.jpg
Volvo onthult de volledig elektrisch aangedreven opvolger van de XC90 in 2022. De SUV is dan standaard voorzien van state-of-the-art sensoren, inclusief LiDAR-technologie die is ontwikkeld door Luminar Technologies, en een computer die autonoom rijden mogelijk maakt en wordt aangestuurd door het NVIDIA DRIVE Orin™ system-on-a-chip. Volvo combineert deze state-of-the-art hardware in een nieuw veiligheidspakket, met software van Zenseact en Luminar, voor de volgende generatie van Volvo’s geavanceerde technologie om aanrijdingen te voorkomen. Daarmee wil Volvo het aantal (dodelijke) ongelukken verder reduceren.

“Volgende niveau van veiligheid”

“Volvo is sinds jaar en dag toonaangevend op het gebied van veiligheid. En nu gaan we naar het volgende niveau van veiligheid in onze auto’s”, aldus Håkan Samuelsson, Chief Executive Officer van Volvo. “Doordat we deze hardware standaard toepassen, kunnen we de veiligheidsvoorzieningen aan boord van de auto steeds ‘over-the-air’ verbeteren en geavanceerde autonome besturingssystemen toepassen. En daarmee versterken we onze leidende positie op het gebied van verkeersveiligheid.”

Met het nieuwe veiligheidspakket wil Volvo het aantal ongevallen verder reduceren. De snelheid waarmee die vermindering doorzet, neemt naar verwachting steeds verder toe naarmate meer over-the-air software-updates hebben plaatsgevonden. De nieuwe technologieën zijn ook specifiek gericht op de situaties waarin nu het grootste deel van het zware blijvende letsel wordt veroorzaakt en de meeste mensen overlijden.

“Ongevallen geheel voorkomen”

“Onderdeel van onze ambitie is om steeds veiligere auto’s te bouwen en het is onze doelstelling om uiteindelijk aanrijdingen en crashes geheel te voorkomen”, zegt Henrik Green, Chief Technology Officer van Volvo. “Aangezien we onze veiligheidstechnologie steeds verder verbeteren via updates 'over-the-air', verwachten we dat ongevallen steeds minder voor komen en hopen we dat we meer levens redden.”

Ook als de nieuwe technologie op de markt is verschenen, gaat de ontwikkeling door en is er steeds meer mogelijk, zodat de auto de bestuurder kan verder kan ondersteunen tijdens kritieke situaties. Eerdere generaties van veiligheidstechnologie waarschuwden de bestuurder vooral voor dreigend gevaar, maar onze nieuwste generatie kan in de toekomst steeds meer ingrijpen als dat nodig is om aanrijdingen te voorkomen.

Bijkomend voordeel: lagere verzekeringspremie

Hoewel het redden van levens en het voorkomen van letsel de eerste prioriteiten blijven, ziet Volvo ook een extra voordeel in de vorm van lagere verzekeringspremies als steeds minder Volvo’s betrokken zijn bij een ongeval. Het Care Package, standaard geleverd bij elke volledig elektrische Volvo, omvat ook verzekering.

Klaar voor volledig autonoom rijden

Naast de aanwezigheid van sensoren en AI-gestuurde computerondersteuning is Volvo’s komende vlaggenschip ook voorzien van back-up systemen voor essentiële functies als besturing en remmen. Daarmee is de techniek, zodra mogelijk, klaar voor veilig en volledig autonoom rijden zonder toezicht. De nieuwe technologie maken de Highway Pilot-functie mogelijk. Die is door Volvo ontwikkeld in samenwerking met Zenseact, Volvo’s partner voor de ontwikkeling van software voor autonoom rijden. Deze optionele functie voor autonoom rijden op de snelweg kan, zodra de veiligheid van het systeem officieel is vastgesteld, worden geactiveerd in specifieke gebieden en omstandigheden.


NVIDIA-technologie

Eerder dit jaar maakte Volvo bekend dat het de NVIDIA-technologie gebruikt. Zowel de centrale computer als de computer voor autonoom rijden draait op NVIDIA-technologie. Daarmee worden Volvo’s nog veiliger, functioneren ze persoonlijker en zijn ze duurzamer dankzij de over-the-air software-updates. Bovendien zorgt het voor de rekenkracht die nodig is voor het verwerken van optische en LiDAR-input.

Geloof in samenwerking

De nieuwe veiligheidstechnologie onderstreept Volvo’s geloof in samenwerking met toonaangevende technologiebedrijven als Luminar, NVIDIA en Zenseact om de beste en veiligste auto’s te bouwen. Deze en andere samenwerkingsverbanden voorzien Volvo van de technologische basis om zich te manifesteren als een van de snelst ontwikkelende autofabrikanten in een snel veranderende industrie.

Volvo maakt meer bekend over de routekaart voor nieuwe technologie tijdens het Volvo Cars Tech Moment op 30 juni 2021.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Ziet er veelbelovend uit. Of het betaalbaar blijft?...
Positief vind ik zeker de upgrade mogelijkheden, op die manier blijf je met de nieuwste ontwikkelingen meegaan.
Het volledig autonoom rijden lijkt me zeker voor woon-werk helemaal top. Lekker onderweg de krant lezen of een stukje telewerken.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”