Pagina 1 van 10

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 10:14
door Ben
Volvo Cars introduceert een nieuwe, verbeterde Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor de modellen uit de 90- en 60-serie, waardoor de elektrische actieradius aanzienlijk wordt vergroot en tegelijkertijd de CO2-uitstoot wordt verlaagd en de prestaties en rijeigenschappen worden verbeterd. Volvo is momenteel het nummer 1 ‘stekker’ merk in Nederland, maar liefst 1 op de 5 verkochte plug-in hybrides is een Volvo. Met deze productwijzigingen wordt Volvo’s elektrificatiestrategie bekrachtigd.



De nieuwe en verbeterde hybride aandrijflijn van Volvo Cars brengt de volledig elektrische actieradius naar een geschatte 70-90 kilometer (afhankelijk van model) op een enkele lading. Aangezien de gemiddelde forensenafstand tussen de 30km en 70km ligt (afhankelijk per regio), zullen de meeste Volvo-rijders met een thuislaadpunt hun dagelijkse autorit volledig elektrisch kunnen afleggen in een nieuwe plug-in hybride van Volvo.

De belangrijkste verbeteringen zijn een nieuwe long-range batterij met een derde laag cellen om de capaciteit te verhogen van 11,6 kWh tot 18,8 kWh en een krachtigere elektrische motor op de achteras die nu 107 kW / 145 pk levert. Het extra elektrische vermogen resulteert in een totaal gecombineerd vermogen van 257 kW / 350 pk voor de Recharge T6 en 335 kW / 455 pk voor de Recharge T8-modellen, waarmee deze laatste de krachtigste Volvo's ooit geproduceerd zijn. Naast de nieuwe aandrijflijn wordt one-pedal-drive ook standaard voor de Volvo XC60, S90 en V90 Recharge plug-in hybrides. Deze techniek kennen we reeds uit de volledig elektrische C40 en XC40 Recharge Pure electric modellen.

De grotere accucapaciteit betekent dat meer klanten in staat zullen zijn om hoofdzakelijk volledig elektrisch te rijden. Volvo Cars schat dat de nieuwe aandrijflijn het potentieel heeft om de CO2-uitstoot in de WLTP-rijcyclus met ongeveer 50 procent te verminderen.

"Het is 2021 en mensen zouden voor hun woon-werkverkeer niet langer op benzine of diesel moeten vertrouwen," zegt Henrik Green, Chief Technology Officer bij Volvo Cars. "Onze nieuwste plug-in hybrides leveren al het elektrische rijbereik dat nodig is in het dagelijks leven van de meeste mensen."

De nieuwe en verbeterde elektromotor verhoogt het vermogen op de achterwielen met 65 procent, waardoor de prestaties en rijeigenschappen in alle scenario's verbeteren. Samen met de verbeterde batterij zorgt de vernieuwde elektromotor ook voor een beterde vierwielaandrijving, wat bijzonder nuttig kan zijn bij lage snelheden, bij het trekken van lasten of bij het rijden op gladde wegen waar extra tractie en stabiliteit vereist zijn.

Volvo Cars is vastbesloten om een leider te worden in de snelgroeiende markt van elektrische premium auto's. Halverwege dit decennium wil het merk wereldwijd 1,2 miljoen auto's verkopen, waarvan minstens de helft volledig elektrisch. Tegen 2030 wil Volvo Cars een volledig elektrisch autofabrikant zijn.

Uit klantenonderzoek blijkt dat de plug-in hybrides van Volvo Cars nu al ongeveer de helft van de tijd in volledig elektrische modus rijden. Deze upgrade van de aandrijflijn zal dat percentage verhogen, waardoor hun positie als 'parttime elektrische auto's' verder wordt verstevigd.

"Rijden met een plug-in hybride is vaak een opstapje naar volledig elektrisch rijden," zegt Henrik Green. "Wij geloven dat deze upgrade aan velen zal laten zien dat elektrisch rijden de toekomst is, en ons dichter bij onze 2030-ambitie brengt om een volledig elektrisch merk te worden."

De nieuwe aandrijflijn wordt geïntroduceerd op alle Volvo Recharge plug-in hybride modellen op basis van de Scalable Product Architecture (SPA), waartoe de Volvo S60, V60, XC60, S90, V90 en XC90 Recharge-modellen behoren.

Naast de verbeteringen aan de aandrijflijn is ook de T8-benzinemotor met turbocompressor verbeterd voor een hogere brandstofefficiëntie en betere prestaties. Dit betekent een hoger motorvermogen bij lage toerentallen en bij het wegrijden, terwijl een meer verfijnde geëlektrificeerde aandrijving wordt gegarandeerd met een lagere CO2-uitstoot via de uitlaat. Voor sommige varianten daalt de CO2-uitstoot zelfs tot onder de 20 gram, hierdoor komen nu ook de XC60 en XC90 in aanmerking voor halvering van de wegenbelasting.

Ondanks de verbeterde specificaties wijzigen de consumentenadviesprijzen nauwelijks. De Volvo S60 en V60 Recharge nemen met € 200 in prijs toe. Voor de overige modellen blijven de consumentenadviesprijzen ongewijzigd. Dit maakt de prijspositie van de Volvo Recharge modellen sterk in de markt en bijzonder interessant.

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 10:40
door Arnold
Zou mooi zijn als ik mij huidige T8 kan upgraden naar 70-90 kilometer elektrisch.

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 11:38
door raspaardje
Mooi nieuws!

Arnold schreef: 08.09.2021 - 10:40 Zou mooi zijn als ik mij huidige T8 kan upgraden naar 70-90 kilometer elektrisch.
Reken daar maar niet op: "De belangrijkste verbeteringen zijn een nieuwe long-range batterij met een derde laag cellen om de capaciteit te verhogen van 11,6 kWh tot 18,8 kWh en een krachtigere elektrische motor op de achteras die nu 107 kW / 145 pk levert."

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 12:39
door NielsPHEV
Dat is mooi nieuws, ik haal met mijn huidige V90T8 uitstekenede verbruikscijfers ook als de accu leeg is dat kan dus straks nog beter. Wanneer eea geïntroduceerd wordt zie ik zo snel niet staan en ik vraag me af of die one pedal drive instelbaar is na regeneratie kracht toe.

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 12:40
door Msuidgeest
Ook niet door de batterij-set uit te wisselen?

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 12:48
door raspaardje
Hoe groot acht je de kans dat dat mogelijk is?

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 13:12
door kamikaze
De nieuwe modellen staan gewoon in de configurator, de V60 T8 heeft zo 88km range, en 20g co2
De accu en motor wisselen, ik zou er niet op rekenen, de kosten daarvan liggen zo hoog dat het waarschijnlijk voordeliger is om in te ruilen voor een nieuwe.

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 13:37
door NielsPHEV
Aha, maar dan krijg je ook de nieuwe versnellingsbak of is dat bij die modellen nog wel de AW GT8

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 13:54
door Paul
Mooi! Goed nieuws!

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 14:18
door NielsPHEV
hopen dat ze niet de tankjes weer kleiner gemaakt hebben....

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 14:21
door diesel01
Kijk en nu komen we ergens.
Met een V60 long range zouden wij elektrisch visa versa kunnen...
ben benieuwd hoe het in de praktijk gaat.

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 14:57
door JVC_drive
de nieuwe prijslijst is al aangepast met de nieuwe waardes.
Nu bestellen zal dus met de nieuwe bat zijn

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 15:21
door V480-S60
NielsPHEV schreef: 08.09.2021 - 14:18 hopen dat ze niet de tankjes weer kleiner gemaakt hebben....
Idd, dat zou een verkeerde keuze zijn, zeker voor caravantrekkers.

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 16:15
door Benassi
Als eigenaar van een 4 maand oude V60 T6 voel ik me behoorlijk geript nu..
De verkoper maar verkondigen met een blij gezicht dat er geen grote veranderingen zaten aan te komen het eerstkomende jaar :'(
rijbereik verdubbeld naar een niveau waarop men het gehele dagelijkse traject kan afleggen, vermogen elektromotor +60%, max snelheid elektrisch van 125 naar 140..
in mijn ogen krijg je nu voor hetzelfde geld een heel andere wagen, waarbij het elektrisch rijden geen gimmick of 'leuk voor erbij' is, maar echt de basis wordt van de rij-ervaring.
wel goed nieuws voor diegenen die binnenkort een recharge willen bestellen

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 16:40
door NielsPHEV
Benassi schreef: 08.09.2021 - 16:15 Als eigenaar van een 4 maand oude V60 T6 voel ik me behoorlijk geript nu..
De verkoper maar verkondigen met een blij gezicht dat er geen grote veranderingen zaten aan te komen het eerstkomende jaar :'(
rijbereik verdubbeld naar een niveau waarop men het gehele dagelijkse traject kan afleggen, vermogen elektromotor +60%, max snelheid elektrisch van 125 naar 140..
in mijn ogen krijg je nu voor hetzelfde geld een heel andere wagen, waarbij het elektrisch rijden geen gimmick of 'leuk voor erbij' is, maar echt de basis wordt van de rij-ervaring.
wel goed nieuws voor diegenen die binnenkort een recharge willen bestellen
tja geript voelen wat is een grote verandering, ze proppen de grotere accu voor zover in begrijp in nagenoeg dezelfde ruimte en de accu's van de plugins zijn na introductie van de T8 in MY15 telkens wat groter geworden en nu maken ze nog een stap en stoppen ze er een wat zwaardere erad in. Volgens mij weten de verkopers dit soort zaken helemaal niet anders zou eenieder telkens lopen te zeuren over de wijzigingen voor het nieuwe modeljaar.

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 16:44
door V60T8PE2021
iemand bekend wanneer dit zal gebeuren en of dit voor reeds bestelde modellen, welke nog niet geleverd zijn ook doorgevoerd wordt? Ik heb een T8 PE in bestelling, welke eind sept geleverd zou moeten worden...

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 17:06
door EVO500
Benassi schreef: 08.09.2021 - 16:40 Als eigenaar van een 4 maand oude V60 T6 voel ik me behoorlijk geript nu.
Tja, die van mij is 5 maanden maar had dit wel verwacht. Over 1, of 2 jaar staat het er weer anders voor. Ik keek op dat moment wat interessant was maar had evengoed een ander merk kunnen worden.
Concurrentie heeft bijna allemaal een sterke elektromotor in hun PIH, dus wel slim.
Benzine motor zal dan wel standaard PE zijn als ik naar het extra vermogen tel wat buiten de accu wordt geleverd (zie dit ook niet meer als optie)
Verwacht wel dat ie iets zwaarder gaat worden (maar wordt niet vermeld)
Brandstof tank blijft hetzelfde zo te zien met 60liter.
Wat ik minder slim vindt is dat er niet met 3 fase geladen kan worden om de laadtijd te verkorten (dat lijkt er tenminste op) Dat is wat ik nu ook jammer vindt, dat er niet wat sneller geladen kan worden.
Benassi schreef: 08.09.2021 - 16:15 De verkoper maar verkondigen met een blij gezicht dat er geen grote veranderingen zaten aan te komen het eerstkomende jaar
Tja, verkopers... Ik ben er wel achter dat deze lang niet allemaal, correct of onvolledig, geïnformeerd worden bij Volvo. Is voor mij wel een punt of ik de volgende keer een Volvo koop.

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 17:16
door OGA244
Deze informatie wordt doorgaans gelijk met de dealers en de pers gedeeld

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 17:41
door Daf88
De huidige T6 en T8 delen dezelfde motor, met compressor en turbo. Zou de nieuwe T6 straks zonder compressor komen, omdat de electro motor in vermogen omhoog gaat? De tekst "Naast de verbeteringen aan de aandrijflijn is ook de T8-benzinemotor met turbocompressor verbeterd voor een hogere brandstofefficiëntie en betere prestaties." spreekt namelijk alleen over de T8...

Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

Geplaatst: 08.09.2021 - 17:58
door V480-S60
Zoals ik het lees veranderd er niets aan de T6 motor. Dus blijft daar ook de compressor.