Volvo Cars introduceert nieuwe long-range Recharge plug-in hybride aandrijflijn voor 90- en 60-serie

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

I'm not amused at all... Mijn XC60 recharged moet volgende maand geleverd worden. Een face-lift bestellen die in de eerste maanden al zo'n update krijgt, vind ik alles behalve aanvaardbaar.

Het moet nu maar zijn dat de éné of andere politieker in de volgende maanden, onder druk van groene activisten, de normen voor elektrisch rijbereik weer verhoogd of de WLTP grens weer onder de 50g/km legt om zoals bij de eerste generatie hybrides plots met een "valse hybride" te zitten, dus onverkoopbaar.

Ik werd 10 jaar geleden bij de introductie van de nieuwe normen voor VAA al gekl...t met een auto die ik toen pas gekocht had, en die mij stukken van mensen aan belastingen gekost heeft tijdens 5 jaar, ik voel dat het weer zo iets gaat worden.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Beste Spencer, allereerst is het niet de schuld van welke autofabrikant dan ook dat je door regelingen van een overheid. (Ik vermoed in jou geval de Belgische) subsidies of wat dan ook misloopt. Daarnaast kan je het je dealer niet kwalijk nemen dat hij je een auto verkoopt. Hij hoort ook vaak pas het laatst dat er een update van een type komt. Ik kan je frustratie begrijpen maar hou het hier wel gezellig.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik moet bekennen dat ik het wel had verwacht hoor dat hij zou komen met een betere accu. De Lync en Co had hem al, maar vooral concurrent als een Audi had hem ook al.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hoho Paul, Lynk&Co is XC40. En over dat platform (van de XC40) gaat dit niet. En er is voor de XC40 ook niets gezegd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
KFT
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 12.07.2017 - 06:48

V480-S60 schreef: 13.09.2021 - 13:44 Hoho Paul, Lynk&Co is XC40. En over dat platform (van de XC40) gaat dit niet. En er is voor de XC40 ook niets gezegd.
Het gaat erom dat de accu van de Link&Co tov de XC40 een derde laag cellen heeft om de capaciteit te verhogen. En diezelfde techniek is nu ook gebruikt bij de accu van de 60-90 serie.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Heeft er totaal Niets mee te maken. En schept mogelijk verwachtingen die niet reëel zijn.
Keep it Simple
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Klopt. In de LYNK & CO met 17,6 kWh capaciteit, in de 60-90 serie met iets meer. Want ander platform.

Over het algemeen kun je wel stellen dat sinds de introductie van bijvoorbeeld de S60/V60 ( 2018) er al een heleboel gewijzigd is op motorisch vlak (toevoeging T4, T6 werd T6 Hybrid, uitfaseren diesels, introductie van mild hybrid motoren).
Deze wijziging is wel in lijn daarmee; continue aanpassing/verbetering als gevolg van Europese regelgeving. Net als bij andere fabrikanten.
Daar had je bij een afweging voor het kiezen van deze auto wel rekening mee kunnen houden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een Lynk&co heeft 'n grotere wielbasis en daardoor 'n langere accu, het platform is niet 1 op 1 xc40
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5097
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

klopt het dat in de nieuwe configuratie van de T8 de compressor is vervallen en de motor alleen nog maar de turbo heeft ?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat heb ik idd ook zo gelezen
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5097
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Dat zal naar verbruik naar mijn gevoel nog wat kunnen schelen maar ik ben dan benieuwd naar hoe de motor aanvoelt aangezien de ICE bij lage toeren minder snel zal oppakken, wellicht compenseert de erad, maar accu's kunnen ook leeg.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

253 pk ICE + 145 pk EV = 350 pk (T6)
310 pk ICE + 145 pk EV = 455 pk (T8)

Dat snap ik al niet.... Bij de T6 worden de 2 waarden niet opgeteld, bij de T8 wel.

Zonder compressor zal de aandrijving alleen als ICE idd minder krachtig aanvoelen.
Als alleen EV is hij dan met 145 pk wel veel sterker dan vroeger.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Overigens zie ik ook dat de B3 en de B4 in de S60/V60 idd de 7-traps DCT bak krijgen en de B5 dus niet.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De B5 verliest naast 'n T6 zijn bestaansrecht ook..
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Wat wil je daarmee zeggen?
Dat Volvo geen geld in die aandrijflijn wil steken?

Heb je weleens bijvoorbeeld de Belgische prijzen bekeken? Daar bestaat er wel degelijk een groot financieel gat tussen een B5 en een T6.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Heb niets met Belgische prijzen, kun je in Nederland niets mee.

Een B5 voegde ook al erg weinig toe tov 'n B4
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

V480-S60 schreef: 13.09.2021 - 08:15 Beste Spencer, allereerst is het niet de schuld van welke autofabrikant dan ook dat je door regelingen van een overheid. (Ik vermoed in jou geval de Belgische) subsidies of wat dan ook misloopt. Daarnaast kan je het je dealer niet kwalijk nemen dat hij je een auto verkoopt. Hij hoort ook vaak pas het laatst dat er een update van een type komt. Ik kan je frustratie begrijpen maar hou het hier wel gezellig.


Mogelijk ben je bij Volvo gewend dat er om de enkele maanden iets belangrijks veranderd. Ik kan er niet over meespreken. In het verleden heb ik echter nog nooit zo'n ingrijpende verandering, amper enkel maanden na lancering, gekend bij de auto's die ik gekocht heb (zeer vaak net na de facelift zoals in dit geval).

Waar je leest dat ik kritiek heb op de dealer weet ik niet. Dat ik kritiek heb op Volvo is heel zeker. Ze hadden die verbetering meteen bij de presentatie kunnen voegen.
Het zijn niet enkel de fiscale gevolgen (die er momenteel nog niet zijn), maar dat
- ik een thuischarger had kunnen vermijden dankzij de extra autonomie
- de auto waarschijnlijk een flinke deuk krijgt in restwaarde na 5 jaar vergeleken met de nieuwste versie

De dealers zijn evenmin gelukkig met dit nieuws. Ik was zeker niet de eerste noch de laatste die ontevreden bij hen belde.

Ten laatste, indien kritiek en ontevredenheid hier niet geuit mogen worden, kan je misschien meteen mijn deelname aan dit forum schrappen ?
Ik heb namelijk geen idee hoe je ontevredenheid gezellig kan brengen.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Denk dat ze bij de T6 een rekenfoutje hebben gemaakt.
Ook bij deze kun je de achterste elektromotor er bij optellen, net als bij de T8.
Het zijn losse motoren en niet zoals bij de XC40 waar die in de bak zit en die een maximaal koppel of vermogen aan kan, bij deze uitvoeringen lees je altijd een lager gecombineerd vermogen.
Teznzij het model een heel sterk broertje heeft.
Geen comoressor hoeft geen nadeel te zijn,
De turbotechniek is nu al veel verder dan 4 jaar terug.
Vooral met twinscroll turbo's creëren ze veel kracht bij lage toerentallen, soms al maximaal vanaf 1300 toeren.
Zie bijvoorbeeld BMW.
Hieronder een geleend overzicht van een ander forum.
Dat dealers hier ook niet blij mee zijn klopt.
Je zal maar lexus dealer zijn en met een forse (10000€) prijsverlaging van de EV geconfronteerd worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5097
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Die 400 Nm van de ice, waren bij 2.200 rpm beschikbaar nu 3.000 dat zal wel een effect van het ontbreken van de supercharger zijn, nu noemen ze de ISG bij de drukvulling die kan je mee laten doen maar wat als je accu leeg is ? Zal graag eens met die aandrijflijn op pad gaan
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

OGA244 schreef: 13.09.2021 - 19:49 Heb niets met Belgische prijzen, kun je in Nederland niets mee.

Een B5 voegde ook al erg weinig toe tov 'n B4
Volvo verkoopt niet alleen in NL...
Dat de B5 en T6 hier qua prijs dicht bij elkaar zitten en dus dat de T6 hier meestal verkozen wordt wil nog niet zeggen dat dat elders ook zo is. In België bestaat er bijvoorbeeld nog een benzine B6 met 300 pk.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”