Voor tweederde van de consumenten speelt het duurzaamheidsbeleid van een merk een belangrijke rol bij de aankoop van luxegoederen, zo leert een recente studie*. Een even groot aandeel zou het prettig vinden als producten zijn voorzien van een ‘carbonlabel’, dat inzicht geeft in de impact van producten en de ervoor gebruikte materialen op het milieu**.
Dat betekent dat de wereld zich in duurzaam opzicht ontwikkelt. Wereldwijd gaan designers daarom op zoek naar hoogwaardige, duurzame en verantwoordelijk gewonnen materialen om de luxegoederen van de toekomst te creëren. Deze en andere conclusies staan in The Rise of Conscious Design, een nieuw rapport dat Volvo Cars heeft opgesteld in samenwerking met The Future Laboratory, een bedrijf dat trends voorspelt.
De publicatie van het rapport valt samen met de aankondiging van Volvo Cars dat alle nieuwe, volledig elektrische modellen voortaan vrij zullen zijn van leder. De onlangs geïntroduceerde C40 Recharge is het eerste model van Volvo dat volledig vrij van leder is.
Autoriteiten uit de industrie
Het rapport is niet alleen op een grote hoeveelheid bestaand onderzoek gebaseerd, maar ook op nieuwe interviews met en inzichten van autoriteiten uit diverse takken van industrie. Bijvoorbeeld Claire Bergkamp, COO van The Textile Exchange en voormalig Worldwide Sustainability en Innovation Director voor Stella McCartney. Maar ook Wen Zhou, CEO van 3.1 Phillip Lim, Leonardi Bonnani, oprichter en CEO van Sourcemap, en Xu Gang, medeoprichter van Bentu Design.
Nieuwe modellen van Volvo vrij van leder
De conclusies en nieuwe inzichten in het rapport komen op veel manieren overeen met de visie van Volvo Cars over de toekomst van materiaal. De komende jaren introduceert Volvo Cars een compleet nieuwe generatie van volledig elektrische modellen en het verwacht dat het tegen 2030 alleen nog volledig elektrische modellen aanbiedt – allemaal vrij van leder. In het kader van de ambitie om auto’s geheel ledervrij te produceren, is Volvo Cars hard op zoek naar hoogwaardige en duurzame materialen ter vervanging van de vele materialen die nu nog in de autoproductie worden gebruikt.
Duurzame vervangende materialen
“We hebben een visie op waar we naartoe willen. De eerste stap daarheen is het vinden van goede, duurzame, natuurlijke en gerecyclede materialen”, vertelt Robin Page, Head of Design bij Volvo Cars. “De volgende uitdaging is het veranderen van wat we met de materialen doen: maken we er onderdelen van die eeuwig meegaan, recyclen we ze of stoppen we de materialen terug in de aarde?”
“Bewust design kan onze samenleving ingrijpend veranderen. Het is eveneens belangrijk dat fabrikanten de kansen die zich voordoen ook aangrijpen”, zegt Martin Raymond, medeoprichter van The Future Laboratory. “Bewust design wijst een mogelijke weg naar de toekomst en kan de wereld tegelijkertijd veranderen.”
Gerecyclede en/of natuurlijke grondstoffen
Tegen 2025 wil Volvo Cars dat 25 procent van het materiaal waaruit nieuwe Volvo’s worden gemaakt bestaat uit gerecyclede en/of natuurlijke grondstoffen. Dat is onderdeel van Volvo’s ambitie om tegen 2040 een volledig circulaire onderneming te zijn. Zo wil Volvo Cars, in plaats van de optie van lederen interieurbekleding, zijn klanten alternatieven bieden in de vorm van hoogwaardige, duurzame materialen gemaakt van gerecyclede en natuurlijke grondstoffen.
Nordico
Een voorbeeld is Nordico, een textielsoort dat is gemaakt van gerecyclede PET-flessen, natuurlijke grondstoffen uit duurzame bossen in Zweden en Finland en gerecyclede kurken uit de wijnindustrie. Daarmee bepaalt Volvo de norm voor premium interieurdesign. Volvo past Nordico toe in de volgende generatie nieuwe modellen.
Volvo Cars gaat tevens door met het aanbieden van samengestelde wollen materialen van toeleveranciers waarvan is vastgesteld dat zij duurzaam verantwoord produceren. Zo streeft Volvo Cars onder meer naar volledige transparantie over de herkomst van de wol en het welzijn van de dieren in de productieketen.
Volvo Cars en The Future Laboratory verkennen de toekomst van duurzame luxematerialen
In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40649
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ben
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ Berichten over de werking van Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Aanbiedingen van Sponsors
- ↳ FAQ over het forum
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 480
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2007
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2007
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- Volvo's in bedrijf
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips