Pingelende toerentellernaald, slecht schakelen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
upperchurch
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09.01.2024 - 20:18

Goedemiddag, ik ben in het bezit van een Volvo XC70 T6 Polestar Automaat met ongeveer 255000 kilometer op de teller. De auto heeft helaas een wazige klacht en ik hoop dat iemand dit herkent en kan aangeven wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Afgelopen voorjaar gebeurde het regelmatig dat bij het versnellen rond de 70-90 km/uur de auto behoorlijk begon te trillen (alsof je met je voorbanden over kleine ribbels rijd). Zodra het gas wordt losgelaten, danwel flink gas wordt bijgegeven is het direct over. Als je vertraagt gebeurt het nooit, maar ook bij het versnellen gebeurt het lang niet altijd. Wat ook gebeurt is dat bij het rijden op cruisecontrol de toerentellernaald met zo'n 100 toeren pingelt, overigens zonder dat je iets afwijkends voelt of hoort aan de auto of motor. Bij het optrekken vanuit stilstand lijkt het schakelen bokkig te zijn.
Daarop is de versnellingsbak gespoeld bij de Volvo dealer, maar dit heeft de klachten niet opgelost. De auto is vervolgens aangeboden voor een revisie, maar het revisiebedrijf kwam tot de conclusie dat de klacht niet uit de versnellingsbak kwam, maar uit de motor en heeft de revisie niet uitgevoerd.
Vervolgens is er uitgebreid gezocht naar een probleem, waarbij oa de bougies en bobines zijn vervangen. Tevens is een uitgebreide onderhoudsbeurt uitgevoerd. Dat mocht allemaal niet baten en de dealer bleef bij zijn idee dat het toch de versnellingsbak is. Na uitgebreid contact tussen hem en het revisiebedrijf is de auto opnieuw voor revisie aangeboden, maar ook nu is dat niet gebeurt omdat het revisie bedrijf er bij blijft dat het niet de bak is. Na terugkomst zijn vervolgens de injectoren vervangen, alhoewel de dealer er nog steeds niet van overtuigd is dat het niet de versnellingsbak is.
Ik rij inmiddels weer een kleine twee weken met de auto, waarbij het trillen niet zo vaak optreedt (dat lijkt bij de lagere temperatuur minder te gebeuren). Het bokkerig schakelen bij lage snelheid is nog steeds volbaar en ik heb wat zitten zoeken naar het moment van het trillen van de toerenteller naald. Het gebeurt alleen bij het rijden op cruisecontrol. En dan ook alleen bij een snelheid van 82-83 km/u (ingestelde snelheid) en ook alleen als je via de resumeknop naar de ingestelde snelheid wilt. En ook alleen als je dat doet vanaf een lagere snelheid (en dus moet versnellen). Als je het doet vanaf een hogere snelheid, waarbij de snelheid langzaam afzakt, gebeurt het niet. Verder is het zo dat als de naald slingert en je handmatig met de semiautomaat opschakelt naar de hoogste versnelling de naald direct stopt met pingelen, terwijl de versnelling niet opschakelt want die staat al in de hoogste versnelling. Het lijkt erop dat bij die snelheid (en die rij ik heel vaak) het schakelen naar de hoogste net niet helemaal volledig gebeurt. Overigens voel of hoor je niets bijzonders als de naald zo onrustig is.

Ik hoop dat iemand dit herkent en aangeven wat de oorzaak is.
Erik
Volvo XC70 T6 Polestar 2013
[s]Volvo XC60 3.2[ 2009/s]
[s]Volvo XC70 D5 2007[/s]
[s]Volvo 360 1989[/s]
[s]Volvo 340 1988[/s]
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”