afneembare trekhaak

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JoopV
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 07.07.2005 - 12:21
Locatie: Noord-Holland

geachte Volvo ridders en riders,

mijn V70 classic heeft een Bosal trekhaak met afneembare kogel,
echter bij aankoop was er geen sleutel bij het voertuig aanwezig om deze kogel te verwijderen.
Nu ben ik al zover dat ik het slot los heb gekregen met een kruiskop schroevendraaier, ik vermoed dus dat hij niet op slot zat,
bleef er een plaatje zitten aan de kogel welke vast zat met een inbus boutje, daar ik een bijna oneindige hoeveelheid gereedschap in mijn schuur heb :roll: heb ik deze ook los gekregen.
Plaatje verwijdert en eindigde ik op op een gat in de kogel met daarin een horizontaal geplaatste rij tanden en een losse pen half tandwiel half rond , mijn vermoeden denkt dus dat de kogel te verwijderen is door het tandwiel over deze tanden te draaien, maar helaas , geen beweging in te krijgen :evil:
heeft iemand wijze raad :?: om te kogel te verwijderen

bvd JoopV
Leer van de fouten van anderen.
Je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken

Voetganger: een chauffeur die een parkeerplaats heeft gevonden
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Is het niet een trekhaak met zo'n groot handvat eraan? Een kwart slag linksom draaien (als het slot open is) en de trekhaak kan losgetrokken worden?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
JoopV
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 07.07.2005 - 12:21
Locatie: Noord-Holland

de haak met slot
Afbeelding

nu zonder slot
Afbeelding

nu zonder deksel met tandwielen zichtbaar
Afbeelding

en de pen die er uit kwam
Afbeelding

hopelijk maakt dit het iets duidelijker

m vr gr
JoopV
Leer van de fouten van anderen.
Je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken

Voetganger: een chauffeur die een parkeerplaats heeft gevonden
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Na wat gegoogle gok ik dit: Er zit achter de bumper een verborgen draaiknop, daar moet je aan draaien tot dat groene ding er rood uitziet.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Iets zegt me nu trouwens dat de draaiknop hetgene is wat jij eraf hebt gehaald, kon je daar niet aan draaien dan? Daarvoor heb je waarschijnlijk de sleutel nodig.
Ook het onjuist bevestigen van afneembare trekhaken brengt risico's met zich mee. Om onjuist gebruik zo veel mogelijk te voorkomen heeft Bosal preventieve veiligheidsvoorzieningen getroffen. Zo zijn de Bosal trekhaken met afneembare kogelkop voorzien van een draaiknop met een venster waarin een groene of rode kleur zichtbaar is. Groen betekent dat de kogelkop volledig pas en muurvast in de schacht zit, rood uiteraard dat de interne vergrendeling niet werkt en de kogelkop los in de schacht zit.

Bosal heeft twee types afneembare trekhaken. Bij de een, het type AK4, wordt de losse kogelkop horizontaal in de schacht gestoken en zit de draaiknop met controlevenster aan de achterzijde van de auto. Bij de andere, het type AK6, die als voordeel heeft dat deze vrijwel geheel onzichtbaar is als de kogelkop is afgenomen, zit de schacht onder de auto. Bevestigen van deze kogelkop gebeurt door deze verticaal van onderaf in de schacht te steken. Dat betekent tevens, dat de draaiknop gedeeltelijk verscholen zit achter de bumper.
Dat vereist echter wel dat de bezitter van zo'n "onzichtbaar" trekhaaksysteem dus even door de knieën moet om te controleren of zijn kogelkop ook daadwerkelijk vastzit.

De moderne en veilige demontabele kogelkopsystemen zijn zodanig geconstrueerd dat het monteren of afkoppelen van de kogelkop met geringe spierkracht kan plaatsvinden.

Als er dus bruut geweld of zelfs gereedschap nodig lijkt om een kogelkop te demonteren of te bevestigen in de schacht, is dat altijd een aanwijzing dat er iets mis is.
Gebruikersavatar
JoopV
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 07.07.2005 - 12:21
Locatie: Noord-Holland

de draaiknop zoals op foto 1 , heb ik geprobeerd omdat daar de tanden aanzitten, geen beweging in te krijgen.

wat is de link waar je e.e.a. hebt gevonden?

bvd
JoopV
Leer van de fouten van anderen.
Je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken

Voetganger: een chauffeur die een parkeerplaats heeft gevonden
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Gebruikersavatar
JoopV
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 07.07.2005 - 12:21
Locatie: Noord-Holland

de mijne is een AK4, de tekening heb ik bekeken , vraag me af of de mijne wel in orde is om zoveel geweld te gebruiken wil ik hem er af halen het zou in een hand omdraai moeten gebeuren zonder gereedschap. :evil:
Leer van de fouten van anderen.
Je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken

Voetganger: een chauffeur die een parkeerplaats heeft gevonden
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Die specifiek dingen hebben vaak de neiging vast te gaan zitten als de lak erop wat verweert, een flinke klap met een hamer erop doet vaak wonderen
peterenjac
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 14.05.2005 - 00:19
Locatie: nieuwerkerk aan den ijssel

Je moet normaal gesproken de draaiknop indrukken en naar rood draaien en dan kun je 'm er zo aftrekken naar achteren.Had dezelfde trekhaak op mijn subaru zitten.
gr peter
Gebruikersavatar
JoopV
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 07.07.2005 - 12:21
Locatie: Noord-Holland

ik heb de montage tekening bekeken op
http://www.catalogue.bosal.com/pdf/pdf_mi/019523.pdf
van dichtbij bekeken zie ik aan het einde van de losse haak nog 2 nokken zitten naast de 2 die aan het begin van de haak naast het slot zitten ,
tot op heden is de haak niet los gekomen, na de tekening bekeken te hebben vraag ik mij af of die 2 achterste nokken vast zitten of beweegbaar zijn via de tanden die in de haak zitten (zie foto's)
alles is ingespoten met WD40 maar tot op heden :evil:
zelfs de hamer hielp niet :x .
als het weer een beetje opklaart zal ik er nog eens dichtbij gaan zitten en kijken of instralen helpt :oops:
Leer van de fouten van anderen.
Je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken

Voetganger: een chauffeur die een parkeerplaats heeft gevonden
Gebruikersavatar
JoopV
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 07.07.2005 - 12:21
Locatie: Noord-Holland

als het helemaal niet meer lukt gebruik ik hem wel hier voor :
http://www.klikotrekker.nl/ :lol:
Leer van de fouten van anderen.
Je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken

Voetganger: een chauffeur die een parkeerplaats heeft gevonden
Martijnb
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 19.02.2008 - 21:25

Ik heb precies dezelfde trekhaak en hetzelfde probleem.
Ik kan het slot wel indrukken maar niet draaien..!
Zwaar irritant want als dat ding afneembar behoord te zijn vind ik dat dat ook moet werken!!!
Gebruikersavatar
meine_xc70
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.03.2020 - 11:05
Locatie: Brabant

De afneembare trekhaak op mijn XC70 (1998) zat niet goed vast en er was geen sleuteltje bij. Omdat er op dit forum verschillende vragen en how-to's zijn om dat op te lossen wil ik mijn oplossing toevoegen, omdat ik deze niet in de andere postings ben tegengekomen. Voor de documentatie dus:

Afneembare Brink / Volvo trekhaak (zie foto)

Probleem: geen sleutel, blauwe hendel stond in de 'los' positie (naar beneden wijzend). Trekhaak voelt redelijk vast, maar wel met wat speling. Onveilig om een aanhanger mee te trekken of dat zelfs maar te proberen.

Oplossing:
  • WD40 spuiten in het sleutelgat en het smeergaatje aan de onderkant, einde van waar de draaistift van de blauwe hendel zit (beetje cryptisch, maar er is daar maar één plm. 2mm diameter gaatje). Kwartiertje laten intrekken;
  • Sleutelgat met een dunne schroevendraaier een halve slag tegen de klok indraaien (kennelijk is dit een erg eenvoudig slot, want dat lukte gewoon). Schroevendraaier er zo diep mogelijk in steken;
  • Vier Torx T-20 schroeven aan de onderkant van het kunststof huis losdraaien;
  • Bij het van elkaar komen van het bovenste en onderste deel van het kunststof huis krijgt het borgingsmechanisme (blauwe hendel) net wat meer ruimte en klikt in de juiste horizontale positie;
  • Kunststof huis weer vastschroeven, sleutelgat eventueel met de schroevendraaier weer een halve slag terugdraaien.
Bij controle van de trekhaak door flink met de hand te sjorren bleek dat de kogel helemaal en spelingsvrij vast zit.

Dat de trekhaak er dus eigenlijk niet af kan is voor mij geen probleem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
--

meine
V70 XC 1998
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Op de kogelkop staat een nummer. Als je dat nummer kenbaar maakt bij Brink kun je een nieuw sleuteltje bestellen. Zoiets heb ik gelezen op de site van Brink want ik heb hier ook mee te maken van dat ontbrekende sleuteltje, trekhaak zelf werkt hier wel goed.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Is inderdaad bij de leveranciers mogelijk.
Heb ook een keer een auto gehad met een missende sleutel, nummer doorgeven en een paar dagen later heb je de sleutel in de brievenbus.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”