Nieuwe remschijven, welke?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

Broodje kopervet? Mario, jij spreekt vanuit de praktijk. Heb jij wel eens meegemaakt dat abs-sensoren niet werkten vanwege het kopervet?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

M,n vader gebruikt het al 30 jaar zonder problemen,het is er ook speciaal voor ontwikkeld en hier bij de dealer nog steeds in gebruik.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

Zou het bakerpraatje dat kopervet de abs-sensoren verstoort dan nu eindelijk uit de wereld zijn?
Nu nog het verhaal dat kopervet slecht zou zijn voor aluminiumvelgen... Daar kan ik me ook niets bij voorstellen. Hoe kan vet óf koper aluminium aantasten?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Hoe kan vet óf koper aluminium aantasten?
Vet kan zeker geen alu aantasten omdat het zuurstof buitensluit. Maar een metaal kan wel een ander onedeler metaal aantasten als ze rechtstreeks in contact met elkaar zijn door zgn elektrolytische of elektrochemische oxidatie. Er moet dan echter ook zuurstof aanwezig zijn. Alu kan dus worden aangetast door staal, koper of helemaal erg rvs. Kopervet is geen probleem omdat het geen zuurstof doorlaat en er dus ook geen oxidatie kan plaats vinden van het alu.
Kopervet wordt dan ook geadviseerd door fabrikanten om alu moeren/bouten mee te monteren:

Ultralite wielmoeren worden vervaardigd van hoogwaardige kwaliteit T-7075 Aluminium. Wij verkopen geen goedkope kwaliteit, die regelmatig op veilingsites en overige webwinkels worden aangeboden.
Deze wielmoeren moeten altijd gemonteerd worden met koper vet, om de kwaliteit te waarborgen.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

In de scheepvaart gebruikt met andere legeringen die men tussen koper ( schroef ) en scheepshuid staal zet om die oxidatie te nivelleren
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

MarioC70 schreef:Dealers gebruiken bijna niets anders dan kopervet voor remblokken enz enz.
Dat heeft echt geen invloed op die sensoren.
Je moet er natuurlijk geen halve pot op smeren,maar bij normaal gebruik gebeurd er niets mee.
Broodje aap verhaal.
Wat is er dan mis met remmenvet?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Daar is ook niks mis mee,maar het verhaal ging over kopervet dat storingen zou veroorzaken en dat is dus niet het geval,mits je er geen hele pot op smeert.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Maar waarom wordt er dan meestal kopervet gebruikt, als remmenvet ook goed is? :?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wat bedoel je dan met remmenvet?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Oceanracer schreef:Maar waarom wordt er dan meestal kopervet gebruikt, als remmenvet ook goed is? :?
Waarom imitatiespul als er ook orgineel is?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Remmenvet is dus duurder dan kopervet. Ah!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

edraket schreef:Wat bedoel je dan met remmenvet?
Dat grijs/witte goedje.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Keramisch vet?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat is weer wat anders en gebruik je (ook) bij montage van je remblokken?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Oceanracer schreef:Dat is weer wat anders en gebruik je (ook) bij montage van je remblokken?
Er is zoveel van die onzin in de handel,zijn meer verkooptruken dan dat je er daadwerkelijk iets aan hebt.
Kopervet blijft goed zitten,remmen piepen niet meer,blijft lekker gangbaar,maar er worden inderdaad ook fouten mee gemaakt,zoals bij het monteren van nieuwe schijven eerst kopervet op de naaf doen en dan de schijf monteren,helemaal fout dus,die moet je droog op de naaf monteren na het spul goed gereinigd te hebben,je kunt er een beetje op doen na het monteren van de schijf,zodat de velgen er makkelijker op en af gaan.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ik gebruik inderdaad alleen keramisch vet (keramische pasta). Ik heb een ander merk, maar zoiets dus.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ik kom uit de tijd van de typemachine en carbonpapier. In diezelfde tijd is mij altijd verteld en geleerd dat je bij het plaatsen van (nieuwe) remblokken het zaakje in dient te smeren met kopervet. Schijnt iets te maken te hebben met de hitte die in die regionen ontstaat.

In die tijd gebruikten we ook nog GUNGUM voor uitlaten en papier-maché+kippengaas om gaten in het koetswerk mee weg te werken :wink:

Maar nu, in deze tijden van Ipod, Wifi en 3G, weet ik niet of het nog wel "done" is om kopervet te gebruiken.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik laat bij de onderhoudsbeurt de remmerij altijd reinigen en dan zie ik achter de velgen altijd een grote hoeveelheid van dat grijs/witte "spul" zitten, waarvan ik altijd dacht dat het remmenvet was. Er is mij altijd verteld dat je de remmen van een Volvo geregeld moet schoonmaken, omdat anders de remklauwen vast gaan zitten. Nu we dit keer de remmen (zelf) gaan vervangen wil ik natuurlijk wel goed beslagen ten ijs komen. Dus als alles toch los ook, ook gelijk goed schoonmaken en direct weer beschermen tegen invloeden van buitenaf. Moet ik dan ook rijkelijk met dat goedje in de weer?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Het keramisch vet dat ik heb (en bij me heb op 17/6) is wit/grijzig van kleur. Maar het invetten van de naven heeft weinig te maken met de gangbaarheid van je remmen.

Misschien interessant ter voorbereiding: http://www.parts4swedes.nl/nl/cms/links ... tievideos/
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Nee, dat weet ik. Maar veel meer weet ik er dan weer niet van. :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”