Vragen over mijn remblokken en remschijven

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb bij nog geen enkele auto trillingen bij het remmen gevoeld, alleen vroeger bij mijn Scorpio. Maar die bakken staan er om bekend.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Johan s60 schreef:Voor 250 euro rondom schijven (TRW) + Blokken (TEXTAR)

http://www.mister-auto.nl/fl/remschijve ... 00007.html
Maar waarom geen TRW blokken erbij dan? Ik ben niet zo'n voorstander van verschillende merken mixen bij de remmen. Vaak krijg je dan piepen of trillen.
TRW is overigens een van de grootste remleveranciers in de wereld, en levert heel goed spul.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

edraket schreef:
Johan s60 schreef:Voor 250 euro rondom schijven (TRW) + Blokken (TEXTAR)

http://www.mister-auto.nl/fl/remschijve ... 00007.html
Maar waarom geen TRW blokken erbij dan? Ik ben niet zo'n voorstander van verschillende merken mixen bij de remmen. Vaak krijg je dan piepen of trillen.
TRW is overigens een van de grootste remleveranciers in de wereld, en levert heel goed spul.
Textar bevalt mij uitermate goed, verschillende merken zijn prima te combineren, als het gaat trillen is het echt niet omdat er verschillende merken zijn gebruikt
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Jazeker wel! blokken kunnen zomaar gaan trillen als de blokken en schijven niet goed bij elkaar passen. En je weet dus niet of het goed gaat als je maar wat bij elkaar zet. Heb voldoende remmen gedaan en ook leergeld betaald om daar geen risico meer mee te willen nemen. Maar als jij dat wel wilt is dat natuurlijk geen probleem :roll:
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Verschillende merken schijven en blokken kun je natuurlijk door elkaar gebruiken,de schijven en blokken bij Volvo zijn vaak ook niet van het zelfde merk.
Je kunt gerust Ate schijven monteren en TWR blokken,dat maakt natuurlijk niks uit.
Ate en Girling wordt bij Volvo ook door elkaar gebruikt.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Het moet natuurlijk wel bij elkaar passen, zolang je maar OEM kwaliteit gebruikt en dat is Textar zeker.

http://www.textar.de/eu/products-mainme ... rake-discs
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

MarioC70 schreef:Verschillende merken schijven en blokken kun je natuurlijk door elkaar gebruiken,de schijven en blokken bij Volvo zijn vaak ook niet van het zelfde merk.
Je kunt gerust Ate schijven monteren en TWR blokken,dat maakt natuurlijk niks uit.
Ate en Girling wordt bij Volvo ook door elkaar gebruikt.
Je krijgt niet zelden trillingen of piepen door gebruik van verschillende merken door elkaar.
De schijven die Volvo gebruikt hoeven niet hetzelfde te zijn als die de toeleverancier zelf op de markt gebruikt. Je kunt toch aan het doosje niet zien wat de samenstelling van het staal is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

Verschillende merken door elkaar gebruiken kan natuurlijk best wel. Ook zonder piepen en trillen. Maar ik vraag me wel af in hoeverre dan materiaal van blokken en schijven op elkaar is afgestemd. Mij lijkt dat als ik alles origineel heb, dat dit dan optimaal is.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat lijkt mij dus ook. En aangezien er ook voordelig aan originele onderdelen is te komen, is voor mij een ander merk overbodig.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Freek63 schreef:Verschillende merken door elkaar gebruiken kan natuurlijk best wel. Ook zonder piepen en trillen. Maar ik vraag me wel af in hoeverre dan materiaal van blokken en schijven op elkaar is afgestemd. Mij lijkt dat als ik alles origineel heb, dat dit dan optimaal is.
Je spreekt hier jezelf toch tegen? Eerst zeg je dat het prima gebruikt kan worden en later zeg je dat het niet goed op elkaar is afgestemd.

Ik heb aardig wat ervaring met remmen, en heb niet zelden problemen gezien met combinaties van verschillende merken door elkaar. Die problemen varieren dan van piepen tot serieuze trillingen bij het aanleggen van de blokken op de schijven.
Ik weet niet hoeveel verschillende combinaties jij al geprobeerd hebt, maar zeker piepen komt in elk geval heel vaak voor dus jouw opmerking neem ik niet serieus.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

Op mijn Volvo komt alleen origineel, maar ik heb ook nog een engelse oldtimer en daarvoor gebruik ik verschillende merken door elkaar. Origineel is niet meer verkrijgbaar. Geen problemen in de zin van piepen, trillen of wat ook. Maar ja, hooguit 2000 km per jaar... Dus de duurzaamheid is ook niet zo van belang.
Gebruikersavatar
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Berichten: 388
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
Locatie: Afferden Gld
Contacteer:

AlexV70 schreef:
Oceanracer schreef:Ik denk dat jij kunt praten als Brugman, maar dat ga jij niet voor € 175,00 meekrijgen!
We zullen zien. :P
Maar blijkbaar horen onder mijn auto andere blokken en daar zit een groot deel van het prijsverschil.
Dit nummer heb ik opgegeven gekregen: 8634921.
Parts4Swedes geeft dit nummer op als origineel: 30648385
    Schijfnr. is wel het zelfde. Vreemd.
    Beetje laat, maar ik was toch nieuwsgierig geworden en heb een setje 8634921 laten meekomen. Zie hieronder het resultaat:

    Links: 8634921 Rechts: 30648385

    Afbeelding
    picture hosting

    Afbeelding
    photo upload

    Zoals je kunt zien zijn alle nummers gelijk. Dit betekent dat de samenstelling van het frictiemateriaal hetzelfde is. Wat je niet kunt zien: de dikte is ook precies gelijk. Het verschil is dat de 30648385-blokken voorzien zijn van een E-keuringsnummer. En de doosjes zijn anders van vorm. Tot slot, de NL-dealerprijs van beide is gelijk: € 96,39

    groet, Maurits
    Gebruikersavatar
    Oceanracer
    Geartronic member
    Berichten: 22959
    Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
    Locatie: Groningen

    Kijk, dat is nog eens een vergelijkend warenonderzoek! Leuk om te weten dat die van mij dan wel een goedkeuringsmerkje hebben. Jammer voor Alex dat hij dat dan weer niet heeft, whahaha... Maar er blijft nu één vraag over: WAAROM???
    Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
    Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
    MarioC70
    6th Gear member
    Berichten: 4809
    Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
    Locatie: Utrecht

    Het enige verschil is dat er een nummerwijziging bij Volvo is geweest blijkbaar,deblokken zijn hetzelfde.
    Als je ze bij de automaterialen zaak koopt van Ate,dan heb je ook dezelfde alleen 35% goedkoper,maar precies dezelfde.
    Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
    Gebruikersavatar
    Oceanracer
    Geartronic member
    Berichten: 22959
    Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
    Locatie: Groningen

    Bij Parts4Swedes betaal je € 66,25 (evt minus 10% bij complete set). Dat is ook dik 30% voordeliger tot zelfs ruim 38% met forumkorting. :D
    Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
    Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
    MarioC70
    6th Gear member
    Berichten: 4809
    Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
    Locatie: Utrecht

    Oceanracer schreef:Bij Parts4Swedes betaal je € 66,25 (evt minus 10% bij complete set). Dat is ook dik 30% voordeliger tot zelfs ruim 38% met forumkorting. :D
    Bij Ate 45 euro incl,maar maakt verder niet uit,als hij maar goed remt.
    Gebruikersavatar
    Maurits@Parts4Swedes
    Forumsponsor
    Berichten: 388
    Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
    Locatie: Afferden Gld
    Contacteer:

    Oceanracer schreef:Kijk, dat is nog eens een vergelijkend warenonderzoek! ... Maar er blijft nu één vraag over: WAAROM???
    Tja, waarom? Dat heeft volgens mij te maken met de regels waaraan voertuigen in bepaalde landen moeten voldoen. In NL is het kennelijk niet nodig om een E-keur op de remblokken te hebben, zoals weer wél op koplampen, achterlichten en banden; in andere landen juist wel (zelfs in de UK, wat toch niet echt pro-europa is).
    @mario: Dit is geen nummerwijziging; het zijn echt aparte types en beide in NL te koop bij de dealer. Tegen dezelfde prijs!
    MarioC70
    6th Gear member
    Berichten: 4809
    Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
    Locatie: Utrecht

    Inderdaad raar.
    nickster
    2nd Gear member
    Berichten: 201
    Lid geworden op: 20.04.2012 - 18:33

    Beetje oud topic, maar sluit wel aan bij mijn vraag.

    Ik heb recent een v70 ocassion gekocht...Op zich prima auto.
    Toch heb ik eea even laten checken, uit het rapport van de dealer blijkt het volgende:
    -Remschijven voor zijn 24mm, volgens Volvo specs minimaal 26mm
    -Remschijven achter zijn 7mm, volgens Volvo specs minimaal 9mm

    Uiteraard ben ik terug gegaan naar de partij die mijn auto geleverd heeft. Ze geven het volgende aan, Volvo heeft andere minimale eisen dan dat wij als garage hebben. Bovendien is het geen apk/rdw punt. Volgens de eigenaar kunnen de remmen voor nog minimaal 20/30dkm mee, achter 50dkm. Ze willen volgend jaar meedenken door vervanging te doen voor kostprijs tarief.

    Wat vinden jullie hiervan? Zit er een kern van waarheid in? Ik heb de auto 3 weken, dus de auto is zo afgeleverd.
    Heb even advies nodig.
    Laatst gewijzigd door nickster op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
    Vorig vervoer
    -2006 Volvo S40 1.6D Black, Edition II uitvoering
    -MY13 Volvo C30 D2 Passion Red R-Edition + Luxury Line + R-Design Bodykit + Trekhaak + Loadcover + Sunblinds
    -MY12 Volvo V70 Summum Oyster Grey Metallic
    -MY16 Volvo V40 Business Sport ONYX Metallic Black + 18 Inch Midir Diamond Cut / Glossy black

    Huidig
    MY15 Volvo V60 R-Design Crystal White Pearl + R-Design Plus Line + 19 Inch Artio Diamond Cut
    Gebruikersavatar
    lint
    Geartronic member
    Berichten: 26990
    Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
    Locatie: Ridderkerk

    De Volvo specificaties voor de slijtage van remschijven is er natuurlijk niet voor niets.
    XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
    V40 T3 Polar+ Sport 2019
    BMW Z4 2007
    Plaats reactie

    Terug naar “Techniek overig”