V50 2.4 benzine tunen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
volvanvolvo
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 01.09.2006 - 18:16

Ik heb heel wat tuning sites afgezocht, maar kan nergens iets vinden om de V50 2.5 dezelfde prestaties mee te geven als de 2.4i.
Weet iemand waar ik moet zijn en wat de kosten hiervan zijn?
Alvast bedankt,

paul
Emiel
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 01.03.2005 - 20:43

Iets beter zoeken Paul :lol: : Rica

Van 140pk naar 175pk.
Afbeelding
NordicTurbo.nl
Gebruikersavatar
volvanvolvo
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 01.09.2006 - 18:16

Je hebt gelijk,

Ik had wel van Rica gehoord, maar bij eerdere site bezoekjes kon ik de V50 2.4 niet vinden.
Tot ik gisteren opnieuw Rica bezocht.
Wel veel geld he om even wat nieuwe software erin te schieten, zal wel met investeringskosten te maken hebben.

In ieder geval bedankt voor de tip.

Groet,

paul
Vvijftig
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 13.07.2005 - 15:08
Locatie: Apeldoorn

Emiel schreef:Iets beter zoeken Paul :lol: : Rica

Van 140pk naar 175pk.
140 pk naar 170pk..... ik had al een paar maanden geleden met die mensen gesproken, maar voor wegen de kosten niet op tegen het vermogenwinst, het gaat mij meer om de koppelwinst, en is maar 15 Nm.
"Spee rijdt altijd mee"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Mogelijk kan Fasttech te neede je helpen.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

en een open luchtfilter laat de motor ook iets beter doorlopen
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

NOS schreef:en een open luchtfilter laat de motor ook iets beter doorlopen
eerst de basis ok maken
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
volvogrill
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 23.12.2004 - 22:29
Locatie: nederland

volvanvolvo.
er is al veel over geschreven die tuning,en dat geld ook voor jou.
weet waar je aan begint,de kans is aanwezig dat er technische storingen
komen en wanneer je bij dealer komt voor diagnose,dan kan men
via computer achter halen of deze getuned is.
als de auto een totaleresetting moet onder gaan,is de kans aanwezig
dat je de tuning kwijt raakt.weg snelle centen.ook de garantie vervalt
bij motor schade.groet volvogrill
Gebruikersavatar
Jaofnee
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.11.2014 - 13:40

al heel veel over geschreven in verschillende topics, sommige topics zijn al behoorlijk oud. Daarom wil ik mijn recente ervaring delen. Ik heb een jaar terug een oude 2.4 uit 2004 gekocht (bijna youngtimer dus). Met handbak, de auto heeft ca. 170.000 gereden. Ik wilde het liefste een 2.4i maar daarvan waren er niet veel in goede staat in mijn budgetklasse. Dus toch maar een gewone 2.4 met het doel deze misschien ooit wat te tunen. Na de auto een half jaar gehad te hebben en een grote beurt zonder problemen had ik er wel vertrouwen in dat deze nog goed genoeg was om een beetje geld in te investeren. Ondanks dat de 2.4 een vijfcilinder is vond ik hem niet vlot genoeg. Scheuren hoef ik niet, maar wat meer vermogen wilde ik wel. Ik heb de auto een Rica stage 1 laten geven bij Baan Automotive in Rijssen. Van 140 naar 170 pk. Keurig geholpen, het was zo gepiept. Ik heb er ook een K & N luchtfilter bij laten monteren. Voor dit was ik in totaal 481,14 kwijt incl. btw.

Nu heb ik hier en daar horrorberichten gelezen van mensen dat je niet moet tunen. Daar zou ellende van komen en het zou het geld niet waard zijn omdat je het amper merkt, etc.

Voor wat betreft de K & N luchtfilter, dit was inderdaad weggegooid geld. Waarschijnlijk mede door de prima isolatie van deze auto hoorde ik amper meer geluid. Sterker nog, toen het K & N luchtfilter bij een latere servicebeurt per abuis was vervangen door een origineel filter merkte ik het verschil niet eens.

Maar... wat betreft de vermogenswinst van de stage 1 tuning, deze is wel degelijk heel duidelijk merkbaar. Het is het geld absoluut waard geweest. De auto trekt al bij 3000 toeren aanmerkelijk sneller op en is echt overal aanzienlijk sneller dan de standaard 2.4. Het vermogen is nu veel meer in balans met het gewicht van deze auto. Voor zover van belang, bij mij is het verbruik ook heel ietsje afgenomen (maar zoals al gezegd, ik ben zuinig op de auto en loop niet de hele tijd te scheuren). Deze zomer voor het eerst een wat langere rit gemaakt op de autobahn (700 km). Behalve het extra vermogen was het ook in het algemeen gesproken een feest om zo´n lang stuk in deze auto te rijden. Heerlijk! Ik moet het even afkloppen maar vind dat Volvo in 2004 enorm in de roos heeft geschoten met deze auto.

Dus zolang het om een bewezen tuning van Rica gaat en je het laat doen bij een betrouwbare garage dan zou ik zeggen... gewoon doen.
Laatst gewijzigd door Jaofnee op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 T6 R-design Rica ECU upgrade 313 pk
Volvo V50 2.4, bj. 2004, Rica 140 naar 170 pk
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”