Geen oliedruk, lekke koppakking?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
t.renouvin
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 10.11.2016 - 07:16

Afgelopen vrijdag reden wij vanuit Zuid-frankrijk naar ons overnachtingshotel. Rond een uur of 23:00 moest ik een vrachtwagen inhalen op een b-weg. Toen zag ik opeens het olie icoontje oplichten, het ging weer uit en toen bleef het aan staan. daarnaast kwam de melding: geen oliedruk, stop direct. Gelukkig kon ik direct stoppen op een veilige plek om stil te staan. Toen de hulpdienst arriveerde constateerde hij vrijwel direct een lekke koppakking. Met een zaklamp zag ik onder in het motorcompartiment en aan de gehele onderkant van de auto van voor tot achter olie. Ook was er een 'oliespray' waarneembaar op de achterklep. Hieruit heb ik opgemaakt dat ik al een poosje olie heb gelekt tijdens mijn reis. Ik herinner me ook opeens een gebarende Fransman maar ik begreep niet direct wat hij bedoelde. In de motor zat zo goed als geen olie meer. (Peilstok) Er zat nog wel koelvloeistof in het daarvoor bestemde compartiment. De motor liep ook nog goed tot op het eind.

Gezien de dagwaarde van de auto en de reparatiekosten (waarschijnlijk een nieuwe motor) en repatrieringskosten besloot de verzekering vrijwel direct dat het niet de moeite was om de auto op te halen. Op dat moment stemde ik daarmee in omdat mijn eerste zorg mijn gezin weer thuis brengen was en ik snel vervangend vervoer wilde hebben.

Na thuiskomst heb ik met mijn garage gesproken. (Wassington in Hilversum, Aanrader!) Hij zei dat het goed mogelijk is dat er een een slang naar de oliekoeler is gesprongen en dat hij niet geloofde dat de koppakking stuk was. ook gezien de motor nog goed liep en er nog voldoende koelvloeistof in de motor zat.

Mijn vraag is: wat denken jullie? Mijn auto wordt alsnog gerepatrieerd door de verzekering.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hoewel ik heel graag in Frankrijk kom en daar ook heel aardige mensen ken, ben ik zeeeeeeeer huiverig voor de Franse garagisten. Zij zijn onbekend met Volvo en geven vaak een veel te dure schatting van de kosten en stellen een verkeerde diagnose.
Ik zou inderdaad de auto toch laten repatriëren naar je eigen garage. Vaak heeft die gelijk. En met een lekke koppakking had je ook "koffiemelk" in je koelvloeistof gehad en op je olie vuldop.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20407
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Inderdaad thuis laten nakijken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Zo op afstand lastig te beoordelen.
Kan een slang zijn naar de turbo, oliekoeler achter op het blok zijn. carterventilatie verstopt met gevolg overdruk waardoor een keerring er uit is geblazen.

Lees dat hij toch door de verzekering wordt terug gehaald.
Zou hem eerst naar de garage die je zelf aanbeveelt laten brengen en dan hun eens laten kijken wat er aan scheelt.
Als de KVS op peil is heb je al minder kans op koppakking.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Gebruikersavatar
Eland Musk
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 23.03.2018 - 23:10

Ik den k dat de garage in Nederland er het dichtst bij zit qua analyse.
Niets wijst op een lek In de motor, wel op een lek buiten de motor.
Volvo history : V60 D6 PIH 2013-2018, XC40 D4 R design 2018-2023.
BMW i4 eDrive 40 M
Gebruikersavatar
t.renouvin
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 10.11.2016 - 07:16

Inmiddels staat mijn mobiel weer voor de deur fier te prijken. Bij daglicht heb ik zojuist in het motorcompartiment gekeken en er is niets geks te zien. (afgezien van wat olie onder op een aantal onderdelen. Hij is door een bergingsbedrijf voor de deur gezet. De chauffeur heeft per ongeluk de auto op de oplegger gereden (de motor gestart dus) Hij wist door een fout in de briefing niet dat de auto niet gestart mocht worden. (normaal gesproken staat het op het raam, nu dus niet) Hij zei dat hij geen vreemde melding heeft gezien in het dashboard ondanks dat de peilstok geen olie aangeeft. Ik hoop alleen dat hij geen ergere schade heeft opgelopen door het starten zonder olie. ik zal dus nog even het oordeel van mijn garage moeten afwachten. Ik houdt jullie op de hoogte en bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik zou wel het bergingsbedrijf alvast aansprakelijk stellen voor evt schade die is ontstaan door het starten zonder olie. je moet dan een olielampje zien als je de auto start zonder olie in het carter.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dat zou ik inderdaad al wel doen.
Ik denk echter dat er nog wel enige olie in het carter aanwezig is. Anders was het lampje wel gaan branden. Een klein beetje olie kan best een enorme troep onder de kap veroorzaken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
t.renouvin
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 10.11.2016 - 07:16

Het bergingsbedrijf gaf al aan dat in hun systeem staat dat de auto niet gestart mocht worden en dat het een fout is die bij hun lag. Ik ga eerst maar eens laten onderzoeken wat de schade is. Mijn garage zei dat de peilstok ongeveer een liter aangeeft en dat het carter dus niet perse helemaal leeg is. Ook best wonderlijk dat de auto geen melding heeft gegeven. Nu ik dit typ realiseer ik me wel dat in Frankrijk het olielampje aan ging nadat ik net flink gas had gegeven (om in te halen) Wellicht dat de druk in de motor op dat moment erg hoog was. Het blijft gissen.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Klinkt wel heel erg als dit probleem, ik weet het bijna wel zeker.

https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8852&page=1

Even aandachtig doorlezen.

Lampje gaat dan ook ineens weer uit, maar plotseling weer aan. Even netjes oplossen dus, voor je gaat rijden.

Succes met herstel!
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Maar dat verklaart nog niet de olie aan de buitenkant van het blok.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

De garage zegt dat de peilstok nog een liter olie aan geeft (helft van peilstok) die olielekkage zal wel mee vallen dan. Ze zweten wel vaker. Kan ook stuurolie zijn bijv.
Gebruikersavatar
t.renouvin
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 10.11.2016 - 07:16

Even een update! Het bleek een de oliekeerring van een nokkenas te zijn de eruit geplopt was. (die de uitlaatkleppen bedient) Met als gevolg de olie die eruit spoot. Oplossing: nieuwe keerring erin, nieuwe olie erin en hij rijdt weer als een zonnetje. Dat is nog eens een ander verhaal dan de total loss wat het bergingsbedrijf constateerde.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Gefeliciteerd!! Dat scheelt een hoop geld en zoals eerder werd geschreven Franse garage houders, daar zitten mensen tussen die je met een grote korrel Frans zout moet nemen. Scheelt vermoedelijk ook nog dat het een buitenlandse auto betrof.
Ik wens je nog veel veilige kilometers.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Goed nieuws.

Zon keerring plopt er niet zomaar uit natuurlijk. Zal wel hoog carterdruk hebben. Carterventilatie verstopt dus.

Dat zou ik nog even mee geven aan de garage.
Gebruikersavatar
t.renouvin
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 10.11.2016 - 07:16

goed punt. Die carterventilatie is gecontroleerd en daar bleek niets mis mee. Zou het nog een andere reden kunnen hebben? De man van de garage zei de keerring er ook iets te gemakkelijk in ging. hij moest wel drukken, maar niet met een hamer kloppen wat kennelijk wel de bedoeling is. Ik ben dus niet heel erg zeker van de oplossing, dat dan weer niet.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ze gaan er altijd heel makkelijk in. Dat klopt wel.

Als de auto stationair draait, en je haalt de peilstok los, dan moet de peilstok houder vacuum zuigen.

Kan je controleren met een meter, of een balonnetje bijv.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20407
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Total Loss ...

Een hoop olie over je motorblok ziet er vreselijk uit en de gedachte dat alles wel kapot zal zijn is dan gauw gemaakt.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”