Grote beurten overslaan?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Jelmer de Jong schreef: 30.- betalen voor APK en dan verwachten dat de hele auto tot in de laatste hoekjes en gaatjes wordt gecontroleerd vind ik een beetje naief. De auto zelf onderhouden is niet zo moeilijk als je een beetje handig bent en weet hoe internet werkt, maar tijdig slijtage ontdekken vind ik zonder brug best een uitdaging. Bij Klokje Rond van Autoweek komen regelmatig handige sleutelaars voorbij die het beste voor hebben met hun auto en elke keer heeft de keurmeester wel weer iets gevonden waarbij de eigenaar toch even achter zijn oren staat te krabben. Er zit een vleugje persoonlijke voorkeur van de keurmeester in deze filmpjes, maar dat heb je ook als je met een Volvo bij de VW specialist in het dorp staat.
Dat vind ik ook het rare, het kan eigenlijk niet. Alleen al het arbeidsloon bij een officieel dealer is in Nederland iets van 100 euro per uur? (voor de klant bedoel ik)

Ik woon in de provincie, de (betrouwbare) lokale KwikFit rekent 30 euro
Officieel Toyota dealer rekent ook 30 euro
Officieel Volvo dealer rekent 25 euro
Officieel BMW dealer 69 euro

Blijkbaar kunnen of willen ze geen marktprijs rekenen voor een APK keuring?
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Gouwe schreef: En laat je een jaarbeurt doen dan krijg je er ook nog een jaar Volvo Assistance bij.
Als ik alleen al naar de tarieven van de ANWB kijk: 205,- euro per jaar voor Europa dekking, partner erbij hoppa nog eens 130,- per jaar, aanhangertje ook meenemen en weer 15,- euro aftikken. Oftewel 350, - per jaar.

Waar ik mij wel vaak over verbaas is dat sommigen de APK en beurt apart van elkaar doen. Als ik mijn auto een beurt laat geven wil ik altijd APK, ongeacht of deze er nu wel of niet aan toe is. Gewoon omdat het kan, het niets extra kost en ik weer een jaar verder kan.
ANWB met buitenland is vanaf 90 e, maar dan idd zonder vervangend vervoer en dergelijke

https://www.anwb.nl/wegenwacht#pakket

Bosch Car Service lijkt veel voordeliger, maar uiteraard zitten die mindere kosten verborgen in de door hen uitgevoerde service beurten neem ik aan (Toyota schakelt ook Bosch Car Service pechhulp in heb ik gemerkt, als je via Toyota hun "eigen" pechhulp neemt)

www.pechhulpoverzicht.nl/aanbieders/bos ... gIJZPD_BwE

Wie er door Volvo wordt ingeschakeld weet ik niet, ik neem aan dat ze het uitbesteed hebben
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Volvo stuurt de ANWB langs en als die er niet uit komt slepen ze je naar een Volvo dealer.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

fredhead schreef: Olie en filter(s), volgens mij bij de jaarbeurt alleen een oliefilter, betaal je voor die 350 euro al voor. Remblokken komen boven de kosten van een beurt op.
Ik doe zelf een grote beurt voor 140 euro met kwalitatief allemaal goede filters en 7 liter Castrol olie.
Een kleine beurt, meer te vergelijken met de jaarbeurt volgens mij kost ongeveer 100 euro.
Als ik het me goed herinner waren er een poos flinke klachten van VW / Audi rijders over de kosten van de "long life" olie in de motoren, tig euro per liter werd er soms gerekend dacht ik
Voor mijn auto (0W30) is het van Total online iets van 32,50 voor vijf liter
Ik neem aan dat garages groot inkopen dus dan zullen ze het wel voor zeg 5 e per liter kunnen kopen

Wel vraag ik me af of de onderhouds intervallen niet wat te ver worden opgerekt door veel fabrikanten. Ze krijgen er helaas ook pluspunten voor in sommige Duitse autotests (Hoera, minder onderhoudskosten!)

Terwijl men in de USA vaak olie elke 3.000 of 5.000 mijl vervangt (Wat mij bij normaal / licht gebruik dan weer ietsje overdreven lijkt, maar soit)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Texels schreef: Dat vind ik ook het rare, het kan eigenlijk niet. Alleen al het arbeidsloon bij een officieel dealer is in Nederland iets van 100 euro per uur? (voor de klant bedoel ik)

Ik woon in de provincie, de (betrouwbare) lokale KwikFit rekent 30 euro
Officieel Toyota dealer rekent ook 30 euro
Officieel Volvo dealer rekent 25 euro
Officieel BMW dealer 69 euro

Blijkbaar kunnen of willen ze geen marktprijs rekenen voor een APK keuring?
Je speelt in op de lui/laksheid van je klanten. De meeste plannen een APK op het laatst mogelijke moment en als er dan iets stuk is laten ze het maar repareren omdat er geen tijd meer is voor een alternatief.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Texels schreef:
fredhead schreef: Olie en filter(s), volgens mij bij de jaarbeurt alleen een oliefilter, betaal je voor die 350 euro al voor. Remblokken komen boven de kosten van een beurt op.
Ik doe zelf een grote beurt voor 140 euro met kwalitatief allemaal goede filters en 7 liter Castrol olie.
Een kleine beurt, meer te vergelijken met de jaarbeurt volgens mij kost ongeveer 100 euro.
Als ik het me goed herinner waren er een poos flinke klachten van VW / Audi rijders over de kosten van de "long life" olie in de motoren, tig euro per liter werd er soms gerekend dacht ik
Voor mijn auto (0W30) is het van Total online iets van 32,50 voor vijf liter
Ik neem aan dat garages groot inkopen dus dan zullen ze het wel voor zeg 5 e per liter kunnen kopen

Wel vraag ik me af of de onderhouds intervallen niet wat te ver worden opgerekt door veel fabrikanten. Ze krijgen er helaas ook pluspunten voor in sommige Duitse autotests (Hoera, minder onderhoudskosten!)

Terwijl men in de USA vaak olie elke 3.000 of 5.000 mijl vervangt (Wat mij bij normaal / licht gebruik dan weer ietsje overdreven lijkt, maar soit)
Longlife olie is inderdaad vreselijk duur bij een dealer.
Beste interval schijnt nog altijd rond de 15 tot 20.000 km te zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Geen enkele olie in de wereld heeft een nog enigszins functionerend additievenpakket na 10k km, die laatste 5000km is al op het randje.

De enige reden dat de importeur langere intervallen hanteert is om een bepaald milieulabel te krijgen, de problemen welke komen door te lang doorrijden ontstaan toch pas buiten de garantie, dus is hun probleem niet.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Bosch Car Service is gekoppeld aan kenteken. Dan is ANWB handiger als je meerdere auto's hebt zoals ik.
Edit: ik lees net dat je ook een beurt bij hen moet laten uitvoeren. Dan is het helemaal een sigaar uit eigen doos. Ik doe het onderhoud bij de Benzen zelf.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Geen enkele olie in de wereld heeft een nog enigszins functionerend additievenpakket na 10k km, die laatste 5000km is al op het randje.
Da's interessant. Is daar ergens meer info over te vinden?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Zelf getest in het lab, ik heb samples gestuurd van het geadviseerde A-merk (castrol edge), en mijn persoonlijke geprefereerde race olie (motul 300V, deze is vrijgesteld van de vervelende EU normen m.b.t. limieten op bijv. beschermende additieven (zink-fosfaten))

met 5000-7500-10.000km samples van de olie gestuurd, bij 10.000 is het helemaal klaar, al is de race olie dan nog wel beschermend genoeg en zijn er nog amper slijtage metalen te vinden, maar voor een normale daily is 15k dan wel de limiet, bij sportief en/of weinig rijden zeker op de helft houden, iets wat in de landen verder weg heel normaal is om altijd te doen.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Een goede keurmeester zal er wel op letten hopelijk
Ik sta er altijd bij als de APK wordt gedaan. Nee, ze schijnen even langs/in de remklauwen en als het dik genoeg lijkt is het o.k. De remmen worden wel getest op de remmenbank. Auto wordt opgebokt op de brug en wiel wordt rond geslingerd om te horen of de lagers zijn versleten cq. de remmen zwaar aanlopen. Ook wordt dan de speling op de stuurinrichting gecheckt met een soort van breekijzer.

Zaken die zeker niet bij de APK aan de orde komen maar wel onderdeel zijn van auto-onderhoud zijn bijv. bandenspanning reservewiel, hygroscopie van de remvloeistof, niveau automaatolie (als het te meten valt), kwaliteit van de accu (genoeg vermogen om te starten na een nachtje vorst?), zweten van diverse pakkingen (bijv. cardan), beginnende lekkage carterventilatie, beginnende roestvorming bij dragende delen (dat vertellen ze je alleen als je samen onder de auto staat), roestvorming bij niet-dragende delen bijv. onder deurrubbers, rubbers invetten voor de vorstperiode, schoonmaken / gangbaar houden remklauwen, etc.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Zelf getest in het lab
Interessant. Dus als ik het goed begrijp dan is er vooral gekeken naar metaaldeeltjes?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dan doe ik het nog redelijk met een jaarlijkse oliewissel. Pas met een verre vakantie zit ik boven 10.000 per jaar.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

DB200 schreef:
Zelf getest in het lab
Interessant. Dus als ik het goed begrijp dan is er vooral gekeken naar metaaldeeltjes?
Dat is een indicatie voor overmatige slijtage, iets wat aanzienlijk lager bleef bij de 300V in mijn geval onder circuit gebruik.

Ook de algehele staat van de motor, of er benzine of KVS aanwezig is in de olie is meetbaar, maar was voor mij persoonlijk niet interessant.

De olie zelf en in welke mate de additieven nog werkzaam zijn was wat ik wilde weten, om mij te doen overtuigen van de meerprijs van de specifieke race-oliën. Wat bij handig inkopen alsnog maar €12,- per liter hoeft te kosten, en bij mij nu dus in alle volvo's gaat.

(het testen is overigens gedaan toen ik nog overtuigd BMW rijder was met mijn BWM M5).
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Pas met een verre vakantie zit ik boven 10.000 per jaar.
Is bij mij per kwartaal. Dus vanaf nu elk kwartaal een oliewissel?
Auto tokkelt elke dag 130km op 80/100 km wegen, geen stop-go fileverkeer, trekt geen zware karren, geen berg- en dalverkeer, slechts 2x per dag koude (standkachel) start en rustig warm rijden. Kortom: minimale belasting van het blok.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Doen, uiteraard, hier gaat de daily ook gewoon 4 a 5x per jaar voor een oliebeurt. (50~55k km per jaar). I.p.v. ikea mentaliteit, als het 5 jaar oud is weer wat anders en dan mag het stuk zijn, een duurzaam beleid hanteren, voor jezelf, of de toekomstige eigenaar.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bij de aankoop van onze XC90 heb ik in het boekje gekeken en er is jaarlijks een beurt uitgevoerd. Het boekje is geheel volgestempeld tot 3 ton (km-stand is doorgehaald) terwijl er in 14 jaar tijd maar 2 ton mee gereden is.

Onderhoud is behoud en dat geldt volgens mij voor alles.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Auto's die niet zijn voorgeschreven beurten krijgt laat ik iig staan als koper.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hier hetzelfde.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Dat geld wat mij betreft ook.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”