Bout oliepomp tandwiel afgebroken

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Mikail68
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.02.2019 - 18:52

Beste volvo drivers,

Vorige week heeft mijn vrouw autopech gehad met mijn volvo V60 2.0 liter 5 cilinder d3 uit 2011, op snelweg met 120 km p/h kreeg zij een geluid te horen onder de motorkap, er gingen wat lampjes branden op het dashboard, ze is vervolgens meteen gestopt.
ANWB gekomen en kon dit ter plekke niet maken. Zij meenden dat er geluid kwam van de turbo/turboslang.
Bij de garage erachter gekomen dat de bout van het oliepomp tandwiel is afgebroken wat vervolgens terecht is gekomen bij het krukas en in de carterbak, van 1e en 5e cilinder hebben de zuigers de kleppen geraakt.
In de carterbak zie je ook stukjes staal als je met een lichtje erop schijnt. Motor is dus afgeschreven (met name het onderblok)..

Heeft iemand ooit zoiets soortgelijks meegemaakt of gehoord??.
Laatst gewijzigd door Mikail68 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 2.0 D3 Summum Ocean Race '11
Peugeot 206 1.4 Pop-art 2004
Peugeot 306 1.6 16v '99
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Nee dit echt nog nooit eerder meegemaakt. Zijn de bouten van de pomp zelf of van het krukas tandwiel eraf gelopen? Lijkt me toch wel sterk dat de bout door de pomp is opgezogen, vermalen en naar het carter is gevoerd. Is de riem er niet af gelopen en daardoor de gevolgschade ontstaan?
Is denk ik echt dikke pech. Je zult op zoek moeten naar een ander blok. Er zijn er voldoende van, ze gaan bijna niet stuk namelijk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Allereerst heel vervelend dat dit met jou motor is gebeurd. Ik heb er echter nog nooit eerder van gehoord. Het is echt een absoluut pech geval. Ik hoop dan ook voor jou dat er een goede oplossing komt.
Echter je hoeft een eigen topic en posting niet met vet op te zetten. Dat is ook tegen de forumregels. Door het starten van een topic krijgt dit al voldoende aandacht. Vandaar het vet weggehaald.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Nog nooit van gehoord, ik begrijp ook niet dat bij deze bout breuk de zuigers de kleppen kunnen raken.
Ik vraag mij ook af of de distributie riem niet geknapt is en dat de rest vervolg schade is.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Mikail68
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.02.2019 - 18:52

Is indd de bout van de tandwiel die vastzit aan het krukas. Ik had ook van de garage te horen gekregen dat het gewoon dikke pech is geweest. Ik heb inmiddels een ander blok gevonden bij een Volvo specialist en die is gister geleverd. Ik laat denkik meteen nog wat zaken vervangen nu het blok er toch uit is (koppeling , distr riem etc).
Dank in i.i.g. voor de reacties. Als er nog handigheidjes / ideen zijn hoor ik het graag.
Volvo V60 2.0 D3 Summum Ocean Race '11
Peugeot 206 1.4 Pop-art 2004
Peugeot 306 1.6 16v '99
Mikail68
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.02.2019 - 18:52

@edraket De bout is denk ik niet opgezogen door de oliepomp en vermalen, maar doordat dien bout in de carter terecht komt is het volgens mij ook mogelijk dat het de krukassen geraakt heeft. i.i.g. is er veel schade aan de binnenkant van de motor. ik heb gelukkig een ander blok gevonden.
Volvo V60 2.0 D3 Summum Ocean Race '11
Peugeot 206 1.4 Pop-art 2004
Peugeot 306 1.6 16v '99
Mikail68
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.02.2019 - 18:52

@Dejeeper Nee de distr riem was nog goed. Ik denk persoonlijk dat de bout (door dikke pech) is gebroken, en de rest gewoon vervolgschade is.
Volvo V60 2.0 D3 Summum Ocean Race '11
Peugeot 206 1.4 Pop-art 2004
Peugeot 306 1.6 16v '99
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Mooi dat het opgelost wordt. Snap alleen niet hoe het losraken van die bout kan zorgen dat de zuigers de kleppen geraakt hebben
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Mikail68 schreef: @edraket De bout is denk ik niet opgezogen door de oliepomp en vermalen, maar doordat dien bout in de carter terecht komt is het volgens mij ook mogelijk dat het de krukassen geraakt heeft. i.i.g. is er veel schade aan de binnenkant van de motor. ik heb gelukkig een ander blok gevonden.
Volgens mij kan de bout alleen maar in het carter terecht komen als deze door de pomp heen gaat. Anders kan hij niet achter de pomp en in het carter terecht komen. Even afgezien van het voorval wat natuurlijk gewoon heel erg balen is zou ik wel willen weten waardoor dit gekomen is. Heb zo mijn vraagtekens bij het verhaal, denk zelf echt dat de riem eraf is gelopen. Is de distri toevallig vervangen afgelopen tijd?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Mikail68
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.02.2019 - 18:52

@edraket Nee, want de oliepomp en de tandwiel vallen binnen de carter, die bout is wel degelijk uit de carter gehaald, en was niet vermalen of losgeraakt, maar gebroken.
dat de zuiger de klep heeft geraakt bij 2 cilinders had ook te maken met dat er iets versleten was, weet niet meer precies wat het was, maar er zou 1 of 2 millimeter ruimte moeten zijn als de zuiger naar de klep toe drukt@edraket , en dat werdt er veel minder waardoor die em raakt.
Riem was verder in orde, die had 60.000 km gereden, heb die nu ook meteen vervangen.

De vervangmotor ligt er i.i.g. in en hij pruttelt gelukkig weer (voor mij een teken dat de volvo uit de intensive care is), dus alleen nog afbouwen dan hoop ik dat ik hem vandaag of morgen weer terug heb.
Volvo V60 2.0 D3 Summum Ocean Race '11
Peugeot 206 1.4 Pop-art 2004
Peugeot 306 1.6 16v '99
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dan is het denk ik een andere bout geweest dan de montage bouten van de oliepomp. Die zitten namelijk aan de buitenkant (achter de krukaspoelie) en die bouten kunnen echt alleen maar in het carter terecht komen als ze door de pomp gaan.

Als een klep een zuiger raakt kan het niet anders dan dat de riem eraf is gelopen of een paar tandjes is versprongen. Zolang de riem er nog correct op ligt is dat fysiek onmogelijk, of je drijfstangen moeten opeens opgerekt zijn (dat kan natuurlijk niet).
Ik twijfel niet aan je verhaal hoor, maar ik hoor ook een paar dingen die gewoon niet kunnen. Heb zelf altijd een gezonde achterdocht naar garages toe. De klant zal het vast wel niet weten, dus lullen we maar wat om van gezeur of garantie claims van de klant af te zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Mikail68
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.02.2019 - 18:52

@edraket inderdaad ed, dat gevoel heb ik ook altijd. Ik denk dat het kleppen verhaal ook los staat van het gebroken bout. Er ligt iig een ander blok in, auto rijdt nu veel fijner. Bedabkt voor de reacties !
Volvo V60 2.0 D3 Summum Ocean Race '11
Peugeot 206 1.4 Pop-art 2004
Peugeot 306 1.6 16v '99
Gert Jan XC60
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 28.05.2018 - 12:40

Heb jij dit verhaal ook bij Volvo gemeld? Zo ja, bij een dealer of bij Volvo Nederland? Bij mij is namelijk die bout ook gebroken....
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”