Achterdeur v40 vast

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Erwin1992
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 06.11.2019 - 08:35

Betreft: Volvo V40 D2 2016 R-design Business connect

Goedenavond,

Mijn naam is Erwin, ben 27 jaar en bezit sinds een korte tijd een mooie V40. Na wat kleine mankementen als een defecte stoelverwarming (Keurig opgelost door de verkoper) treedt het volgende probleem zich aan... (helaas)

Sinds gisteren is mijn rechter achterdeur niet meer te openen. Na een ritje (waarbij uiteraard alle deuren op slot gaan en deze via de knop op het paneel v/d bestuurdersdeur weer te openen zijn) blijft de rechter achterdeur niet te openen. Zowel de binnen- als buitenhendel is praktisch "weerstandloos". Wanneer ik mij hand op het paneel, nabij de buitenhendel leg, voel én hoor ik het slot wel ver- en ontgrendelen (bij het op slot zetten en van het slot halen middels de sleutel). dit lijkt m.i. dus nog te functioneren. Ook het raam an sich is nog te bedienen waardoor ik geneigd ben het een mechanisch mankement te gooien.

Heeft iemand dit vaker gezien, gehoord of meegemaakt en wat is de oplossing voor dit probleem? Het binnenpaneel loshalen bij een gesloten deur lijkt mij enigszins lastig. Wellicht tips :)

Ik houdt mij aanbevalen.

Vriendelijke groet,
Erwin
Kaspertje123
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20.11.2018 - 22:56

Goedemorgen Erwin,

Slot defect, zie ik helaas veel in de werkplaats voorbij komen.
Wanneer je de auto laat uit lezen zal de CEM hierop foutcodes hebben waar de positie niet wordt bereikt van het slot.

Paneel kan je weghalen als je plastic delen van de b stijl zo veel mogelijk verwijderd.
Wanneer je het paneel verwijderd heb kan je met een lange schroevendraaier het slot vrij geven...

Succes!

Kasper
Erwin1992
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 06.11.2019 - 08:35

Goedemorgen Kasper,

Dank voor je duidelijke bericht. 6 januari gaat de Volvo terug naar de garage om o.a. dit mankement op te lossen. Verkoper gooit het op 50/50 Wat betreft garantie wat in mijn ogen fair is. Hebt u enig idee wat de kosten voor een slot zijn? Dat hebben vast een idee waar dit heen gaat. (Blijf een Nederlander...)

Groet en een fijne kerstdag,
Erwin
Kaspertje123
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20.11.2018 - 22:56

Goedemorgen Erwin,

Kosten zitten volgens mij rond de 400 euro.
Eerlijk voorstel van de verkoper inderdaad.

Fijne jaarwisseling!

Groet Kasper
thijssie!
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
Locatie: A’doorn

Of je doet helemaal niks. Ik heb er ook even mee rondgereden en had mij voorgenomen om het de eerst komende servicebureau mee te laten pakken... Totdat de deur ineens weer openging, nadien nooit meer problemen gehad😀
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009

- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
Erwin1992
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 06.11.2019 - 08:35

Nog best een prijzig onderdeel dan..🤔. Maargoed, een deur wat niet open wil is ook behoorlijk irritant.

Wellicht heb ik geluk en schiet hij nog voor de afspraak open😅
Gebruikersavatar
happybacon
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 22.03.2019 - 21:09
Locatie: Blijham

Hoi,

Wij hebben nu hetzelfde euvel bij onze v40 2014 Linker achterdeur wil niet open. Is er ergens een beschrijving hoe de panelen los gaan?

Mhg,
Jarno
Hartelijke groet,
Jarno

VOLVO #1! - MY2016 V70 2.0 D3 INSCRIPTION EDITION | BI-XENON | SCHUIFDAK | LEER
Audi A4 1.9TDI @380.000km
VW Passat 2.3 VR5 @324.000km
Erwin1992
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 06.11.2019 - 08:35

Ze hebben bij mij het slot losgemaakt en deze doet het eigenlijk sindsdien weer. Niet dat ik er 100% vertrouwen in heb maar ik zie het eerst even aan.

Hoe men exact bij het slot is gekomen weet ik helaas niet.
JeaupV40
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 03.04.2020 - 00:21

Goedenavond,

Even een reactie op een oud, maar waarschijnlijk nog wel actueel topic.

Mijn v40 heeft inmiddels ook het bekende achterdeurslotprobleem en gaat daarom morgen naar Ton van Kuijk.

Ik vond tijdens mijn zoektocht onderstaande link die allicht handig is voor de doe-het-zelverts onder ons..

Heel vervelend probleem, deur dicht en slot kapot. Ik lees allemaal horrorverhalen over het slopen van panelen omdat men anders niet bij het slot zou komen..

Het kan dus wel, zie hier:

https://www.flickr.com/photos/186289107 ... 2503278052
Erwin1992
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 06.11.2019 - 08:35

Het is inderdaad een oud topic maar het blijkt echt een V40/Volvo kwaal te zijn. Na het losmaken van het slot heeft de deur mij tot dusver niet meer in de steek gelaten. het blijkt echter wel echt een winterkwaal te zijn.

Mijn buurman, welke ook een V40 had, vertelde mij dat zijn garagist (geen dealer) dit probleem veelal tegenkomt en het vaak op kan lossen door het slotmechanisme te smeren met een penetrerend smeermiddel c.q. kruipolie. Door de kou, en wellicht vocht, zou het slot stroever kunnen gaan lopen en blijven stuiken....

kortom, misschien heb je geluk en is het huidige slot te redden. Scheelt toch gauw een slordige €400 aan materieel als ik het mij goed herinner.
Succes!
JeaupV40
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 03.04.2020 - 00:21

Hij is keurig netjes hersteld inderdaad en de kosten waren €409,-
Je geheugen laat je dus niet in de steek :-)

Werd vooraf wel gewaarschuwd door de mannen uit Alkmaar, want als het interieurpaneel toch stuk zou gaan dan zou het enkele honderden euro’s duurder geworden zijn..
Rebel Blue
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19.11.2013 - 19:38
Locatie: Utrecht

Meer info over dit probleem:
Johanjong
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 16.05.2019 - 20:25
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Hallo allemaal,

Mijn slot en raam bediening functioneerde niet.
Kom er stom toevallig achter als ik de slotfunctie ingedrukt houd om de ramen te sluiten bij afsluiten het wel weer functioneerde.
Zou dit een software fout kunnen zijn?

Gr, Johan
Oldtimer48
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 12.02.2022 - 16:05

Volvo V40 D2 van 2015: linkerachterdeur is zowel van buiten als van binnen plotseling niet meer te openen.

Ik zie dit niet alleen als een technisch probleem, maar als een ernstig VEILIGHEIDS-probleem. De achterpassagiers kunnen op geen enkele manier de auto verlaten als ook de andere achterdeur niet meer gebruikt kan worden! (bijv. aanrijding of op z'n kant liggen, of ook dat slot kapot). Dit is een zeer gevaarlijke situatie, want de ruimte boven en opzij van de voorstoelen is onvoldoende om naar de voordeuren te komen en ook via de hoedenplank is ook heel weinig ruimte om uit de auto te klimmen. Ook de raampjes kunnen niet erg ver open.
De achterpassagiers zitten compleet opgesloten.

Bij mij was bij het achterportier helemaal geen slotgeluid meer te horen. Deur was niet open te krijgen, zowel van binnenuit als van buiten.
Ik zie op internet dat er een torx-boutje bij de B-stijl los zou moeten, echter blijkt dat dit boutje bij mijn auto niet aanwezig is. Ik kon de binnenbekleding, na het verwijderen van de twee torx-boutjes onder de handgreep en het driehoekje bij het raam, er heel eenvoudig naar boven afnemen.
Ik zie aan het deurpaneel wél dat er bij vorige versies ooit een boutje op die plek gezeten zou kunnen hebben. Er is een uitsparing te zien, maar het gat voor het boutje ontbreekt. Waarschijnlijk heeft Volvo zelf ook ontdekt dat dat boutje voor problemen zorgt als de deur niet open wil.

Welnu, eenmaal bij het slot blijkt dat toen ik een beetje aan het stekkertje heen en weer bewoog, dat het gewone open- en sluit-geluid weer terug was. Het lijkt er dus op dat de stekker naar het slot een deel van het probleem is. Kennelijk door corrosie o.i.d. Bij het uitlezen van de auto levert de verbroken electrische verbinding naar het slot natuurlijk op dat het slot defect is. Maar in mijn geval lijkt het dus alleen het stekkertje te zijn.
Echter, ik moet nog wat verder puzzelen, want het slotgeluid is dus wèl terug, maar de deur gaat nog steeds niet open. Het zou dus dat "palletje" kunnen zijn dat verkeerd staat (om wat voor reden dan ook).

Wordt vervolgd...maar ik neem geen achterpassagiers mee zolang dit euvel niet verholpen is. Volvo heeft veiligheid altijd hoog in het vaandel staan en het lijkt mij dat ze hier actie moeten nemen als ik zie hoeveel klachten er zijn over de sloten van de achterportieren. En niet alléén in Nederland.
Oldtimer48
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 12.02.2022 - 16:05

Nadat ik dus ontdekt had dat de connector op het slot geen goed contact maakte, heb ik de "truc" van Johan uitgeprobeerd, en waarempel het portier ging van het slot.

Nu een aantal keren de deur open en dicht gedaan en het lijkt erop dat het probleem nu helemaal verholpen is.

Ik had al een offerte van de Volvo garage voor het vervangen van het slot (dit volgde uit het uitlezen) van ca. € 400,-, dus die kon ik afbellen.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”