HALO bougie

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Jammer dat het niet zeker is dat de bougies helpen maar misschien ben ik wel geinterresseerd om te komen als ik ze wel bestel. Heb een 740 met B230K zonder cat.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Hallo Fat Rat,

Dit is een uitstekende wagen voor dit doel.

Wij kunnen de auto testen op emissies (LPG, benzine en diesel), motorconditie, ontstekingsproblemen en motorvermogen.

Wij testen met onze computers motoren tot 12 cilinders op:
- Compressie (alleen bij koude motor)
- Cilinder-balans
- Vonktijd
- Vonkspanning
- Ionisatiespanning
- Vonkvoltageverschillen tussen de bougies
- Vonkvoltageverschillen tussen de bougiekabels
- Vervroeging bij stationair, op toeren, vacuum, etc.
- Versleten verdeler: lagers, assen, etc.
- Ontsteking: kabels, bobine, verdelerkap, rotor, versterkingsmodule,
- Carburateur-balans
- Dynamo
- Startmotor
- Emissies
- Etc.


Tevens kunnen wij vele van deze tests uitvoeren als de auto op de weg rijd.
Voor verdere analise kunnen wij somige data ook opslaan.

Wij hebben ook nog de mogelijkheid om de vullingsgraat te meten bij de diverse snelheden.
Als het verbruik, zo als geclaimed, met 10% tot 15% daald dan moeten wij dit zonder problemen tijdens een testrit kunnen vaststellen.

Welke bougies zitten er nu in je auto?

Hugo
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Wat valt je op als je naar de grafieken kijkt van de Halo bougie?

Afbeelding

Wat gebeurt hier?

Hugo Iwema
Gast

Iwema schreef:Wat valt je op als je naar de grafieken kijkt van de Halo bougie?

Wat gebeurt hier?

Hugo Iwema
Dit komt uit Vadis en ik heb de lijn getrokken! Niet juist?
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Volgens mij heb ik er nu Bosch super iets in zitten.
En de wagen zou eigelijk afgesteld moeten worden zuinig istie niet en regelmatig lopen ontbreekt er nogal eens aan.
Maar wat zou zoiets kosten voor een 4 cilinder carburateur motor om eea af te stellen, zodat de motor weer netjes loopt?
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Hi Fat Rat,

Ik vraag 55.00 voor de computertestkast + werktijd (a 55.00 EURO per uur) om op te sporen wat er mis is.

Dan blijft er niets onopgemerkt.

Meestal 30 tot 60 minuten werk.

Dan krijg je een reparatie advies en onderdelen advies.
Er is namelijk een groot verschil tussen onderdelen en onderdelen.
Soms zijn goedkopere onderdelen beter als dure!

Door dat ik veel meet, vooraf en nadat de onderdelen zijn vervangen weet ik hoe goed of slecht bepaalde onderdelen zijn.

Dure nieuw bougiekabels gaan vaak direkt in de afvalbak om de ze niet doen wat ze moeten doen.
Voor de ontstekingen heb ik speciale test kabels. Als de kabels tweifelachtig zijn vervang ik de bobinekabel en dan snapt de klant niet dat de motor zoveel beter kan lopen door het vervangen van slechts een kabel.

Bij probleem wagens komt het vaak neer op het investeren van ongeveer 400.00 EURO excl 19% BTW om een motor weer als nieuw te laten lopen als ik het werk uit moet voeren.

Met een goed reparatie en onderdelen advies ben je meestal onder de 250.00 EURO incl BTW klaar.

Hugo Iwema
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Alex,

Welke lijn heb je getrokken?

Hugo Iwema
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 608
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

Iwema schreef:Ik vraag 55.00 voor de computertestkast + werktijd (a 55.00 EURO per uur) om op te sporen wat er mis is.

Voor de ontstekingen heb ik speciale test kabels. Als de kabels tweifelachtig zijn vervang ik de bobinekabel
bedoel je de bobinekabel of de bougie kabels?

op zich zou ik wel een afspraak willen maken voor een check alleen schrikt de prijs me een beetje af. me auto trekt niet 100% en de dealer heeft al niets kunnen vinden.
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gast

Iwema schreef:Alex,

Welke lijn heb je getrokken?

Hugo Iwema
Die rode stippellijn! :P
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Vaak zijn de bougie kabels slecht.

Tijdens het meten kun je dit zien.
Door nu de bobine kabel te vervangen wordt de energie van de vonk al beter.
De motor gaat dan vaak al beter lopen.

Mijn advies is dan om de hele bougiekabelset te vervangen.

De rode lijn is OK maar de pk lijn geeft aan dat er een probleem is.

Dit kan zelfs doelbewust zijn ingbouwd door de fabrikant.

Hugo Iwema
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Wat zijn dan materialen die jij zou adviseren te gebruiken, ik heb momenteel bosch super plus bougies en een set bosch kabels (bougie en bobine).
Is dit minderwaardig spul of....?
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Of het minderwaardiger spul is kun je zo niet zeggen.

Het gaat om de combinatie van de onderdelen.

Ik heb regelmatig klanten met, opzich, onderdelen van zeer gerenomeerde fabrikanten en goede kwaliteit maar in de totale opstelling werken ze elkaar tegen.

Dit is alleen met meten vast te stellen.

Hugo Iwema
Gast

Iwema schreef:De rode lijn is OK maar de pk lijn geeft aan dat er een probleem is.

Dit kan zelfs doelbewust zijn ingbouwd door de fabrikant.

Hugo Iwema
Oke ............. dan komen hier de vragen. :P
1) In de linker of in de rechter grafiek?
2) Wat voor probleem bedoel je dan?
3) En waarom zou een fabrikant dit doelbewust inbouwen!

Hugo, je maakt me nieuwsgierig. Want als ik wat kan verbeteren, .... graag.
Zeker als ik het koppel beter (hoger bij gelijk toerental) kan krijgen.
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Kijk maar eens in de rechter grafiek.

De 90 dgr. bocht wat is er hier aan de hand?

Hugo Iwema
kreftie
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
Locatie: Achter de zeeuwse duinen

nou....we zijn nu een week verder. Verklap het maar.
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

In de rechter grafiek maakt de vermogenscurve een hoek van 90 graden.

Natuurkundig kan het niet dat LPG een ronde curve heeft en benzine een haakse hoek.

Hier is een begrenzer in werking.

Bij een stand-alone LPG systeem werkt deze begrenzer vaak niet.

Dit verklaart het extra vermogen.

Als de begrenzer er uitgehaald wordt het vermogen op benzine ongeveer 170 pk.

Als je bij het zelfde toerental kijkt (b.v. 4000 rpm) zie je dat deze motor ongeveer 20% vermogensverlies heeft.

Niet echt goed.

Hugo Iwema
Gast

Dus ik kan "tunen" door de begrenzer er uit te halen?
Dat is alles? HOE te handelen?
Ik kan het bijna niet geloven, dit zou naar oplichting rieken. (ik ben voorzichtig) :P
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Dit is niet simpel!
Je moet met een computer zoeken waar de begrenzer zit en de waarde veranderen.

Dit is geen oplichting want je krijgt wat ze beloven.
Er is hooguit sprake van misleiding als ze stellen dat je geen vermogensverlies hebt op LPG.

Dit heb je wel want bij het zelfde toerental heb je minder vermogen.
Maar het maximale vermogen is wel gelijk.

Omdat er een verschil is tussen het vermogen bij de zelfde toerentallen zul je altijd met hogere toerentallen moeten rijden om het zelfde vermogen te krijgen.
Hierdoor heb je meer massa-traagheids-verliezen waardoor het verbruik hoger zal zijn.

Om deze reden leveren wij LPG systemen met een aantal aanpassingen waardoor je minder vermogensverlies hebt en dus met lagere toerentallen kunt rijden.

De besparing via de ontsteking is ongeveer 8% meer vermogen en/of 7% lager brandstofverbruik.
Als de motor nu ook nog als armmengsel motor loopt ( dit kan op LPG) dan bespaar je in deellast tot 15%.
In het totaal kun je dus met een sterkere motor tot 25% LPG besparen t.o.v. een motor met een standaard LPG systeem

zie:
http://www.iwemalpg.com/TAP.htm

Bij snelle Duitse sportwagens wordt dit allang gedaan.

Sommige bedrijven noemen dit verwijderen " tunnen of re- chippen".



Hugo Iwema LPG
kreftie
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
Locatie: Achter de zeeuwse duinen

De verwijdering van de hiervoor besproken begrenzer heeft toch geen invloed op het rijden op LPG? We hebben het toch over de rechter grafiek. Het vermogen van LPG auto zou omlaag gebracht zijn wanneer deze auto op benzine loopt? Wie gaat er op benzine rijden met een LPG auto? Of heeft het na verwijderen ook invloed op het LPG gedrag?

on topic weer: ga je nog een HALO test doen.
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Als je de begrenzer er uit haalt kunje het vermogensverlies bepalen.

Dan blijkt dat deze auto met 20% vermogensverlies op LPG niet zo best presteert.

De vraag die dan overblijft is: "Hoe kan ik dit vermogensverlies beperken."

Als eindresultaat zou je dus een vergelijkbare koppelcurve op gas willen hebben als op benzine.
Alleen daar waar de begrenzer gaat werken wil je dat de curve zich verder voortzet.

Dan heb je veel meer vermogen en een grotere power band.

Je kunt dan ook makkelijk met in het lagetoeren gebied blijven om dat er voldoend vermogen is.

Dit levert een behoorlijke brandstof besparing op.

Om zuinig te rijden moet de motor als het kan op ongeveer 1800 rpm max. draaien.

Het na deel is dan dat je als gevolg van de hoge vullingsgraad (leescilinderdruk) je de ontsteking zwaar gaat belasten.

Als er problemen zijn dat loop je er onmiddelijk tegenaan.


Hugo IwemaLPG
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”